In de Bijbel horen we vaak van welvaart (en dat is geen toeval)

Preekverslag 20 februari 2025 6 minuten Jan-Jaap van Peperstraten
Jan-Jaap van Peperstraten

Je hoeft de krant maar open te slaan en je leest over geld en macht. Danwel lees je over machtige mensen die geld doorschuiven aan wie aan hun kant staat, dan wel hoor je van rijken die de macht om- of opkopen. Dat is niet iets nieuws. Het is altijd zo geweest. Rijkdom laat mensen zelden gerust.

In de Bijbel horen we vaak van welvaart, van bezit: en als het goed is, is je welvaart wat gevestigds: dat je genoeg hebt om fijn van te leven. Onder je boom kunnen zitten met je naasten om je heen. Anderen niet lastig vallen, en niet inpikken wat niet van jou is.

Welvaart (als je het hebt) moet je helpen stevig te staan. In de lezingen uit het Oude Testament en in de Psalm wordt dan het beeld van de boom aangehaald. Geen toeval! Bomen staan stevig.

Gezegend is hij die op de Heer vertrouwt,
en zich veilig weet bij Hem.
Hij is als een boom die aan een rivier staat
en wortels heeft tot in het water.
Hij heeft geen last van de hitte,
zijn blad blijft groen.
Komt er een tijd van droogte, het deert hem niet;
altijd blijft hij vrucht dragen.”

Hebben we gelezen bij Jeremia.

En in de Psalm:

Hij is als een boom, aan het water geplant,
die vruchten draagt op zijn tijd;

Des zomers verdorren zijn bladeren niet,
maar al wat hij doet brengt hem voorspoed

De boom maakt zijn eigen water niet. Pas als je aanpast op wat van buiten komt, op de seizoenen, dan komt het goed.

Het is dan ook jammer dat het leesrooster er vervolgens bij Jeremia de schaar er inzet en niet vertelt wat er nog meer tegenover die boom staat, tegenover de mens die zijn stabiliteit vindt bij God.

Ik lees het u even voor. (Vers 11 en verder)

Als een patrijs die eieren uitbroedt die ze niet heeft gelegd, zo is iemand die oneerlijk rijkdom verwerft. In de bloei van zijn leven moet hij er afstand van doen; als zijn einde komt, blijkt hij een dwaas.

(En in de psalm: de wind waait hem weg als stof)

We zien dus een hele mooie tegenstelling bij Jeremia. De mens die op de Heer vertrouwt die is als de boom bij de rivier. Ook als het slecht gaat (er is droogte), dan gaat het goed, want waar de boom van groeien moet, dat komt van elders. De boom maakt zijn eigen water niet. Pas als je aanpast op wat van buiten komt, op de seizoenen, dan komt het goed.

Daar staat tegenover het karakter van iemand die nooit genoeg heeft; “Als een patrijs die eieren uitbroedt die ze niet heeft gelegd, zo is iemand die oneerlijk rijkdom verwerft”. En waar het bij de goede mens (de boom) goed gaat wanneer het slecht gaat, zo gaat het met de “patrijs”, wij zouden zeggen: Rupsje Nooitgenoeg, slecht, wanneer het goed gaat. Zelfs als je van gekkigheid niet meer weet wat je met al je eieren aan moet, loop je nog steeds maar kwekkend en onrustig rond. Niemand kan op je bouwen. Je nest waait weg. Je bent niet alleen een kale struik, die verdwijnt in de stofwolk. Je bent ook nog eens een kip zonder kop.

Zalig de armen, wee de rijken. Zalig wie het slecht heeft, wee wie het goed heeft.

Dit is de achtergrond van het Evangelieverhaal van vandaag: de Veldrede, zo heet dit stuk uit het Evangelie dat we net gelezen hebben. Het lijkt op de Bergrede, maar de structuur is iets anders. In de Bergrede heb je acht zaligsprekingen. Vandaag horen we een variant daarop.

Vier keer zalig, maar ook vier keer wee.

Zalig de armen, wee de rijken. Zalig wie het slecht heeft, wee wie het goed heeft.

Vier keer zalig, vier keer wee. Vier is een symbolisch getal in de Bijbel, het staat voor een volledigheid. Het is dus niet zomaar wat zegen die je kant op komt, of zomaar een wee, een stuk domme pech: maar het hoort er integendeel volledig bij. De arme ziet uit naar een volledig herstel, de rijke erft een volledige leegte, beter gezegd: er komt helemaal niets van terecht.

Wie zijn die armen en wie zijn die rijken in het licht van de Bijbel? Het gaat hier niet enkel maar om de bankrekening, dan wel of je een goed pensioen hebt of niet. Of een koopwoning. Die dingen kunnen meespelen, maar uiteindelijk is dat maar buitenkant. Armoede en rijkdom zijn in de Bijbel. houdingen, manieren van in het leven staan.

Als je echt pech hebt ga je zelfs denken dat je relatie met God vooral het resultaat is van je eigen inzet.

Waar komt je heil vandaan? Wat maakt je zalig? Sommige mensen denken dat ze alles zelf tot stand gaan brengen. Dat als je het goed hebt, een goed leven leidt, dat dat enkel en alleen maar aan jezelf ligt. Als je echt pech hebt ga je zelfs denken dat je relatie met God vooral het resultaat is van je eigen inzet. Eigenlijk moet God maar blij zijn met zo'n gelovige als jij. Met alles wat jij doet. Als we soms denken, wat is Jezus toch streng tegen de Farizeeën: dat is dus die houding. De Farizeeën zijn rijk in deze zin van het woord. “Mijn verhouding tot God draait om wat ik doe.” Dat is het refrein van de Farizeeër.

Ik. Ik. Ik. Ei. Ei. Ei.

En als alles gaat draaien om wat jij “doet”, dan maak je wat je doet steeds groter, dan ga je je zelfs beroepen op wat je niet gedaan hebt, maar je jezelf wel toe-eigent.  

Door heel de Bijbel heen, schijnt een ander voorbeeld door. Die noemen we soms de arme, de arme van God. Of “de rechtvaardige”. Die doen vast ook veel goede dingen, maar doen ze met een andere houding.

Om te beginnen laten ze niet alles om zichzelf draaien. In de woorden van vandaag: ze kunnen (zichzelf) relativeren. En als je dat kunt ben je vrij. Dan kun je goed doen zonder om te kijken, zonder bang te zijn of je wel “genoeg terugkrijgt”. De boom houdt geen boekhouding bij. De boom is niet zelfbewust. Je bent er gewoon, net als een boom gewoon rustig ergens staat, en vrucht geeft aan de mensen. De boom maakt geen kabaal zoals de patrijs dat doet. En zo als de patrijs zich krijsend vastklampt aan de eieren, zo geeft de boom in alle rust zijn vruchten op. De linkerhand hoeft niet te weten wat de rechterhand doet, de boom ligt er niet wakker van of de vrucht wel op de meest “optimale manier” ergens terechtgekomen is.

Het is geen toeval dat door het Nieuwe Testament heen het kruis een aantal keren een boom wordt genoemd.

Zo is het met de rechtvaardige, de arme van God. Omdat hij of zij weet dat we hier maar korte tijd zijn, we naakt aankomen en even naakt weer vertrekken, voelen zij de vrijheid om wortel te schieten vrucht te dragen, en die vruchten te laten vallen waar ze nodig zijn.

En Jezus kan het weten, want Hij leeft het voor. Het is geen toeval dat door het Nieuwe Testament heen het kruis een aantal keren een boom wordt genoemd. Dat is niet alleen maar een omslachtige manier van zeggen dat het kruis van hout was of iets dergelijks. Jezus verenigt zich met zijn opdracht om gevend in het leven te staan, zichzelf tot gave te maken, zich te verbinden aan de Levensboom van het kruis. Een boom die leven geeft, zonder oog op loon. Een boom die vrucht draagt midden in de droogte. De plek waar het goed gaat, juist als het slecht gaat.

Wij plukken er de onverdiende vruchten van, van die boom. Wij worden uitgenodigd ook op te bloeien – ieder op zijn eigen manier. Op onze beurt wat door te geven zonder er wakker van te liggen. Geen kakelende veldhoen, maar een boom, verenigd met de wereld. Laten we zo arm zijn, laten we zo rijk zijn. Amen.

Bovenstaande boodschap is afkomstig van priester Jan-Jaap van Peperstraten en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. Klik hier om de website van Jan-Jaap van Peperpstraten te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#383 Patrick & Jeffrey over de campagnes en zetels van CDA, ChristenUnie en SGP
Of beluister op:

Meerartikelen

pakistan
Nieuws

Blinde Pakistaanse christen aangeklaagd voor godslastering na jarenlange pesterijen

Een 49-jarige blinde christen uit Pakistan is gearresteerd op beschuldiging van godslastering, een misdrijf dat in het land met de dood kan worden bestraft. Volgens zijn familie gaat het om een valse aanklacht die voortkomt uit jarenlange pesterijen

coa
Nieuws

SGP stelt Kamervragen na geweld en intimidatie tegen Syrisch christelijk gezin in Zeeuws azc

SGP heeft Kamervragen gesteld over geweld en intimidatie waar christelijke asielzoekers in Nederland mee te maken krijgen. Directe aanleiding van de Kamervragen is de situatie van een christelijk Syrisch gezien in een azc in Goes, waar verschillende

L. van 't Wout
Video

CGK-predikant stelt dat christenen te weinig verwachting van het gebed hebben

Als iemand ziek is, bijvoorbeeld binnen onze familiekring of onder onze collega's, zeggen we al heel snel: 'Ik kan niets voor je doen, behalve bidden.' Maar in hoeverre verwachten we dat God daadwerkelijk onze gebeden wil verhoren en vervolgens ieman

Stichting Israël en de Bijbel
Video

De twaalf toonbroden: teken van Gods blijvende trouw aan Israël

In een YouTube-fragment van Israël en de Bijbel spreekt David van Wijck over de diepe symboliek van de twaalf toonbroden in de tempel. Deze broden, die voortdurend voor Gods aangezicht lagen, zijn niet alleen een teken van aanbidding, maar ook van Zi

Donkey Mobile
Persbericht

Donkey Mobile en Kerkdienstgemist bundelen krachten

Donkey Mobile, ontwikkelaar van kerk-apps, neemt deze maand streamingplatform Kerkdienstgemist over. Met deze overname ontstaat het grootste christelijke techbedrijf van Nederland dat meer dan 2.000 kerken bedient met hoogwaardige digitale oplossinge

Robert Plomp
Column

Waarom zitten zoveel christenen naast Jona te mopperen?

In een wereld vol cynisme, woede en veroordeling raakt een tiener met zijn jasje de kern van ons probleem: “People are shit.” Hard, maar pijnlijk waar. Toch eindigt zijn moeder niet bij dat oordeel, maar bij genade: “That’s why Jesus died.” In deze i

Clever Mukombe
Interview

“Ze huilden van blijdschap toen ze hun Bijbel kregen.”

In het noorden van Zimbabwe ligt de regio Binga. In dit gebied leven mensen in diepe armoede. Op veel plekken is geen stromend water en geen elektra. Het landschap kenmerkt zich door droogte, stoffige wegen en ‘huisjes’ gemaakt van stokken met daarop

Petra van Aalst
Column

De kerk is geen verzamelplek, maar een vertrekpunt

Wat zijn we blij dat Melanie, Dominik en hun drie kleine kinderen onze gemeente bezoeken. Melanie is opgegroeid in een traditioneel rooms-katholiek gezin. Van een persoonlijke relatie met Jezus had ze nooit gehoord. Dominik komt uit een gelovig gezin

Meerartikelen

Henk Herbold
Opinie

Christenvervolging in Nederland is dichterbij dan veel mensen denken

Er vinden in ons land nog geen dingen plaats die op christenvervolging kunnen wijzen. Tenminste, niet als we het vergelijken met wat er in sommige andere landen gebeurt. Met name in islamitische landen worden christenen écht vervolgd vanwege hun gelo

Kees
Opinie

Abortusdiscussie raakt een open zenuw

De voorstanders van abortus maken zich enorme zorgen en zijn bang dat, net als in Amerika, ook in Nederland abortus verder ingeperkt gaat worden. Juist omdat in de afgelopen jaren er een verruiming is geweest van de abortuswetgeving is bevochten. Imm

 Rosanne Krijgsman
Nieuws

Singer-songwriter Rosanne Krijgsman brengt nieuwe single uit: 'Geef het maar over'

De christelijke singer-songwriter Rosanne Krijgsman heeft onlangs een nieuwe single uitgebracht: ‘Geef het maar over.' Het nummer ademt eerlijkheid en hoop, en vertelt over loslaten, vertrouwen en het vinden van rust te midden van verandering. De sin

Cvandaag podcast
Podcast

Cvandaag podcast: terugblik op campagnes CDA, CU en SGP

Wat betekenen de verkiezingsuitslagen voor de christelijke politiek in Nederland? In deze nieuwspodcast blikken Cvandaag-redacteuren Jeffrey Schipper en Patrick Simons terug op de campagnes van het CDA, de SGP en de ChristenUnie. Ze bespreken opvalle

Ds. J. Koppelaar
Video

HHK-predikant wijst op eenstaatoplossing in conflict tussen Israël en Gaza

De zogeheten ‘tweestatenoplossing’ wordt door velen gezien als de manier om voorgoed een einde te maken aan het conflict tussen Israël en Hamas. Ds. J. Koppelaar, emerituspredikant binnen de Hersteld Hervormde Kerk (HHK), merkte in een recente preek

worship
Video

Wat betekent het woord ‘evangelisch’? Bekijk de uitlegvideo

Wat bedoelen we eigenlijk als we zeggen dat iemand of een kerk evangelisch is? In deze video wordt stap voor stap uitgelegd wat de term ‘evangelisch’ betekent. Van de oorspronkelijke betekenis ‘volgens het Evangelie’ tot de invloed van theologen, en

Licht onder de rivieren
Persbericht

Nieuw boek belicht evangelische stroming Zuid-Nederland

Onlangs is in de Baptistengemeente Brunssum-Treebeek het boek Licht onder de rivieren gepresenteerd. Onder redactie van Hans Riphagen en Jack Barentsen brengt dit werk de rijke, maar vaak vergeten geschiedenis in beeld van evangelische, baptisten- en

Jacoline de Bakker
Interview

Singleconferentie wil christelijke singles bemoedigen:“Neem de plek in die God je gaf”

Als iemand weet hoe het is om single te zijn in de kerk, is het Jacoline de Bakker wel. Nu is ze getrouwd en moeder van drie dochters, maar de jaren dat ze alleen was, hebben haar gevormd. “Ik weet hoe het voelt om de kerk alleen in te lopen en er oo

Tweede Kamer
Opinie

Wat de verkiezingsuitslag zegt over onze kijk op leven en dood

De uitslag van de verkiezingen is in grote lijnen een feit. Het is duidelijk dat D66 een grote partij zal worden. Dit is geen goed nieuws voor medische ethiek. Deze partij staat ver af van de NPV-standpunten. AbortusVolgens wetenschappers zijn de eer

Opperrabbijn
Column

Zondvloed bij ons thuis en een nieuw baantje als stemadviseur

Het lijkt bij opperrabbijn Jacobs thuis op dit moment de zondvloed wel, zo vertelt hij in zijn nieuwe onderstaande dagboek. Ook legt hij uit hoe het jodendom naar het huwelijk kijkt en wat daarbij de gebruiken zijn. Verder was de opperrabbijn aanwezi

CGK-synode
Nieuws

Broederlijk gesprek op komst: deputaten CGK reiken 'Rijnsburg' de hand

Deputaten vertegenwoordiging van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) willen graag in gesprek gaan met de kerkenraad van Rijnsburg, of - als dat beter past - met de commissie die namens de daar betrokken kerken het overleg voert. Dat schrijven

Sagrada Familia
Nieuws

Spaanse Sagrada Familia nu officieel de hoogste kerk ter wereld

De Sagrada Familia in Barcelona heeft de Ulmer Münster in Duitsland van de eerste plaats gestoten als het gaat om de hoogste kerktoren ter wereld. Donderdag werd het eerste deel van het torenkruis op de hoofdtoren van de beroemde, nog steeds onafgebo