God kan en wil niet op onbenaderbare afstand blijven

Preekverslag 3 april 2025 6 minuten Jan-Jaap van Peperstraten
Jan-Jaap van Peperstraten

Geen enkel verhaal, hoe goed het ook is, staat alleen maar op zichzelf. Elke keer als we iemand een verhaal vertellen, of het nu echt is of verzonnen, dan hebben we daar een reden voor. We willen niet zomaar wat vertellen: we willen ook iets laten zien. Iets van onszelf. En we hopen ook dat er iets landt, van dat verhaal. Goede verhalen veranderen de wereld.

Sommige verhalen zijn zo sterk dat ze zich verstrengelen met ons DNA. De beelden van zo'n verhaal zijn zo sterk dat we ze overal herkennen. De jongste zoon die zijn kansen verbrast, de barmhartige vader die de jongste zoon omarmt, het feest met het gemeste kalf, en de knorrige oudste zoon die geen raad weet met de onredelijkheid van de genade.

Maar ook dit verhaal staat niet op zichzelf. Er gebeurt van alles omheen. Daar wil ik het deze keer over hebben. Wat gebeurt er om het verhaal heen, en wat zegt ons dat?

Om te beginnen horen we in de lezing van vandaag niet alles terug wat er gebeurt. Het lijkt alsof Jezus één verhaal vertelt, maar het zijn er eigenlijk drie. Elke keer als er in de Bijbel drie dingen verteld worden, of drie dingen gebeuren moet je extra opletten. Een opsomming van drie is altijd een natuurlijke opbouw van spanning: inleiding, ontwikkeling en hoogtepunt.

Aan tafel gaan bij slechte mensen is als een schuldbekentenis. “Zo één ben ik er ook”.

En de opsomming begint vanuit intense spanning, wrijving rond Jezus. Er is een ongewilde ontmoeting tussen de zondaars en de rechtvaardigen. Jezus is aanwezig bij de tollenaars en zondaars. Hij is niet aanwezig in de zin dat hij zich enkel maar tot hen richt. Met een wijsvingertje: zo zo zondaartje, weet jij wel wat voor een mislukt mens jij bent? Maar met werkelijke nabijheid. Niet als voorbijganger, niet als beambte. Maar aan-wezig. Zelfs aan tafel. In de tijd van de Bijbel at je enkel met die mensen die je nabij waren of die je als je gelijke zag. Als je jezelf als goed mens zag deed je je best om alleen aan tafel te gaan bij andere “goede mensen”. Aan tafel gaan bij slechte mensen is als een schuldbekentenis. “Zo één ben ik er ook”.

Dat is waar we beginnen. Bij Jezus’ radicale aan-wezigheid en de wrijving die dat oplevert. Vorige week lazen we over de brandende braamstruik. Het eerste wat God tegen Mozes zegt is: schoenen uit, en niet te dichtbij komen. God is Heilig, Hij is niet van jou om mee te doen wat je wilt. En dat is waar. Soms moet je een afstand benadrukken. Voor een tijd. Om te leren hoe kostbaar nabijheid is moet je eerst afwezigheid leren, ontzag, weten dat God Heilig is, het besef dat God onmetelijk veel meer is dan wij.

Maar God kan en wil niet op onbenaderbare afstand blijven.  

In Jezus wordt God op een nieuwe manier aan-wezig. Niet meer afgescheiden zoals het allerheiligste in de tempel, waar niemand komen mag behalve de hogepriester, eens per jaar. Maar hier en nu, gast aan tafel. Voor iedereen. Niet alleen voor mensen die “het verdienen”, want God is zo onmetelijk meer dan ons dat niemand dat verdient. En zeker niet de mensen die nog denken in termen van winst- en verliesrekening, verdienste en straf. Die denken God in de redelijkheid te vangen en daarmee hun eigen redelijkheid tot God maken.

Jezus laat zien hoe Hijzelf aan-wezig willen zijn. Radicaal, omarmend, zonder voorwaarden.

Jezus laat zien hoe Hijzelf, hoe God aan-wezig willen zijn. Radicaal, omarmend, zonder terughoudendheid, zonder voorwaarden.

Jezus vertelt drie verhalen om dat duidelijk te maken, twee korte, één lange.  

Eén: het verloren schaap. Eén schaapje zoek? De herder laat de negenennegentig even voor wat ze zijn. Onredelijk? Absoluut onredelijk! Alsof er niet wel eens vaker een bedrijfsongelukje plaatsvond in de schapenbusiness. Er werden echt wel een schaap gegrepen. Vervelend, ja, maar je kan zo`n schaap vast aftrekken van de belastingen. Dat compenseert weer wat. Zomaar op zoek gaan naar die ene? Volstrekt onredelijk. Onverantwoord. Zoveel is dat schaap niet waard!

Dan twee: het verhaal van de verloren munt. Een vrouw heeft tien munten, één ervan is zoek. Ze haalt het huis ondersteboven. Er gaat een schepje bovenop. Wat kwijt is, is écht waardevol. De waarde van de munt is omgerekend een dagloon, een symbolische som – wat het leven van een dag opbrengt. Mensen zijn kostbaar.

Dan pas drie: de verloren zoon. Hier wordt uitgepakt waaruit de onredelijkheid van Jezus, de onredelijkheid van God écht bestaat.

De verloren zoon. Hier wordt uitgepakt waaruit de onredelijkheid van Jezus, de onredelijkheid van God écht bestaat.

De jongste zoon verdient alles wat hem overkomt. Het hele verhaal is opgebouwd om je elke sympathie voor hem te laten verliezen. Zijn vernedering in het vreemde land is compleet. Met als dieptepunt dat hij niet alleen varkens moet hoeden, nee de bijklank (van ἐκολλήθη ) is echt dat hij zichzelf helemaal uitlevert, zijn waardigheid en autonomie opgeeft. In de vertaling horen we dat niet meer terug, maar in het Grieks druipt de smaad van de zinnen af. Het is veel sterker dan in dienst gaan bij iemand, je hecht je aan iemand, je geeft je aan iemand over.

Hij geeft alles op aan de zonde, maar het enige resultaat is dat hij op zijn beurt door diezelfde zonde wordt verlaten. Wat je er ook aan opoffert, je krijgt er nooit écht wat voor terug! Dat is de tragiek van slechte keuzes. Het brengt je nooit waar je op hoopt. Je krijgt veel minder dan je verwacht.

En zo komt hij terug. Zonder enorme verwachtingen. Hij kan geen zoon meer zijn. Maar misschien niet doodgaan van de honger. En dan blijkt de vader on-redelijk. De jongste zoon krijgt niet eens de tijd om al te veel uit te leggen en hij wordt al bedolven onder de tekenen van zijn herstelde waardigheid, nieuwe kleren, een ring en een feest. Dat is wie God is, dat is wie Jezus is. Dat is de vreugde van de ommekeer: je krijgt eindeloos meer dan je verwacht.

Dat is wie God is, dat is wie Jezus is. Dat is de vreugde van de ommekeer: je krijgt eindeloos meer dan je verwacht.

Maar daar is dus niet iedereen blij mee. Dat zien we bij de oudste zoon. Hij blijft de afstand benadrukken die al lang opgeheven is, omdat hij het niet kan zien. En wat horen we nog meer bij de oudste zoon? Een hint van afgunst misschien? Toch ergens jaloers dat zijn jongere broer wèl op avontuur gegaan is wat hij – al zal hij het nooit toegeven – stiekem ook wel had gewild? Er zit iets klem bij hem, dat is zeker.

De oudste zoon is ook niet slecht. In zijn krampachtige, boze hechting aan het correcte zit een pijn die we niet zien, een wond die evengoed genezen moet worden. De vader, is vader van zowel de oudste als de jongste. Hij houdt van hen allebei. Hij is er voor allebei. Hij heeft geen boodschap aan redelijkheid want de Vader heeft een oneindige liefde. Bij God hoeft niets op de bon.

Zowel de oudste als de jongste mogen worden bevrijd van wat hen dwars zit, of dat nu hun eigen ongeregelde verlangen is, of hun krampachtige conformisme. Beiden hebben zich gehecht, zich overgegeven aan iets dat hen minder authentiek maakt. Minder henzelf. Maar enkel bij de jongste zag je het aan de buitenkant. Dat is de vloek van de oudste zoon. Je wil zo hard geloven dat je op de goede weg bent, maar de werkelijkheid is een andere.

Toch staat de Vader daar, gereed voor een nieuwe bladzijde, een nieuw hoofdstuk in het leven. Door te zijn wie Hij is, door zijn aanwezigheid, nodigt hij ons uit een eerste stap te zetten naar dat nieuwe bestaan.

Bovenstaande boodschap is afkomstig van priester Jan-Jaap van Peperstraten en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. Klik hier om de website van Jan-Jaap van Peperstraten te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#363 Jeffrey & Gerdien Lassche over smartphonegebruik en het gezinsleven
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Frans Timmermans en Oscar Lohuis
Nieuws

Frans Timmermans spreekt Oscar Lohuis streng toe: “Israël liegt!”

“Israël doodt moedwillig vrouwen en kinderen”, zo stelde PvdA/GroenLinks-voorman Frans Timmermans. De politicus ging in debat met dominee Oscar Lohuis over de vraag of er in de Gazastrook sprake is van genocide. In het NPO-programma Dit is Tijs kwame

Vietnam
Nieuws

Vietnamese voorganger vrijgelaten na 12 jaar gevangenschap om geloof

Na twaalf jaar gevangenschap is de Vietnamese voorganger Y Yich, leider van de Degar Protestantse Kerk, onlangs vrijgelaten. Hij zat sinds mei 2013 gevangen vanwege zijn christelijke geloof.  De Vietnamese autoriteiten beschuldigden hem destijds van

indonesie
Nieuws

Indonesisch christelijk jongetje (8) overlijdt na mishandeling vanwege zijn geloof

Een 8-jarig christelijk jongetje is overleden nadat hij zwaar werd mishandeld door vijf oudere jongens vanwege zijn geloof in Jezus. De jongen, bekend onder de initialen KB, werd vorige maand ernstig toegetakeld door moslimjongens tussen de 11 en 13

Noord-Korea
Nieuws

Christenen in Noord-Korea groeien in aantal ondanks brute vervolging: "God heeft al gewonnen"

In het geheim luisteren naar christelijke radioprogramma’s. De Bijbel lezen bij kaarslicht. En het Evangelie delen met anderen, wetende dat het je het leven kan kosten. Dit is de dagelijkse realiteit voor christenen in Noord-Korea; een land dat al ja

protest opwekking
Nieuws

Christelijke actiegroep protesteert bij toegangsweg Opwekking: 'Praat over Palestina'

Ze waren niet welkom op Opwekking. Daarom liet Kairos-Sabeel op een andere manier van zich horen. De christelijke pro-Palestijnse actiegroep demonstreerde langs de toegangsweg richting de conferentie 'stil' met borden waarop een duidelijke boodschap

Israëlische vlag
Nieuws

Waarom Joden deze week groot feest vieren

Sinds gisteren vieren Joden (tot en met morgen) wereldwijd het feest van Shavoeot, ook wel bekend als het Wekenfeest. Maar wat wordt er exact gevierd? Cvandaag zet het in onderstaand bericht op een rijtje. Volgens de Bijbel riep God de Israëlieten dr

Ds. J. Koppelaar
Video

HHK-predikant deelt moedig getuigenis van christen die terechtstond voor islamitische rechter

"Waarom dwingt u mij om aan de dode Mohammed de weg te vragen?", aldus ds. J. Koppelaar. In een recente preek deelde de hersteld hervormde emerituspredikant een indrukwekkend getuigenis van een christen die terechtstond voor een islamitische rechter

Homohuwelijk
Nieuws

Amerikaanse rechtbank bepaalt dat christelijke fotografe homohuwelijken mag afslaan

De christelijke fotografe Emilee Carpenter heeft een belangrijke rechtszaak gewonnen van de staat New York. Een federale rechtbank bepaalde dat Carpenter niet gedwongen mag worden om homohuwelijken te fotograferen. Volgens haar is dat in strijd met h

Meerartikelen

Cathy Miller
Nieuws

Beroep van christelijke 'weigerbakker' verworpen door Amerikaanse rechter

De hoogste rechter in Californië heeft het beroep verworpen van een christelijke bakker die weigerde een bruidstaart te maken voor een homopaar. Daardoor blijft een eerdere uitspraak staan die stelt dat de bakker het paar discrimineerde. Dat meldt Th

Ds. M. van Sligtenhorst
Nieuws

Nieuwe dominee voor hersteld hervormd Harskamp: ds. M. van Sligtenhorst

De hersteld hervormde gemeente te Harskamp mag in de persoon van ds. M. van Sligtenhorst (foto) een nieuwe predikant verwelkomen. De predikant wordt de opvolger van ds. A. Vlietstra. Ds. Vlietstra ging onlangs met emeritaat. Van Sligtenhorst was de v

toerustingsplatform
Persbericht

Stichting IRS lanceert toerustingsplatform voor evangelisatiewerk

Er is een opvallende stijging van belangstelling voor het evangelisatiewerk onder reformatorische kerken. Stichting IRS biedt online toerusting voor mensen die in Zuid-Nederland evangelisatiewerk willen gaan verrichten. Zuid-NederlandIn tegenstelling

Ds. Tim Schakel
Opinie

Zeeuwse nuchterheid als wapen tegen het welvaartsevangelie

De eerste keer in mijn leven dat ik geconfronteerd werd met het welvaartsevangelie, ook wel genoemd prosperity-gospel, was als tiener toen ik op missiontrip was met YWAM (Jeugd met een Opdracht) in Zuid-Afrika. Ik herinner me nog haarscherp hoe een w

Henk Stoorvogel
Preekverslag

Henk Stoorvogel deelt vurige boodschap voor ongelukkige christenen

Na jaren van slavernij in Egypte stijgt het hulpgeroep van de Israëlieten op tot God. Hij hoort, Hij ziet, Hij herinnert zich Zijn verbond en Hij komt in beweging. Tegelijkertijd leeft Mozes veertig jaar in de luwte van Midjan – tot het moment dat hi

Lourens du Plessis
Preekverslag

God maakt het onmogelijke mogelijk: "Juist daar verschijnt God"

In een rauwe, eerlijke preek op Opwekking liet Lourens du Plessis zien wat er gebeurt als Gods belofte kruist met ons ongeloof. De onlangs aangestelde directeur deed dat aan de hand van het verhaal van Abraham en Sara. “De dingen die bij mensen onmog

Anne-Ruth op bezoek
Dagelijks leven

Iemand helpen in je studententijd: Anne-Ruth doet het gewoon

Je studententijd de mooiste tijd van je leven? Maak ‘m (nog) mooier door iets te doen voor een ander. HipHelpt brengt je in contact met mensen uit je buurt die hulp nodig hebben. Anne-Ruth gaf het goede voorbeeld. Student Anne-Ruth vindt dat juist je

Muskathlon en IJM
Persbericht

Muskathlon en IJM bundelen krachten in de strijd tegen moderne slavernij

Muskathlon en IJM slaan de handen ineen voor structurele verandering in de strijd tegen moderne slavernij. Wereldwijd worden circa 50 miljoen kinderen, vrouwen en mannen uitgebuit in slavernij. International Justice Mission (IJM) is werelds grootste

Jaap Bönker
Column

Er komt vrede tussen Israël en de Palestijnen!

Jazeker, u leest het goed: er komt vrede tussen Israël en de Palestijnen, maar op een andere manier dan wij veelal denken. Vredesakkoorden en gesprekken lopen op niets uit. Steeds zijn er weer aanslagen op Israël door de Palestijnen, en vergeldingsac

Bram van den Boogaard
Interview

“Ik wil er zijn voor elk kind.” – Waarom Bram de stap van het bedrijfsleven naar directeur-bestuurder zette

Na jarenlang te hebben gewerkt in de publieke sector, waar hij leiding gaf aan verschillende organisaties, merkte Bram van den Boogaart (58 jaar) dat hij iets miste. Hij voelde een verlangen om meer van betekenis te zijn en begon zijn zoektocht naar

Opwekking
Preekverslag

Wake-up call David Grobler op Opwekking: "Zonder Gods adem is de kerk dood"

Tijdens Opwekking 2025 in Biddinghuizen herinnerde David Grobler vrijdag duizenden aanwezigen eraan dat het verschil tussen leven en dood niet ligt in onze inspanningen, plannen of strategieën maar in de adem van God. In een gepassioneerde preek spra

Aryanne Kolsters
Preekverslag

Hoe klinkt een liefdesverklaring van God? Aryanne Kolsters laat het zien in Hooglied

Hooglied is misschien wel het meest omstreden boek uit de Bijbel, vanwege de sensuele en kwetsbare insteek. Maar tijdens de Pinksterconferentie durft Aryanne Kolsters het aan. Met hartstocht en eerlijkheid opent ze het boek als liefdesverklaring van