‘Mens is geschapen naar Gods beeld en dús beschermwaardig’

Gesponsord 19 november 2023 8 minuten De Christelijke Zorgverzekeraar
Stef Groenewoud
De Christelijke Zorgverzekeraar

Staan voor de beschermwaardigheid van het leven. Samen zorgen voor christelijke zorg en hulp. Inspireren om voor jezelf en de ander te zorgen. Dat zijn de drie pijlers waarop De christelijke zorgverzekeraar –de nieuwe naam van Pro Life Zorgverzekeringen­– staat. In een drieluik belichten verschillende deskundigen deze steunpilaren. Vandaag deel 1: medisch ethicus Henk Jochemsen en ethicus en gezondheidswetenschapper Stef Groenewoud over de beschermwaardigheid van het leven.

Hoe zijn jullie verbonden met het thema en met De christelijke zorgverzekeraar?  
Henk: Over de link met De christelijke zorgverzekeraar kan ik kort zijn: ik was tot begin november zo’n tien jaar voorzitter van de adviesraad van De christelijke zorgverzekeraar en het vroegere Pro Life Zorgverzekeringen. In die functie kreeg ik automatisch te maken met de beschermwaardigheid van het leven; daarnaast heb ik me als filosoof/medisch-ethicus bijna dertig jaar met medisch-ethische vragen beziggehouden.

Stef: In mijn werk als gezondheidswetenschapper en ethicus heb ik me vooral gefocust op medisch-ethische dilemma’s rond het levenseinde. Daarbij valt de term “waardig leven en sterven” vaak. Maar is er dan ook “minderwaardig leven” en zo ja, moet dat dan ook beschermd worden? Dat soort vragen, daar houd ik me mee bezig. Mijn link met De christelijke zorgverzekeraar is dat ook ik jaren, als ‘gewoon’ lid, in de adviesraad heb gezeten. En dat ik er zelf, met veel genoegen, een verzekering heb.

Wat wordt er precies bedoeld met de term, ‘beschermwaardigheid van het leven’?
Henk: Simpel gezegd, dat het leven van mensen het overal en altijd waard is om beschermd te worden. Tegenwoordig betekent het steeds meer: het leven komt een zekere mate van bescherming toe die afhangt van de omstandigheden. Om het verschil tussen die twee, die verschuiving, te snappen, moeten we de geschiedenis in duiken. Vanouds overheerste in onze christelijk-westerse cultuur het geloof dat ieder mens geschapen is naar Gods beeld en daarmee dús waardig en onaantastbaar. Ieder leven is vanuit dat perspectief volledig beschermwaardig, ongeacht de omstandigheden.


Stef Groenewoud

Door de ontkoppeling van de begrippen “beschermwaardigheid” en “menselijke waardigheid” zijn we wat mij betreft in een glijdende schaal terechtgekomen. Het is tegenwoordig niet meer zo dat ieder mens een intrinsieke waardigheid heeft vanwege het naar Gods beeld geschapen zijn, zijn waardigheid wordt meer en meer gefundeerd in het zelfbeschikkingsrecht, in zelfbeleving, in het erváren van eigen waardigheid. Dit denken sijpelt door in de maatschappij, in wetgeving, in de rechtspraak. Je ziet het ook heel sterk terug in het gedachtegoed van D66.

Het proces van ontluistering in iemands laatste levensfase tast in deze visie iemands waardigheid aan. Maar, dan gaat het om zijn zichtbare, uiterlijke waardigheid; zijn intrinsieke waardigheid blijft behouden.

Stef: Het doet me denken aan de uitspraak over een man in een verzorgingshuis: ‘Vroeger was hij een erudiet wetenschapper en nu kan hij niet eens meer een krantenartikel lezen.’ Dan wordt zijn waardigheid opgehangen aan wat hij kon, aan zijn vermogens, aan de functies die hij bekleedde. Dat is niet goed. Waardigheid heeft verschillende lagen -er bestaat bijvoorbeeld intrinsieke, florerende en sociaal-relationele waardigheid -, maar de basis is de intrinsieke waardigheid die ieder mens heeft omdát hij is geschapen naar Gods beeld. Die blijft altijd overeind, ook in situaties die mensen “mensonwaardig” noemen.

Wat maakt dit thema anno 2023 actueel?
Stef: Laat ik me beperken tot enkele opmerkingen over het levenseinde. ‘Waardig sterven’ is een term die in heel Europa tot het vocabulaire is doorgedrongen en die volledig wordt omarmd door bewegingen die zich inzetten voor het organiseren van een zelfgekozen levenseinde. Dat maakt dat we er allemaal mee te maken krijgen. Laten we erop letten dat het begrip ”waardigheid” dus een gelaagd (en helaas ook veelgeplaagd) begrip is.

Henk: De veranderde interpretatie van menselijke waardigheid speelt niet alleen bij het levenseinde, maar ook bij het begin van het leven: bij abortus, reageerbuisbevruchting, genetische aanpassing van embryo’s. En bij het denken over gender. Steeds meer komt de zelfbeleving en zelfidentificatie van mensen centraal te staan in plaats van het geschapen zijn naar Gods beeld. De instrumentalisering van het menselijk lichaam is hiervan een uiting. Het lichaam behoort niet meer tot het ‘ik’, het is het voertuig van het ik geworden. En als dat niet meer voldoet, als het niet meer gerepareerd kan worden, dan schaffen we het af. Deze benadering wint steeds meer terrein.

Wat is jullie persoonlijke geraaktheid bij dit thema?
Henk: Die verschuiving van de traditioneel-christelijke visie op menselijke waardigheid naar het centraal stellen van de eigen beleving doet me pijn. Als je vanuit het geloof leeft, God als Schepper ziet, de nood in het leven van mensen meemaakt en tegelijk constateert dat de bescherming van het leven tot een keuze is geworden, dan raakt me dat, omdat we daarmee Gods weg en leiding aantasten.


Henk Jochemsen

Stef: Door veel lezen en studeren heb ik (opnieuw) ontdekt dat onze schepping naar Gods beeld betekent dat onze bestemming het aangaan van betekenisvolle relaties met God en onze naaste is. Dát bepaalt onze waardigheid. Dat inzicht raakt me, want het zet de hele gezondheidszorg in een ander licht. Het is volgens die visie de bedoeling dat zorgverleners cliënten zo lang mogelijk in staat stellen om verbindingen met anderen en met God aan te gaan. Dat is heel belangrijk, ook bij toenemende zorgen in mijn eigen familie. Mijn schoonmoeder heeft uitgezaaide borstkanker; we vragen ons steeds weer af hoe we de rest van haar leven zodanig kunnen inrichten dat zij zo veel en lang mogelijk relaties met al haar vrienden en kennissen kan onderhouden. Daarna komt de vraag hoe goede zorg haar daarbij kan ondersteunen

Henk: Dat doet me denken aan ons boek ‘Verantwoord medisch handelen’, waarin ‘gezondheid’ wordt gezien als het vermogen om aan je (Goddelijke) roeping te beantwoorden en dus niet als een soort fitnessideaal. Volgens die definitie gaan je gezondheid (en waardigheid) niet achteruit als je bepaalde zaken niet meer kunt, ze maken dan alleen geen deel meer uit van je roeping. God gaat op dat moment een andere weg met je.

Wat is jullie standpunt ten aanzien van de beschermwaardigheid van het leven en welke overtuigingen en waarden liggen daaronder?
Henk: Ik heb een klassiek-christelijk standpunt: een mens is volledig beschermwaardig, ongeacht de condities. En dat betekent dat je dús niet intentioneel, opzettelijk, doodt. Dat betekent natuurlijk niet dat je altijd een antwoord hebt op alle vragen in concrete situaties. Het blijft een zoektocht wat je in moeilijke omstandigheden moet doen. Maar de intentie om dood te maken, om het cru te zeggen, dat is geen optie wat mij betreft. Al kan een zorghandeling als palliatieve sedatie in de praktijk dicht bij levensbeëindigend handelen in de buurt komen. Maar: het maakt, ethisch gezien, een zeer groot verschil of dit het minst slechte is wat je voor een patiënt kunt doen of dat je de intentie hebt om zijn leven daadwerkelijk te beëindigen.

Stef: Mag ik het duidelijk maken met een voorbeeld? Goede palliatieve sedatie, waaraan Henk refereert, is doorgaans proportioneel. Dus: als de klachten toenemen, verhoog je de dosis sedativa. Bij heel heftige symptomen kan het gebeuren dat je de hoeveelheid medicijnen zodanig moet ophogen dat een versnelde dood als bijeffect optreedt. In de christelijk-medische ethiek spreek je dan over een dubbeleffect. Dus je accepteert dat de dood -helaas- versneld intreedt, maar je had dat niet als primair doel voor ogen. Je doel was het verlichten van de pijn van de patiënt. Dit is een belangrijke lijn, omdat je daarmee als zorgverlener met een gerust geweten verder kunt.

Wat maakt het spreken over de beschermwaardigheid van het leven zo beladen?
Henk: Doordat mensen zich meer en meer identificeren met hun zelfbeleving bij bijvoorbeeld abortus, euthanasie, voortplantingstechnieken en transitie ervaren ze een gebrek aan (h)erkenning als een existentiële aanval op henzelf. Dat maakt het spreken over deze onderwerpen heel lastig. Het is belangrijk om helder te zijn over je standpunt, maar ook om begrip te hebben voor de moeiten die mensen doormaken.  

In hoeverre vult De christelijke zorgverzekeraar de beschermwaardigheid van het leven anders in dan andere verzekeraars?
Stef: Het christelijke denken over dit begrip vindt onder meer plaats binnen het Lindeboom Instituut, dat door De christelijke zorgverzekeraar wordt gesteund. Het is heel belangrijk dat er Bijbels licht op medische zaken valt. Dat mensen snappen dat het leven intrinsiek beschermwaardig is. Dat onze bestemming in het aangaan van betekenisvolle relaties met God en de naaste ligt. De christelijke zorgverzekeraar heeft daar echt aandacht voor. Zo promoot ze vrijwilligersnetwerken en helpt ze bij het ondersteunen en verbeteren van relaties door, bijvoorbeeld, christelijke huwelijkstherapie aan te bieden. Ze vergoedt, zoals andere verzekeraars, ook goede ouderenzorg en (christelijke) GGZ. En ze maakt afspraken met christelijke zorgaanbieders. In al deze zaken vind je Bijbelse waarden terug, waarmee je als christelijke zorgverzekeraar echt iets toevoegt. 

Henk: De primaire taak van een christelijke zorgverzekeraar is het toegankelijk maken van goede, christelijke zorg. Daarbij is het momenteel helaas voor geen enkele zorgverzekeraar mogelijk om een zogenoemde schone polis aan te bieden, waarbij zaken als abortus en euthanasie volledig uit het pakket worden gehouden. Dat neemt niet weg dat je als christelijke verzekeraar nog wel onderscheidend kan zijn. De christelijke zorgverzekeraar helpt als klanten een medisch-ethisch dilemma hebben, ze investeert in onderzoek rondom de beschermwaardigheid van het leven en draagt bij aan debat en reflectie vanuit een christelijk perspectief op de medische mogelijkheden die er zijn. Daarvoor werkt ze samen met andere christelijke organisaties. En ze zoekt naar alternatieven, zoals IVF zonder restembryo's. Maar uiteindelijk liggen keuzes bij de klant.

Kennen jullie voorbeelden van klanten die echt iets aan dat christelijke karakter van De christelijke zorgverzekeraar hebben gehad?
Henk: Tijdens vergaderingen van de Adviesraad is er wel casuïstiek aan de orde gekomen. Verhalen van mensen bij wie De christelijke zorgverzekeraar hulp of advies bood voor een goede uitweg zorgde.

Stef: Ik ken een stel dat spanningen in het huwelijk ervaarde. Relatietherapie liep in eerste instantie op niets uit. Dankzij warme contacten met, toen nog, Pro Life Zorgverzekeringen, die een christelijke hulpverlener adviseerde, is het proces vlot getrokken. Dat is wat mij betreft een christelijke zorgverzekeraar waardig.”  

Henk, jij draagt het voorzitterschap van de adviesraad van De christelijke zorgverzekeraar deze maand over aan Johan Polder. Wat wil je hem op het hart binden?
Henk: Zorg dat de christelijke zorg zoveel mogelijk overeind, toegankelijk en van goede kwaliteit blijft. Dat is het belangrijkste. Ik heb er alle vertrouwen in dat Johan zich daarvoor gaat inzetten. Hij is zorgeconoom en weet heel veel van zorg, zorgkwaliteit en verzekeren. En hij denkt volgens de lijnen van de klassiek-christelijke ethiek.

Ontdek meer over De christelijke zorgverzekeraar op www.dechristelijkezorgverzekeraar.nl/ontdekmeer.

Praatmee

Beluister onze podcast

#383 Patrick & Jeffrey over de campagnes en zetels van CDA, ChristenUnie en SGP
Of beluister op:

Meerartikelen

Kees
Opinie

Abortusdiscussie raakt een open zenuw

De voorstanders van abortus maken zich enorme zorgen en zijn bang dat, net als in Amerika, ook in Nederland abortus verder ingeperkt gaat worden. Juist omdat in de afgelopen jaren er een verruiming is geweest van de abortuswetgeving is bevochten. Imm

 Rosanne Krijgsman
Nieuws

Singer-songwriter Rosanne Krijgsman brengt nieuwe single uit: 'Geef het maar over'

De christelijke singer-songwriter Rosanne Krijgsman heeft onlangs een nieuwe single uitgebracht: ‘Geef het maar over.' Het nummer ademt eerlijkheid en hoop, en vertelt over loslaten, vertrouwen en het vinden van rust te midden van verandering. De sin

Cvandaag podcast
Podcast

Cvandaag podcast: terugblik op campagnes CDA, CU en SGP

Wat betekenen de verkiezingsuitslagen voor de christelijke politiek in Nederland? In deze nieuwspodcast blikken Cvandaag-redacteuren Jeffrey Schipper en Patrick Simons terug op de campagnes van het CDA, de SGP en de ChristenUnie. Ze bespreken opvalle

Ds. J. Koppelaar
Video

HHK-predikant wijst op eenstaatoplossing in conflict tussen Israël en Gaza

De zogeheten ‘tweestatenoplossing’ wordt door velen gezien als de manier om voorgoed een einde te maken aan het conflict tussen Israël en Hamas. Ds. J. Koppelaar, emerituspredikant binnen de Hersteld Hervormde Kerk (HHK), merkte in een recente preek

worship
Video

Wat betekent het woord ‘evangelisch’? Bekijk de uitlegvideo

Wat bedoelen we eigenlijk als we zeggen dat iemand of een kerk evangelisch is? In deze video wordt stap voor stap uitgelegd wat de term ‘evangelisch’ betekent. Van de oorspronkelijke betekenis ‘volgens het Evangelie’ tot de invloed van theologen, en

Licht onder de rivieren
Persbericht

Nieuw boek belicht evangelische stroming Zuid-Nederland

Onlangs is in de Baptistengemeente Brunssum-Treebeek het boek Licht onder de rivieren gepresenteerd. Onder redactie van Hans Riphagen en Jack Barentsen brengt dit werk de rijke, maar vaak vergeten geschiedenis in beeld van evangelische, baptisten- en

Robert Plomp
Column

Waarom zitten zoveel christenen naast Jona te mopperen?

In een wereld vol cynisme, woede en veroordeling raakt een tiener met zijn jasje de kern van ons probleem: “People are shit.” Hard, maar pijnlijk waar. Toch eindigt zijn moeder niet bij dat oordeel, maar bij genade: “That’s why Jesus died.” In deze i

Opperrabbijn
Column

Zondvloed bij ons thuis en een nieuw baantje als stemadviseur

Het lijkt bij opperrabbijn Jacobs thuis op dit moment de zondvloed wel, zo vertelt hij in zijn nieuwe onderstaande dagboek. Ook legt hij uit hoe het jodendom naar het huwelijk kijkt en wat daarbij de gebruiken zijn. Verder was de opperrabbijn aanwezi

Meerartikelen

CGK-synode
Nieuws

Broederlijk gesprek op komst: deputaten CGK reiken 'Rijnsburg' de hand

Deputaten vertegenwoordiging van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) willen graag in gesprek gaan met de kerkenraad van Rijnsburg, of - als dat beter past - met de commissie die namens de daar betrokken kerken het overleg voert. Dat schrijven

Sagrada Familia
Nieuws

Spaanse Sagrada Familia nu officieel de hoogste kerk ter wereld

De Sagrada Familia in Barcelona heeft de Ulmer Münster in Duitsland van de eerste plaats gestoten als het gaat om de hoogste kerktoren ter wereld. Donderdag werd het eerste deel van het torenkruis op de hoofdtoren van de beroemde, nog steeds onafgebo

Jaap Smit
Video

Zondag is voormalig Commissaris van de Koning Jaap Smit te gast in Hour of Power

Voormalig Commissaris van de Koning en dominee Jaap Smit deelt in Hour of Power inspirerende levenslessen en persoonlijke anekdotes. Hij vertelt over een bijzondere ontmoeting uit zijn tijd als godsdienstleraar. Zijn boodschap verpakt hij in een conf

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden stelt dat christelijke opvoeding ook vandaag vreugdevol kan zijn

'In wat voor tijd groeien onze kinderen op?' Het is een veelgehoorde vraag die veel christelijke ouders vandaag de dag stellen. We leven in een tijd waarin wereldwijd veel oorlogen woeden, terwijl ons land steeds seculierder wordt en daarmee bepaalde

Johan Schep
Video

Johan Schep wijst op ingrijpende gevolgen zondeval én Gods reddingsplan

In aflevering zes van de serie 'Jezus in het Oude Testament' staat Genesis 6 centraal. Evangelist Johan Schep vertelt dat onze natuur sinds de zondeval veranderd is. De harten van mensen werden met zonden vervuld en God kreeg zelfs spijt dat hij de m

Khajavi
Nieuws

Christelijke bekeerlinge vrijgelaten uit Iraanse gevangenis na twee jaar detentie

De 61-jarige Iraanse christen Mina Khajavi is op 20 oktober vrijgelaten uit de beruchte Evin-gevangenis in Teheran. Ze had daar bijna twee jaar vastgezeten vanwege haar geloof. Khajavi was veroordeeld voor het “handelen tegen de nationale veiligheid”

Rick Warren
Nieuws

Rick Warren: "Wereldwijde kerk moet veel meer op eerste christengemeenten gaan lijken"

De wereldwijde kerk moet veel meer op de eerste christengemeenten gaan lijken als ze in 2033 de 'Grote Opdracht' wil volbrengen. Dat zei de Amerikaanse voorganger Rick Warren tijdens de algemene vergadering van de World Evangelical Alliance. Met nog

Huwelijk
Nieuws

Amerikaanse kerk krijgt boete voor houden van huwelijksdiensten: "We worden gediscrimineerd"

Een kerk in de Amerikaanse staat Michigan zegt slachtoffer te zijn van discriminatie door de lokale overheid. Dat meldt The Christian Post. De gemeente Windsor Township zou de kerk hebben tegengewerkt bij het organiseren van samenkomsten en huwelijks

Indonesie
Nieuws

Honderden moslims protesteren tegen bouw kerk in Indonesië

In de Indonesische stad Palembang, op het eiland Sumatra, hebben honderden moslims op 14 oktober gedemonstreerd tegen de bouw van een nieuwe kerk van de Huria Kristen Batak Protestant (HKBP). De betogers vinden dat de geplande kerk niet past in hun o

Mirjam Cappon-Oldengarm
Nieuws

Mirjam Cappon deelt aangrijpend getuigenis in ‘De Podcast van je Leven!’

In een aflevering van De Podcast van je Leven! vertelt Mirjam Cappon-Oldengarm een aangrijpend en eerlijk verhaal over haar dochtertje, dat werd geboren met Trisomie 13 (het syndroom van Patau). In het gesprek deelt ze haar verdriet, haar geloof en h

Wake Me Up
Persbericht

Nieuwe jongerenpodcast van NBG en Move: Wake Me Up

‘Hoe je wakker wordt, zet de toon voor de rest van je dag. Start je dag positief met de spraakberichten van onze ‘wekkers’: jonge mensen die jou willen inspireren in je leven met God!’ Zo start de podcast Wake Me Up, waarnaar ruim 4.000 jongvolwassen

Belder
Opinie

Wat zou Luther zeggen als hij ziet wat er van de Reformatie is geworden?

“Ach, leefde Luther nog maar”, verzuchtte Calvijn na diens dood. Hij noemde hem “mijn hooggeëerde vader.” Deze respectvolle houding was wederzijds, ondanks het grillige karakter van de man uit Wittenberg. Als Luther zijn ogen nog eens zou opslaan en