"Christenen lopen te makkelijk weg met Golgotha"

Nieuws23 november 2012
Het christelijk geloof is helemaal niet zo'n mooi geloof. "Niet als je in die termen praat. De Bijbel stelt dat het hopeloos is met ons mensen. Het is niet mooi. Dat de duivel de overste van de wereld is en we van nature God en onze naaste te haten, dat is ook al niet mooi." Armoe troef dus, al is dat nog "zwak uitgedrukt". Dat zegt prof. dr. W. J. op ’t Hof in gesprek met CIP.nl. "Wat daar tegenover staat, is Christus." Maar ook dat is niet 'mooi'. "Dat betekent namelijk dat de Heere Zijn enig lieve Zoon heeft moeten laten sterven." Daar moet en mag niet lichtvaardig over gedacht worden. Dat gebeurt volgens Op 't Hof wel. "Christenen lopen weg met Golgotha maar er zijn een heleboel die niet beseffen wat de zwaarte daarvan is."
Dat mensen volgens de predikant te gemakkelijk over Golgotha denken, maakt hij duidelijk met een verhaal. "Ik was eens op bezoek bij een gemeentelid in het ziekenhuis. We spraken met elkaar en er mengde zich een andere vrouw in ons gesprek. 'Jij bent zo'n zware dominee,' zei ze. Ik zeg: 'Vertelt u dan maar hoe u erover denkt.' Ze vertelde dat God liefde was en weet ik allemaal niet wat. Ik zei tegen haar: 'Heeft u kinderen? Zou u een kind willen missen?' 'Nee,' antwoordde ze. 'Als je dan de Bijbelse boodschap neemt, Golgotha, dat is wat het de Heere gekost heeft.' Het gruwelijke aspect van het Evangelie landt vaak niet bij christenen. "En daarmee is het dus geen echt geloof. Dan is het zo oppervlakkig, dat in mijn ogen nergens naar lijkt. Dan besef je niet de diepte van de goddelijke ontferming. Dat is ongelofelijk, dat je de moordenaars van je kind liefhebt. In die zin is de Bijbelse boodschap uniek."
Veel veronderstelde bekeringen van christenen zijn volgens de predikant dan ook niet echt. "Daarmee wordt de Heere enorm veel oneer mee aangedaan."
U zegt dat het Evangelie niet 'mooi' is. Maar zou je niet kunnen stellen dat het Evangelie wel degelijk 'mooi' is? Denk aan de opstanding. Is dat positief gesproken niet groots, prachtig en majestueus?
"Akkoord. Maar ik denk dat de majesteit van God meer blijkt uit de vernedering dan de verhoging van Zijn Zoon."
Daar ligt het zwaartepunt meer op dus?
"Als ik de Bijbel mag geloven wel. Paulus zegt: 'Ik predik Christus'. Dan zegt hij niet 'Die is opgestaan', maar 'Die gekruisigd'. De opstanding hoort erbij, maar het Kruis is het hele punt. Als je dat overslaat en je hebt het dan over de opstanding, zoals de Grieks-Orthodoxe kerk, dan heb je bijna een symbolisch geloof waar de diepgang dan ook totaal ontbreekt. Maar dat geldt ook voor de christelijke kerk."
Is dat volgens u het grote manco van de kerk?
Op 't Hof:  "Het gebrek aan echte bevinding. Het kenmerk van echte bevinding is dat het vernedert. Het brengt ootmoed. Ik denk dat iets is wat ontzettend ontbreekt in kerken. Er heerst vaak een zekere gearriveerdheid. Evangelische christenen zijn vaak gearriveerd (ze gaan er vanuit dat ze behouden zijn, red.). Je hoeft met hen kennelijk niet meer over zonde te praten. Er wordt vaak lichtzinnig over gedaan. Terwijl je juist als christen zou moeten begrijpen hoeveel dat gekost heeft. Dan denk ik: dat is nou weer typisch het gearriveerd zijn terwijl je er uiteindelijk niets van kent. Dat zie ik ook bij refo's. Die denken ook dat ze er wel komen door keurig te leven, maar uiteindelijk merk je niets van een zekere verslagenheid en een zoeken van Christus. Het is overal. De een baseert het op een ingebeeld geloof, een ander op een net leven.. Het eindgericht zal het openbaren."
Uw verhaal kan overkomen als: 'We kunnen het als christenen nooit goed doen. Het zal altijd kommer en kwel zijn, hoe hard we ook ons best doen.'
"Dat is ook zo. Dat geeft ook niets, omdat het uitdrijft naar Christus. Dat is de kern van het Evangelie. Niet meer ik, maar Christus leeft in mij. Ik hoor christenen altijd zeggen: 'Christus leeft in mij,' maar het eerste gedeelte van de uitspraak niet. Terwijl dat voor mij de kern is: 'Niet meer ik.' Niet in de zin dat de genade mensen totaal dood. Maar wel in geestelijk opzicht. Het dood de oude mens. Een mooie uitspraak van professor Wisse vind ik: 'Weet je wanneer ik bekeerd ben? Als je achter mijn baar aanloopt.' Met andere woorden: dan doe ik geen zonde meer. Tot dan moet je van Wisse niet teveel verwachten," aldus de Urker.

Je zou ook kunnen zeggen: 'Niet zozeer de verslagenheid moet christenen kernmerken, maar zachtmoedigheid, vriendelijkheid, liefde, blijdschap en vreugde.'
"Dat is allemaal zo."
'Maar is dat niet het tegenovergestelde van gebukt onder zonde door het leven gaan?'
"Ik denk dat waar je denkt dat je goed leeft, dat je het daar mis hebt. Wat mijn punt is, is niet dat je gebukt door het leven moet gaan, met je hoofd naar beneden. Het gaat erom dat je niet iets van jezelf moet denken. Dat is mijn punt altijd. Ik kom veel te veel christenen tegen die iets van zichzelf vinden. Dat is nou armzalig."
Maar moeten christenen niet vooral gekenmerkt worden door de vrucht van de Geest?
"Een echt christen zal vol verwondering 's morgens z'n ogen open slaan en denken: 'Ik ben er nog.' Dat is ook met de maaltijd ook. Dan mag een mens de vreugde en het blijdschap veel dieper smaken omdat hij steeds meer inleeft: ik ben het niet waard en ik verdien het niet. Wat op mij altijd de meeste indruk heeft gemaakt, is niet de gemaakte blijdschap van een heleboel zogenaamde christenen, maar als mensen de zwaarte van het leven te verwerken krijgen en ik die mensen zie, wanneer ze hun problemen overgeven aan de Heere."

Praatmee

Beluister onze podcast

#332 Jeffrey & Martin Koornstra over trotse kerkgangers, hbo-pastors en de Heilige Geest
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Martin Koornstra
Podcast

Nederlandse kerkgangers ‘trots op eigen kerk’: opvallend?

Een onlangs gehouden marktonderzoek laat zien dat 77 procent van de Nederlandse kerkganger een gevoel van trots heeft over zijn eigen kerk. Hoe opmerkelijk is dit en mogen we dit cijfer positief opvatten? Veelgevraagd spreker Martin Koornstra bespree

Pieter Grinwis
Nieuws

CU-Kamerlid Pieter Grinwis sprak Eppo Bruins nog niet over zijn ministerschap

De beoogde bewindslieden van het nieuwe kabinet nemen momenteel deel aan hoorzittingen, waar Tweede Kamerleden uitgebreid vragen aan hen kunnen stellen. Dit is een nieuw onderdeel binnen de Nederlandse politiek en een aantal partijen weigert hieraan

Ds. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen vraagt zich af: zien christenen uit naar een geestelijke herleving?

Een krachtige werking van de Heilige Geest. Dat is wat de kerk in Nederland volgens ds. M. Klaassen nodig heeft. We kunnen somber worden als we zien hoe kerken leeglopen, mensen afhaken en de wereld veel leuker en aantrekkelijker gevonden wordt dan h

Jan-Jaap van Peperstraten
Preekverslag

Wat de zonde tegen de Heilige Geest écht betekent

De bekende Engelse schrijver, C.S. Lewis heeft veel bekende boeken geschreven en veel daarvan gaan over ons christelijke geloof. Éen van zijn boeken heet The Great Divorce: de grote scheiding en het gaat over de hemel en de hel: twee werelden die noo

Opwekking Transnistrië
Positief nieuws

Geestelijke herleving in Transnistrië: "Sommige gangsters werden christen"

Transnistrië is een afgescheiden republiekje, met een grote Russische minderheid. Het ligt tussen Moldavië en Oekraïne en riep ruim dertig jaar geleden zijn onafhankelijkheid uit. Het heeft een eigen regering, leger, munteenheid en paspoort, maar hoo

Jurjen ten Brinke
Verdieping

Is de afstand tussen christenen en moslims echt zo groot?

In onze multiculturele samenleving komen moslims steeds dichterbij. Natuurlijk, voetbalvrienden kunnen moslim zijn; of je buurman of collega. Of nog dichterbij: je dochter wordt moslima. Of: je zus verlooft zich met een moslim. Wat geloven moslims en

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp vertelt hoe Jezus ons in de loopgraven van het leven staande houdt

"Als we weten wie we in Christus zijn en in Hem blijven, dan heeft de boze geen vat op ons." Dat vertelt Wilkin van de Kamp in een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God.' De binnen evangelische kringen bekende schrijver en spreker merk

dadels
Video

Video: Wat iedere christen zou moeten weten over de dadelpalm

De dadelpalm is een statige boom met een kaarsrechte stam van zo’n 10-20 meter hoog. Bovenaan bevindt zich de kruin met hele grote bladeren. Daar groeien ook de takken met de vruchten: de dadels. Het Hebreeuwse woord voor de dadelpalm is ‘Thamar’. In

Meerartikelen

Naomi Oosterhof
Podcast

Brandstof voor een christen: hoe moet je bidden?

De Geloofwaardige Podcast is dé podcast die jongvolwassenen informeert over het christelijk geloof. In de eerste aflevering stelt Naomi Oosterhof (foto) zichzelf voor en gaat ze inhoudelijk in gesprek over bidden. Hoe moet je bidden? Wat staat er in

Martin Penning
Video

Centrum voor Pastorale Counseling komt met vernieuwde cursus

Het Centrum voor Pastorale Counseling heeft een lange traditie om mensen toe te rusten zodat zij anderen in hun moeiten kunnen helpen met de Bijbel. Al meer dan veertig jaar is de visie geweest Gods Woord naar harten en huizen van mensen. Ook komend

Dagestan
Nieuws

Priester gedood bij terroristische aanvallen op Russische gebedshuizen 

Een orthodoxe priester is zondag een van de slachtoffers van de ogenschijnlijk gecoördineerde aanvallen op gebedshuizen in Rusland. Dat meldt Christian Today. De aanvallen vonden plaats in de steden Derbent en Makhachkala in de overwegend islamitisch

Jan Achterberg
Interview

Jan Achterberg over zijn bijzondere missie: “Sport en geloof gaan wel degelijk samen”

“Te vaak laten we, als christelijke sporters, Jezus achter in de kleedkamer. Ik hoop dat veel meer mensen Jezus’ liefde door middel van sport leren kennen”, vertelt Jan Achterberg (37). Deze zomer rent hij van het Nederlandse Delden naar Parijs. De c

Dr. ir. Erik van Engelen
Opinie

Een opmerkelijke claim: is de Heilige Geest gebonden aan natuurlijke processen?

Cees Dekker en collega-onderzoekers van het project EVOLF gaan ontdekken hoe God het leven geschapen heeft. Dit voorspelt Gijsbert van den Brink aan de hand van zijn zienswijze met betrekking tot de pneumatologie; de leer omtrent het werk van de Heil

Bruins Slot
Nieuws

Nederlands kabinet maakt zich 'ernstige zorgen' na lynchpartij christen in Pakistan

Het demissionaire Nederlandse kabinet maakt zich ernstige zorgen over de gewelddadigheden in het Pakistaanse Sargodha. Dat stelt demissionair minister Bruins Slot van Buitenlandse Zaken naar aanleiding van Kamervragen die de SGP stelde over christenv

Jacobs
Column

Ik bid dagelijks voor vrede voor alle aardbewoners, ook voor moslims

In zijn nieuwe dagboek filosofeert opperrabbijn Jacobs erop los. Hij schrijft onder meer over zelfreflectie en genezing van lichaam en ziel. Ook laat hij zich uit over situatie in Israël. Jacobs stelt dat de leugen wat die situatie betreft regeert in

Billboard
Nieuws

SGP-jongeren lanceert tijdens EK Voetbal campagne tegen gokken

Met het Europees Kampioenschap in volle gang en de toenemende gokactiviteiten onder jongeren, heeft SGP-jongeren besloten actie te ondernemen. Een recent onderzoek toont aan dat zes op de tien jongeren overwegen om deze zomer te gokken op sportwedstr

Ds. D. J. Budding
Video

Ds. Budding vertelt over man die zesjarig kind doodreed: "Nu is het door mij verloren"

"'Nu is het toch door mij dat dat kind verloren is', zei hij. Met die nood kwam hij bij God maar toen liet de Heere hem zien dat dat kind niet verloren, maar behouden is", aldus ds. D. J. Budding. De emeritus-predikant binnen de PKN deelde onlangs in

Segers
Nieuws

Gert-Jan Segers betreurt keuze van Eppo Bruins voor ministerschap: "Ik heb het hem afgeraden"

Voormalig ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins wordt minister van Onderwijs in het nieuwe kabinet namens NSC. Lang niet iedereen bij de ChristenUnie is echter blij met deze stap. Bruins besloot daarom zijn CU-lidmaatschap (tijdelijk) op te zeggen. In he

Donald Trump
Nieuws

Donald Trump verwerpt verzoek van Franklin Graham om niet te schelden in toespraken

De bekende Amerikaanse evangelist Franklin Graham heeft Donald Trump verzocht om geen scheldwoorden in zijn toespraken te gebruiken. Dat meldt The Christian Post. De voormalige president reageerde tijdens een speech op het verzoek van Graham door te

Onderzoekers ontdekken 3300 jaar oude Kanaänitische scheepswrak bij Israël
Nieuws

Onderzoekers ontdekken 3300 jaar oude Kanaänitische scheepswrak bij Israël

Een Londens energiebedrijf, Energean, heeft bij een routineonderzoek op de bodem van de Middellandse Zee het oudste ooit gevonden scheepswrak in diepzee ontdekt. Dat meldt CBN News. Het schip, dat volledig intacte aardewerken vaten voor opslag bevat,