Deze gemeente uit Openbaring is arm en tóch rijk

God 27 november 2018 Dirk van Genderen

De naam Smyrna is afgeleid van mirre, een plant met een bittere smaak, maar die fijngemalen een heerlijk ruikende geur verspreidt. Dat is een beeld van deze gemeente. Een gemeente waar men de pijn van vervolgingen vanwege het geloof in de Heere Jezus kent, maar waar aan het einde de kroon van het leven wacht.

Smyrna was één van de meest welvarende steden in Klein-Azië en is nu bekend onder de naam Izmir. De christelijke gemeente in de stad is wellicht ontstaan tijdens Paulus’ tweejarige bediening in Efeze, toen ‘allen, die in Asia woonden, het woord van de Heere Jezus hoorden’ (Handelingen 19:10).Typerend voor deze gemeente (Openbaring 2:8-11) is wat er gebeurde met Polycarpus, de oude voorganger van de gemeente. De Romeinse consul beloofde hem de vrijheid indien hij Christus zou afzweren. Maar zijn antwoord was:

‘Ik heb mijn Koning 86 jaar gediend. Nooit heeft Hij mij enig kwaad gedaan. Kan ik Hem, Die mij heeft verlost, oneer aandoen?’ Joden en heidenen eisten de brandstapel. Toen men Polycarpus wilde vastmaken aan de paal, sprak hij: ‘Spaar uw nagels (spijkers; dvg), God zal mij vasthouden in het vuur. Ik acht het een eer waardig te zijn geacht een plaats in te nemen onder de martelaren van Jezus.’

Ze zijn arm, maar toch rijk in de Heere. Geestelijke rijkdom is zoveel meer waard dan aardse rijkdom.

Heel mooi in deze brief zijn de tegenstellingen. De Heere Jezus noemt Zich de eerste en de laatste, Die dood is geweest en levend is geworden. En van de gemeente wordt gezegd dat ze rijk is in Christus, en arm in de ogen van mensen. Aan de oproep om getrouw te zijn tot de dood, wordt de belofte van de kroon van het leven verbonden. Wie overwint, ook al betekent dat de dood, zal niet in de tweede dood komen. De tweede dood is de straf die ongelovigen bij het laatste oordeel ten deel zal vallen (Openbaring 20:14), in de poel die brandt van vuur en zwavel (Openbaring 20:14 en 21:8).

In deze brief vinden we geen enkel verwijt. Het moet voor de gemeente in Smyrna een grote troost zijn geweest te lezen dat hun Heere en Heiland hun vervolging, hun armoede en de laster die ze ondergingen, kende. Deze christenen worden verdrukt en vervolgd, met name door hun eigen volksgenoten, die een diepe haat tegen hen koesteren vanwege hun geloof in de opgestane Christus. Ze worden geboycot, gelasterd en ontslagen. Vandaar hun armoede. Het woord blasphemia, dat hier wordt gebruikt, geeft aan dat ze gelasterd worden vanwege hun geloof in de Heere Jezus.

Speciale aandacht vraag ik hier voor vers 9. Daar lezen we ‘Ik ken uw werken, verdrukking en armoede – u bent echter rijk – en Ik ken de lastering van hen die zeggen dat zij Joden zijn, maar het niet zijn; zij zijn namelijk een synagoge van de satan.’ Ze zijn arm, maar toch rijk in de Heere. Geestelijke rijkdom is zoveel meer waard dan aardse rijkdom.
Meestal wordt vanuit deze tekst geconcludeerd dat de lastering tegen deze gemeente van Joden kwam, die hier ook nog eens ‘een synagoge van de satan’ zouden worden genoemd. En wat is dan het gevolg? Zo wordt het Joodse volk nog weer eens extra neergezet als vijand van het kruis en vijand van het Evangelie.

Het is opmerkelijk dat er niet direct een einde wordt gemaakt aan deze situatie van lijden en vervolging. De gemeente wordt juist opgeroepen niet bevreesd te zijn voor het lijden dat nog komt.

Let erop dat deze tekst nadrukkelijk zegt dat deze mensen wel zeggen dat ze Joden zijn, maar dat ze het niet zijn. Leest bijna iedereen hier overheen? Laten we daar niet langer aan meedoen, maar lezen wat er staat en zeggen wat er staat. Deze lasteraars zeggen wel dat ze Joden zijn, maar ze zijn het niet. Zo staat het er toch! Misschien waren het wel heidenen of mensen die eerder deel uitmaakten van de gemeente, die toegetreden waren tot het Judaïsme en zich nu keerden tegen de gemeente. Misschien eisten ze wel van deze gelovigen uit de heidenen dat ze zich lieten besnijden en zeiden ze erbij dat ze anders niet behouden konden worden.

Het is opmerkelijk dat er niet direct een einde wordt gemaakt aan deze situatie van lijden en vervolging. De gemeente wordt juist opgeroepen niet bevreesd te zijn voor het lijden dat nog komt. Sommigen zullen in de gevangenis worden geworpen en worden gedood. En er komt een verdrukking van tien dagen. Mogelijk wordt met deze tien dagen de vreselijke vervolging bedoeld die deze gemeente onderging in het begin van de vierde eeuw, onder keizer Diocletianus. De tijd van vervolging is in ieder geval beperkt. Er komt een einde aan.

Er staat in vers 10 dat het lijden, de vervolging plaatsvindt, ‘opdat u verzocht wordt’. Om dit te begrijpen, is het beter om hier te lezen: ‘opdat u beproefd wordt’. Dat geeft ook de grondtekst aan. God laat dit toe, opdat de echtheid van hun geloof zichtbaar zal worden, als een proef, als een test. Denk eens aan Daniël en zijn vrienden, die tien dagen werden getest, beproefd, nadat ze weigerden het voedsel van de Koning te eten en zijn wijn te drinken (Daniël 1). De Heere gaf hun Zijn zegen.

De haat en vervolging komt over de gemeente van Smyrna omdat hun boodschap radicaal is. Een slappe en softe boodschap roept geen weerstand op. Maar de gemeente van Smyrna houdt onverkort vast aan de boodschap dat Christus de enige Verlosser is.
Hoe is dat bij ons? Is onze boodschap nog wel helder en duidelijk? Of zwakken we onze boodschap hier en daar wat af om weerstand te voorkomen, om bezoekers aan onze samenkomsten niet af te stoten? Weet wel dat we dan een bom leggen onder het Evangelie.

Voor miljoenen christenen onder communistische en islamitische regimes is deze brief vandaag pure realiteit. Leef met hen mee, bid voor hen!

Voor miljoenen christenen onder communistische en islamitische regimes is deze brief vandaag pure realiteit. Leef met hen mee, bid voor hen!
Laten wij niet denken dat wij nooit in zo’n situatie terecht kunnen komen. Wellicht is het tijd ons daarop voor te bereiden. Niet uit angst, maar gedachtig aan de woorden van onze Heiland dat er zware tijden aanstaande zijn.

Aan de oproep om getrouw te zijn tot de dood, wordt de belofte van de kroon van het leven verbonden (vers 10). Wat is deze kroon van het leven? Denk hierbij niet allereerst aan het eeuwige leven zelf – dat ook – maar aan de kroon die hoort bij het eeuwige leven, de kroon die we eenmaal van de Heere Zelf zullen ontvangen.

Wie overwint, ook al betekent dat de dood, zal niet in de tweede dood komen (vers 11). De tweede dood is de straf die ongelovigen bij het laatste oordeel ten deel zal vallen (Openbaring 20:14), in de poel die brandt van vuur en zwavel (Openbaring 20:14 en 21:8).

Door deze brief worden ook wij opgeroepen niet bevreesd te zijn, maar trouw te zijn aan de Heere. Voor ons is dat vooralsnog betrekkelijk gemakkelijk. Het kost ons nog niet ons leven, maar laten we niet vergeten dat wel ons geestelijk leven op het spel staat. Ook wij zullen de ‘kroon van het leven’ (Openbaring 2:10) ontvangen wanneer we trouw zijn en overwinnen in Gods kracht.

Praatmee

Beluister onze podcast

#369 Ds. Bram Hofland & ds. John de Groot over de hel, eeuwige straf en het laatste oordeel
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

kruis
Nieuws

Christendom wereldwijd onder druk: geloof dreigt in delen van de wereld te verdwijnen

Het christendom staat in delen van de wereld zwaar onder druk. Volgens David Smith, de speciale gezant van het Verenigd Koninkrijk voor vrijheid van religie of levensovertuiging (FoRB), is de vervolging van christenen inmiddels zó ernstig dat het gel

Mike Huckabee
Nieuws

Amerikaanse ambassadeur: 'Visaprobleem voor christelijke organisaties in Israël opgelost'

Het visaprobleem dat de afgelopen maanden voor spanningen zorgde tussen Israël en christelijke organisaties uit Amerika is opgelost. Dat maakte de Amerikaanse ambassadeur Mike Huckabee maandag bekend. ‘Het probleem met de visa voor Amerikaanse christ

Kirsten van der Ham
Video

Met de Bijbel in gesprek over racisme: Marcus 7

In de Bijbelstudie 'Marcus 7:24-30: Blinde vlekken en een nieuwe blik' bespreekt Kirsten van der Ham hoe we kunnen openstaan voor andere meningen als het gaat om racisme, en hoe we uit onze eigen bubbels kunnen stappen. Dat doet zij aan de hand van h

Jongerenkamp Gave
Persbericht

Jongerenkampen Stichting Gave op nieuwe locaties

Deze zomer worden de Gave-jongerenkampen voor het eerst in Amerongen en Werkhoven gehouden. Van 2003 tot 2024 was groepsaccommodatie De Wildwal in Lunteren de vaste ontmoetingsplek voor vele Nederlandse en vluchtelingenjongeren, maar die locatie heef

Jan Harskamp
Column

Bouwen wij als Nederlandse christenen ook een toren van Babel?

Onlangs was ik op een mooie conferentie, waar we werden meegenomen in het grote plaatje van Gods plan. We leerden daar dat Mattheüs 28:19 - "Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Gees

Oleksandr Usyk
Getuigenis

Oekraïense bokskampioen: "Jezus is mijn leven"

De Oekraïense bokser Oleksandr Usyk heeft God alle eer gegeven na het opnieuw veroveren van de wereldtitel in het zwaargewicht. Zaterdagavond versloeg hij de Brit Daniel Dubois in een indrukwekkend gevecht in het Londense Wembley Stadium. Na afloop s

Matthew Grech
Nieuws

Ex-LHBTI'er riskeert celstraf en geldboete na delen van bekeringsverhaal

Matthew Grech, een voormalig LHBTI-activist uit Malta, staat voor de rechter omdat hij zijn persoonlijke bekeringsverhaal deelde. Hij vertelde daarin onder meer hoe hij afstand nam van zijn homoseksuele levensstijl en Jezus volgde. Nu hangt hem een c

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden deelt heugelijk feit in preek: predikant nadert koperen huwelijk

Ds. Van Zanden en zijn vrouw zijn binnenkort 12,5 jaar in het huwelijk verbonden. Dit heugelijke feit deelde de hervormde predikant uit Katwijk onlangs in een preek. De dominee en zijn vrouw blikken dankbaar terug op wat ze van de Heere ontvingen en

Meerartikelen

Matthew Drapper
Nieuws

Britse kerk betaalt schadevergoeding na beschuldiging van conversietherapie 

De 37-jarige Matthew Drapper heeft een schadevergoeding van vijf cijfers ontvangen van de St Thomas Philadelphia Church in het Engelse Sheffield. Drapper beweert dat hij tijdens een kerkbijeenkomst emotionele schade opliep door een gebedssessie die v

 Suwayda
Nieuws

Jihadisten slaan toe in Syrië: voorganger en twintig familieleden vermoord

In de Syrische stad Suwayda heeft zich een ongekende tragedie voltrokken. Bij een gewelddadige aanval op burgers zijn pastor Khalid Mezher en twintig leden van zijn familie om het leven gebracht. De voorganger leidde de Evangelische Kerk van de Goede

Mike Huckabee
Nieuws

Amerikaanse ambassadeur veroordeelt aanval Joodse kolonisten op christelijk dorp

De Amerikaanse ambassadeur in Israël, Mike Huckabee, bezocht zaterdag het christelijke Palestijnse dorp Taybeh op de Westelijke Jordaanoever. Joodse kolonisten vielen de plaats de afgelopen weken meerdere keren aan. Volgens inwoners van Taybeh en lok

Kerkverlating
Dagelijks leven

Hoe ga je om met een familielid die het geloof vaarwel zegt?

Wat doe je als iemand van wie je houdt, het geloof loslaat? Wanneer een geliefd familielid - in dit geval een nichtje - afstand neemt van kerk en geloof, roept dat bij nabije familieleden en vrienden vaak diepe vragen op. In een recente vraag aan Ref

Kerk
Persbericht

Tearfund presenteert praktijkboek 'Met Beide Benen in de Buurt'

Tearfund presenteert vandaag (maandag 21 juli) tijdens de New Wine Zomerconferentie 2025 ‘Met Beide Benen in de Buurt’, een praktijkboek voor kerken en christenen die een positieve sociale verandering willen zien in hun directe woon- en leefomgeving.

Ds. Jonathan Zondag
Interview

Ds. Jonathan Zondag: “Profetie is meer dan protesteren tegen Netanyahu”

De oorlog in Gaza verdeelt niet alleen de wereld, maar ook de kerk. Volgens dominee Jonathan Zondag wordt er volop over gesproken, maar roept het onderwerp grote geestelijke en morele vragen op. Hoe geef je stem aan profetisch spreken zonder te verva

Gerrianne Hakkesteeg en gezin
Column

Opvoeden tussen schermen: "A big no and a big yes"

“Mama, waarom mag je van de politie dat niet doen onder achttien?” Verlangend kijkt zoon Eden naar de knipperende gokkasten in de hoek van het café. Het idee dat je er geld in kunt gooien en dat het apparaat je dan misschien méér teruggeeft dan je er

Prof. dr. Arnold Huijgen
Opinie

Zelfonderzoek of zelfbedrog? Vertrouw eens een expert

De regering van president Trump keert zich al een tijdje tegen Amerikaanse universiteiten omdat hun diversiteitsbeleid on-Amerikaans zou zijn. De professoren zijn de vijand, zo zei de huidige vice-president J.D. Vance al in 2021. Nog een stap verder

Erik Bakker
Column

Laat je hoofd niet vollopen: een oproep tot digitale rust

Het is weer zomer. De tijd van fluitende vogels, krassende terrasstoelen en zwetende mensen in file bij de McDrive. De zon schijnt (tenzij hij dat niet doet), de kinderen spelen buiten (tenzij ze vastgelijmd zitten aan hun iPad), en het gras moet nod

Sander
Getuigenis

Sander ging met een kater naar de kerk: "Wat tussen God en mij instond is weggepoetst"

Sander groeide op met een moeilijke jeugd en zocht zijn toevlucht in drugs en alcohol. Toen hij op zoek ging naar zingeving, kwam hij via een influencer in aanraking met de islam. Maar pas toen zijn broer tot geloof kwam in de Heere Jezus en hem uitn

Sven Leeuwestein
Verdieping

Waarom sommige christelijke organisaties in de problemen terechtkomen

In veel christelijke organisaties ontstaat er ongemerkt spanning wanneer bestuurders - vaak mensen met een sterke managementachtergrond - aan het roer komen te staan van geestelijk georiënteerde initiatieven. Ze zijn trouw, competent en goed georgani

Doekes
Column

We missen zelfcorrectie in de christelijke muziekwereld

In eerdere columns heb ik het gehad over de integriteit en roeping van christelijke artiesten en ook hebben we de christelijke muziekindustrie beschreven. In dit derde deel wil ik het hebben over projectie, verwachtingen en de verantwoordelijkheid va