Als wij ons werk uit handen geven wordt Gods Koninkrijk zichtbaar

Verdieping 19 augustus 2024 Jesse van Nes
Jesse van Nes
YouTube

In Marcus 4 staat een prachtige korte gelijkenis waarin Jezus onderwijst hoe God in deze wereld aanwezig is en hoe Zijn Koninkrijk tot stand komt: En Hij zei: ‘Het is met het koninkrijk van God als met een mens die zaad uitstrooit op de aarde: hij slaapt en staat weer op, dag in dag uit, terwijl het zaad ontkiemt en opschiet, ook al weet hij niet hoe. De aarde brengt uit zichzelf vrucht voort, eerst de halm, dan de aar, en dan het rijpe graan in de aar. Maar zo gauw het graan het toelaat, slaat hij er de sikkel in, omdat het tijd is voor de oogst - Marcus 4:26-29 (NBV21).

Zaaien
Jezus vergelijkt het koninkrijk van God met de boer die zaad uitstrooit over de aarde. Enerzijds zit daar een element van actie in: zaad verzamelen, het land op gaan en uitstrooien. En tegelijkertijd wil Jezus hiermee leren dat het resultaat niet direct zichtbaar wordt, ondanks de inspanningen van de boer. Het daadwerkelijk opgroeien van het zaad ligt ook niet in de handen van de boer, maar in de kiemkracht van het zaad zelf en de vruchtbaarheid van de grond waarin het gezaaid wordt.

Mirjam van der Vecht schrijft in haar boek De kracht van rust: ‘Beoordeel de dag naar wat je zaait in plaats van wat je oogst’. Dit lijkt me een wezenlijke les uit deze gelijkenis. In tegenstelling tot een wereld waarin we zo vaak worden beoordeeld op onze direct zichtbare resultaten, werkt het in Gods Koninkrijk klaarblijkelijk anders.

In tegenstelling tot een wereld waarin we zo vaak worden beoordeeld op onze direct zichtbare resultaten, werkt het in Gods Koninkrijk klaarblijkelijk anders.

Slapen
De boer geeft met het zaaien het zaad letterlijk uit handen. En terwijl hij slaapt, ontkiemt het zaad en wordt de vrucht op de daartoe bestemde tijd zichtbaar.

Ik denk dat ook daar een waardevolle les in zit. Als wij stil zijn, tot rust komen, ons werk uit handen durven geven en het Hem toevertrouwen, wordt Gods werk en Zijn Koninkrijk zichtbaar. Wat hierin ook opvalt is de volgorde die Jezus benoemt: Hij slaapt en staat weer op, dag in en dag uit. Er is een nacht en een dag. Het begint met de slaap, en dan met het opstaan. In de joodse cultuur begint de nieuwe dag in de avond, als de zon ondergaat. De dag begint met rust. Eugene Peterson zei eens: ‘De Hebreeuwse avond/morgen-volgorde richt ons op het ritme van de genade. Wij gaan slapen en God begint Zijn werk.’ Terwijl wij slapen is Gods Geest actief en als wij wakker worden, mogen we aansluiten bij dat wat God al is begonnen te doen.

Dit is de dagelijkse cyclus waar we ons aan mogen toevertrouwen: meebewegen op Gods ritme. Het mysterie van een vruchtbaar leven ligt daarmee in het vertrouwen dat ten diepste God zelf in en door ons heen Zijn Koninkrijk tot stand brengt, juist ook als we rusten en slapen.

Oogsten
Tot slot, wat ook opvalt in deze gelijkenis is het mysterie van de kiemkracht van het zaad. De boer zaait en het zaad ontkiemt in de grond, ook al weet de boer niet hoe dat gebeurt. Het is het geloof en het vertrouwen in de kiemkracht van het zaad die maken dat hij zaait.  

Geloven in de oogst van de toekomst, geeft je de kracht om vandaag te zaaien.

Otto de Bruijne schreef eens: ‘Onverstoorbaar, onbevangen en vertrouwend doorgaan omdat je gelooft in een oogst. Rotsvast geloven dat er ooit vruchten zullen zijn. Dat betekent dat de toekomstige vrucht vandaag haar vruchten afwerpt: het houdt je aan de gang!'

Of met andere woorden: Geloven in de oogst van de toekomst, geeft je de kracht om vandaag te zaaien.

De kiemkracht van het zaad is een mysterie. We kennen Gods wegen vaak niet. Maar we kennen wel zijn belofte. Dat als het zaad van Zijn Koninkrijk gezaaid wordt, het uiteindelijk vrucht zal dragen.

Met die gedachte sluit ik voor mezelf dit seizoen af. En ik wens ook jou een periode van rust toe, waarin je mag vertrouwen dat wat je gezaaid hebt ook vrucht zal dragen in Gods Koninkrijk. 

Jesse van Nes is directeur van het Evangelisch College. Bovenstaand artikel verscheen op de website van het Evangelisch College en is met toestemming overgenomen door Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#338 Jeffrey & Jan-Willem Grievink over bed-bad-brood, onbetrouwbare NOS en bijbelvertalingen
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Echtpaar Hoekman
Nieuws

Ds. A. Hoekman als missionair pastor aan de slag vanuit Midwolda

De christelijke gereformeerde kerk in Midwolda heeft vorige week, in samenwerking met het Interkerkelijk Kenniscentrum (IKC), een beroep uitgebracht op ds. A. Hoekman naar art. 6 van de kerkorde als missionair pastor voor Noordoost Groningen. Ds. Hoe

Pakistaans hooggerechtshof
Nieuws

Pakistaans Hooggerechtshof spreekt zich uit over ontvoerde christelijke meisjes

Het Hooggerechtshof in Pakistan heeft de politie bevolen om twee christelijke zussen te bevrijden. De meiden, van 13 en 18 jaar, werden gedwongen tot de islam bekeerd en zijn getrouwd met hun ontvoerders, aldus de advocaat van de familie, volgens Mor

Ds. M. Maas
Video

Leven we langer als we onze ouders eren? Ds. Maas geeft antwoord in preekfragment

In het vijfde gebod staat: 'Eert uw vader en uw moeder opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de Heere uw God geeft.' Maar in hoeverre klopt het dat je langer zal leven als je je ouders eert? Ds. M. Maas stond onlangs in een preek bij het vij

Harris en Trump
Nieuws

Paus Franciscus kritisch op presidentskandidaten Trump en Harris: "Zijn beiden tegen het leven"

Paus Franciscus uitte vrijdag scherpe kritiek op de Amerikaanse presidentskandidaten Donald Trump (Republikeinen) en Kamala Harris (Democraten). Hij sprak van "anti-leven beleid", verwijzend naar abortus en migratie. Hij adviseerde Amerikaanse kathol

Ds. T. Overbeeke
Nieuws

Nieuwe dominee voor hervormde gemeente Barneveld: ds. T. Overbeeke

De hervormde gemeente (wijk 1) in Barneveld verwelkomt een nieuwe predikant. Ds. T. Overbeeke (foto) heeft het beroep aanvaard en neemt afscheid van Reeuwijk. In de Oude Kerk volgt Overbeeke de naar Sliedrecht verhuisde ds. S. J. Verheij op. Ook de h

Ds. L.G. de Deugd
Nieuws

Bijbels Beraad M/V benoemt opvolgers voor vertrokken dr. M. Klaassen

Bijbels Beraad M/V heeft met ingang van september twee nieuwe medewerkers benoemd. Ds. L.G. de Deugd (foto) is als lector in dienst getreden. Ds. De Deugd is predikant van de hersteld hervormde gemeente te Elst en docent godsdienst aan het Ichthus Co

Jiska Chin-A-Teh
Nieuws

Wereldwijde kerk bijeen in Seoul: hoe staat het ervoor met de grote opdracht?

Van 22 tot 28 september komt de wereldwijde kerk bijeen in Seoul onder leiding van de Lausanne-beweging om Gods wereldwijde missie te versterken en samen te versnellen. Hoe kunnen we in de komende jaren tot 2050 nog beter strategisch samenwerken? Wat

Kolossenzen 3:16
Verdieping

Blijf op koers: laat het Woord van God jou leiden

In onze kerk hadden we een spreekster te gast die jarenlang heeft gewerkt bij het Engelse Bijbelgenootschap en nog steeds spreekster is voor die organisatie. Haar naam is Heather. Het was indrukwekkend om te horen hoeveel er in de wereld gebeurt op h

Meerartikelen

Migration Bible
Nieuws

Migration Bible ingezegend in Amsterdam-Zuid-Oost

"De Migration Bible is een zeer relevante Bijbel, juist in deze tijd.  Migratie is een actueel thema, zowel in ons land als wereldwijd", zegt René de Reuver, scriba van de Protestantse kerk in Nederland. Hij is een van de leiders uit migranten- en ge

Matthijn
Column

Wat is Gods plan? Een verrassende wending in mijn zoektocht

Ik moet de stad uit. Er zijn hier te veel prikkels, er is te veel afleiding en verleidingen liggen op de loer. De rust in, dat zou beter zijn. Gewoon, een rustig, middelgroot dorp dat niet te ver van een stad verwijderd ligt. Het maakt eigenlijk niet

Ouweneel-Lee-Paas
Opinie

Evangelie en extreemrechts gaan niet samen

In de afgelopen jaren is extreemrechts gedachtegoed  door heel Europa sterker geworden. Politieke partijen met dit gedachtegoed hebben verkiezingen gewonnen en nemen deel aan regeringen. Dat geldt voor zowel Nederland als voor andere Europese landen.

Arie van der Veer
Nieuws

Hoe christelijk Nederland reageert op overlijden EO-coryfee Arie van der Veer

'Onder het zingen van het lied ‘Ik zal er zijn’ blies hij zijn laatste adem uit', liet zijn broer vanmiddag weten. Dominee Arie van der Veer (82) is thuisgehaald door zijn hemelse Vader. De EO-coryfee is voor veel christenen in Nederland tot zegen ge

Arie van der Veer
God

20 inspirerende uitspraken van dominee Arie van der Veer (1942-2024)

“Stappen in het geloof. Ik besef dat ik dat ook nu moet gaan doen. Ik reken op Gods hulp”, zei dominee Arie van der Veer onlangs. De predikant, televisiepresentator en voormalig voorzitter van de EO was al jaren ernstig ziek. Vandaag (14 september) o

Ds. Arie van der Veer
Column

Deze overdenking schreef ds. Arie van der Veer vlak voor zijn overlijden

De afgelopen jaren plaatste dominee Arie van der Veer via zijn Facebookpagina wekelijkse meerdere overdenkingen met een christelijke boodschap. Zijn 29.000 volgers kregen zo tijdens het checken van hun Facebook-updates als het ware een 'mini-preek' t

trump
Nieuws

Peiling: christelijke Amerikaanse kiezer steunt Trump

Donald Trump kan op veel steun rekenen van katholieke en protestantse kiezers. Dat blijkt uit een recente peiling van Pew Research Center. Zijn tegenstander Kamala Harris krijgt juist veel steun vanuit andere religieuze groeperingen.  Uit de peiling

Stoffer
Nieuws

SGP kritisch op regeerprogramma: "Ik noem dit geen verrijking"

Vrijdagmiddag presenteerde het kabinet-Schoof het regeerprogramma. Vrijwel alle politieke partijen hebben daar inmiddels op gereageerd. Ook christelijke politici hebben inmiddels laten weten wat ze van de plannen vinden. Zo ziet CU-voorvrouw Mirjam B

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp vertelt dat Gods belofte je ‘nee’ doet zeggen tegen de zonde

Niet enkel Gods liefde, maar ook Gods rijke belofte doet ons ‘nee’ zeggen tegen de zonde. Dat is de boodschap die Wilkin van de Kamp deelt in de 98e aflevering van de serie ‘Begin je dag met God.’ De christelijke schrijver en spreker merkt op dat een

Open Doors
Video

Open Doors lanceert petitie voor miljoenen verdreven christenen

Laat je stem horen en Breek de Stilte! Dat is de oproep van Open Doors. In Sub-Sahara Afrika zijn 16,2 miljoen christenen verdreven. Ze zijn alles kwijtgeraakt – hun huizen, hun inkomen en hun dierbaren. Nu leven ze in geïmproviseerde tentenkampen va

Lineke Blijdorp
Video

Terugkijken: Lineke Blijdorp over mogelijke 'nepbekering' Iraanse christenen

De IND verdenkt een groep Iraanse vluchtelingen, die zich tot het christendom hebben bekeerd, van het vertellen van een nepverhaal over hun bekering. Een Iraanse juridisch adviseur zou hen hebben geholpen en duizenden euro's hebben afhandig gemaakt.

Ron van der Spoel
Video

Ron van der Spoel behandelt een indringende vraag van God: 'Veracht jij Mijn kleine begin?'

Nu veel kerken leeglopen en steeds meer jongeren afhaken, kan het Koninkrijk van God soms heel ver weg voelen. Misschien vraag je je zelfs af wat de kerk eigenlijk nog voorstelt en wat je concreet ziet van Gods Koninkrijk. Deze bijdrage van Ron van d