Refoweb-vragensteller: 'Ik geloof dat Jezus voor mij gestorven is, maar telkens slaat de angst toe'
'In Romeinen 6:16 gaat het over de twee soorten slaven. Of de slaaf van zonde tot dood, of van de gehoorzaamheid, tot gerechtigheid. Kan het zijn dat je je allebei die slaven voelt en bent (nee, toch?) Ik geloof dat Jezus ook voor mij gestorven is, maar telkens slaat de angst toe als ik besef dat ik nog steeds een slaaf van mijn zonde ben en er zo telkens weer in blijf hangen. Hoe wordt er onderscheid gemaakt tussen deze twee slaven? Waar ligt de duidelijke grens? Is het geloof in Jezus genoeg?', aldus een vragensteller in de vragenrubriek van Refoweb.nl.
'Paulus geeft een eenvoudig en onthutsend antwoord op de vraag of je die twee slaven kunt voelen – die twee slavernijen', antwoordt ds. W. Pieters (foto). 'Tussen haakjes wil ik eerst opmerken dat het woord “slaaf” net zo geschikt of ongeschikt is als het woord “dienstknecht” in onze oude vertaling. Al staat er twee keer het Griekse woord doulos (spreek uit: doelos), toch betekent het niets negatiefs wanneer Paulus het gebruikt (en vaak gebruikt) om de toewijding en onverbrekelijke band met zijn Meester aan te geven. Terwijl hetzelfde woord juist helemaal negatief geladen is, wanneer hij het gebruikt in verband met de zonde.
In Galaten 5 vers 17 schrijft hij over het christenleven: “Het vlees begeert tegen de Geest, en de Geest tegen het vlees.” Wat houdt dit in? “Deze staan tegenover elkaar.” Wat is het resultaat? “Zodat je niet doet, wat je wilde.” Dus: het vlees verhindert ons om God te dienen, zoals we als wedergeboren mensen willen; en de Geest verhindert ons om te zondigen zoals we als zondaar willen. Soms heeft de ene begeerte meer de overhand en soms de andere. Soms wil het vlees iets zondigs, maar verhindert Gods Geest ons om dat te doen. Soms willen wij heel graag de Heere dienen, maar o, die zondige begeerten verhinderen het ons maar al te veel…
Je schrijft dat je nog steeds een slaaf van je zonde bent. Ja, in die zin, dat allerlei zondige verleidingen van buiten of ook van binnen ons zómaar gevangen nemen. Maar als het in je hart smart geeft dat je zo aan de een of andere boezemzonde verknocht en verslaafd bent (seks of geld of trots), dan mag je keer op keer op keer op keer de toevlucht nemen tot de Zaligmaker Die voor ons de overwinning heeft behaald en ons uiteindelijk ook - in de weg van volhardend geloof en ootmoedig gebed - in de eindoverwinning doet delen', aldus de hersteld hervormde predikant uit Elspeet.
Praatmee