Ds. Messemaker moedigt gesprekken over LHBTI aan: “Oefen jezelf hierin”
Hoe kan er ruimte gegeven worden aan LHBTI-leerlingen zonder tekort te doen aan de klassieke opvatting op huwelijk en seksualiteit? Die vraag kwam onlangs aan de orde in een themapodcast van Cvandaag met Gerdien Lassche en dominee M. Messemaker over het reformatorisch onderwijs en LHBTI-leerlingen.
Eind vorig jaar verscheen de documentaire God, ik ben Gay van Robert Rodenburg. In een themapodcast over het reformatorisch onderwijs en LHBTI-leerlingen bespreken zij eerlijk de spanning tussen Bijbelse overtuigingen, schoolcultuur en het zoeken naar veiligheid en erkenning voor jongeren die worstelen met hun identiteit.
Messemaker: “Het lastige is: als het over de homoseksuele medemens gaat, dan is dat ook een deel van wie je bent - of je ervaart het als een deel van je zijn. Als je daar iets van vindt, denkt iemand al snel: ‘Ja, maar ik bén zo.’ Als jij bijvoorbeeld op zondag naar Feyenoord gaat en ik zeg: volgens mij past dat niet bij een Bijbelse invulling van de zondag, dan gaat dat over wat je doet - niet over wie je bent. Dat maakt het minder persoonlijk en daardoor vaak ook minder pijnlijk dan wanneer het gaat over iets wat iemand ervaart als onderdeel van zijn identiteit.
Een gesprek over huwelijk en seksualiteit vanuit Bijbels perspectief is ingewikkeld, maar kan geen onmogelijkheid zijn. Dan moeten we onszelf daarin oefenen. Als christenen hebben we opvattingen over onze levenswandel, en dus ook huwelijk en seksualiteit. Dan moeten we daar toch wat van kunnen zeggen, toch? Omdat we zo graag naar de Schrift luisteren."
Benieuwd naar het volledige gesprek over refoscholen en LHBTI-leerlingen? Beluister de volledige podcast:
Praatmee