Carla geeft les aan leraren: "Het is mooi om je samen te verwonderen"
Wat maakt een leraar een goede leraar? Iedereen heeft wel een goede herinnering aan zijn favoriete leraar. Die ene geschiedenisleraar die zo mooi kon vertellen, die grappige aardrijkskundelessen of misschien wel de invoelende docent Frans. Docent op de lerarenopleiding voor het voortgezet onderwijs aan Driestar hogeschool Carla van Hengel ziet dat het onderwijs om meer gaat dan alleen kennis overdragen. Op 3 december houdt de hogeschool een open dag.
Het is inmiddels alweer 12,5 jaar geleden dat Carla begon met lesgeven bij de lerarenopleiding voor het voortgezet onderwijs. "Het leek eerst alsof ik zelf een van de studenten was", vertelt de docent lachend. In de afgelopen jaren heeft ze veel geleerd van het lesgeven aan de toekomstige leraren.
Wat is er zo mooi aan het voortgezet onderwijs?
Een van de mooiste dingen aan het voortgezet onderwijs vindt Carla de brede doelgroep. Door toekomstige leraren les te geven geeft ze indirect ook dingen door aan leerlingen. "Ik vind het mooi om studenten te helpen zodat zij in het voortgezet onderwijs aan de slag kunnen. Het gaat in het onderwijs vaak om een stukje bewogenheid. Vanuit die bewogenheid kan je leerlingen heel veel bijbrengen. Dat gaat niet alleen om vakkennis, maar om veel meer dan dat. Sterker nog, vakkennis kan je alleen overbrengen, wanneer het goed gaat met een leerling en je op de hoogte bent van wat er speelt in zijn of haar leven."
Wat is volgens jou een goede vo-leraar?
In de afgelopen jaren heeft Carla veel toekomstige leraren college mogen geven. Een van de belangrijkste eigenschappen van een goede leraar gaat meer dan over alleen het vak dat hij geeft. "Een goede docent heeft daar oog voor", legt Carla uit. "Een goede docent heeft niet alleen passie voor en kennis van zijn vak, maar ook voor en van leerlingen. Wanneer een leerling met dingen zit, bijvoorbeeld op persoonlijk gebied, kan hij niet goed dingen leren. Het zal dus invloed hebben op zijn groei."
"Als docent stel je steeds weer de vraag: wat heeft een leerling nodig om zijn pad te bewandelen? Hierbij speelt het geloof vaak ook een belangrijke rol. Je wil dat een leerling meer leert dan alleen jouw lesinhoud. Zo mogen ze ook leren in hun kritieke levensfase om zich te richten op het hemelse vaderland."
Hoe is het om les te geven aan toekomstige leraren?
"Direct en indirect heb je invloed op studenten, leraren en leerlingen van veel verschillende levensfases. Studenten aan Driestar hogeschool zijn 18 tot 60 jaar oud. De een heeft heel veel ervaring, de ander minder of geen ervaring", vertelt Carla.
De docent geeft les in onder andere Nederlands als tweede taal. "Bij dit vak merk je heel specifiek hoe verschillende leraren tegen verschillende problemen aanlopen. Voor studenten die in een dorp op de Veluwe werken lijkt dit onderwerp minder relevant, in de praktijk zijn hier minder leerlingen die Nederlands niet als eerste taal spreken. Voor een student die lesgeeft in een grotere stad zoals Rotterdam is het een veel herkenbaarder vak. Het is mooi om beide studenten nieuwe dingen te leren. Alles wat je leert op de opleiding kan je toepassen in de praktijk, groot of klein."
Een van de dingen waar Carla zich over verwondert is de kracht van de Nederlandse taal en de woorden. "Wat ik mooi vind is als we ons samen, studenten en ik als docent, kunnen verwonderen over de taal als scheppingsgave."
"Ik geloof dat taal is geschapen als een prachtig instrument waarmee we elkaar kunnen dienen. Wat wij met de taal doen en hoe de taal in zijn werk gaat met meer en minder woorden, vind ik majestueus. Wanneer studenten in de groep zich hier ook over verwonderen, voelt dat als iets heel moois."
Wat zijn lessen die je als leraar zelf leert wanneer je lesgeeft?
"Ik werk nu 12,5 jaar als docent. Ik merk dat ik in het begin aanliep tegen de manier waarop je écht contact kon maken met de studenten", geeft Carla aan. "Ik denk dat veel docenten daar tegenaan lopen aan het begin van hun carrière. Ik zie daar echt een grote groei in bij de studenten, maar dus ook bij mezelf. Wanneer je voor de klas staat, groei je steeds meer in het begeleiden van de studenten en persoonlijk contact maken met hen. Je leert daarbij ook om kwetsbaar te zijn. Als leraar hoef je niet alles te weten. Je mag wel eens op iets wat je hebt uitgelegd terugkomen en aangeven dat je een fout hebt gemaakt. Je mag fouten maken, iedereen maakt fouten en alleen door fouten te maken is er groei mogelijk.
Ook studenten op Driestar hogeschool wordt niet alleen vakkennis en didactiek geleerd. Er wordt gekeken naar de student in zijn geheel. "Het is belangrijk dat je probeert het complete plaatje van je student te zien", aldus Carla. "Blijf altijd open en breed kijken. Vraag wat de student echt nodig heeft", geeft de docent mee als tip.
In de kleine klassen van ongeveer 10 tot 15 leerlingen is er veel ruimte voor persoonlijke aandacht. Carla vertelt over een mooi voorbeeld hiervan: "Aan het begin van de pandemie was er een student van 60 jaar die moeite had met de omschakeling naar online onderwijs. Het was voor haar heel pittig en ze kon de colleges online niet goed volgen door het technische element. Na de lessen belde ik haar op om de lesstof door te spreken en haar de ruimte te bieden om vragen te stellen. Omdat we een kleinschalige opleiding zijn, is het mogelijk om studenten die het nodig hebben extra aandacht te geven." De lerarenopleiding aan Driestar hogeschool wordt niet voor niets als beste beoordeeld door studenten in de Keuzegids HBO 2022.
Heb jij passie voor een vak op de middelbare school? Wil jij bijdragen aan de ontwikkeling van jonge mensen in meest waardevolle fase van hun leven? Neem deel aan de online open dag van Driestar hogeschool op 3 december en ontdek of werken in het onderwijs bij jou past!