Evangelisatie onder Noord-Koreanen is een uitdaging: gesloten grenzen, een streng volgsysteem en leugens

Gesponsord 26 december 2023 4 minuten TWR
Noord-Koreaanse vrouw kijkt naar kruis
TWR

Stel, je doet een opleiding om dierenarts te worden. Iedere les die je volgt, begint met een introductie over Kim Jong-un. De docent vertelt dat hij grote betekenis voor het vak heeft en wat een voorrecht het is dat deze man de leider van het land is.

Tijdens je examen krijg je eerst vragen over de betekenis van deze leider voor je vak en daarna volgen wetenschappelijke vragen. Een tijdje later krijg je de uitslag: je hebt 100% goed gescoord op het wetenschappelijke deel, maar je wist niet duidelijk te maken wat de betekenis is van Kim Jong-un. Helaas. Daardoor ben je gezakt!

Radiosignalen gaan dwars door gesloten grenzen heen
Een onwaarschijnlijk verhaal? Het is de realiteit in Noord-Korea, vertelt Nam-Kyu*. Samen met zijn vrouw is hij actief onder Noord-Koreaanse vluchtelingen die naar Zuid-Korea zijn gevlucht. Als voorganger ziet hij van dichtbij de gevolgen van het leven in Noord-Korea. Het is een van de redenen dat hij radioprogrammaā€™s maakt die door zendingsorganisatie TWR worden uitgezonden.

ā€˜Mijn vrouw is daar erg trots op,ā€™ vertelt hij met een lach. ā€˜Ze is zelf uit Noord-Korea gevlucht en stelt zich graag voor dat mensen van haar vroegere huiskerk luisteren, of vrienden van haar ouders. Dat zij de stem en de naam van haar man horen. Ook al weten deze mensen niet dat ik haar man ben; het idee maakt haar heel blij.ā€™

In Noord-Korea worden mensen continu in de gaten gehouden via een streng volgsysteem. ā€˜Het is voor christenen erg gevaarlijk om over God te spreken,ā€™ legt Nam-Kyu uit. ā€˜Een christen die het Evangelie met een ander deelt, is zijn leven niet zeker. Maar een radioprogramma wordt beluisterd door mensen die dat zelf willen. Daarom werkt dat beter.ā€™

Kleine, maar hoopvolle veranderingen
Na de grote hongersnood in de jaren negentig is er binnen het streng communistische land toch iets van kapitalisme doorgesijpeld. Volgens Nam-Kyu opent dit voorzichtig ook steeds meer mogelijkheden om het Evangelie te brengen.

Sommige Noord-Koreanen kunnen tegenwoordig een mediaspeler kopen op de markt. Mensen zoeken actief naar informatie van buiten Noord-Korea en luisteren graag naar Koreaanse soaps, dramaseries of naar K-pop. Dat leidt ertoe dat ze vragen gaan stellen en kritischer worden. TWR speelt hierop in met verschillende soorten programmaā€™s.

De waarheid in een reageerbuis is bijvoorbeeld gericht op de studerende, jonge elite in Noord-Korea. En via het programma Laten we eens praten bieden de programmamakers openheid en geborgenheid aan Noord-Koreanen die het Evangelie nog nooit hebben gehoord. 
Omdat er weinig Bijbels in het land beschikbaar zijn, zendt TWR dagelijks een Bijbellezing uit. Ook is er een programma dat (nieuwe) gelovigen leert hoe ze met God kunnen communiceren in gebed.

ā€˜Als de zichtbare Kim Jong-un al niet te vertrouwen is, hoe kun je dan geloven in een onzichtbare, liefdevolle God?ā€™

Gevluchte Noord-Koreanen weten de kerk van Nam-Kyu wel te vinden, maar dat betekent niet automatisch dat ze zich ook aan God willen (of kunnen) overgeven.
ā€˜De overheid leert Noord-Koreanen dat de Kim-familie zorgdraagt voor de bevolking, maar ondertussen worden ze niet als menselijke wezens behandeld door diezelfde overheid. Veel Noord-Koreanen hebben daardoor een laag zelfbeeld. En wanneer ze ontdekken dat alles wat ze hun hele leven gehoord hebben, een leugen is, leidt dat vaak tot een identiteitscrisis. Doordat zij zo lang in een leugen hebben geleefd, is het voor hen vaak moeilijk een andere leer aan te nemen. Als de zichtbare Kim Jong-un al niet te vertrouwen is, hoe kunnen ze dan geloven in een onzichtbare, liefdevolle God?ā€™

De kerk als toevluchtsoord
Aan de andere kant voelen veel Noord-Koreaanse vluchtelingen zich eenzaam en geĆÆsoleerd. Ze verlangen ernaar bij een groep te horen en niet langer alleen te zijn. Dat betekent dat ze op zoek gaan naar een groep die echt is en gericht op de relatie. 
ā€˜En dat is de kerk!ā€™ zegt Nam-Kyu. ā€˜Ik hoop dat vluchtelingen uit Noord-Korea geborgenheid vinden in onze kerk. Niet alleen omdat het comfortabel voelt, maar omdat ze er Gods liefde vinden. Na verloop van tijd zal dat hun hart openen.ā€™

Licht in donkere omstandigheden
De uitzendingen van TWR zijn voor mensen in gesloten landen (zoals Noord-Korea, Afghanistan, Mauritaniƫ, India en Somaliƫ) ƩƩn van de weinige mogelijkheden om in contact te komen met het Evangelie.

Voor Nam-Kyu en zijn vrouw is overduidelijk hoe waardevol het werk van TWR is. De uitzendingen in Noord-Korea vormen lichtpuntjes voor mensen die in donkere omstandigheden leven. De programmaā€™s bieden hoop aan mensen die het Evangelie nog nooit eerder hoorden. Eindelijk horen zij de waarheid: Er is een liefdevolle God en Hij regeert!

Helpt u TWR om ook in 2024 het Evangelie te laten klinken in gesloten landen, zoals Noord-Korea? Draag bij!

*De naam van Nam-Kyu is gefingeerd i.v.m. zijn veiligheid.  

 

 

Praatmee

Beluister onze podcast

#341 Jeffrey & ds. M. Messemaker over '7 oktober', pro-Palestijnse demonstranten en Israƫl-visie PKN
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Kamala Harris
Nieuws

Kamala Harris onder vuur na spottende opmerking op rally: "Ergste nachtmerrie voor christenen"

In de Verenigde Staten is ophef ontstaan nadat de Democratische presidentskandidaat Kamala Harris tegen christelijke demonstranten zei dat ze op de verkeerde rally (verkiezingsbijeenkomst red.) waren. ā€œJezus is Koningā€ en ā€œJezus is Heerā€, riepen ze o

Mirjam Bikker
Nieuws

CU-leider Mirjam Bikker wil niet direct nieuwe verkiezingen bij val kabinet

Mocht het huidige kabinet-Schoof vallen, vindt ChristenUnie-leider Mirjam Bikker dat er niet direct nieuwe verkiezingen moeten komen. Dit stelde Bikker in het NPO-radioprogramma 'Sven op 1'. De CU-voorvrouw pleit liever voor een nieuwe informateur en

Noord-Koreanen
Nieuws

Noord-Koreanen volgen bijbelstudie op de camping

Bij Noord-Koreaanse christenen denken we al snel aan de strafkampen waar ze kunnen belanden als het regime ontdekt dat ze niet Kim Jong-un, maar Jezus als hoogste Heer aanbidden. We hebben misschien een beeld van gelovigen die stiekem hun Bijbel leze

David Tupan
Levensverhaal

Oprichter motorclub Satudarah vertelt over zijn bekering: "Ik wil vissen in de vijver van de Heer"

David Tupan, oprichter van de beruchte motorclub Satudarah, heeft een leven geleid vol strijd, geweld en succes in de motorwereld. Maar nu, op zestigjarige leeftijd, vertelt hij hoe God op een krachtige manier in zijn leven kwam en alles veranderde.

Ds. H. Ottema
Video

HHK-predikant vergelijkt mobiele telefoons met ontplofte Hezbollah-piepers

Vorige maand ontploften in Libanon duizenden mobiele piepers van de terroristische groepering Hezbollah. Daarbij vielen tientallen doden en raakten minstens 2700 mensen gewond. HHK-predikant ds. H. Ottema vergeleek de ontplofte Hezbollah-piepers onla

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp had onreine gedachten: "Ik durfde het niet aan mijn vrouw te vertellen"

"Toen ik net getrouwd was, worstelde ik met onreine gedachten. Ik durfde het niet aan mijn vrouw te vertellen", aldus Wilkin van de Kamp. De christelijke spreker en schrijver vertelt in een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God' dat hi

Australische vlag
Nieuws

Ondanks daling aantal christenen in Australiƫ wil christelijk netwerk 300 nieuwe kerken planten tegen 2030

Uit recente cijfers van het Statista Research Department blijkt dat het aantal Australiƫrs dat zich christen noemt flink afneemt. Toch blijven veel kerken gemotiveerd om het evangelie met de natie te delen. Zo wil het netwerk Reach Australia tegen 20

Marjolein Faber
Nieuws

CU-jongeren verspreiden Fabertjeskrant met uitlatingen PVV-minister

Dinsdag 22 oktober komt PerspectieF (ChristenUnie-jongeren) met de eerste uitgave van de Fabertjeskrant. In deze krant staan de uitlatingen van minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) centraal, die het nieuws de afgelopen maanden hebben gedomine

Meerartikelen

Loofhuttenfeest
Video

Video: Wat iedere christen zou moeten weten over het Loofhuttenfeest

Soekot, het Loofhuttenfeest, is een van de Bijbelse feesten waarover je kunt lezen in Leviticus 23. Soekot is het derde feest op rij na Rosj Hasjana (Joodse Nieuwjaar) en Jom Kipoer (Grote Verzoendag). BlijdschapSoekot is een feest dat maar liefst ze

Herman van Wijngaarden
Dagelijks leven

Bidden voor jeugdwerk mag en moet niet vrijblijvend zijn

Jaren geleden, toen ik leider van de tienerclub in mijn gemeente was, bad ik specifiek voor een van de tieners. Zijn thuissituatie was erg lastig en zelf was hij ook niet de makkelijkste. Op de een of andere manier kreeg ik het op mijn hart om voor h

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 55

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Bidden voor zieken
Nieuws

Tweedaags congres voor christelijke gezondheidsprofessionals

Op donderdag 24 en vrijdag 25 oktober vindt in ā€˜De Basiliekā€™ te Veenendaal een bijzonder congres plaats voor christelijke gezondheidsprofessionals. Het evenement richt zich op zorgverleners die hun geloof willen integreren in hun dagelijkse praktijk.

CGK Kerkendag
Video

CGK Kerkendag 2024 in het teken van verootmoediging en ontmoeting

De Kerkendag van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) wordt binnenkort gehouden op 9 november in Bunschoten. Deze editie zal in het teken staan van verootmoediging en ontmoeting. Het programma is een mooie afwisseling van samen zingen, bidden e

Somalia
Nieuws

Tot Jezus bekeerde moslim voor derde keer aangevallen door eigen familie in Somaliƫ

Een Somalische christen die eerder in mei en juli werd aangevallen, is op 5 oktober opnieuw mishandeld door zijn moslimfamilie. Zijn familieleden verdenken hem ervan christelijke gebedsbijeenkomsten te leiden, zo vertelt Mohammad Abdul.   Abdul, een

Jan en Nellie van Dooijeweert
Opinie

Zeg niet te snel dat een Bijbelvertaling slecht is

Veel mensen begrijpen het niet en vaak willen ze het ook niet begrijpen. Ze willen het bij het oude houden, maar begrijpen niet dat jongeren het moeilijk vinden om de oude taal van de Statenvertaling (SV) te begrijpen. Laten we Gods Woord doorgeven.

Vrouw leest bijbel met man
Verdieping

Een christelijke zorgverzekering: wat houdt dit in?

In de laatste weken van het jaar kun je weer overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Dit kan handig zijn als je wilt besparen op je maandpremie. Of juist als je op zoek bent naar een verzekeraar die goed past bij jouw zorgbehoefte. Wat voor jou

Jeffrey Schipper
Opinie

Bij een eindtijdobsessie ligt geestelijke obesitas op de loer

Vacature: hoofdredacteur ā€˜Eindtijdbodeā€™ gezocht. Als ik dit vijftien jaar geleden voorbij zag komen, zou ik zeker een sollicitatiebrief hebben geschreven. Ik kampte destijds met een eindtijdobsessie. In combinatie met mā€™n opleiding Journalistiek, was

ds. J. Lohuis
Video

Ds. Lohuis wijst in ernstige preek op de realiteit van de hel

"De Bijbel leert dat er tweeƫrlei bestemmingen zijn: de hemel of de hel. Daar zit echt niets tussen. Vaak wordt de Heere Jezus als een doekje voor het bloeden voor geschilderd. Ik spreek bewust over de hel om de ernst van deze werkelijkheid te accent

Ds. J. G. Schenau
Nieuws

Ds. J. G. Schenau keert terug naar CGK Goes

Ds. J. G. Schenau (foto) gaat voor de tweede keer als predikant van de christelijke gereformeerde kerk in Goes aan de slag. De dominee uit Nunspeet heeft het beroep aanvaard. Schenau was eerder van 2007 tot 2018 predikant van de Maranathakerk. De CGK

Otto de Bruijne
Column

Jezus belooft leven en overvloed: wat betekent dit voor jou?

Jezus belooft ĆØn leven ĆØn overvloed. Niet Ć©Ć©n, maar twee zegeningen. Overvloed komt bovenop leven. IsraĆ«l leefde in de woestijn. Kwakkels, manna en water uit de rots was hun overlevingsrantsoen. Genoeg voor elke dag. Maar daarbovenop ontvingen zij he