In de Bijbel horen we vaak van welvaart (en dat is geen toeval)

Preekverslag 20 februari 2025 6 minuten Jan-Jaap van Peperstraten
Jan-Jaap van Peperstraten

Je hoeft de krant maar open te slaan en je leest over geld en macht. Danwel lees je over machtige mensen die geld doorschuiven aan wie aan hun kant staat, dan wel hoor je van rijken die de macht om- of opkopen. Dat is niet iets nieuws. Het is altijd zo geweest. Rijkdom laat mensen zelden gerust.

In de Bijbel horen we vaak van welvaart, van bezit: en als het goed is, is je welvaart wat gevestigds: dat je genoeg hebt om fijn van te leven. Onder je boom kunnen zitten met je naasten om je heen. Anderen niet lastig vallen, en niet inpikken wat niet van jou is.

Welvaart (als je het hebt) moet je helpen stevig te staan. In de lezingen uit het Oude Testament en in de Psalm wordt dan het beeld van de boom aangehaald. Geen toeval! Bomen staan stevig.

Gezegend is hij die op de Heer vertrouwt,
en zich veilig weet bij Hem.
Hij is als een boom die aan een rivier staat
en wortels heeft tot in het water.
Hij heeft geen last van de hitte,
zijn blad blijft groen.
Komt er een tijd van droogte, het deert hem niet;
altijd blijft hij vrucht dragen.”

Hebben we gelezen bij Jeremia.

En in de Psalm:

Hij is als een boom, aan het water geplant,
die vruchten draagt op zijn tijd;

Des zomers verdorren zijn bladeren niet,
maar al wat hij doet brengt hem voorspoed

De boom maakt zijn eigen water niet. Pas als je aanpast op wat van buiten komt, op de seizoenen, dan komt het goed.

Het is dan ook jammer dat het leesrooster er vervolgens bij Jeremia de schaar er inzet en niet vertelt wat er nog meer tegenover die boom staat, tegenover de mens die zijn stabiliteit vindt bij God.

Ik lees het u even voor. (Vers 11 en verder)

Als een patrijs die eieren uitbroedt die ze niet heeft gelegd, zo is iemand die oneerlijk rijkdom verwerft. In de bloei van zijn leven moet hij er afstand van doen; als zijn einde komt, blijkt hij een dwaas.

(En in de psalm: de wind waait hem weg als stof)

We zien dus een hele mooie tegenstelling bij Jeremia. De mens die op de Heer vertrouwt die is als de boom bij de rivier. Ook als het slecht gaat (er is droogte), dan gaat het goed, want waar de boom van groeien moet, dat komt van elders. De boom maakt zijn eigen water niet. Pas als je aanpast op wat van buiten komt, op de seizoenen, dan komt het goed.

Daar staat tegenover het karakter van iemand die nooit genoeg heeft; “Als een patrijs die eieren uitbroedt die ze niet heeft gelegd, zo is iemand die oneerlijk rijkdom verwerft”. En waar het bij de goede mens (de boom) goed gaat wanneer het slecht gaat, zo gaat het met de “patrijs”, wij zouden zeggen: Rupsje Nooitgenoeg, slecht, wanneer het goed gaat. Zelfs als je van gekkigheid niet meer weet wat je met al je eieren aan moet, loop je nog steeds maar kwekkend en onrustig rond. Niemand kan op je bouwen. Je nest waait weg. Je bent niet alleen een kale struik, die verdwijnt in de stofwolk. Je bent ook nog eens een kip zonder kop.

Zalig de armen, wee de rijken. Zalig wie het slecht heeft, wee wie het goed heeft.

Dit is de achtergrond van het Evangelieverhaal van vandaag: de Veldrede, zo heet dit stuk uit het Evangelie dat we net gelezen hebben. Het lijkt op de Bergrede, maar de structuur is iets anders. In de Bergrede heb je acht zaligsprekingen. Vandaag horen we een variant daarop.

Vier keer zalig, maar ook vier keer wee.

Zalig de armen, wee de rijken. Zalig wie het slecht heeft, wee wie het goed heeft.

Vier keer zalig, vier keer wee. Vier is een symbolisch getal in de Bijbel, het staat voor een volledigheid. Het is dus niet zomaar wat zegen die je kant op komt, of zomaar een wee, een stuk domme pech: maar het hoort er integendeel volledig bij. De arme ziet uit naar een volledig herstel, de rijke erft een volledige leegte, beter gezegd: er komt helemaal niets van terecht.

Wie zijn die armen en wie zijn die rijken in het licht van de Bijbel? Het gaat hier niet enkel maar om de bankrekening, dan wel of je een goed pensioen hebt of niet. Of een koopwoning. Die dingen kunnen meespelen, maar uiteindelijk is dat maar buitenkant. Armoede en rijkdom zijn in de Bijbel. houdingen, manieren van in het leven staan.

Als je echt pech hebt ga je zelfs denken dat je relatie met God vooral het resultaat is van je eigen inzet.

Waar komt je heil vandaan? Wat maakt je zalig? Sommige mensen denken dat ze alles zelf tot stand gaan brengen. Dat als je het goed hebt, een goed leven leidt, dat dat enkel en alleen maar aan jezelf ligt. Als je echt pech hebt ga je zelfs denken dat je relatie met God vooral het resultaat is van je eigen inzet. Eigenlijk moet God maar blij zijn met zo'n gelovige als jij. Met alles wat jij doet. Als we soms denken, wat is Jezus toch streng tegen de Farizeeën: dat is dus die houding. De Farizeeën zijn rijk in deze zin van het woord. “Mijn verhouding tot God draait om wat ik doe.” Dat is het refrein van de Farizeeër.

Ik. Ik. Ik. Ei. Ei. Ei.

En als alles gaat draaien om wat jij “doet”, dan maak je wat je doet steeds groter, dan ga je je zelfs beroepen op wat je niet gedaan hebt, maar je jezelf wel toe-eigent.  

Door heel de Bijbel heen, schijnt een ander voorbeeld door. Die noemen we soms de arme, de arme van God. Of “de rechtvaardige”. Die doen vast ook veel goede dingen, maar doen ze met een andere houding.

Om te beginnen laten ze niet alles om zichzelf draaien. In de woorden van vandaag: ze kunnen (zichzelf) relativeren. En als je dat kunt ben je vrij. Dan kun je goed doen zonder om te kijken, zonder bang te zijn of je wel “genoeg terugkrijgt”. De boom houdt geen boekhouding bij. De boom is niet zelfbewust. Je bent er gewoon, net als een boom gewoon rustig ergens staat, en vrucht geeft aan de mensen. De boom maakt geen kabaal zoals de patrijs dat doet. En zo als de patrijs zich krijsend vastklampt aan de eieren, zo geeft de boom in alle rust zijn vruchten op. De linkerhand hoeft niet te weten wat de rechterhand doet, de boom ligt er niet wakker van of de vrucht wel op de meest “optimale manier” ergens terechtgekomen is.

Het is geen toeval dat door het Nieuwe Testament heen het kruis een aantal keren een boom wordt genoemd.

Zo is het met de rechtvaardige, de arme van God. Omdat hij of zij weet dat we hier maar korte tijd zijn, we naakt aankomen en even naakt weer vertrekken, voelen zij de vrijheid om wortel te schieten vrucht te dragen, en die vruchten te laten vallen waar ze nodig zijn.

En Jezus kan het weten, want Hij leeft het voor. Het is geen toeval dat door het Nieuwe Testament heen het kruis een aantal keren een boom wordt genoemd. Dat is niet alleen maar een omslachtige manier van zeggen dat het kruis van hout was of iets dergelijks. Jezus verenigt zich met zijn opdracht om gevend in het leven te staan, zichzelf tot gave te maken, zich te verbinden aan de Levensboom van het kruis. Een boom die leven geeft, zonder oog op loon. Een boom die vrucht draagt midden in de droogte. De plek waar het goed gaat, juist als het slecht gaat.

Wij plukken er de onverdiende vruchten van, van die boom. Wij worden uitgenodigd ook op te bloeien – ieder op zijn eigen manier. Op onze beurt wat door te geven zonder er wakker van te liggen. Geen kakelende veldhoen, maar een boom, verenigd met de wereld. Laten we zo arm zijn, laten we zo rijk zijn. Amen.

Bovenstaande boodschap is afkomstig van priester Jan-Jaap van Peperstraten en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. Klik hier om de website van Jan-Jaap van Peperpstraten te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#366 Jeffrey & Martin Koornstra over een zieke kerk, herleving in de kerk en opwekking
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

piri ceder
Nieuws

Christelijke partijen geschokt door motie GroenLinks/PvdA: "Heel verwerpelijk"

Een voorstel van GroenLinks/PvdA om geen verdedigingswapens meer naar Israël te sturen, leidde donderdag tot grote ophef in de Tweede Kamer. Ook christelijke politici waren verbijsterd en geschokt over het voorstel dat volgens hen tienduizenden onsch

CGK-synode
Nieuws

Vier CGK-predikanten spreken zich uit: ‘Er is geen grond om uiteen te gaan’

In aanloop naar de landelijke bijeenkomst van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) op 27 juni in Rijnsburg, doen vier predikanten van zogenoemde middengemeenten een vurige oproep aan hun kerkverband. Ze roepen op om niet te kiezen voor een breu

nicaragua
Nieuws

Christenen in Nicaragua steeds vaker slachtoffer van ernstige mishandeling in gevangenissen

Christelijke politieke gevangenen in Nicaragua worden in toenemende mate geconfronteerd met geweld, marteling en discriminatie. Dat meldt International Christian Concern, een organisatie die opkomt voor vervolgde christenen wereldwijd. In gevangeniss

Engelse kerk
Nieuws

Onderzoek: Christendom nog altijd grootste religie ter wereld, maar aandeel daalt

Hoewel het christendom nog altijd de grootste religie ter wereld is, neemt haar aandeel af. Dat blijkt uit  grootschalig onderzoek van het Pew Research Center. Daartegenover groeit het aantal moslims én ongelovigen. Islam groeit sneller dan het chris

YoungHoon Kim
Nieuws

Man met hoogste IQ ter wereld spreekt uit dat Jezus Christus God is

De man met het hoogste IQ ter wereld, YoungHoon Kim, heeft openlijk zijn geloof in Jezus Christus uitgesproken. Op zijn X-profiel noemt hij zichzelf 'Wereldrecordhouder Hoogste IQ' met een score van maar liefst 276. In een X-bericht schreef Kim eerde

Kees en Jan
Video

Zondag in Hour of Power is Kees Brouwer te gast

Zondag is Kees Brouwer te gast in Hour of Power. Zeven jaar geleden verloor hij zijn vrouw, daarna werd hij zelf ernstig ziek: PMSA, een progressieve spierziekte die lijkt op ALS. Inmiddels is Kees tot aan zijn strottenhoofd verlamd en zit hij in een

Terug naar de Bron
Persbericht

Christelijke organisaties bundelen krachten voor evangelisatiecampagne in Oud-Alblas

Drie christelijke organisaties uit de Alblasserwaard houden eind juni een aantal bijeenkomsten in een tent in Oud-Alblas. Ze doen dat onder de titel ‘Terug naar de Bron’. Hamburgers, uitleg over God en de Bijbel, kindertheater en veel samen zingen. D

Farshid Seyed Mehdi
Video

Terugkijken: Iraanse voorganger bespreekt impact Israëlische aanvallen op Iran

Israël en Iran zijn al meer dan tien jaar met elkaar in een conflict verwikkeld. Maar sinds vorige week voeren de twee landen dagelijks luchtaanvallen op elkaar uit. Volgens een mensenrechtenorganisatie zijn er tot dusver aan Iraanse kant minstens 58

Meerartikelen

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. G. van Zanden bezocht de dodencellen van het Oranjehotel in Scheveningen

"In één van die kleine cellen zag ik met grote blokletters op de muur staan: 'De Heere vergeet Zijn gevangenen  niet.' Ik vroeg mij af voor hoeveel gevangenen deze tekst tot zegen was", aldus ds. G. van Zanden. De hervormde predikant bezocht onlangs

Irma Dee
Persbericht

Irma Dee presenteert akoestische single 'De Vanger'

Het beeld van een trapeze act in een circus inspireerde de bekende schrijver Henri Nouwen tot een schitterende metafoor: de mens die de trapeze loslaat en door de lucht vliegt, in het vertrouwen dat iemand hem zal vangen. Het gaf zangeres Irma Dee op

Jacob Keegstra
Video

Is de strijd om Jeruzalem een teken van de eindtijd? Jacob Keegstra legt uit

Sinds 1948 gebeurde het wonder: het volk Israël is na 2000 jaar teruggekeerd naar hun land en de staat Israël werd opgericht. God gaat verder met Zijn plan met Israël en de wereld. Bijbelleraar Jacob Keegstra ziet dat er steeds een strijd gaande is o

Bjorn Lous
Opinie

Christendom en jodendom: geen concurrenten maar onlosmakelijk verbonden

Zonder haar joodse wortels is het christelijk geloof stuurloos. Een gezonde Israëlvisie doet recht aan deze wortels, heeft oog voor de geschiedenis van joods-christelijke relaties en onderstreept Gods trouw en Zijn Bijbelse karakter. Zij staat bovend

Weekleiding Joanne
Nieuws

Geloofsopbouw in de bossen van Voorthuizen

In de bossen van Voorthuizen organiseert de Near East Ministry (NEM) jaarlijks de Verdiepingsweek, een kleinschalige geloofsopbouwende conferentie voor volwassenen. Deze week staat in het teken van verdieping in het geloof, met het thema 'Mission I’m

Prof. dr. Arnold Huijgen
Interview

Prof. dr. Huijgen: "De hel is te verschrikkelijk om er goedkoop over te praten"

“Het beeld van God is humaner en vriendelijker geworden. God is zo streng niet meer, want Hij wil toch het goede voor alle mensen, zo wordt gedacht.” Prof. dr. Arnold Huijgen constateert dat de noodzaak van de hel lijkt te zijn verdwenen. Ten onrecht

Jan Pool
Interview

Jan Pool bidt niet krampachtig voor genezingswonder: “Soms moeten we het lijden omarmen”

“De afgelopen maanden heb ik meerdere keren het advies gekregen om vooral niet te zeggen dat ik ziek ben, want dat zou ongeloof zijn. Ik wil me niet krampachtig vastklampen aan een genezingswonder. Soms moeten we het lijden omarmen.” Na zijn kankerdi

vluchtelingen
Persbericht

Honger ernstig toegenomen bij vluchtelingen door wereldwijde bezuinigingen

Tienduizenden kinderen op de vlucht worden hard geraakt door wereldwijde bezuinigingen op voedselhulp. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van hulporganisatie World Vision, dat in de aanloop naar Wereldvluchtelingendag wordt gepresenteerd. In dertien cris

somalia
Nieuws

Somalische moeder verstoten en bedreigd na bekering tot Christus: "Ik heb geen spijt"

Een jonge moeder in Somalië leeft op de vlucht met haar drie kinderen, nadat haar familie haar verstoten heeft vanwege haar keuze om Jezus Christus te volgen. Ze vertelt tegenover Morning Star News hoe haar geloof haar vrede geeft, ondanks dreiging e

De Reuver
Nieuws

PKN over Israël en Palestina: 'We weigeren eenzijdig kant te kiezen'

De PKN wil geen kant kiezen in de situatie in Israël en Palestina. Dat maakt de kerkleiding bekend in een verklaring naar aanleiding van e-mails en brieven die ze kregen. 'Het gebed om Gods Koninkrijk is het uitgangspunt van de kerk', zo maakt men du

Roger van Oordt
Opinie

De kerk zwijgt, maar Gods belofte aan Israël staat vast

Onlangs was ik op een besloten bijeenkomst met Keyvan Shahbazi, een man die in 1983 als jongeman met zijn ouders Iran ontvluchtte. Hij heeft een indrukwekkend boek geschreven over het leven in Iran in die tijd en hoe het Westen samen met de sjiitisch

Ds. B. Labee
Video

GerGem-predikant: "Bidden zonder verhoring is als vissen zonder vangst"

In Johannes 21 staat het verhaal van de wonderbare visvangst opgetekend. Maar in het eerste deel van datzelfde hoofdstuk lezen we nog hoe de discipelen na een hele nacht vissen met lege netten aan de kant verschijnen. Ds. B. Labee, predikant binnen d