Job


Levensverhaal

Henk Binnendijk over het grote verdriet in zijn leven: "Door te zingen komt er licht in het donker"

"Als ik somber of verdrietig ben, ga ik zingen. Dan komt er licht in het donker." Aan het woord is spreker en auteur Henk Binnendijk. We spraken uitgebreid met hem over zijn persoonlijke verdriet, het boek Job en de wijze waarop hij met verdriet omga

Dagelijks leven

Henk Binnendijk wijst op een van de grootste problemen van christenen in deze tijd

“We gaan soms veel te gemakkelijk met God om”, stelt prediker en schrijver Henk Binnendijk. “Laten we voorzichtig zijn met God een vriend te noemen. Kijk maar eens hoe Abraham tegen God sprak, hij wist met Wie hij te maken had.” Naar aanleiding van z

God

Waarom Job een geweldige vader voor zijn kinderen was

“In zijn tijd zou Job bovenaan staan in de Quote500. Voor je er erg in hebt is materialisme de grootste god in je leven. Maar Job had een diep geestelijk leven en was een liefdevolle vader.” Arie de Rover sprak onlangs over Job tijdens Weet Wie Je Be

God

Is ellende onderdeel van Gods plan met ons leven? Henk Binnendijk antwoordt

'Wat stierf in Auschwitz waren niet de joden, maar het christendom.’ Deze woorden van de joodse schrijver Elie Wiesel maakten diepe indruk op Henk Binnendijk. We spraken uitgebreid met de spreker en schrijver over het boek Job en het lijden in de wer

Interview

Wat Job tot ons te zeggen heeft: "Bij God is altijd ruimte om te klagen"

“Je hoort wel eens ‘niet klagen maar dragen en bidden om kracht.’ Dat rijmt niet met het verhaal van Job. Bij God is altijd ruimte om te klagen.” Egbert Brink heeft zich voor Weetwatjegelooft.nl beziggehouden met het lijden van Job. In de online vide

God

Henk Binnendijk vindt het gevaarlijk om te stellen dat je boos mag zijn op God

Dat je het tijdens je leven zwaarder krijgt dan Job is bijna niet voor te stellen. De vraag is echter vooral hoe je onder moeilijke omstandigheden staande blijft. Hoe blijf je dicht bij God? Hoe voorkom je dat je bitter wordt naar God of andere mense

God

Elise herkent zich in het lijden van Job: "Ik zag het leven niet meer zitten"

Als twintiger belandt Elise Brouwer in een depressie. Tijdens haar depressie komen vragen over het lijden naar boven. Waarom laat God het lijden toe? Hoe kun je er als christen het beste mee omgaan? Vragen die ook Job stelde in het gelijknamige Bijbe

Interview

Volgens Henk Binnendijk zijn gelovigen betere mensen: "Wat is het evangelie anders waard?"

Zijn gelovigen betere mensen? “Als ik ja zeg, krijg ik veel kritiek, maar als ik nee zeg, doe ik de Bijbel tekort. Ik kan dus niets anders dan ja zeggen”, is het antwoord van Henk Binnendijk op deze vragen. In dit laatste deel van een vijfdelige seri

Interview

Ging God op een sadistische wijze om met Job? Ds. Gertjan Oosterhuis geeft antwoord

Heeft lijden eigenlijk wel zin? En is de wijze waarop God met Job omgaat niet gewoon sadistisch? Deze vragen hielden dominee Gertjan Oosterhuis bezig in de afgelopen jaren. Cvandaag sprak met de gereformeerd-vrijgemaakte predikant naar aanleiding van

Dagelijks leven

Ds. Johan Visser put hoop uit rauw Bijbelboek: "Job zag God zelfs als een roofdier"

Ze hielden een gezamenlijke prekenserie over het Bijbelboek Job waarin bijna als vanzelf het thema ‘lijden’ centraal staat. De preken van ds. Paul Visser en ds. Johan Visser werden vervolgens gebundeld in een meditatief Bijbelstudieboek dat de titel

Interview

Ds. Johan Visser bewondert vechtlust charismatische christenen: "Job legde zich ook niet zomaar bij zijn lijden neer"

“Als ik het positief wil duiden, zie ik bij de wat meer enthousiaste en charismatische broeders en zusters onder ons misschien wat meer vechtlust. In die zin dat ze zich niet zomaar bij het lijden willen neerleggen. Job legt zich ook niet zomaar neer

Interview

Koert Koster herkent zich in het lijden van Job: "We mogen het hartgrondig oneens zijn met God"

“Hele generaties zijn opgevoed met de idee dat we lijden zonder slag of stoot ‘uit Gods milde Vaderhand’ moeten ontvangen. Job verwijst die gedachte naar het rijk der fabelen”, zegt Koert Koster. Jobs lijden was zowel psychisch, lichamelijk, geesteli

God

Job had een zwaar leven: wat weten we over de vrouw van Job?

"Op dit moment lees ik veel in het Bijbelboek Job. Ik lees ook af en toe over zijn vrouw. Ik kan er weinig theologische context over vinden. Hoe heeft zijn vrouw zich concreet gedragen? Is zij vreemdgegaan of wat is er met haar gebeurd? Krijgt Job la

God

Dochter Refoweb-vragensteller heeft nachtmerries vanwege Bijbelboek Job

'Ook onze kinderen moeten in de waarheid worden geleid', maakt ds. D. M. Elsman duidelijk in zijn beantwoording. 'Die openbaart de Heilige Geest (de Geest van de waarheid, Johannes 14:17) door het Woord van God, Gods Woord is de waarheid (Johannes 17

Nieuws

Job troost predikant op moeilijke momenten: "Een God die zich laat kennen"

Martin Altink is predikant van het kerkgenootschap der Zevende-dags-Adventisten in Hamburg. Beroepshalve is hij geïnteresseerd in de vertaling en uitleg van de Bijbeltekst, maar ook voor zijn persoonlijk leven maakt het een groot verschil hoe de verh

Verdieping

Het ongelijk van Jobs vriend: je hoeft je mond niet te houden

‘Ik ben niet van gisteren.’ Ik kom het niet meer zo vaak tegen dat mensen dat zeggen. Het gebeurde wel eens in een gesprek waarvan de een vond dat wat hij gehoord had echt wel goed begrepen had. ‘Ik ben niet van gisteren.’‘Ik ben niet achterlijk!’ E