Officieel is Carlijn docent Engels, maar eigenlijk werkt ze aan een bijbelvertaling

Gesponsord 1 april 2022 Wycliffe Bijbelvertalers
Aziatische vrouwen op weg

Regelmatig ontmoet Carlijn* christenen die of in de gevangenis hebben gezeten, of het leven moeilijk gemaakt wordt. Zelf kan ze haar werk ook niet in alle openheid doen. Toch kiest de Nederlandse ervoor om als taalonderzoeker voor Wycliffe Bijbelvertalers in Zuidoost-AziĆ« te werken. ā€œIn Nederland zijn we zĆ³ bevoorrecht.ā€

Officieel is Carlijn docent Engels op een privĆ©school, vertelt ze terwijl we haar tijdens haar verlof spreken. ā€œDaar ben ik voornamelijk in de avonden mee bezig. Ik geef jongeren les die daar beter in willen worden. Het kost mij ongeveer 30 tot 40 procent van mijn tijd.ā€

Brengt ze de Aziatische jongeren geen Engels bij, dan is ze hard bezig mogelijkheden te zoeken om de Bijbel dichter bij het hart van mensen te brengen. Wat ze precies doet? ā€œIn het land waar ik werk staat een aantal talen niet op schrift. We zoeken onder meer uit welke talen er precies zijn en welke dialecten daar deel van uitmaken.ā€

Taal ligt gevoelig
Een dialect wordt bijvoorbeeld in tien dorpen gesproken, vertelt Carlijn, en soms verspreid over meerdere provincies. ā€œEn dan lijken sommige dialecten op elkaar, waarbij het ene dorp het andere wel begrijpt, maar andersom niet. Taal ligt heel gevoelig, is heel persoonlijk. Het is belangrijk dat mensen zelf beslissen over de vraag met welk dialect we aan de slag gaan met het traject voor de vertaling van een Bijbel. Zij hebben vanaf het begin de zeggenschap over het traject, ik lever de kennis. De basis moet goed zijn, dan kan je verder bouwen.ā€

Inmiddels heeft de Wycliffe-medewerker taallijsten opgenomen met christenen die het juiste dialect spreken. Ze doen dit om inzicht te krijgen in de taal, te beschrijven welke klanken er in de taal zijn en een begin te kunnen maken met de schrijfwijze van de taal. ā€œZij zijn al christen, maar kunnen de nationale taal, waarin al wel een Bijbel vertaald is, vaak met moeite lezen. Een eigen Bijbel heeft heel veel toegevoegde waarde." 

"Het helpt dat je weet waarom je het doet"

ā€œWe nemen dan 1500 woorden in de nationale taal op. Mensen zeggen ze in hun eigen taal na en deden dat telkens drie keer. Daar ben je een goede week mee bezig. In het begin is dat leuk: mensen vertellen ook wat over hun cultuur bij bepaalde woorden. Later wordt dat soms een beetje saai. Dan helpt het dat je weet waarom je het doet, ook al is het doel nog ver weg.ā€ 

Carlijn was eerder actief voor Wycliffe Bijbelvertalers: ā€œHet project waar ik een jaar werkte, liep af. Toen ik daarna iets zocht voor de lange termijn had ik geen specifieke voorkeur voor een ander land. Nu werk ik in dit gesloten land ongeveer drie jaar.ā€

Het land waar ze terechtkwam viel niet tegen, lacht ze. ā€œDe mensen zijn heel aardig, open en toegankelijk. Het is een fijne stad, een fijne plek en het eten is goed. Ook de wat plagerige humor vind ik wel leuk.ā€ Aan het begin was ze vooral bezig met het leren van de nationale taal: ā€œMet Engels kom je hier niet ver. De taal moet je goed kennen, omdat je anders mensen niet Ć©cht begrijpt.ā€

Bevoorrechte Nederlanders
In Nederland ben je zo bevoorrecht, benadrukt Carlijn. ā€œJe kan gewoon Bijbelstudie met elkaar doen en naar de kerk gaan. Je hebt veel mogelijkheden om over God te leren. Het raakt me dat mensen ergens anders op de wereld deze mogelijkheden helemaal niet hebben. Ik heb helemaal niet het idee dat ik de wereld ga redden of verbeteren, maar ik hoop dat ik daar een beetje een positieve invloed op kan hebben.ā€

"Mensen hebben veel angst, bijvoorbeeld dat geesten boos worden"

De religie die in het Zuidoost-Aziatische land het meest wordt aangehangen is het boeddhisme, maar Carlijn komt ook regelmatig in aanraking met mensen die animist zijn en geloven dat alle dingen een ziel hebben. ā€œMensen hebben veel angst, bijvoorbeeld dat geesten boos worden. Gelukkig zijn er mensen die bekeerd zijn tot het christendom en hen vertellen dat God machtiger is dan geesten. Zij worden bevrijd van het feit dat ze moeten offeren om de geesten te vriend te houden.ā€

Slechts een paar christenen
Voor christenen is het leven niet makkelijk, vaak zijn ze eenzaam, vertelt Carlijn. ā€œSoms zijn er in een dorp maar een paar mensen die geloven.ā€ In haar werk komt ze dan ook regelmatig gelovigen tegen die in de gevangenis hebben gezeten of het leven moeilijk gemaakt wordt: ā€œEr was een pastor die in de gevangenis gezeten had. Hij kon niet blijven in het dorp waar hij woonde. Een aantal jaar geleden hoorde deze pastor dat er ergens anders een Bijbel vertaald werd. Hij wilde dit ook graag in zijn eigen taal. Het is bijzonder om te weten dat zijn verlangen nu verhoord is!ā€

"Omdat we in het land zelf niet met zoveel mensen kunnen samenkomen, deden we dat net over de grens in een buurland.ā€

Het werken in een ā€˜gesloten landā€™ zorgt ervoor dat de Wycliffe-medewerker haar werk niet in vrijheid kan doen. ā€œWe hielden storytelling-workshops, waarbij mensen leren om Bijbelverhalen in hun eigen taal door te vertellen. Omdat we in het land zelf niet met zoveel mensen kunnen samenkomen, deden we dat net over de grens in een buurland.ā€ Een andere keer was een workshop zelfs onmogelijk: ā€œHet was net na kerst, toen het christenen verboden werd om samen te komen. Doordat christenen extra in de gaten werden gehouden, lukte het niet om een workshop te organiseren.ā€

Naast de moeilijke momenten, beleeft Carlijn ook mooie dingen in haar werk: ā€œVan zoā€™n workshop, waar mensen leren om Bijbelverhalen door te vertellen, worden mensen enorm enthousiast. Een groep mensen vertelde het verhaal over de genezen verlamde man door aan anderen in een dorp in de buurt. Toen kwamen er twintig mensen tot geloof. Mooi toch?ā€ 

*Carlijn is in verband met veiligheidsredenen een gefingeerde naam

Beluister onze podcast

#341 Jeffrey & ds. M. Messemaker over '7 oktober', pro-Palestijnse demonstranten en Israƫl-visie PKN
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Kamala Harris
Nieuws

Kamala Harris onder vuur na spottende opmerking op rally: "Ergste nachtmerrie voor christenen"

In de Verenigde Staten is ophef ontstaan nadat de Democratische presidentskandidaat Kamala Harris tegen christelijke demonstranten zei dat ze op de verkeerde rally (verkiezingsbijeenkomst red.) waren. ā€œJezus is Koningā€ en ā€œJezus is Heerā€, riepen ze o

Mirjam Bikker
Nieuws

CU-leider Mirjam Bikker wil niet direct nieuwe verkiezingen bij val kabinet

Mocht het huidige kabinet-Schoof vallen, vindt ChristenUnie-leider Mirjam Bikker dat er niet direct nieuwe verkiezingen moeten komen. Dit stelde Bikker in het NPO-radioprogramma 'Sven op 1'. De CU-voorvrouw pleit liever voor een nieuwe informateur en

Noord-Koreanen
Nieuws

Noord-Koreanen volgen bijbelstudie op de camping

Bij Noord-Koreaanse christenen denken we al snel aan de strafkampen waar ze kunnen belanden als het regime ontdekt dat ze niet Kim Jong-un, maar Jezus als hoogste Heer aanbidden. We hebben misschien een beeld van gelovigen die stiekem hun Bijbel leze

David Tupan
Levensverhaal

Oprichter motorclub Satudarah vertelt over zijn bekering: "Ik wil vissen in de vijver van de Heer"

David Tupan, oprichter van de beruchte motorclub Satudarah, heeft een leven geleid vol strijd, geweld en succes in de motorwereld. Maar nu, op zestigjarige leeftijd, vertelt hij hoe God op een krachtige manier in zijn leven kwam en alles veranderde.

Ds. H. Ottema
Video

HHK-predikant vergelijkt mobiele telefoons met ontplofte Hezbollah-piepers

Vorige maand ontploften in Libanon duizenden mobiele piepers van de terroristische groepering Hezbollah. Daarbij vielen tientallen doden en raakten minstens 2700 mensen gewond. HHK-predikant ds. H. Ottema vergeleek de ontplofte Hezbollah-piepers onla

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp had onreine gedachten: "Ik durfde het niet aan mijn vrouw te vertellen"

"Toen ik net getrouwd was, worstelde ik met onreine gedachten. Ik durfde het niet aan mijn vrouw te vertellen", aldus Wilkin van de Kamp. De christelijke spreker en schrijver vertelt in een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God' dat hi

Australische vlag
Nieuws

Ondanks daling aantal christenen in Australiƫ wil christelijk netwerk 300 nieuwe kerken planten tegen 2030

Uit recente cijfers van het Statista Research Department blijkt dat het aantal Australiƫrs dat zich christen noemt flink afneemt. Toch blijven veel kerken gemotiveerd om het evangelie met de natie te delen. Zo wil het netwerk Reach Australia tegen 20

Marjolein Faber
Nieuws

CU-jongeren verspreiden Fabertjeskrant met uitlatingen PVV-minister

Dinsdag 22 oktober komt PerspectieF (ChristenUnie-jongeren) met de eerste uitgave van de Fabertjeskrant. In deze krant staan de uitlatingen van minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) centraal, die het nieuws de afgelopen maanden hebben gedomine

Meerartikelen

Loofhuttenfeest
Video

Video: Wat iedere christen zou moeten weten over het Loofhuttenfeest

Soekot, het Loofhuttenfeest, is een van de Bijbelse feesten waarover je kunt lezen in Leviticus 23. Soekot is het derde feest op rij na Rosj Hasjana (Joodse Nieuwjaar) en Jom Kipoer (Grote Verzoendag). BlijdschapSoekot is een feest dat maar liefst ze

Herman van Wijngaarden
Dagelijks leven

Bidden voor jeugdwerk mag en moet niet vrijblijvend zijn

Jaren geleden, toen ik leider van de tienerclub in mijn gemeente was, bad ik specifiek voor een van de tieners. Zijn thuissituatie was erg lastig en zelf was hij ook niet de makkelijkste. Op de een of andere manier kreeg ik het op mijn hart om voor h

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 55

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Bidden voor zieken
Nieuws

Tweedaags congres voor christelijke gezondheidsprofessionals

Op donderdag 24 en vrijdag 25 oktober vindt in ā€˜De Basiliekā€™ te Veenendaal een bijzonder congres plaats voor christelijke gezondheidsprofessionals. Het evenement richt zich op zorgverleners die hun geloof willen integreren in hun dagelijkse praktijk.

CGK Kerkendag
Video

CGK Kerkendag 2024 in het teken van verootmoediging en ontmoeting

De Kerkendag van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) wordt binnenkort gehouden op 9 november in Bunschoten. Deze editie zal in het teken staan van verootmoediging en ontmoeting. Het programma is een mooie afwisseling van samen zingen, bidden e

Somalia
Nieuws

Tot Jezus bekeerde moslim voor derde keer aangevallen door eigen familie in Somaliƫ

Een Somalische christen die eerder in mei en juli werd aangevallen, is op 5 oktober opnieuw mishandeld door zijn moslimfamilie. Zijn familieleden verdenken hem ervan christelijke gebedsbijeenkomsten te leiden, zo vertelt Mohammad Abdul.   Abdul, een

Jan en Nellie van Dooijeweert
Opinie

Zeg niet te snel dat een Bijbelvertaling slecht is

Veel mensen begrijpen het niet en vaak willen ze het ook niet begrijpen. Ze willen het bij het oude houden, maar begrijpen niet dat jongeren het moeilijk vinden om de oude taal van de Statenvertaling (SV) te begrijpen. Laten we Gods Woord doorgeven.

Vrouw leest bijbel met man
Verdieping

Een christelijke zorgverzekering: wat houdt dit in?

In de laatste weken van het jaar kun je weer overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Dit kan handig zijn als je wilt besparen op je maandpremie. Of juist als je op zoek bent naar een verzekeraar die goed past bij jouw zorgbehoefte. Wat voor jou

Jeffrey Schipper
Opinie

Bij een eindtijdobsessie ligt geestelijke obesitas op de loer

Vacature: hoofdredacteur ā€˜Eindtijdbodeā€™ gezocht. Als ik dit vijftien jaar geleden voorbij zag komen, zou ik zeker een sollicitatiebrief hebben geschreven. Ik kampte destijds met een eindtijdobsessie. In combinatie met mā€™n opleiding Journalistiek, was

ds. J. Lohuis
Video

Ds. Lohuis wijst in ernstige preek op de realiteit van de hel

"De Bijbel leert dat er tweeƫrlei bestemmingen zijn: de hemel of de hel. Daar zit echt niets tussen. Vaak wordt de Heere Jezus als een doekje voor het bloeden voor geschilderd. Ik spreek bewust over de hel om de ernst van deze werkelijkheid te accent

Ds. J. G. Schenau
Nieuws

Ds. J. G. Schenau keert terug naar CGK Goes

Ds. J. G. Schenau (foto) gaat voor de tweede keer als predikant van de christelijke gereformeerde kerk in Goes aan de slag. De dominee uit Nunspeet heeft het beroep aanvaard. Schenau was eerder van 2007 tot 2018 predikant van de Maranathakerk. De CGK

Otto de Bruijne
Column

Jezus belooft leven en overvloed: wat betekent dit voor jou?

Jezus belooft ĆØn leven ĆØn overvloed. Niet Ć©Ć©n, maar twee zegeningen. Overvloed komt bovenop leven. IsraĆ«l leefde in de woestijn. Kwakkels, manna en water uit de rots was hun overlevingsrantsoen. Genoeg voor elke dag. Maar daarbovenop ontvingen zij he