De barmhartige Samaritaan: op wie in de gelijkenis lijk jij het meest?

Column 7 mei 2025 6 minuten Dr. Steven Paas
Steven Paas

In de gelijkenis van de 'Barmhartige Samaritaan' in Lukas 10:25-37. Daarin beantwoordt Jezus de vragen van een Joodse Wetgeleerde (nomikos) hoe hij in de hemel kan komen (Lukas 18:18) en wie zijn naaste is.

In eerste instantie antwoordt Jezus met het tweezijdige gebod van de liefde, tot God en tot de naaste (Mattheüs 22:37-41; Markus 12: 29-31). Maar vervolgens illustreert Hij dat gebod met een voorbeeldverhaal, waarin blijkt dat liefde het finale antwoord is op het menselijke lijden. Jezus gebruikt in de gelijkenis Zijn relatie met de door Joden verachte Samaritanen. Op de achtergrond spelen eerdere gebeurtenissen die Zijn verhouding tot de Samaritanen kenmerken. Hij straft ze niet met een oordeel als ze hem doortocht weigeren (Lukas 9: 51-56). Hij spreekt met een Samaritaanse vrouw en wordt door haar dorp erkend als de Messias (Johannes 4: 1-42). Het blijkt dat Jezus ook de Samaritanen liefheeft. 

Minstens zeven personen spelen een rol in het verhaal. We verdelen ze in drie groepen:

1. De rovers en hun slachtoffer
Op de berucht gevaarlijke weg van Jeruzalem naar Jericho wordt een man beroofd en door de rovers helemaal in elkaar geslagen. 

Het gaat hier om het lijden dat mensen wordt aangedaan door andere mensen.

Met deze gelijkenis roept Jezus het beeld op van het lot van de lijdende mens in dreigende contexten. In dit geval niet het lijden dat het gevolg is van de eigen zonde. Het gaat hier om het lijden dat mensen wordt aangedaan door andere mensen. Zij lijden onder oorlogsgeweld, crimineel geweld, onrecht, laster, en vervolging door hen die dat leed veroorzaken. In Psalm 9 spreekt David over hen :10 (de verdrukten), :13 (de ellendigen), :19 (de armen). Prediker 5:7 signaleert “onderdrukking van de armen en beroving van recht en gerechtigheid”. In Mattheüs 25 spreekt Jezus over hen, :35,36,37,38,42,44 (de hongerigen, dorstigen, naakten, zieken, gevangenen, vreemdelingen). Hebreeën 13:3 noemt ze “hen die slecht behandeld worden”.

Voorbeelden vandaag:
-oorlogsslachtoffers en oorlogshitsers
-verdrukten en verdrukkers
-vervolgden en vervolgers
-uitgebuitenen en uitbuiters
-rechtelozen en rechtverkrachters
-getroffenen en systemen van onrecht
-gevangenen en vrijheidsberovers
-beroofde armen en rovende rijken
-belasterden en lasteraars
-zwakken en sterken

Samenvattend: Jezus wijst op het lijden van mensen doordat andere mensen zich ten koste van hen handhaven en bevoordelen in macht en rijkdom. Het kan zomaar zijn dat u en ik zich herkennen in een van beide kanten, of misschien wel in alle twee. In beide gevallen heeft Jezus een bijzondere boodschap voor ons.

Door niet te helpen, kiezen de priester en de leviet indirect partij voor de rovers. Ze zijn medeverantwoordelijk voor het lijden van het slachtoffer. 

2. De priester en de leviet
Priesters en levieten (Genesis 46:11; Numeri 3; 1 Kronieken 6) vertegenwoordigden de tempeldienst en de offers van verzoening en oordeel waardoor God aanwezig was onder het volk en waardoor Hij het liet uitzien naar de Messias, het volmaakte offer. Samen met de Farizeeën en Wetgeleerden waren zij de morele en godsdienstige leiders van het volk.

De priester en de leviet zouden - gezien hun voorbeeldpositie als godsdienstige leiders - de eersten hebben moeten zijn om zich het lot van het slachtoffer aan te trekken. Door niet te helpen, kiezen ze indirect partij voor de rovers. Ze zijn medeverantwoordelijk voor het lijden van het slachtoffer. 

Met het beeld dat juist zij het laten afweten, laat Jezus zien (a) aan de vragen stellende Wetgeleerde, (b) aan het Joodse volk en (c) aan ons allen wie Hij is en waarom Hij moest komen. Daarmee impliceert Hij drie aspecten: 

Ten eerste, met de gelijkenis toont Jezus dat de vertegenwoordigers van de oudtestamentische tempeldienst en godsdienst ontrouw zijn aan hun roeping om voor Joden en niet-Joden een universele voorafschaduwing voor alle volken te zijn van de Messias en Zijn Rijk van gerechtigheid. De beelddragers van tempel en Jodendom vertonen niet het beeld van zelfopofferende en verlossende liefde van de komende Messias (Jesaja 53:3,7). Samen met de Farizeeën en Schriftgeleerden (grammateis) of Wetgeleerden (nomikoi) hebben zij een eigen religie ontworpen. Dat is de godsdienst die later het Judaïsme zou gaan heten. Zij wijkt af van Abraham, Mozes en de profeten omdat zij Jezus afwijst en primair focust op zelfhandhaving. In Mattheüs 23:2.3 zegt Jezus over de Farizeeën dat hun daden niet overeenkomen met hun mooie woorden en dat ze daarom niet volgenswaardig zijn. 

Jezus geeft geen grond voor het geloof in een religieuze positie en toekomst voor het Joodse volk in Gods heilsplan, die uitzonderlijker zou zijn dan die van alle volken.

Ten tweede, met de gelijkenis bevestigt Jezus wat altijd al Gods bedoeling was, namelijk dat de oudtestamentische tempeldienst en de bijbehorende offers geen doel in zichzelf hebben maar slechts een schaduw van de komende werkelijkheid  voor de hele wereld zijn en dus onvolmaakt zijn. God neemt de schaduwachtige voorbeeldfunctie van Israël en de hele tempeldienst weg om de volmaaktheid van Christus en van Zijn volkomen liefdesoffer daarvoor in de plaats te stellen (Hebreeën 10:9).

Ten derde, de vervulling en afronding van Israëls voorbeeldfunctie en van de tempeldienst heeft consequenties voor onze Israëlvisie vandaag. Met de gelijkenis laat Jezus ons zien dat er geen Bijbelse reden is voor verwachtingen van een herstel van de tempeldienst in Jeruzalem en een etnisch en geografisch herstel van het oudtestamentische Israël van de twaalf stammen. Ook geeft Jezus geen grond voor het geloof in een religieuze positie en toekomst voor het Joodse volk in Gods heilsplan, die uitzonderlijker zou zijn dan die van alle volken. Voor het Evangelie zijn alle naties gelijkwaardig.

3. De Samaritaan en de herbergier/waard
Een verachte Samaritaan blijkt de redder te zijn van het slachtoffer en hij schakelt voor dat reddingswerk de hulp in van een herbergier.

Deze gelijkenis bevat drie boodschappen van Jezus: 

Jezus identificeert zich met de helper in de gelijkenis, de door de Joden verachte Samaritaan. Hijzelf is de barmhartige Samaritaan.

In de eerste plaats is het een boodschap van liefde en troost voor alle mensen die lijden omdat ze misbruikt worden door de plegers (en hun systemen) van vervolging, onrecht, geweld en uitbuiting, die alleen hun eigen belang op het oog hebben. God heeft voor hen speciale belangstelling. “Heeft God niet de armen van deze wereld uitverkoren om rijk te zijn in het geloof”? (Jakobus 2:5; vgl. Mattheüs 5:3). Daarom heeft Jezus juist oog voor de slachtoffers in deze wereld. Hij identificeert zich met de helper in de gelijkenis, de door de Joden verachte Samaritaan. Hijzelf is de barmhartige Samaritaan. Evenals de Samaritanen wordt ook Hij door de Joodse leiders buitengesloten. Maar juist in die weg van vernedering van de Zoon van God is Jezus de Redder van slachtoffers van geweld, onrecht, vervolging en uitbuiting. Zijn genadige oproep om erfgenamen van het Koninkrijk te zijn en Hem lief te hebben is in het bijzonder tot deze arme en behoeftige slachtoffers gericht (Mattheüs 5: 3-12). Dat is een boodschap van grote troost voor hen.

In de tweede plaats is de gelijkenis een ernstige waarschuwing aan het adres van alle egoïstische misbruikers van macht en plegers van geweld en onrecht, inclusief aan hen die medeverantwoordelijk zijn door deze zonden en de politieke en systematische contexten ervan te faciliteren, bagatelliseren, goed te praten, of -- zoals de priester en de leviet -- simpelweg aan de slachtoffers voorbij te gaan. Jezus wil ook niet hun ondergang. Ook voor hen is Hij gekomen. Maar als ze zich niet bekeren, zullen ze omkomen in Gods toorn en oordeel.

In de derde plaats, is de gelijkenis ook een bijzondere boodschap aan alle christenen. Ze moeten steeds meer gaan lijken op de barmhartige Samaritaan en ze zijn te vergelijken met de herbergier. Evenals de herbergier in de gelijkenis schakelt Jezus hen in om deelnemers te zijn aan Zijn reddingswerk, ook in contexten die als gevaarlijk bekend staan. In Mattheüs 25 zegt Jezus: “Voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij hebt gedaan, hebt u dat ook voor Mij gedaan” (:40). Het is niet vrijblijvend. Hij zegt ook: “Voor zover u dit voor een van deze geringsten niet gedaan hebt, hebt u het ook niet voor Mij gedaan” (:45). 

Gehoorzaamheid aan de opdracht van Jezus is de vrucht van de liefde. Kunnen wij die liefde tot God en de naaste opbrengen?

Liefde
Gehoorzaamheid aan de opdracht van Jezus is de vrucht van de liefde, waarop Jezus voorafgaande aan de gelijkenis de Wetgeleerde al wees. Kunnen wij die liefde tot God en de naaste opbrengen? Ook liefde voor de volgelingen van  systemen die Jezus (nog) afwijzen en christenen smaden (Mattheüs 5: 10-12)? We kunnen dat niet vanuit onszelf, maar wel vanuit Hem. Het kan alleen in die weg, want: “Wij hebben Hem (en onze naaste) lief omdat Hij ons eerst liefhad” (1 Johannes 4: 19, vgl :10). Daarom geven we ons in geloof over aan Hem. Zijn volmaakte werk van verzoening en redding vult ons met de liefde om ons in te zetten voor de verachte, behoeftige en verdrukte naaste, ook vandaag.

Op wie in de gelijkenis lijken u en ik het meest?

Dr. Steven Paas publiceerde over onder andere Europese en Afrikaanse kerkgeschiedenis, zending, het verschijnsel van het Israëlisme in de interpretatie van Bijbelse profetieën en over de lexicografie van het Chichewa, een veel gesproken taal in Centraal-Afrika.

Praatmee

Beluister onze podcast

#366 Jeffrey & Martin Koornstra over een zieke kerk, herleving in de kerk en opwekking
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Ds. B. Visser
Nieuws

Hervormde gemeente Nunspeet verwelkomt nieuwe predikant: ds. B. Visser

De hervormde gemeente te Nunspeet (Opstandingskerk) mag in de persoon van ds. B. Visser een nieuwe predikant verwelkomen. De hervormde wijkgemeente was sinds het vertrek van ds. J. D. J. ten Voorde in 2022 vacant. Visser was sinds 2020 verbonden aan

Hans Bügel
Nieuws

Jurist haalt uit naar Christelijk Gereformeerd Beraad: 'Kerkelijk vandalisme'

Binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) is verschil van mening over de kerkelijke structuur en bevoegdheden van meerdere vergaderingen zoals de synode. Hans Bügel, CGK-lid en jurist, uit felle kritiek op het standpunt van het Christelijk Ge

Jacques Brunt
Video

Videoboodschap Jacques Brunt over Israël-Iran en omstreden motie GroenLinks-PvdA

"Heel de wereld zal weten dat Israël een God heeft", deze woorden uit 1 Samuel 17 vormen het uitgangspunt van een nieuwe aflevering uit de serie 'Levenslicht'. In deze serie bespreekt Jacques Brunt - aan de hand van Bijbelteksten - de laatste actuali

Nicaragua
Nieuws

Wereldwijde gebedsdag voor kerk in Nicaragua: “Regering voert oorlog tegen eigen volk”

De Amerikaanse Bisschoppenconferentie (USCCB) heeft woensdag 25 juni uitgeroepen tot een Dag van Gebed voor de Kerk in Nicaragua. De oproep komt op een moment dat de vervolging van christenen in het Centraal-Amerikaanse land een dieptepunt bereikt he

Engelsen demonstreren tegen hulp bij zelfdoding
Nieuws

Christenen reageren geschokt op nieuwe Engelse wet hulp bij zelfdoding

Britse christenen reageren geschokt op de goedkeuring van een wetsvoorstel dat hulp bij zelfdoding legaliseert voor terminaal zieke mensen. Het Lagerhuis stemde op vrijdag 20 juni met een nipte meerderheid vóór het voorstel. De wet gaat nu naar het H

Kees Brouwer
Interview

Kees Brouwer heeft een ongeneeslijke spierziekte: "Elke dag is genade - zelfs nu."

Wat doe je als je lichaam je langzaam in de steek laat, terwijl je geest nog helder is? Kees Brouwer (72) kreeg na het verlies van zijn vrouw te horen dat hij PSMA heeft, een progressieve spierziekte die lijkt op ALS. Toch zit hij vol levenslust en h

Ds. A. C. Borsje
Video

Ds. Borsje vertelt over vijfjarig meisje dat sprak op opa’s begrafenis

"Aan zijn stem hoorde je altijd dat hij serieus was en daarom vind ik het zo mooi dat opa nu met zijn handen gevouwen in de kist ligt", aldus ds. A. C. Borsje. De hervormde predikant vertelde in een preek dat hij een begrafenis bijwoonde van een zeve

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp vertelt hoe hij ooit in de verkeerde trein stapte

"Heel even dacht ik nog dat het een grap was, maar al snel besefte ik dat ik in de verkeerde trein was gestapt", aldus Wilkin van de Kamp. In een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God' vertelt de spreker en schrijver hoe hij ooit in ee

Meerartikelen

Palestijnse activisten
Verdieping

Oudste haat in nieuw jasje: de wereldwijde opleving van antisemitisme

De afgelopen jaren zien we een zorgwekkende ontwikkeling: antisemitisme groeit wereldwijd. Deze haat, die eigenlijk een heropleving is van de ‘oudste haat’, komt nu vaker en heftiger voor dan we lange tijd hebben gezien. Vooral na de terroristische a

Damascus
Nieuws

Christenen in Syrië protesteren tegen geweld na aanslag op kerk; terreurgroep opgerold

Het aantal dodelijke slachtoffers van de islamitische zelfmoordaanslag op een kerk in Damascus is gestegen naar minstens 25. Christenen in Syrië zijn uit protest de straat opgegaan en het verantwoordelijke terreurnetwerk van Islamitische Staat is doo

Pieter
Video

Pieter ergerde zich aan kerkregels: "Ik werd gegrepen door God"

Jarenlang had hij niets met geloof, ergerde zich aan kerkelijke regels en hield geloofsgesprekken af. Maar tijdens een wandeling in het Rotterdamse Prinsenpark veranderde alles. Een gebed om hulp voor zijn zieke vader werd verhoord, en dat betekende

Ruth
Interview

Hoe Ruth vreugde vond na haar burn-out: "Gods blijdschap is mijn energietank"

"Ruth, schrijf je boek." Die woorden kwamen vier jaar geleden onverwachts in haar hart. Ruth van Mierlo wist meteen wat God bedoelde: een boek over Zijn blijdschap – niet de hare. De vreugde die ze had ontdekt, juist toen het donker was, wilde ze nie

Dr. Steven Paas
Opinie

Christendom en jodendom onlosmakelijk verbonden? Talmoed verzwijgt Jezus

Met een rookgordijn van moeilijk herkenbare verwijten ontwijkt Bjorn Lous helaas de kern van mijn betoog. Als je een christen bent, wie is Jezus dan voor je? Is Jezus voor Lous alleen degene door wie heidenen bij Gods verbond met Israël mogen horen?

Ds. Bram Beute
Column

‘Iedereen is welkom’: geen oppervlakkige boodschap

‘Iedereen is welkom!’ Dat staat in grote letters voor iedereen te lezen op het nieuwe spandoek aan ons kerkgebouw. Ik ben er best een beetje trots op. We hebben er lang over gepraat. Dit leek ons het belangrijkste om te zeggen tegen iedereen die voor

CrossPointe Community Church
Nieuws

Heldhaftig optreden voorkomt bloedbad bij kerkaanval in Michigan

Gemeenteleden verijdelden op het nippertje een aanslag op een kerk in de Amerikaanse staat Michigan. Tijdens de zondagochtenddienst op 22 juni opende een gewapende man het vuur buiten de CrossPointe Community Church in Wayne, een voorstad van Detroit

Engelse agente spreekt straatprediker aan
Nieuws

Londense politieagent spreekt straatpredikers aan: "Ik vind het gewoon verkeerd"

Twee christelijke straatpredikers zijn aangesproken door een Londense politieagent terwijl ze evangeliseerden vlak bij het treinstation King’s Cross. Het voorval verscheen als een filmpje op sociale media en veroorzaakte veel ophef. Het gaat om Mon B

India
Nieuws

Grote zorgen om toenemend geweld tegen christenen in India

Christenen in India worden steeds vaker het slachtoffer van geweld en discriminatie. In de eerste vijf maanden van 2025 zijn er al 313 meldingen van aanvallen op christenen geregistreerd, gemiddeld meer dan twee per dag. Dat blijkt uit gegevens van d

Amerikaans klaslokaal
Nieuws

Texas verplicht openbare scholen om tien geboden in klaslokalen op te hangen

De gouverneur van Texas, Greg Abbott, heeft een nieuwe wet ondertekend. Deze wet verplicht openbare scholen om de tien geboden zichtbaar in de klas op te hangen. Tegelijkertijd verklaarde een federale rechtbank een vergelijkbare wet in Louisiana onge

Ds. W. Visscher
Video

Wat moet je als ouders doen als je kind niet meer naar de kerk wil? GerGem-predikant antwoordt

Als christelijke ouders willen we niets liever dan dat onze kinderen de Heere en Zijn dienst lief krijgen. Maar wat nu als je als ouders op een dag te horen krijgt dat een van je kinderen niet meer naar de kerk wil? Hoe moet je daar dan op reageren?

Kerk Damascus
Nieuws

Zelfmoordaanslag op kerk in Damascus eist tientallen levens: "Alles is opnieuw weggevaagd"

Bij een zelfmoordaanslag in de Grieks-Orthodoxe Sint-Elia kerk in Damascus zijn zondag tientallen christenen om het leven gekomen. Daarnaast raakten veel mensen gewond. Vermoedelijk zit de islamitische terreurgroep Islamitische Staat (IS) achter de a