Deze gemeente uit Openbaring is arm en tóch rijk

God 27 november 2018 Dirk van Genderen

De naam Smyrna is afgeleid van mirre, een plant met een bittere smaak, maar die fijngemalen een heerlijk ruikende geur verspreidt. Dat is een beeld van deze gemeente. Een gemeente waar men de pijn van vervolgingen vanwege het geloof in de Heere Jezus kent, maar waar aan het einde de kroon van het leven wacht.

Smyrna was één van de meest welvarende steden in Klein-Azië en is nu bekend onder de naam Izmir. De christelijke gemeente in de stad is wellicht ontstaan tijdens Paulus’ tweejarige bediening in Efeze, toen ‘allen, die in Asia woonden, het woord van de Heere Jezus hoorden’ (Handelingen 19:10).Typerend voor deze gemeente (Openbaring 2:8-11) is wat er gebeurde met Polycarpus, de oude voorganger van de gemeente. De Romeinse consul beloofde hem de vrijheid indien hij Christus zou afzweren. Maar zijn antwoord was:

‘Ik heb mijn Koning 86 jaar gediend. Nooit heeft Hij mij enig kwaad gedaan. Kan ik Hem, Die mij heeft verlost, oneer aandoen?’ Joden en heidenen eisten de brandstapel. Toen men Polycarpus wilde vastmaken aan de paal, sprak hij: ‘Spaar uw nagels (spijkers; dvg), God zal mij vasthouden in het vuur. Ik acht het een eer waardig te zijn geacht een plaats in te nemen onder de martelaren van Jezus.’

Ze zijn arm, maar toch rijk in de Heere. Geestelijke rijkdom is zoveel meer waard dan aardse rijkdom.

Heel mooi in deze brief zijn de tegenstellingen. De Heere Jezus noemt Zich de eerste en de laatste, Die dood is geweest en levend is geworden. En van de gemeente wordt gezegd dat ze rijk is in Christus, en arm in de ogen van mensen. Aan de oproep om getrouw te zijn tot de dood, wordt de belofte van de kroon van het leven verbonden. Wie overwint, ook al betekent dat de dood, zal niet in de tweede dood komen. De tweede dood is de straf die ongelovigen bij het laatste oordeel ten deel zal vallen (Openbaring 20:14), in de poel die brandt van vuur en zwavel (Openbaring 20:14 en 21:8).

In deze brief vinden we geen enkel verwijt. Het moet voor de gemeente in Smyrna een grote troost zijn geweest te lezen dat hun Heere en Heiland hun vervolging, hun armoede en de laster die ze ondergingen, kende. Deze christenen worden verdrukt en vervolgd, met name door hun eigen volksgenoten, die een diepe haat tegen hen koesteren vanwege hun geloof in de opgestane Christus. Ze worden geboycot, gelasterd en ontslagen. Vandaar hun armoede. Het woord blasphemia, dat hier wordt gebruikt, geeft aan dat ze gelasterd worden vanwege hun geloof in de Heere Jezus.

Speciale aandacht vraag ik hier voor vers 9. Daar lezen we ‘Ik ken uw werken, verdrukking en armoede – u bent echter rijk – en Ik ken de lastering van hen die zeggen dat zij Joden zijn, maar het niet zijn; zij zijn namelijk een synagoge van de satan.’ Ze zijn arm, maar toch rijk in de Heere. Geestelijke rijkdom is zoveel meer waard dan aardse rijkdom.
Meestal wordt vanuit deze tekst geconcludeerd dat de lastering tegen deze gemeente van Joden kwam, die hier ook nog eens ‘een synagoge van de satan’ zouden worden genoemd. En wat is dan het gevolg? Zo wordt het Joodse volk nog weer eens extra neergezet als vijand van het kruis en vijand van het Evangelie.

Het is opmerkelijk dat er niet direct een einde wordt gemaakt aan deze situatie van lijden en vervolging. De gemeente wordt juist opgeroepen niet bevreesd te zijn voor het lijden dat nog komt.

Let erop dat deze tekst nadrukkelijk zegt dat deze mensen wel zeggen dat ze Joden zijn, maar dat ze het niet zijn. Leest bijna iedereen hier overheen? Laten we daar niet langer aan meedoen, maar lezen wat er staat en zeggen wat er staat. Deze lasteraars zeggen wel dat ze Joden zijn, maar ze zijn het niet. Zo staat het er toch! Misschien waren het wel heidenen of mensen die eerder deel uitmaakten van de gemeente, die toegetreden waren tot het Judaïsme en zich nu keerden tegen de gemeente. Misschien eisten ze wel van deze gelovigen uit de heidenen dat ze zich lieten besnijden en zeiden ze erbij dat ze anders niet behouden konden worden.

Het is opmerkelijk dat er niet direct een einde wordt gemaakt aan deze situatie van lijden en vervolging. De gemeente wordt juist opgeroepen niet bevreesd te zijn voor het lijden dat nog komt. Sommigen zullen in de gevangenis worden geworpen en worden gedood. En er komt een verdrukking van tien dagen. Mogelijk wordt met deze tien dagen de vreselijke vervolging bedoeld die deze gemeente onderging in het begin van de vierde eeuw, onder keizer Diocletianus. De tijd van vervolging is in ieder geval beperkt. Er komt een einde aan.

Er staat in vers 10 dat het lijden, de vervolging plaatsvindt, ‘opdat u verzocht wordt’. Om dit te begrijpen, is het beter om hier te lezen: ‘opdat u beproefd wordt’. Dat geeft ook de grondtekst aan. God laat dit toe, opdat de echtheid van hun geloof zichtbaar zal worden, als een proef, als een test. Denk eens aan Daniël en zijn vrienden, die tien dagen werden getest, beproefd, nadat ze weigerden het voedsel van de Koning te eten en zijn wijn te drinken (Daniël 1). De Heere gaf hun Zijn zegen.

De haat en vervolging komt over de gemeente van Smyrna omdat hun boodschap radicaal is. Een slappe en softe boodschap roept geen weerstand op. Maar de gemeente van Smyrna houdt onverkort vast aan de boodschap dat Christus de enige Verlosser is.
Hoe is dat bij ons? Is onze boodschap nog wel helder en duidelijk? Of zwakken we onze boodschap hier en daar wat af om weerstand te voorkomen, om bezoekers aan onze samenkomsten niet af te stoten? Weet wel dat we dan een bom leggen onder het Evangelie.

Voor miljoenen christenen onder communistische en islamitische regimes is deze brief vandaag pure realiteit. Leef met hen mee, bid voor hen!

Voor miljoenen christenen onder communistische en islamitische regimes is deze brief vandaag pure realiteit. Leef met hen mee, bid voor hen!
Laten wij niet denken dat wij nooit in zo’n situatie terecht kunnen komen. Wellicht is het tijd ons daarop voor te bereiden. Niet uit angst, maar gedachtig aan de woorden van onze Heiland dat er zware tijden aanstaande zijn.

Aan de oproep om getrouw te zijn tot de dood, wordt de belofte van de kroon van het leven verbonden (vers 10). Wat is deze kroon van het leven? Denk hierbij niet allereerst aan het eeuwige leven zelf – dat ook – maar aan de kroon die hoort bij het eeuwige leven, de kroon die we eenmaal van de Heere Zelf zullen ontvangen.

Wie overwint, ook al betekent dat de dood, zal niet in de tweede dood komen (vers 11). De tweede dood is de straf die ongelovigen bij het laatste oordeel ten deel zal vallen (Openbaring 20:14), in de poel die brandt van vuur en zwavel (Openbaring 20:14 en 21:8).

Door deze brief worden ook wij opgeroepen niet bevreesd te zijn, maar trouw te zijn aan de Heere. Voor ons is dat vooralsnog betrekkelijk gemakkelijk. Het kost ons nog niet ons leven, maar laten we niet vergeten dat wel ons geestelijk leven op het spel staat. Ook wij zullen de ‘kroon van het leven’ (Openbaring 2:10) ontvangen wanneer we trouw zijn en overwinnen in Gods kracht.

Praatmee

Beluister onze podcast

#376 Jeffrey & dr. Arjan Plaisier over Rome, Reformatie en kerkelijke eenheid
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Diederik van Dijk
Nieuws

SGP'er Diederik van Dijk krijgt stortvloed van kritiek na bijdrage in femicide-debat

Volgens SGP'er Diederik van Dijk is het te kort door de bocht om te stellen dat femicide een mannenprobleem is. Van Dijk stelde dit gisteren tijdens het femicide-debat in Den Haag. Het Kamerlid wees op de hoge vertegenwoordiging van allochtonen in de

Congo
Nieuws

Geweld tegen christenen in Congo neemt toe: "Een nieuwe golf van bloedvergieten"

Het geweld tegen christenen in de Democratische Republiek Congo neemt zorgwekkend toe. Afgelopen week werden in het dorp Ntoyo, in de parochie Sint-Jozef van Maguredjipa (Noord-Kivu), minstens 64 mensen gedood bij een aanval van strijders van de Alli

Tomlin
Nieuws

Aanbiddingsleider Chris Tomlin spreekt van opwekking na afscheidsdienst Charlie Kirk

De herdenkingsdienst voor Charlie Kirk, oprichter van Turning Point USA, heeft bij aanbiddingsleider Chris Tomlin diepe indruk achtergelaten. De Amerikaanse gospelartiest opende de bijeenkomst in het State Farm Stadium in Arizona met het bekende lied

Ds. W. Visscher
Video

GerGem-predikant over doodgeschoten Charlie Kirk: "Ik had nog nooit van hem gehoord'

Bijna twee weken geleden werd de 31-jarige Amerikaanse christen Charlie Kirk vermoord. De influencer, mediapersoonlijkheid en politiek activist werd tijdens een bijeenkomst op de Utah Valley University doodgeschoten. De Amerikaan sprak zich in debatt

Zuid-Koreanen steunen Israël
Nieuws

Zuid-Koreaanse christenen staan pal achter Israël: “Wij moeten hen steunen"

Terwijl antisemitisme wereldwijd toeneemt, laten Zuid-Koreaanse christenen een ander geluid horen. Zij staan pal achter Israël in haar strijd tegen Hamas.  De Israëlische ambassadeur in Zuid-Korea, Rafi Harpaz, zegt: “Over het algemeen steunen Zuid-K

Reinier Kleiman
Interview

Reinier Kleiman over zijn bekering: "Ik was meer dood dan levend, tot ik Jezus ontmoette"

Reinier Kleiman probeerde jarenlang het gat in zijn hart te vullen met drank, drugs, new age en zelfs hekserij. Maar hoe meer hij zocht, hoe leger en depressiever hij werd. Tot een vriendin hem uitnodigde mee te gaan naar de kerk. "Ik dacht: ik heb n

Ds. B. F. Bakelaar
Nieuws

Nieuwe dominee voor hervormde gemeente Katwijk aan den Rijn: ds. B. F. Bakelaar

De hervormde gemeente te Katwijk aan den Rijn mag binnenkort een nieuwe dominee verwelkomen. Ds. B. F. Bakelaar (foto) uit Krimpen aan den Lek heeft het op hem uitgebrachte beroep aangenomen. In Katwijk aan den Rijn is Bakelaar de opvolger van ds. E.

ds. A. Simons
Video

Het evangelie is onvoorwaardelijk: indringende boodschap ds. Simons

In deze videoboodschap brengt ds. A. Simons de kern van het evangelie dichtbij: redding ligt niet in onszelf, niet in onze strijd of vroomheid, maar alleen in Jezus Christus. Net als Petrus kunnen we geneigd zijn terug te vallen in wetticisme, maar P

Meerartikelen

Wilkin van de Kamp
Video

Petrus liep volgens Wilkin van de Kamp niet zomaar over water

Wilkin van de Kamp legt uit wat Jezus bedoelt in Johannes 14:13-14: “Wat u ook zult vragen in Mijn Naam, dat zal Ik doen.” Wilkin zegt in deze videoboodschap: “Voordat Petrus over water wandelde, vroeg hij eerst: ‘Heer, als U het bent, geef me dan be

Oscar Lohuis
Opinie

Ons land loopt gevaar: alleen terugkeer naar God kan redding brengen

De laatste weken komt mij steeds helderder voor ogen te staan, dat veel van wat ons dierbaar is in dit land aan het verdwijnen is, en dat veel grote problemen in onze samenleving het gevolg zijn van het verlaten van God. Er zijn grote bressen in de v

Olaf ten Napel
Opinie

Evangelie of politiek? Gemengde gevoelens bij herdenkingsdienst Charlie Kirk

Ik heb een groot deel van de vijf uur durende herdenkingsdienst van Charlie Kirk gevolgd. Kirk was de oprichter en leider van Turning Point USA, een organisatie die conservatieve en rechtse ideeën onder studenten en jongeren verspreidt. Hij werd omge

Christian Stier
Boekfragment

Is het een christelijke opdracht om Joden terug te brengen naar Israël?

Ik ben mij ervan bewust dat dit een gevoelige vraag is: is het een christelijke opdracht om Joden terug te brengen naar Israël? Helemaal wanneer je als christen al jarenlang het aliyah maken ondersteunt. Maar ik wil vooral kijken naar de (Bijbelse) m

Ds. M. van Kooten
Video

Ds. Van Kooten over bloedstad Jeruzalem: "Wij zijn niet beter"

Tijdens een recente preek over Ezechiël 24 sprak ds. M. van Kooten indringende woorden over de ernst van zonde en de verantwoordelijkheid van Gods volk. Hij wees erop dat de profeet Ezechiël door God zelf de opdracht kreeg om Jeruzalem een “bloedstad

china
Nieuws

China scherpt regels voor online evangeliseren aan

De Chinese overheid hanteert nieuwe regels die het delen van religieuze inhoud via internet sterk beperken. Het gaat om een pakket maatregelen van de Nationale Religieuze Zakenadministratie dat ingrijpt in de digitale geloofsbeleving van inwoners van

Trump
Nieuws

Weduwe Charlie Kirk vergeeft moordenaar tijdens rouwdienst: "Dat is wat Christus deed"

In een indrukwekkende herdenkingsdienst in State Farm Stadium vergaf Erika Kirk de man die haar echtgenoot Charlie Kirk doodschoot. De moord vond plaats op 10 september op de universiteit van Utah Valley. “Ik vergeef hem,” zei ze zondag in het stadio

Jan-Willem Grievink
Podcast

Strijd om Israël is volgens Jan-Willem Grievink meer dan politiek: “Er speelt iets bovennatuurlijks”

Demissionair minister David van Weel (VVD) wil zo snel mogelijk een einde maken aan de import van producten uit Israëlische nederzettingen in de betwiste gebieden op de Westelijke Jordaanoever. In de Cvandaag podcast laat Jan-Willem Grievink zijn lic

Heilige Grond podcast
Podcast

De betekenis van de kinderdoop door de eeuwen heen: theologen in gesprek

Dopen: een eeuwenoud gebruik dat wereldwijd in kerken plaatsvindt. In deze podcastaflevering van Heilige Grond praten Jos Colijn en Paul Waterval over de geschiedenis van de kinderdoop, de verschillende overtuigingen rondom de betekenis ervan en hoe

Opperrabbijn Jacobs
Nieuws

Twee Bijbelse feesten op komst: opperrabbijn Jacobs blikt vooruit

Vanaf maandagavond is het Rosh Hashana, Joods nieuwjaar. Dat is het begin van de tien ‘ontzagwekkende dagen’ of dagen van inkeer, die eindigen met Jom Kippoer, grote verzoendag. Wat is de betekenis van deze feesten en wat gebeurt er op die dagen? Wat

Erik Verwoerd
Interview

Erik Verwoerd: "Het pionieren heeft mijn beeld van God verbreed"

Is er toekomst voor de kerk? Jazeker, als je het vraagt aan Erik Verwoerd, projectleider proefplekken bij de Protestantse Kerk. Maar die toekomst kan er heel anders uitzien dan wat traditionele kerken gewend zijn. Verbinding leggen en een open houdin

Beans Better
Interview

Koffie als symbool van genade: “Zodra mensen horen dat het gratis is, ontstaat er verwondering”

Ze delen geen flyers uit, houden geen preek op een kratje, maar zetten als barista’s goede koffie van verse koffiebonen en voeren échte gesprekken. Het evangelisatie-initiatief Beans & Better is nog maar net begonnen, maar de missie is duidelijk: men