Evangelist haalt 10 miljoen dollar op en schaft derde privéjet aan
Televisiepredikant Keith Moore heeft een derde privéjet aangeschaft na een fondsenwervingscampagne waarin 10 miljoen dollar werd opgehaald. De door hem aangeschafe privéjet stond op de website AircraftVx voor 17,5 miljoen dollar te koop, laat de Christian Post weten.
Het oorspronkelijke staartnummer van de jet was N1902C, maar het is gewijzigd in N37KM. Staartnummers zijn het luchtvaart-equivalent van kentekenplaten voor auto's. Wanneer bedieningen een jet kopen, worden vaak de initialen van de oprichter van de bediening gebruikt in het staartnummer. KM in het gewijzigde staartnummer is dan ook een verwijzing naar Keith Moore.
Naast de door hem aangeschafte Falcon 7X bezit zijn bediening Faith Life International ook een Dassault Falcon 900 EX (staartnummer N7KM) en Raytheon 390 (staartnummer N8PJ). Moore is een gecertificeerd piloot en bevoegd om alle drie de vliegtuigmodellen te besturen; echter, beide Falcon-jets vereisen een extra piloot in de cockpit.
Moore dient als pastor van kerken in Sarasota, Florida, Branson en Missouri. De meeste van zijn vluchten zijn tussen deze steden. Volgens het Bureau of Transportation Statistics bedroeg de gemiddelde Amerikaanse vliegticketprijs in 2023 382 dollar. Voor de 10 miljoen dollar die de bediening van Moore aan het inzamelen was, zouden ze 26.178 vliegtickets kunnen kopen.
Andere Amerikaanse evangelisten
Moore is niet de enige evangelist die privéjets in bezit heeft. In 2018 publiceerde Jesse Duplantis een donatie-oproep omdat hij 54 miljoen dollar nodig had voor zijn nieuwe privéjet. "God zegt dat ik hem nodig heb", zei hij destijds. Op het moment van de oproep had hij al drie privéjets in bezit. Duplantis maakte duidelijk dat hij privéjets nodig heeft om het evangelie zo effectief mogelijk te kunnen verspreiden. "Ik hoef niet te leren hoe je dit ding bestuurt. Ik wil alleen het woord van Jezus Christus prediken."
Evangelist Kenneth Copeland is niet alleen in het bezit van meerdere privéjets, maar beschikt ook over een eigen vliegveld. Copeland stelde in het verleden dat vliegen met een gewone luchtvaartmaatschappij zijn bediening in de weg zit. Daardoor staan evangelisten zoals hij naar eigen zeggen sneller onder invloed van demonen en worden ze afgeleid van het 'echte werk' en het voorbereiden van hun preek. Copeland is van mening dat hij zonder privéjets 65 procent van zijn werk niet meer zou kunnen doen.
Praatmee