In de Bijbel horen we vaak van welvaart (en dat is geen toeval)

Preekverslag 20 februari 2025 6 minuten Jan-Jaap van Peperstraten
Jan-Jaap van Peperstraten

Je hoeft de krant maar open te slaan en je leest over geld en macht. Danwel lees je over machtige mensen die geld doorschuiven aan wie aan hun kant staat, dan wel hoor je van rijken die de macht om- of opkopen. Dat is niet iets nieuws. Het is altijd zo geweest. Rijkdom laat mensen zelden gerust.

In de Bijbel horen we vaak van welvaart, van bezit: en als het goed is, is je welvaart wat gevestigds: dat je genoeg hebt om fijn van te leven. Onder je boom kunnen zitten met je naasten om je heen. Anderen niet lastig vallen, en niet inpikken wat niet van jou is.

Welvaart (als je het hebt) moet je helpen stevig te staan. In de lezingen uit het Oude Testament en in de Psalm wordt dan het beeld van de boom aangehaald. Geen toeval! Bomen staan stevig.

Gezegend is hij die op de Heer vertrouwt,
en zich veilig weet bij Hem.
Hij is als een boom die aan een rivier staat
en wortels heeft tot in het water.
Hij heeft geen last van de hitte,
zijn blad blijft groen.
Komt er een tijd van droogte, het deert hem niet;
altijd blijft hij vrucht dragen.ā€

Hebben we gelezen bij Jeremia.

En in de Psalm:

Hij is als een boom, aan het water geplant,
die vruchten draagt op zijn tijd;

Des zomers verdorren zijn bladeren niet,
maar al wat hij doet brengt hem voorspoed

De boom maakt zijn eigen water niet. Pas als je aanpast op wat van buiten komt, op de seizoenen, dan komt het goed.

Het is dan ook jammer dat het leesrooster er vervolgens bij Jeremia de schaar er inzet en niet vertelt wat er nog meer tegenover die boom staat, tegenover de mens die zijn stabiliteit vindt bij God.

Ik lees het u even voor. (Vers 11 en verder)

Als een patrijs die eieren uitbroedt die ze niet heeft gelegd, zo is iemand die oneerlijk rijkdom verwerft. In de bloei van zijn leven moet hij er afstand van doen; als zijn einde komt, blijkt hij een dwaas.

(En in de psalm: de wind waait hem weg als stof)

We zien dus een hele mooie tegenstelling bij Jeremia. De mens die op de Heer vertrouwt die is als de boom bij de rivier. Ook als het slecht gaat (er is droogte), dan gaat het goed, want waar de boom van groeien moet, dat komt van elders. De boom maakt zijn eigen water niet. Pas als je aanpast op wat van buiten komt, op de seizoenen, dan komt het goed.

Daar staat tegenover het karakter van iemand die nooit genoeg heeft; ā€œAls een patrijs die eieren uitbroedt die ze niet heeft gelegd, zo is iemand die oneerlijk rijkdom verwerftā€. En waar het bij de goede mens (de boom) goed gaat wanneer het slecht gaat, zo gaat het met de ā€œpatrijsā€, wij zouden zeggen: Rupsje Nooitgenoeg, slecht, wanneer het goed gaat. Zelfs als je van gekkigheid niet meer weet wat je met al je eieren aan moet, loop je nog steeds maar kwekkend en onrustig rond. Niemand kan op je bouwen. Je nest waait weg. Je bent niet alleen een kale struik, die verdwijnt in de stofwolk. Je bent ook nog eens een kip zonder kop.

Zalig de armen, wee de rijken. Zalig wie het slecht heeft, wee wie het goed heeft.

Dit is de achtergrond van het Evangelieverhaal van vandaag: de Veldrede, zo heet dit stuk uit het Evangelie dat we net gelezen hebben. Het lijkt op de Bergrede, maar de structuur is iets anders. In de Bergrede heb je acht zaligsprekingen. Vandaag horen we een variant daarop.

Vier keer zalig, maar ook vier keer wee.

Zalig de armen, wee de rijken. Zalig wie het slecht heeft, wee wie het goed heeft.

Vier keer zalig, vier keer wee. Vier is een symbolisch getal in de Bijbel, het staat voor een volledigheid. Het is dus niet zomaar wat zegen die je kant op komt, of zomaar een wee, een stuk domme pech: maar het hoort er integendeel volledig bij. De arme ziet uit naar een volledig herstel, de rijke erft een volledige leegte, beter gezegd: er komt helemaal niets van terecht.

Wie zijn die armen en wie zijn die rijken in het licht van de Bijbel? Het gaat hier niet enkel maar om de bankrekening, dan wel of je een goed pensioen hebt of niet. Of een koopwoning. Die dingen kunnen meespelen, maar uiteindelijk is dat maar buitenkant. Armoede en rijkdom zijn in de Bijbel. houdingen, manieren van in het leven staan.

Als je echt pech hebt ga je zelfs denken dat je relatie met God vooral het resultaat is van je eigen inzet.

Waar komt je heil vandaan? Wat maakt je zalig? Sommige mensen denken dat ze alles zelf tot stand gaan brengen. Dat als je het goed hebt, een goed leven leidt, dat dat enkel en alleen maar aan jezelf ligt. Als je echt pech hebt ga je zelfs denken dat je relatie met God vooral het resultaat is van je eigen inzet. Eigenlijk moet God maar blij zijn met zo'n gelovige als jij. Met alles wat jij doet. Als we soms denken, wat is Jezus toch streng tegen de FarizeeĆ«n: dat is dus die houding. De FarizeeĆ«n zijn rijk in deze zin van het woord. ā€œMijn verhouding tot God draait om wat ik doe.ā€ Dat is het refrein van de FarizeeĆ«r.

Ik. Ik. Ik. Ei. Ei. Ei.

En als alles gaat draaien om wat jij ā€œdoetā€, dan maak je wat je doet steeds groter, dan ga je je zelfs beroepen op wat je niet gedaan hebt, maar je jezelf wel toe-eigent.  

Door heel de Bijbel heen, schijnt een ander voorbeeld door. Die noemen we soms de arme, de arme van God. Of ā€œde rechtvaardigeā€. Die doen vast ook veel goede dingen, maar doen ze met een andere houding.

Om te beginnen laten ze niet alles om zichzelf draaien. In de woorden van vandaag: ze kunnen (zichzelf) relativeren. En als je dat kunt ben je vrij. Dan kun je goed doen zonder om te kijken, zonder bang te zijn of je wel ā€œgenoeg terugkrijgtā€. De boom houdt geen boekhouding bij. De boom is niet zelfbewust. Je bent er gewoon, net als een boom gewoon rustig ergens staat, en vrucht geeft aan de mensen. De boom maakt geen kabaal zoals de patrijs dat doet. En zo als de patrijs zich krijsend vastklampt aan de eieren, zo geeft de boom in alle rust zijn vruchten op. De linkerhand hoeft niet te weten wat de rechterhand doet, de boom ligt er niet wakker van of de vrucht wel op de meest ā€œoptimale manierā€ ergens terechtgekomen is.

Het is geen toeval dat door het Nieuwe Testament heen het kruis een aantal keren een boom wordt genoemd.

Zo is het met de rechtvaardige, de arme van God. Omdat hij of zij weet dat we hier maar korte tijd zijn, we naakt aankomen en even naakt weer vertrekken, voelen zij de vrijheid om wortel te schieten vrucht te dragen, en die vruchten te laten vallen waar ze nodig zijn.

En Jezus kan het weten, want Hij leeft het voor. Het is geen toeval dat door het Nieuwe Testament heen het kruis een aantal keren een boom wordt genoemd. Dat is niet alleen maar een omslachtige manier van zeggen dat het kruis van hout was of iets dergelijks. Jezus verenigt zich met zijn opdracht om gevend in het leven te staan, zichzelf tot gave te maken, zich te verbinden aan de Levensboom van het kruis. Een boom die leven geeft, zonder oog op loon. Een boom die vrucht draagt midden in de droogte. De plek waar het goed gaat, juist als het slecht gaat.

Wij plukken er de onverdiende vruchten van, van die boom. Wij worden uitgenodigd ook op te bloeien – ieder op zijn eigen manier. Op onze beurt wat door te geven zonder er wakker van te liggen. Geen kakelende veldhoen, maar een boom, verenigd met de wereld. Laten we zo arm zijn, laten we zo rijk zijn. Amen.

Bovenstaande boodschap is afkomstig van priester Jan-Jaap van Peperstraten en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. Klik hier om de website van Jan-Jaap van Peperpstraten te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#373 Jeffrey & Petra van de Weetering over Israƫl, de kerk en geloven vanuit de schuilkelder
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Ds. P. den Ouden
Preekverslag

Ds. Den Ouden over Gods soevereiniteit: ā€œNiet beredeneren, maar aanbidden"

"Als we over Gods soevereiniteit spreken, kunnen we dat nooit buiten Zijn Woord en belofte om doen. Dat betekent dus ook dat we niet over God mogen spreken zonder Christus", aldus ds. P. den Ouden. De hersteld hervormde predikant was eerder deze week

Gerry Velema
Column

Online ā€˜in de Heer’: lessen van Corrie ten Boom voor vandaag

Ben je ook online ā€˜in de Heer’? Als we deze vraag vandaag aan Corrie ten Boom zouden kunnen voorleggen, denk ik dat ze ons de volgende anekdote zou vertellen. Corrie ten Boom was eens in de DDR, waar ze wist dat ze zelfs op haar hotelkamer werd afgel

rechter
Nieuws

Predikant vergeeft vrouw die zijn vrouw en familie doodde met giftige lunch

Predikant Ian Wilkinson verloor in ƩƩn klap zijn vrouw, schoonzus en zwager door een vergiftigde maaltijd. In de rechtszaal sprak hij niet alleen zijn verdriet uit, maar ook woorden van vergeving richting de vrouw die hiervoor verantwoordelijk was. G

Rasanen
Nieuws

Finse christelijke politica in oktober voor Hooggerechtshof wegens haatzaaien

De Finse christelijke politica PƤivi RƤsƤnen moet zich opnieuw verantwoorden voor de rechter. 30 oktober dient haar zaak voor het Finse Hooggerechtshof. Ze wordt vervolgd wegens haatzaaien vanwege haar uitlatingen over homoseksualiteit. Het is de der

Johan Lock
Podcast

Schrijver Johan Lock: ā€œNeem het risico dat een kerk mag verdwijnenā€

Schrijver Johan Lock pleit voor een diepgaande herbezinning op de manier waarop kerken hun identiteit bewaren en hun toekomst vormgeven. In de Cvandaag podcast vertelt Lock over het durven loslaten van structuren als die niet langer bijdragen aan het

Ds. B. L. P. Tramper
Video

Waarom is er antisemitisme? Hervormde predikant antwoordt in preekfragment

Antisemitisme, oftewel Jodenhaat, bestaat al sinds mensenheugenis. Ook vandaag de dag steekt dit eeuwenoude fenomeen weer in alle hevigheid de kop op. Zeker na de afschuwelijke gebeurtenissen op 7 oktober 2023 en de oorlog die er sindsdien is tussen

zelfdoding
Dagelijks leven

Moeder met suĆÆcidale gedachten deelt noodkreet: ā€œMijn kinderen verdienen een andere moederā€

Een aangrijpende vraag in de vragenrubriek van Refoweb heeft opnieuw de kwetsbaarheid van psychisch lijden binnen christelijke gezinnen zichtbaar gemaakt. Een vrouw deelde openhartig hoe ze als kind ernstig getraumatiseerd raakte door fysiek geweld,

klaslokaal
Nieuws

Scholen in Texas moeten uiterlijk volgende week tien geboden ophangen

De Texaanse procureur-generaal Ken Paxton heeft scholen in vrijwel de hele staat opgedragen om uiterlijk volgende week de tien geboden in hun klaslokalen te tonen. Daarmee voert hij een nieuwe wet door die eerder dit jaar werd aangenomen, ondanks dat

Meerartikelen

Driedorp
Nieuws

Strijdbijl Driedorp voorlopig begraven: compromis tussen predikant en gemeente

De strijdbijl tussen de Vrije Hervormde Gemeente Driedorp en prof. dr. W. J. op ’t Hof lijkt voorlopig begraven. Het Reformatorisch Dagblad meldt dat beide partijen tot een compromis zijn gekomen en dat er een bemiddelingstraject gestart wordt. Dinsd

Bijbel
Video

Hoe kan de Bijbel Gods Woord zijn als mensen het schreven? Bekijk de video

Veel mensen vragen zich af: als de Bijbel door mensen is geschreven, hoe kan het dan het Woord van God zijn? En hoe verschilt dat van wat moslims over de Koran zeggen? In deze video van het Bijbelcentrum wordt ingegaan op deze vragen en ontdek je waa

Delise
Persbericht

Nieuwe single Delise: ā€œJij bent Mijn kunstwerkā€

Sinds vorige maand is het lied Kunstwerk van singer-songwriter Delise overal online te beluisteren. Het nummer was eerder al exclusief beschikbaar voor kopers van haar cd Verborgen verhalen (2024), maar is nu voor het eerst breed toegankelijk gemaakt

Nederland
Opinie

SGP, doe recht aan uw uitgangspunten in asielbeleid

Aan het debat over de asielnoodmaatregelenwet nam de SGP deel op basis van vier feitelijke onjuistheden. Dat strookt niet met de principes van de partij, zo stelt mr. J. G. de Beer in onderstaande opiniebijdrage.  De SGP geldt als een stabiele partij

Ds. W. Visscher
Preekverslag

Ds. Visscher stelt dat predikanten zielzorg nodig hebben: ā€œWerk kan ons opslokken"

ā€œZielen kunnen ziek en verwaarloosd zijn. Dat geldt voor gemeenteleden, maar ook voor ambtsdragers. Daarnaast legt het predikantsambt beslag op je hele denken en doenā€, aldus ds. W. Visscher. De GerGem-predikant sprak eerder deze week op de Haamstede

Jan Hoek en Mart-Jan Paul
Boekfragment

Gods openbaring is zuiver, maar niet adequaat

In verband met de menselijkheid en tijdbetrokkenheid van Gods openbaring wordt dikwijls het begrip accommodatio (aanpassing) gehanteerd. Dit kan op een verantwoorde manier gehanteerd worden, maar bij dit concept is nauwkeurige afbakening van de betek

cgk-synode
Nieuws

Betrokkenen reageren op CGK-rechtszaak: "Hopen op doorbraak"

Ze zaten dinsdag lijnrecht tegenover elkaar in de rechtszaal: de predikant en scriba van de Petrusgemeente in Broeksterwoude tegenover twee leden van het landelijke CGK-synodebestuur. De inzet: het afdwingen van een nieuwe synode. De directe betrokke

TIJS
Nieuws

Tijs van den Brink krijgt elfde plaats op CDA-lijst en gaat waarschijnlijk Tweede Kamer in

Tijs van den Brink (55) staat op de elfde plaats van de CDA-kandidatenlijst voor de Tweede Kamer. Daarmee is de kans reƫel dat de EO-coryfee ook daadwerkelijk in de Tweede Kamer terechtkomt. Ook Derk Boswijk staat hoog op de concept-kandidatenlijst d

John MacArthur
Nieuws

Emotionele zoon deelt tijdens herdenkingsdienst laatste woorden John MacArthur

De oudste zoon van de onlangs overleden predikant John MacArthur werd zichtbaar geƫmotioneerd toen hij zaterdag tijdens de herdenkingsdienst sprak over de bijna zestig jaar durende bediening van zijn vader. De dienst vond plaats in Grace Community Ch

pastor
Nieuws

Congolese voorganger in VS vastgezet door immigratiedienst: ā€œEen groot man van Godā€

De Amerikaanse immigratiedienst ICE heeft in de staat Maine een Congolese voorganger gearresteerd die al jaren actief was binnen lokale kerken. Pastor Michel Tshimankinda, oprichter van de jonge gemeente Restoration Church in South Portland, wordt va

Anne Borkent
Podcast

Anne Borkent wijst op gevaar van ongezond leiderschap in kerken

Pastor Anne Borkent groeide op binnen de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) en maakte later de overstap naar evangelische en charismatische gemeenten. Die overgang betekende voor hem aanvankelijk een bevrijding: "Ik dacht: nu breek ik met religie. Geen

Ds. J. R. van Vugt
Video

HHK-predikant wijst op dwaalleringen in de kerk rond zaligheid

In de gemeente van Kolosse deden zich een aantal dwaalleren voor, voornamelijk een mix van joods wetticisme, oosterse mystiek en Griekse filosofie. Dit zorgde ervoor dat de boodschap van het evangelie in het geding kwam. Paulus waarschuwt hier ook vo