Past het marketingdenken wel bij het DNA van Gods Koninkrijk?
āSeks, humor en het beloofde landā is de titel van een boeiend boek over marketing. Die drie begrippen zijn de haken die er volgens de experts voor moeten zorgen dat je boodschap overkomt. Seks en humor spreken voor zich. Het beloofde land is wat de reclame ons voorspiegelt, een aantrekkelijk vooruitzicht dat ons over de streep moet trekken. Het is een metafoor die aanhaakt bij ons diepe verlangen naar een leven van overvloed. Een leven waarin al je behoeften worden vervuld. Heimwee naar het paradijs zou je ook kunnen zeggen.. We worden van alle kanten overspoeld met dergelijke beloftes.
Maar er zit een flinke adder onder het gras. We worden namelijk door alle reclame die op ons afkomt geprogrammeerd om het leven te benaderen in termen van kosten en baten. Wat kost iets en wat levert het ons op. Dat leidt ertoe dat we voortdurend calculeren, vergelijken, in een poging om optimaal aan onze trekken te komen, Dat gaat niet alleen over de concrete boodschappen die we doen, de consumptie van goederen en diensten maar ook over de meer ideĆ«le boodschappen waar we naar luisteren. Zonder het te beseffen ademen we de tijdgeest in die draait om de vraag āwhat is in it for me?ā Wat levert iets me op? Wat heb ik eraan? Wat word ik er beter van? Wat schiet ik ermee op? Ik, ik, ikā¦
Wil je verder lezen?
Als lid krijg je onbeperkt toegang tot cvandaag.nl
Praatmee