NGK-synodevoorzitter vindt kerkasiel een daad van barmhartigheid

Nieuws 20 maart 2025 2 minuten Jeffrey Schipper
kerkasiel
ANP

Kerkasiel is niet alleen een daad van barmhartigheid, maar ook een oproep tot rechtvaardigere wetgeving, zo stelt dominee Peter Sinia, synodevoorzitter van de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK). Zondagavond namen vertegenwoordigers van NGK, onder wie ook Sinia, deel aan de non-stop kerkdienst in Kampen.

In de protestantse wijkgemeente Open Hof in Kampen is sprake van kerkasiel. Sinds eind november is er een non-stop kerkdienst gaande in de kerk om te voorkomen dat het Oezbeekse gezin Babayants wordt uitgezet. Door dit kerkasiel kunnen de autoriteiten het gezin niet aanhouden en uitzetten, omdat de overheid geen lopende kerkdienst mag onderbreken.

Het Oezbeekse gezin woont al elf jaar in Nederland. Hoewel hun asielaanvraag is afgewezen en de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) oordeelde dat Oezbekistan veilig genoeg is om naar terug te keren, weigert de kerkelijke gemeente om de kerkdienst te beëindigen. Het gezin hoopt dat hun langdurige verblijf in Nederland en de worteling van de kinderen in de Nederlandse samenleving zullen leiden tot een heroverweging van hun situatie, zodat ze definitief in Nederland kunnen blijven.

De vrijgemaakt-gereformeerde traditie (de GKv fuseerde in 2023 met de NGK, red.) hield zich doorgaans afzijdig van maatschappelijke acties. Het Nederlands Dagblad merkt op dat de NGK met het steunen van kerkasiel nieuw terrein betreedt. Ook dominee Dinand Krol, voorzitter van de laatste vrijgemaakt-gereformeerde synode, bezocht de non-stop kerkdienst. Krol verbond het kerkasiel met het bijbelverhaal van de barmhartige Samaritaan en riep op om gewortelde kinderen niet te negeren.

Tegelijkertijd is er kritiek, onder andere van historicus George Harinck. Hij stelt dat het NGK-denkkader rond asiel nog onvoldoende ontwikkeld is. Hij waarschuwt dat het kerkasiel de wet oprekt. Toch ziet Sinia dit als een legitieme toepassing van bestaande regels.

In gesprek met Cvandaag vertelde dominee Lex Boot dat zijn gemeente het gezin helpt omdat de overheid volgens hem onrechtvaardig handelt. "Als de overheid beleid voert dat schadelijk is voor kwetsbaren, mogen en moeten wij daar vanuit ons geloof vragen bij stellen en een signaal afgeven. Denk aan de vroedvrouwen in Egypte die weigerden om de jongetjes te doden. Of aan de profeten uit het Oude Testament die hun stem lieten horen als een overheid zich onrechtvaardig gedroeg."

Praatmee

Beluister onze podcast

Onder de Kansel #1: Ds. Simons over geloofszekerheid
Of beluister op: