Open brief aan kardinaal Eijk na lhbti+-uitspraken: 'Klap in het gezicht'
Kardinaal Wim Eijk heeft zicht tijdens een landelijke katholieke dag uitgesproken tegen de lhbti+-beweging. Zijn uitspraken zorgen voor de nodige consternatie. Het Werkverband van Katholieke Homo-Pastores stelt dat de kardinaal zich denigrerend uitliet en richt zich in een open brief tot hem.
Eijk preekte tijdens de eucharistieviering van de landelijke katholieke dag van de Missionaire Parochie. Meer dan 800 pastores en mensen die zich vrijwillig inzetten voor de katholieke kerk kwamen in Veenendaal bij elkaar. Het centrale thema was de vraag hoe de kerk in Nederland niet-gelovigen kan bereiken.
Maar na afloop ging het eigenlijk vooral over de woorden van Eijk. Hij zette zich af tegen de ‘hyper individualistische tijdsgeest’ en noemde daarbij als specifiek voorbeeld de ‘lhbti+ theorie’. Die wordt volgens de kardinaal opgedrongen door de publieke opinie. Wanneer christenen daar tegenin gaan, worden ze als wappies gezien, zo stelde Eijk. En toch is het volgens hem de taak van christenen om tegen de publieke opinie in te gaan. Daarbij noemde hij als specifiek voorbeeld het gendervraagstuk.
Verschillende aanwezige katholieken voelden zich geschoffeerd door de uitspraken van de kardinaal. Frans Bossink, voorzitter van het Werkband van Katholieke Homo-Pastores (WKHP) besloot zondag zelfs om zich in een open brief tot de kardinaal te richten. In de brief verwijst hij naar een eerdere toespraak van paus Franciscus tijdens de wereldjongerendagen die zei dat iedereen welkom is in de kerk. Die in zijn ogen inclusieve houding herkent Bossink niet bij kardinaal Eijk.
‘Doorgeschoten individualisme verdient zeker kritiek, aangezien het het samen-leven ondermijnt’, schrijft Bossink in de brief aan Eijk. ‘Maar zoals u het zegt, is dat vor een groot aantal mensen, buiten en binnen de kerk, een klap in het gezicht en schaadt u daarmee zelf de verdraagzame samenleving. Volgens de Nederlandse wet is wat u zegt geen groepsbelediging (want u spreekt over een theorie, niet over mensen) maar feitelijk is het dat wel. Wat u de ‘lhbti+ theorie’ noemt, gaat namelijk over concrete mensen en hun zoektocht om hun leven authentiek vorm te geven. Met uw scherpe uithaal geeft u geen enkele blijk van inleving of belangstelling in deze mensen, nee u zet ze gewoon weg. Geen toonbeeld van communicatieve vaardigheid, en dat voor een herder van de kerk.’
‘Wij zijn geen meewaaiers met de publieke opinie’, schrijft Bossink namens het WKHP. ‘Wij zijn betrokken katholieke christenen. In de lijn van paus Franciscus en het synodale proces dat hij heeft geïnitieerd, bepleiten wij een warme, verwelkomende kerk waarbinnen wij elkaar als zoekende gelovigen serieus nemen. Kritische zelfreflectie hoort daarbij, maar dan zeker ook op hoe wij elkaar respectvol bejegenen. Sowieso heeft een kerk waarbinnen zoveel misbruik is gepleegd, daar een inhaalslag te maken. Religieus populisme, waarbij een bepaalde groep mensen belachelijk wordt gemaakt, hoort daar zeker niet bij.’
‘De Geest waait waarheen die wil, binnen en buiten de kerk’, besluit Bossink de open brief. ‘Naar onze overtuiging is de Geest met name daar te bespeuren waar bevrijding en menswording plaatsvinden, twee centrale noties in ons geloof. Bevrijding bijvoorbeeld uit een onderdrukkende seksuele moraal. Menswording bijvoorbeeld tot leven naar de bij jou passende genderidentiteit. Inhoudelijk mogen we daarover van mening verschillen, maar laten we daar dan gesprek over voeren, waarbij de mensen die het betreft volwaardige gesprekspartners zijn. Alleen een kerk die ook intern mensenrechten respecteert, kan geloofwaardig missioneren.’
Praatmee