Zijn evangelisch-charismatische christenen vatbaar voor complotdenken? Martin Koornstra antwoordt
Miranda Klaver, hoogleraar antropologie van religie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, constateerde onlangs dat complotdenken voet aan de grond krijgt in de evangelisch-charismatische beweging. Spreker Martin Koornstra besprak haar bevindingen in de CIP Podcast.
Volgens Klaver zijn evangelisch-charismatische christenen sneller geneigd om in de valkuil van complotdenken te trappen dan reformatorische christenen, omdat zij geloven dat er "continu een strijd gaande is in de onzichtbare wereld tussen de duivel en God" en "bijbelse profetieën uitleggen aan de hand van actuele maatschappelijke ontwikkelingen". Klaver constateert in het Nederlands Dagblad dat de coronacrisis deze fundamentalistische manier van Bijbellezen onder deze groep heeft versterkt.
Koornstra: "Tot de evangelisch-charismatische beweging behoren christenen die zeer extreem en mensen die er genuanceerder in staan. In onze kringen leeft het einde der tijden en het merkteken van het beest enorm. Miranda Klaver stelt terecht dat we vanwege onze theologie gevoeliger zijn voor het geestelijk invullen van rampen. Dan worden Bijbelteksten gezocht bij actuele gebeurtenissen. Dat is de omgekeerde wereld. We zouden de Bijbel moeten lezen in z'n context en vandaaruit kijken naar de omstandigheden."
"We hebben te maken met een geestelijke strijd. Dat zijn niet mijn woorden, maar de woorden van Paulus in Efeze 6. Die geestelijke strijd wordt zichtbaar in mensen en kan uitmonden in de overtuiging dat we ons tegen mensen moeten verzetten. Maar ik geloof niet dat we tegen de overheid moeten strijden. Worden er dingen besproken in achterkamertjes waarvan we niets weten? Die kans is groot. Maar onze opdracht is standhouden en niet op zoek gaan naar een vijand. Ik hoef niet te vechten tegen de duisternis maar mag het licht van Jezus uitstralen. Dan wordt Gods koninkrijk zichtbaar!", aldus Koornstra.
Beluister het fragment vanaf minuut 19:30
Praatmee