Kerk-zijn met ploeterende jongeren: hoe doe je dit?

Verdieping 19 maart 2025 9 minuten Nelleke Plomp
Nelleke Plomp
Ellemieke Fotografie

"Ik heb het idee dat ik niets toevoeg…" zegt ze met een stem vol tranen. Dertien jaar. Vrolijk, sociaal en slim, maar van binnen piept en kraakt het. Doe ik er wel toe? Maakt het uit als ik er niet meer zou zijn? Bij haar ouders durft ze haar vraag niet kwijt, maar wel bij twee vriendinnen uit de kerk. Een jeugdleider merkt tijdens de club dat er iets is, luistert, en moedigt haar aan om toch met haar ouders te gaan praten en misschien professionele hulp in te schakelen. Er zijn meer tieners die mentaal worstelen, merkt de clubleiding. Via de jeugdouderling roepen ze de gemeente op om te bidden voor jongeren en gezinnen en oog te hebben voor kwetsbare gezinnen, juist ook zij die niet wekelijks in de kerk zitten.

Lang niet iedere tiener stelt de vraag naar de zin van het leven zo expliciet, zo jong of zo vertwijfeld, maar de zoektocht naar de eigen identiteit in relatie tot de wereld hoort bij volwassen worden. In onze westerse wereld gaat deze zoektocht in toenemende mate gepaard met mentale problemen. Opgroeien in onze complexe samenleving blijkt niet altijd gemakkelijk. Over oorzaken en oplossingen wordt flink gedebatteerd. Hierover is elders in dit nummer uitgebreid te lezen. In dit artikel staat de vraag centraal wat we als kerkelijke gemeenschappen kunnen betekenen. Voor jongeren en hun opvoeders die betrokken zijn bij de kerk, maar ook voor hen die buiten de kerkelijke context op ons pad komen. 

Exotisch
De meerderheid van de Nederlandse jongeren groeit op in een gezin waar religie geen rol van betekenis speelt. Bidden, Bijbelverhalen, kerkgang: soms kennen ze het van hun opa of oma of de christelijke basisschool, maar wat een gelovig leven inhoudt, is in toenemende mate onbekend, haast iets exotisch. Wat secularisatie en individualisme betekent voor opvoeding en ontwikkeling van kinderen en jongeren, beschrijft Saskia de Graaf-Bakker in het tijdschrift Kontekstueel. Zij benoemt het gebrek aan een helder zingevend verhaal met bijbehorend moreel kader en het afnemen van geïnstitutionaliseerde verbanden. Dit wordt als een van de oorzaken van de groeiende mentale problemen gezien.

Wat een gelovig leven inhoudt, is in toenemende mate onbekend, haast iets exotisch.

Het is opvallend dat juist ook niet-gelovige ‘duiders’ deze analyse maken. Eveline Crone en Renske van der Cruijsen noemen dit bijvoorbeeld in hun Generatie Zelfvertrouwen. In hun hoofdstuk over waarom jongeren zoveel mentale gezondheidsklachten krijgen noemen ze het gemis aan sociale instituties als tweede oorzaak, na de zorgen van jongeren over hun toekomst. Jonathan Haidt – zelf atheïst – wijdt in Generatie Angststoornis zelfs een heel hoofdstuk aan de teloorgang van ‘spirituele verheffing’. Hij voert hierbij een warm pleidooi voor religieuze gemeenschappen en de praktijken die daarbij horen.

Interessant is ook het onderzoek van de Amerikaanse Zach Rausch, hoofdonderzoeker voor ‘Generatie Angststoornis’. Hij schrijft in het artikel ‘Why are religious teens happier than their secular peers?’ het welzijn van jongeren in conservatieve Amerikaanse Joodse en christelijke gemeenschappen. Hij ontdekte dat religieuze tieners zich minder vaak eenzaam, depressief, angstig en waardeloos voelen. Hij vond een aantal kenmerken die dit welzijn bevorderen. Bijvoorbeeld met regelmaat fysiek bij elkaar komen met mensen van verschillende generaties en achtergronden. Ook helpt het om te kunnen wortelen in een traditie, met rituelen en markeringsmomenten waarbij je stapsgewijs leert om zelf verantwoordelijkheid te dragen.

Levi van Dam, bijzonder hoogleraar Veerkrachtig Opgroeien aan de UvA is criticaster van Jonathan Haidt. Hij stelt serieuze vragen bij de nadruk op de toename van mentale problemen bij jongeren en de rol van social media. Zijn inaugurele rede, die hij op 8 november 2024 uitsprak, kan ook bijna als reclame voor de kerk gelezen worden. Hij hekelt hierin de problematisering en diagnostisering van ‘normale’ vragen en ontwikkeling van jongeren en pleit voor een andere aanpak. Niet meteen naar een psycholoog of andere professional verwijzen, maar inzetten op het versterken van betekenisvolle relaties en inzetten op gedeelde transcendente ervaringen. ‘Momenten dat je voelt dat je even opgaat in en onderdeel bent van het grotere geheel.’ Het zijn suggesties die ‘wij kerkmensen’ herkennen. Betekenisvolle relaties; daaraan bouwen we in het pastoraat (‘spiritual companionship’) en in een kerkdienst verwachten we een ‘gedeelde transcendente ervaring’. 

Het lijkt soms of we in de kerk zelf het zicht kwijt zijn op het goud dat ons gegeven is.

Koester de praktijken
Het lijkt soms of we in de kerk zelf het zicht kwijt zijn op het goud dat ons gegeven is. Alsof we zelf niet meer doorhebben hoe waardevol opgroeien in een kerkelijke gemeenschap kan zijn. De elementen die Zack Rausch (her)ontdekte, zijn voor kerkgangers vertrouwd. Maar misschien nemen we die te gemakkelijk voor lief nemen of zetten we ons er zelfs tegen af omdat ze niet meer lijken te passen in onze huidige cultuur waar authenticiteit, keuzevrijheid en het individu centraal staan. De genoemde onderzoeken laten zien dat het narratief van de kerk als een beklemmend en dominant instituut aan vervanging toe is. Blijkbaar kan datgene waaruit voorgaande generaties zich – soms ook terecht –  probeerden te ontworstelen, in deze tijd juist voor mentale stevigheid zorgen. 

Pijnpunten
In de kerk zijn we helaas te vaak in het negatieve narratief over de kerk gaan geloven. Regelmatig spreek ik met ouders van opgroeiende kinderen die de kerk maar ingewikkeld vinden. Hun kinderen – en zijzelf misschien nog wel meer – hebben moeite met de vorm van de liturgie, voelen zich vervreemd van bepaalde theologische standpunten of voelen te veel druk: de kerk is iets wat je ‘ook nog moet doen’. Het zijn geluiden die we uiteraard serieus moeten nemen. Goed luisteren en zoeken naar de wortels van deze vervreemding.

De reflex van veel ‘blijvers’ en van kerkenraden is echter om direct actie te ondernemen op de genoemde pijnpunten. Bijvoorbeeld door een bepaalde liturgische vorm te verdedigen of door juist in te zetten op nieuwe vormen, in de verwachting dat mensen dan wel blijven. Door inhoudelijk water bij de wijn te doen of juist stevig de waarheid te benadrukken. Door bewust of onbewust een schuldgevoel aan te praten aan die gezinnen die steeds minder aanwezig zijn of door juist zo min mogelijk van hen te verwachten.

In de kerk zijn we helaas te vaak in het negatieve narratief over de kerk gaan geloven.

Maar wat zou er gebeuren als we mét deze ouders en met jongeren het gesprek over de kerk als gemeenschap gaan voeren? Vanuit het uitgangspunt dat je als kerkelijke gemeenschap een geestelijke familie vormt. Een gemeenschap die pijn lijdt als mensen mentaal of fysiek afhaken. Een gemeenschap met een gedeelde geschiedenis, waarin je tradities en gebruiken koestert. Niet koste wat kost, maar wel doordacht en bewust. Ja, elke week – ongeveer – dezelfde liturgie kan saai aanvoelen. De taal is anders, je begrijpt het niet altijd. We willen luisteren naar je vragen en die serieus nemen. We begrijpen dat het soms ploeteren is om vol te houden, maar alsjeblieft: houd vol en blijf mee doen! Want we horen bij elkaar.

Deze houding is er een van liefdevolle volharding die inzet op inwijding. Een houding die we misschien verleerd zijn in een groot deel van protestants Nederland, maar die actieve herwaardering verdient als je luistert naar seculiere denkers als Jonathan Haidt en Eveline Crone. Het zou goed zijn om juist in de kerk de verhalen te delen van jongeren die zonder geloof en kerk opgroeien en zeggen dat ze dit soort gemeenschappen missen. Om te luisteren naar volwassenen die verzuchten dat ze graag gelovig hadden willen zijn en naar wetenschappers die meer en meer ontdekken hoe waardevol het voor jongeren is om op te groeien in een religieuze gemeenschap. 

Deze wetenschap moedigt ons ook aan om jongeren die niet (vaak) in de kerk komen, uit te nodigen om mee te doen. Gewoon, om een keertje aan te haken bij de club of een gespreksgroep. Uit het onderzoek ‘Heil in een seculiere tijd’ onder redactie van Sake Stoppels, Jan Martijn Abrahamse en Jan Marten Praamsma, blijkt dat een gelovig leven vaak begint met meedoen. Mensen ervaren dat ze welkom zijn, gaan meezingen, -bidden en bijbellezen, ook al weten ze nog niet precies of ze wel geloven en wat het christelijk geloof inhoudt. Belonging, behaving, believing. We mogen als kerkelijke gemeenschappen dus wel wat zelfbewuster zijn: onze tradities zijn zo gek nog niet!

Jongeren kunnen er naar verlangen om vanuit een stevige fundering en overtuiging zelf een antwoord te ontdekken op hun levensvragen.

Geloof geeft kaders en richting
Er zijn dus allerlei sociologische en psychologische redenen om jongeren en hun opvoeders aan te moedigen betrokken te blijven – of te raken – bij de kerk. Toch wringt het als we het als gelovigen alleen van de redenatie van seculiere denkers als Van Dam en Haidt moeten hebben. Zo worden religie en geloofsgemeenschappen wel erg instrumenteel. Alsof gemeenschap, traditie en worteling in een kerk los kunnen staan van de inhoud van het christelijk geloof.

Gerdien Bertram duidde in deze podcastaflevering van Heilige Grond de nood onder jongeren als een zingevingscrisis. Veel opvoeders – ouders, leerkrachten, autoriteiten – weten zelf geen antwoord op levensvragen of hebben moeite om jongeren op een open, maar heldere manier richting te wijzen. Jongeren kunnen er naar verlangen om vanuit een stevige fundering en overtuiging zelf een antwoord te ontdekken op hun levensvragen. Het christelijk geloof geeft hun zoektocht kaders en richting: de overtuiging dat je als mens zowel schuldig als geliefd bent en je alleen in afhankelijkheid van Christus echt tot bloei kunt komen. Je bent geschapen om een leven te leiden in liefde tot God en de naaste. 

Kerken kunnen uitgelezen plekken zijn waar de vragen van jongeren serieus worden genomen. Waar geen goedkope of dichtgetimmerde, maar wel heldere antwoorden te vinden zijn. Denk nog eens aan de vraag van het meisje aan het begin van dit artikel ‘ben ik van waarde, zelfs als ik faal?’, maar ook vragen als ‘waar vind ik hoop in deze tijd van crises en rampspoed?’ of ‘wie is er voor mij als ik iemand nodig heb?’. Dit zijn geen vragen waarop je een antwoord kunt googlen of een influencer je kan vertellen. Hiervoor is het nodig om het leven te delen, te luisteren, richting te wijzen en om jongeren aan te moedigen om zélf ook verantwoordelijkheid te nemen. 

Formation is repetition
De Britse schrijfster en podcasthost Elizabeth Oldfield schreef het prachtige boek Fully Alive, tending to the soul in turbulent times (Hodder & Stoughton, 2024). Ze schrijft hoe het christelijk geloof, de traditie en traditionele deugden juist in deze tijd kunnen helpen om het goede leven te leiden. Ze wijst onder andere op de Ignatiaanse wijsheid ‘formation is repetition’, vorming gebeurt in de herhaling. De patronen die we onszelf en onze kinderen aanleren, zijn vormend. In een kerkelijke gemeenschap kunnen we met mensen van verschillende generaties en achtergronden leren wat het betekent om volgeling van Jezus te zijn. Dat kan heel klein, ik denk aan de kinderclub die elke week een kaartje stuurt aan iemand die dat nodig heeft. Of tieners die met elkaar afspreken om TikTok van hun telefoon te verwijderen en in de vrijgekomen tijd samen een Bijbelboek lezen en bespreken.

Samen actief wachten, in de wetenschap dat God juist vaak te vinden is op plaatsen waar pijn, gebrokenheid en kwetsbaarheid is.

Veel jongeren en (jong)volwassenen voelen zich geleefd, overspoeld door het leven. Maar ook als jongeren goed in hun vel zitten, is het heilzaam om af en toe een stapje terug te doen en na te denken voor wie je leeft en wat voor persoon je graag zou willen zijn. Als christenen hoeven we dit niet zelf te bedenken. Zo hoorde ik van een catechesegroep waar tieners samen een stuk uit de Bergrede lazen. "Stel je voor dat we Jezus serieus nemen. Wat betekent het voor jouw leven als je gaat doen wat Hij zegt?" vroeg de catecheet. Zo’n vraag maakt het onderwijs van Jezus concreet. Jongeren bedachten vervolgens zelf hoe ze handen en voeten konden geven aan het volgen van Jezus. Een paar weken later kwam de catecheet hierop terug. Lukt het, om je voornemens waar te maken? Waarom wel of niet? Hoe zouden we elkaar kunnen helpen? 

Wachten op God
Andrew Root schrijft in zijn boek When the church stops working (in het Nederlands vertaald als Wachten op God, Boekencentrum, 2024) dat we als kerk geroepen zijn om te onderscheiden waar God werkt in onze wereld en daarvan te getuigen. Dat vraagt geen actiemodus, geen programma’s of extra activiteiten, maar een actief en hoopvol wachten op God. Ik moet hierbij denken aan de keren dat ik met mijn gezin ging wild spotten. Je weet nooit zeker of de herten tevoorschijn komen. Maar je weet wel dat de kans groot is om ze te zien als je in schemertijd heel stil aan de bosrand gaat zitten. En dan is het een kwestie van samen wachten, goed opletten, elkaar aanstoten en genieten.

Als kerkelijke gemeenschap kunnen we zo van betekenis zijn voor jongeren en hun naasten die lijden onder mentale problemen. Samen actief wachten, in de wetenschap dat God juist vaak te vinden is op plaatsen waar pijn, gebrokenheid en kwetsbaarheid is. Niet alleen met die jongeren en families die wekelijks in de kerkbanken zitten, maar juist ook voor hen voor wie God onbekend of onvindbaar schijnt. 

Nelleke Plomp is theoloog en mede-eigenaar van KiemPlaats, expertisecentrum kinderen, jongeren en geloof. Bovenstaand artikel verscheen in het tijdschrift Kontekstueel en op haar website.

Praatmee

Beluister onze podcast

#356 Jeffrey & dr. Wim Dekker over iftar-maaltijden, de NGK-synode en de 40-dagentijd
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Nigeria
Nieuws

Christelijke dorpsleider vermoord na ontvoering in Nigeria

De christelijke gemeenschap in Nigeria is opnieuw getroffen door een dodelijke aanval. Yuda Garba, dorpshoofd van het overwegend christelijke dorp Dnako in de regio Bwari (Abuja), werd op 11 maart ontvoerd en is maandag 17 maart dood teruggevonden. Z

Partijdag SGP
Nieuws

Discussie over rol van vrouwen binnen SGP laait vanwege motie opnieuw op

De positie van de vrouw is de komende maanden opnieuw onderwerp van discussie binnen de SGP. De Vlissingse kiesvereniging 'Wees Getrouw' dient in mei hierover een motie in op het partijcongres. Indieners van de motie willen dat het mogelijk wordt dat

Devlin
Nieuws

Zendeling wil leven ruilen met terdoodveroordeelde christen in Nigeria

Een Amerikaanse predikant heeft aangeboden zijn leven te geven in ruil voor de vrijlating van een Nigeriaanse christen die ter dood is veroordeeld. Dominee William Devlin, zendingspredikant van de Infinity Bible Church in de South Bronx, New York, ze

Parlementsgebouw Londen
Nieuws

Iraanse zedendelinquent voorkomt uitzetting door als 'christen' asiel aan te vragen

Een Iraanse man die veroordeeld is voor zedendelicten heeft uitzetting uit het Verenigd Koninkrijk (VK) weten te voorkomen door als 'christen' asiel aan te vragen. Volgens Britse media gebruikt hij al bijna twintig jaar het asielsysteem om uitzetting

Oegandese christenen
Nieuws

Christelijke organisatie deelt bijna 4 miljoen jurken uit aan meisjes in armoede

Een christelijke organisatie heeft wereldwijd bijna vier miljoen jurken uitgedeeld aan meisjes die in armoede leven. De campagne, genaamd Dress a Girl Around the World, is een initiatief van Hope 4 Women International en heeft sinds 2009 miljoenen ju

Ds. W. Visscher
Video

GerGem-predikant wijst op onkuise kledingstijl: "Zorg dat je een fatsoenlijke rok draagt"

In een recente preek over het zevende gebod 'Gij zult niet echtbreken' stond GerGem-predikant W. Visscher stil bij onkuisheid. Volgens Visscher kan onkuisheid zich op verschillende manieren uiten: in ons spreken, in ons kijken én in de wijze waarop w

PKN
Nieuws

PKN presenteert nieuw jaarthema voor kerkelijk jaar 2025/2026

De Protestantse Kerk in Nederland heeft het jaarthema voor het nieuwe kerkelijke jaar gepresenteerd: 'Kijk! Laat je verrassen door het werk van Gods Geest.' Dit thema is gebaseerd op het laatste hoofdstuk uit de visienota 'Midden in het leven' en nod

Lotgenotendag
Nieuws

Veilige Kerk organiseert eerste Lotgenotendag: ‘Mozaïek van verhalen’

Onder het thema ‘Mozaïek van verhalen’ organiseert Veilige Kerk op zaterdag 17 mei 2025 van 10.00 tot 15.00 uur voor de eerste keer een Lotgenotendag in de Kerk aan het Lint in Vleuten. Mannen en vrouwen die seksueel misbruik hebben meegemaakt zijn v

Meerartikelen

Indonesie
Nieuws

Bouw van Toraja-kerk in Indonesië al tien jaar vertraagd

Ondanks het voldoen aan alle vereisten, wacht de Toraja-kerk in Sungai Keledang, Samarinda, al tien jaar op goedkeuring voor de bouw. De gemeenteleden van de Indonesische kerk voelen zich in hun recht op godsdienstvrijheid beperkt. Hoewel het Interre

Anne Borkent
Column

Respect voor kerkleiders kan veranderen in faalangst en doen alsof

"De global pastor is er vandaag." Phew. Een zucht van ontzag - en vrees - ging door de ruimte toen de teamleider dit aankondigde: "Zorg ervoor dat je je uitmuntend gedraagt, op tijd bent en het beste van het beste laat zien. We weten dat de vorige ke

Shutterstock - inzet: Tineke Folkers
Nieuws

Ik wil graag een opleiding doen: moet mijn werkgever die betalen?

Hallo Tineke, Ik wil graag een opleiding volgen, is mijn werkgever verplicht om die te betalen? Die vraag stelt Harm in een brief aan de christelijke vakorganisatie CGMV. Juridisch adviseur Tineke Folkers geeft antwoord. Hallo Harm, In sommige gevall

Redactie
Nieuws

VS wil sancties tegen Nigeria vanwege toenemende christenvervolging

De Amerikaanse overheid overweegt sancties tegen Nigeria vanwege de escalerende vervolging van christenen in het land. De Afrikaanse subcommissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft op 12 maart opgeroepen tot strengere maatregelen, nada

Ds. J. C. de Groot
Video

Ds. De Groot vertelt over weduwe die na de dood van haar man tot geloof kwam

“En toen gebeurde er iets wat ik nog nooit eerder had meegemaakt. Ze ging op haar knieën zitten en boog zich voor God”, aldus ds. J. C. de Groot. De hervormde emerituspredikant vertelde in een recente preek over een weduwe die hij na de dood van haar

Cameron Cortman
Positief nieuws

Cameron was ernstig ziek: "Mijn ouders vertrouwden volledig op God"

De Amerikaan Cameron Cortman (24) heeft als kind een wonder meegemaakt dat zijn leven en geloof diep heeft gevormd. Op jonge leeftijd werd hij gediagnosticeerd met een agressieve vorm van leukemie. Zijn geloof heeft hem door de moeilijkste momenten h

Emmeline en Tobias
Interview

Het huwelijk van Emmeline liep op de klippen: "Dan sta je ineens alleen, met drie kleine kinderen"

Emmeline Backhuys weet hoe het is om vast te zitten in een leven waarin de vrijheid ver te zoeken lijkt. Als huisarts in Pijnacker en moeder van drie kinderen heeft ze zelf de diepe pijn ervaren van een huwelijk dat onverwacht strandde. Toch vond ze,

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp bezocht bevriende voorganger die met een burn-out kampte

"Deel je fouten, tekortkomingen en angsten met anderen en met je gemeente. Verstop je niet langer in je ivoren toren, maar stel je kwetsbaar op. Dan zal God je overvloedig kunnen zegenen", aldus Wilkin van de Kamp. De spreker en schrijver vertelt in

prediker
Nieuws

Nieuw initiatief: 'Vliegsimulator' voor predikanten om preekvaardigheden te verfijnen

Een kleine christelijke universiteit in Indiana kondigt een nieuw initiatief aan. Het gaat om een trainingsprogramma dat predikanten helpt om hun vaardigheden op de preekstoel te verfijnen. Taylor University, een van de oudste christelijke universite

Wim Dekker
Podcast

Wel of niet meedoen aan iftar-maaltijden? Dr. Wim Dekker antwoordt

Evangelie & Moslims merkt dit jaar dat moslims op tal van plaatsen proberen om kerken ertoe te verleiden om in hun gebouw een iftar-maaltijd te organiseren. De christelijke stichting adviseert kerken daar niet aan mee te werken. Evangelie & Moslims s

CGK Antwerpen-Deurne
Nieuws

Nieuwe dominee voor CGK Antwerpen-Deurne: A. J. Smit

De christelijke gereformeerde kerk (CGK) in Antwerpen-Deurne verwelkomt een nieuwe predikant. Kandidaat A. J. Smit gaat in België voor het eerst als gemeentepredikant aan de slag. De gemeente was vacant nadat ds. A. Th. van Olst in 2022 werd benoemd

Andrew Peter
Nieuws

Nigeriaanse Kerk lijdt na moord op 21-jarige christelijke student

De Nigeriaanse kerk is in rep en roer door het nieuws van de moord op een jonge seminarist, Andrew Peter. Volgens een verklaring van het bisdom Auchi aan Kerk in Nood (ACN) werd hij door zijn ontvoerders vermoord. Alarmerende toename ontvoeringen en