Hemelvaartsdag: tot op heden doet Christus een goed woord voor ons bij de Vader

Verdieping 23 mei 2022 Ds. J. W. Verboom, De Waarheidsvriend
Ds. J. W. Verboom

Jezus ging al in het jaar 33 na Christus naar de hemel. Maar de Hebreeënschrijver zegt rond 90 dat Hij ‘nu voor het aangezicht van God is verschenen voor ons’ (Hebr.9:24). Nu! Dit heeft ook in 2022 zeggingskracht.

Als Christus zo’n 57 jaar na Zijn hemelvaart nog steeds ‘nu’ verschijnt voor Gods aangezicht, dan mogen wij dat ‘nu’ zo’n kleine 2000 jaar later ook met volkomen zekerheid geloven. Hij is nú Anno Domini 2022 zichtbaar aan het verschijnen voor Gods aangezicht. Als het Lam, Dat staat als geslacht, spreekt Hij Hem aan. Voor ons. Vanwege dit aanspreken van de Vader als tussenpersoon voor ons noemt 1 Johannes 2:1 Hem ‘Parakleet’.

Parakleet
Deze Griekse titel parakletos wordt in de Bijbel slechts vijf keer gebruikt en alleen door Johannes (Joh.14:16; 14:26; 15:26; 16:7; 1 Joh.2:1). Naast 1 Johannes 2:1 geeft alleen Johannes 14:16 aan dat Jezus Zelf ook parakletos is. De Heilige Geest is dan ‘de andere Parakleet’. Er zijn dus twee Parakleten: Eén in de hemel (Jezus) en Eén op de aarde (Heilige Geest).

Parakletos, vaak vertaald met ‘Trooster’, wordt nogal eens juridisch uitgelegd. Dan zou Jezus ‘Advocaat’ of ‘Verdediger’ zijn. Het gedegen Grieks-Engelse woordenboek van Walter Bauer zegt dat deze vertaling niet onjuist is, maar wel zeldzaam.

Als Parakleet mogen we de Heere Jezus zo ook zien als een meevoelende en tegelijk invloedrijke Tussenpersoon.

Een parakletos was vroeger wel aanwezig in de rechtszaal, maar niet zozeer als advocaat. De gedaagde persoon verdedigde doorgaans zichzelf. Daarbij nam hij sympathisanten mee, stille getuigen die meevoelden met zijn zaak. Zo’n meevoelende persoon was vaak iemand met veel aanzien. Zo’n persoon werd parakletos genoemd. Via de presentie van zo’n parakleet oefende de gedaagde invloed op de rechtbank uit.

Maar meestal was de rol van de parakleet niet in de rechtszaak. Als geziene, invloedrijke begunstiger (patroon) was het iemand die erbij geroepen werd om een tussenpersoon te zijn, vooral in relaties met hogere figuren in de samenleving, waarvan de lagere klasse afhankelijk was. De parakleet hielp dan en functioneerde als kruiwagen, doordat hij als voorspreker een goed woordje voor de afhankelijke persoon deed.

Tussenpersoon
Als Parakleet mogen we de Heere Jezus zo ook zien als een meevoelende en tegelijk invloedrijke Tussenpersoon. Hij staat tussen God de hoge Vader en ons afhankelijke, zondige mensenkinderen. Als Voorspreker neemt Hij vanuit een hogepriesterlijk medelijden onze zaak, die kansloos lijkt, toch ter hand (Hebr.4:15). Wij vallen namelijk dagelijks vanuit onze zwakheid in zonde. Wij zijn diep gezakt als zondaren. Wij kunnen voor onszelf geen toegang tot de Vader creëren. We zijn volstrekt kansloos. De toegang is gesloten! Vanuit onszelf liggen we in die geestelijke dood. Volledig. Maar met Zijn invloedrijke presentie is Hij een eeuwig appèl op de Vader en beweegt Hij Hem met Zijn krachtige tussenkomst tot gebedsverhoring.

Zo is Christus een liefderijke Bemiddelaar tussen God en mensen (1 Tim.2:5). Hij doet recht aan God én ondertussen voelt Hij mee met mensen. ‘Wie heeft ons meer lief dan Hij?’ (NGB art.26) Zijn bemiddelende werk ligt al volledig besloten in Christus’ eigen identiteit, omdat Hij de goddelijke en menselijke natuur beide in Zichzelf verenigt.

Als Jezus thuiskomt in de hemel, dan komt Hij niet met dezelfde handen terug bij de hemelse Vader. Doorboorde handen met littekens brengt Hij thuis.

Pleitgrond
Als Jezus thuiskomt in de hemel, dan komt Hij niet met dezelfde handen terug bij de hemelse Vader. Doorboorde handen met littekens brengt Hij thuis. Die verwijzen naar Zijn volbrachte offer en de daarmee aangebrachte gerechtigheid. In die gerechtigheid ligt de diepste pleitgrond voor Zijn voorbidding. Daarvan geldt dat wat Christus deed in het verleden (de rechtvaardiging op Golgotha), Hij dat tot op heden toepast door een goed woord voor ons te doen. Christus’ voorspreken is dus heel actueel. Het is niet maar een bonus-gedachte. Niet maar ‘een aardige gedachte terzijde. Daarvan is de volkomen zaligheid afhankelijk.’ (W.H. Velema)

Jezus’ priesterschap is dus niet beperkt tot het verleden van het offer op Golgotha, maar Zijn priesterschap gaat verder in de hemel. De oudtestamentische priesters leefden een tijd en stierven. Zij konden niet volkomen (= voor altijd) zaligen. Christus’ eeuwigdurende voorbidding wel. Daarom is deze noodzakelijk (Hebr.7:25). Wij kunnen het dus zo zien: bovenop Zijn offer ter verzoening is Hij ook nog actief met Zijn eeuwige voorbidding om ons geheel en al zalig te maken.

Pleitend
Hebreeën 7:25 zegt: ‘Daarom kan Hij ook volkomen zalig maken wie door Hem tot God gaan, omdat Hij altijd leeft om voor hen te pleiten.’ Het Griekse woord voor ‘pleiten’ (entugchanein) betekent ‘een ernstig verzoek indienen bij iemand’. Of: ‘met een petitie een beroep doen op iemand’. Het woord entugchanein wordt daarbij vaak gebruikt in situaties waarbij men een hoger geplaatst iemand te spreken krijgt om een verzoek in te dienen. Het doet denken aan ‘op audiëntie gaan bij de koning’. Denk aan koningin Esther, die voor haar Joodse volk pleit bij de hoge koning Ahasveros en een verzoek indient tegen Hamans boze plan. Overigens staat Jezus in een lange Joodse traditie van pleitbezorgers. Ook Abraham pleit (Gen.18:23-33). En Mozes pleit (Ex.32:31-32). Engelen en martelaars kunnen in het Jodendom eveneens als pleitbezorgers optreden. (H.C. van der Meulen)

In die machtige positie pleit Hij exclusief en effectief voor hen ‘die door Hem tot God gaan’ (Hebr.7:25). Dus niet zozeer voor de niet-gelovigen.

Dit ‘pleiten’ wordt in Hebreeën verbonden met Zijn eeuwige, hogepriesterlijk werk aan Gods rechterhand. In die machtige positie pleit Hij exclusief en effectief voor hen ‘die door Hem tot God gaan’ (Hebr.7:25). Dus niet zozeer voor de niet-gelovigen.

Vergeving
Zijn pleidooi is ten minste gericht op een drietal zaken:

1) Hij pleit voor vergeving: In 1 Johannes 2:1 is Zijn Parakleet-zijn direct verbonden met de vergeving van onze zonde. ‘En als iemand gezondigd heeft: wij hebben een Parakleet bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige.’ Dat Hij in het hemelse heiligdom onze Parakleet is aan Gods rechterhand, is dus voor ons geloofsleven een verzekering van volkomen vergeving. ‘Gods troon zal niet verschrikkelijk zijn, maar een genadetroon.’ (Calvijn)

Dit werkt bij de geloofszekerheid in de hand dat er een vrije toegang is en blijft tot de Vader. Deze zekerheid wordt gesymboliseerd in Israëls heiligdom door het voorhangsel dat voorgoed weggescheurd is. Vrijmoedig naderen is in de Bijbel geen subjectief begrip (zo van: ‘mag ik wel komen?’), maar een objectief begrip (‘u bent aan de beurt, u mag frank en vrij naderen: de weg is absoluut open en vrij toegankelijk naar de Vader’). Niet langer meer is God door gordijnen omhuld. Het gordijn is open. We mogen in vrijheid en vertrouwen komen.

Jezus biedt daarbij de helpende hand. Hoe Hij dat pleiten precies doet? Dat is een hemels mysterie. We kunnen ons voorstellen dat Hij zegt: ‘Kom maar. Zeg het maar. Je zorg. Je nood. Je schuld. De Vader wil horen, troosten en vergeven. Zeg het maar. Ik zie naar je om. Ik bid voor je. Ik vraag aandacht voor jouw zaak. Ik leg Mijn hand op Vaders arm en moedig Hem aan: ‘Hoort hem/haar, Vader!’’ Zou de Vader dan niet horen?

Hulp
2) Hij pleit voor goddelijke hulp in onze verdrukking: De Parakleet is er om ons te helpen om barmhartigheid te krijgen (Hebr.4:16). In Handelingen is het begrip parakaleo verbonden met hulp, vertroosting, aansporing juist in het aangezicht van de verdrukkingen en aanvechtingen. Zo zien we Christus’ hulp door een geopende hemel tijdens het sterven van Stefanus (Hand.7:55-56) Dat laat zien: Ik zal er als hemelse Hogepriester zijn ter bescherming van Mijn verdrukte en strijdende Kerk. Denk ook aan Christus’ voorbede voor Petrus (Luk.22:32).

Onze worstelingen met zonde en pijn vinden een echo in het meevoelende hart van onze hooggeplaatste Hogepriester.

Tegen aanklachten
3) Zijn pleidooi beschermt tegen aanklachten: In Hebreeën 9:24 staat dat Hij voor God is verschenen ‘voor’ ons. Dit mag je zien als dat Hij niet ‘tegen’ maar ‘voor’ Gods kinderen is. Romeinen 8:33 zegt: ‘Wie zal beschuldigingen inbrengen tegen de uitverkorenen van God?’ Deze beschuldigingen zijn de aanklachten van de duivel tegen Gods kinderen. Romeinen 8:34 zet daar radicaal tegenover dat Christus voor ons pleit. En door Christus’ hemelvaart is de duivelse aanklager voorgoed uit het hemelse gerechtshof geworpen (Openb.12:10). Zijn aanklachten snijden geen hout meer, omdat onze Begunstiger en Beschermheer nu dicht bij de Vader is. Zelfs op de dag van het Laatste Oordeel mogen Gods kinderen vrijmoedigheid kennen (1 Joh.4:17). Want Christus is het, Die verdoemt. En Hij zal hen niet verdoemen, want ook op die jongste dag pleit Hij nog voor hen.

Troostrijk vergezicht
Dit zicht op de baanbrekende tussenkomst van Christus bij de Vader biedt ons een troostrijk vergezicht met Hemelvaartsdag. Onze worstelingen met zonde en pijn vinden een echo in het meevoelende hart van onze hooggeplaatste Hogepriester, Die hoewel Hij bij de Vader is, toch ook volkomen als Sympathisant aan onze kant staat.

Pastoraal gezien troost het daarbij dat wanneer ik niet meer bidden kan, dan bidt Hij door. Hij pleit mij door zonde en lijden heen. In mijn depressie of dementie spreekt Hij nog voor en door. Eén paar voetstappen blijft over: de Zijne. Wat een pastorale Parakleet. Nee, Hij is niet zo duur als binnen de advocatuur. Hij is gratis. Hij doet het letterlijk en figuurlijk pro Deo.

Ds. J. W. Verboom is predikant van de hervormde gemeente te Groot-Ammers en lid van het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond. Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 49,95). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van deze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Praatmee

Beluister onze podcast

#381 Theologen Jan Hoek en Michael Mulder beschouwen Israël door een theologische bril
Of beluister op:

Meerartikelen

Christen vs. moslim
Video

Is de islam waar? Christen en moslim in debat

In een openhartig YouTube-gesprek gaan een christen en een moslim met elkaar in debat over de kernvraag: Is de islam waar? Vanuit beide overtuigingen worden argumenten uitgewisseld over geloof, waarheid en de plaats van Jezus. Een boeiende en soms co

Bram Vermeulen
Persbericht

Christenen wereldwijd steunen Israëlisch leger: nieuw tv-programma belicht beweging

Waarom reizen duizenden christenen af naar Israël om het leger te steunen, ondanks de oorlogsmisdaden die het pleegt in de Gazastrook? In een nieuwe, onthullende aflevering van Frontlinie ontrafelt Bram Vermeulen het internationale netwerk achter dez

Bram Hofland
Video

Ds. Bram Hofland over eenheid van Oude en Nieuwe Testament

Is de God van het Oude Testament dezelfde als die van het Nieuwe? Veel mensen ervaren een kloof: met Jezus kunnen we vaak wel uit de voeten, maar die heftige en soms bloederige verhalen in het Oude Testament roepen vragen op. Waarom lijkt God daar zo

worship
Video

Wat betekent het woord ‘evangelisch’? Bekijk de uitlegvideo

Wat bedoelen we eigenlijk als we zeggen dat iemand of een kerk evangelisch is? In deze video wordt stap voor stap uitgelegd wat de term ‘evangelisch’ betekent. Van de oorspronkelijke betekenis ‘volgens het Evangelie’ tot de invloed van theologen, en

Licht onder de rivieren
Persbericht

Nieuw boek belicht evangelische stroming Zuid-Nederland

Onlangs is in de Baptistengemeente Brunssum-Treebeek het boek Licht onder de rivieren gepresenteerd. Onder redactie van Hans Riphagen en Jack Barentsen brengt dit werk de rijke, maar vaak vergeten geschiedenis in beeld van evangelische, baptisten- en

Kenneth Johannes Kerver
Opinie

Een Bijbels profetisch geluid over de tweestatenoplossing

Stichting Jezus komt spoedig heeft besloten een Bijbels profetisch geluid te laten horen rondom de nationale discussie over de zogenaamde tweestatenoplossing. Daarom hebben we een petitie opgezet. Tijdens een fragment uit de eredienst van De Bruidsge

Marijn Burkunk
Column

Rechts, links of midden? Een christen stemt altijd met de blik op Boven

Al mijn hele leven ben ik links. Dat valt niet gelijk zo op, want mijn schrijverij is duidelijk rechts… Dat is een gewoonte geworden, een concessie aan de rechtse meerderheid die nog steeds wat onwennig voelt. Het kostte zeker wel moeite, maar ik heb

fragment
Nieuws

Zeldzame vondst in Jeruzalem ondersteunt Bijbelse beschrijving van Hizkia’s regering

In Jeruzalem hebben archeologen een uitzonderlijk zeldzame inscriptie gevonden die mogelijk verband houdt met koning Hizkia, de Bijbelse koning van Juda. De vondst betreft een klein stukje aardewerk met spijkerschrift uit de tijd van de Eerste Tempel

Meerartikelen

Mozambique
Nieuws

Jihadistisch geweld teistert Mozambique: zeker twintig doden bij nieuwe golf aanvallen

In het noorden van Mozambique zijn zeker twintig christenen om het leven gekomen bij een nieuwe golf van jihadistische aanvallen. Honderden gezinnen sloegen op de vlucht nadat terroristen, verbonden aan Islamitische Staat, dorpen en kerken in brand s

Kirsten Alting
Video

Komende zondag is zangeres Kirsten Alting te gast in Hour of Power

Zondag is zangeres Kirsten Alting te gast bij Hour of Power. Alting kende een tijd dat de ambulance wekelijks drie keer voor de deur stond. Ook raakte ze haar stem kwijt. Ondanks haar fragiele gezondheid, is Alting positief gestemd. Hoe dat kan, vert

Ds. J. W. Verboom
Video

Ds. Verboom over besluit Hogeschool Utrecht om christelijke feestdagen te schrappen

Onlangs werd bekend dat de Hogeschool Utrecht de christelijke feestdagen van de agenda schrapt. De onderwijsinstelling wil ‘inclusiever taalgebruik’ hanteren en daarom worden de christelijke feestdagen Kerst, Pasen en Hemelvaart voortaan als 'feestda

Bikker
Nieuws

Verkiezingsposter CU-leider Bikker in Katwijk beklad met hakenkruis

In Katwijk is een verkiezingsposter van CU-leider Mirjam Bikker beklad met verwijzingen naar nazi-Duitsland. Bikker is op de poster voorzien van een Hitlersnor en op haar voorhoofd is een hakenkruis getekend. Dat meldt het lokale medium Alles over Ka

stille tocht
Nieuws

Honderden mensen doen mee aan stille tocht tegen christenvervolging in Amsterdam

Ook storm Benjamin hield ze donderdagavond niet tegen: in Amsterdam liepen honderden mensen een stille tocht om aandacht te vragen voor christenvervolging wereldwijd. Daarbij waren onder meer CU-Kamerlid Don Ceder en zijn SGP-collega Diederik van Dij

ds. R. W. Mulder
Dagelijks leven

Hoogbegaafd in de kerk? HHK-predikant beantwoordt Refoweb-vraag

In de vragenrubriek van Refoweb reageert ds. R. W. Mulder (foto), predikant binnen de Hersteld Hervormde Kerk, op een jonge volwassene die zich herkent in de kenmerken van hoogbegaafdheid en daardoor moeite ervaart binnen de kerk. De vraagsteller bes

Ds. P.W.J. (Willem Jan) van der Toorn
Video

Ben je ontevreden over je geloofsleven? CGK-predikant geeft advies

Wil je zo graag groeien in je geloof, maar mislukt dat regelmatig? Slaag je er maar niet in om een super-christen te worden? Ds. P. W. J. (Willem Jan) van der Toorn hield er onlangs een lezing over op een thema-avond van Geloofstoerusting. Hij wil je

Zwanger
Nieuws

Aantal abortussen stijgt opnieuw, maar niet zo hard als de jaren ervoor

Opnieuw is het aantal abortussen in Nederland gestegen. In 2024 vonden er meer abortussen plaats dan het jaar ervoor. De stijging is echter minder groot dan de jaren daarvoor. Dat blijkt uit cijfers die de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd donderdag

'Teun op de Biblebelt'
Persbericht

Onverwachte ontmoetingen vol liefde en humor in nieuwe EO-serie 'Teun op de Biblebelt'

Realityster en kapper Teun Kapitein, beter bekend als Teun Föhn, reist in de nieuwe EO-serie Teun op de Biblebelt samen met vriendin Lisa Lefever door het hart van de Biblebelt. Met nieuwsgierigheid, humor en oprechte interesse ontdekken ze in zes af

Jan Pieter
Opinie

Een aanval op onderwijsvrijheid is een aanval op de christelijke gemeenschap

Onderwijsvrijheid was deze week na een optreden van CDA-leider Henri Bontenbal plotseling een belangrijk thema in aanloop naar de verkiezingen. Politici buitelen over elkaar heen om reformatorische scholen te beschuldigen van discriminatie vanwege hu

Stoffer
Interview

Verkiezingsinterview: SGP-leider Chris Stoffer over zijn geloof, islam en Eva Jinek

Wat betekent het om als christen te stemmen in een land waar geloof steeds minder vanzelfsprekend is? Voor SGP-leider Chris Stoffer is het antwoord helder; christelijke politiek doet ertoe, juist in deze tijd. In een uitgebreid vraaggesprek met Cvand

Dr. Babu Verghese
Interview

Babu Verghese is christen in India: “Je kunt ons doden, maar het evangelie niet"

“Je kunt ons doden, maar het evangelie niet”, aldus dr. Babu Verghese. De Indiase schrijver, journalist en historicus is al ruim 60 jaar een volgeling van Jezus Christus, een keuze die in zijn thuisland niet zonder gevaar is. Opgegroeid in een christ