De barmhartige Samaritaan: op wie in de gelijkenis lijk jij het meest?

Column 7 mei 2025 6 minuten Dr. Steven Paas
Steven Paas

In de gelijkenis van de 'Barmhartige Samaritaan' in Lukas 10:25-37. Daarin beantwoordt Jezus de vragen van een Joodse Wetgeleerde (nomikos) hoe hij in de hemel kan komen (Lukas 18:18) en wie zijn naaste is.

In eerste instantie antwoordt Jezus met het tweezijdige gebod van de liefde, tot God en tot de naaste (Mattheüs 22:37-41; Markus 12: 29-31). Maar vervolgens illustreert Hij dat gebod met een voorbeeldverhaal, waarin blijkt dat liefde het finale antwoord is op het menselijke lijden. Jezus gebruikt in de gelijkenis Zijn relatie met de door Joden verachte Samaritanen. Op de achtergrond spelen eerdere gebeurtenissen die Zijn verhouding tot de Samaritanen kenmerken. Hij straft ze niet met een oordeel als ze hem doortocht weigeren (Lukas 9: 51-56). Hij spreekt met een Samaritaanse vrouw en wordt door haar dorp erkend als de Messias (Johannes 4: 1-42). Het blijkt dat Jezus ook de Samaritanen liefheeft. 

Minstens zeven personen spelen een rol in het verhaal. We verdelen ze in drie groepen:

1. De rovers en hun slachtoffer
Op de berucht gevaarlijke weg van Jeruzalem naar Jericho wordt een man beroofd en door de rovers helemaal in elkaar geslagen. 

Het gaat hier om het lijden dat mensen wordt aangedaan door andere mensen.

Met deze gelijkenis roept Jezus het beeld op van het lot van de lijdende mens in dreigende contexten. In dit geval niet het lijden dat het gevolg is van de eigen zonde. Het gaat hier om het lijden dat mensen wordt aangedaan door andere mensen. Zij lijden onder oorlogsgeweld, crimineel geweld, onrecht, laster, en vervolging door hen die dat leed veroorzaken. In Psalm 9 spreekt David over hen :10 (de verdrukten), :13 (de ellendigen), :19 (de armen). Prediker 5:7 signaleert “onderdrukking van de armen en beroving van recht en gerechtigheid”. In Mattheüs 25 spreekt Jezus over hen, :35,36,37,38,42,44 (de hongerigen, dorstigen, naakten, zieken, gevangenen, vreemdelingen). Hebreeën 13:3 noemt ze “hen die slecht behandeld worden”.

Voorbeelden vandaag:
-oorlogsslachtoffers en oorlogshitsers
-verdrukten en verdrukkers
-vervolgden en vervolgers
-uitgebuitenen en uitbuiters
-rechtelozen en rechtverkrachters
-getroffenen en systemen van onrecht
-gevangenen en vrijheidsberovers
-beroofde armen en rovende rijken
-belasterden en lasteraars
-zwakken en sterken

Samenvattend: Jezus wijst op het lijden van mensen doordat andere mensen zich ten koste van hen handhaven en bevoordelen in macht en rijkdom. Het kan zomaar zijn dat u en ik zich herkennen in een van beide kanten, of misschien wel in alle twee. In beide gevallen heeft Jezus een bijzondere boodschap voor ons.

Door niet te helpen, kiezen de priester en de leviet indirect partij voor de rovers. Ze zijn medeverantwoordelijk voor het lijden van het slachtoffer. 

2. De priester en de leviet
Priesters en levieten (Genesis 46:11; Numeri 3; 1 Kronieken 6) vertegenwoordigden de tempeldienst en de offers van verzoening en oordeel waardoor God aanwezig was onder het volk en waardoor Hij het liet uitzien naar de Messias, het volmaakte offer. Samen met de Farizeeën en Wetgeleerden waren zij de morele en godsdienstige leiders van het volk.

De priester en de leviet zouden - gezien hun voorbeeldpositie als godsdienstige leiders - de eersten hebben moeten zijn om zich het lot van het slachtoffer aan te trekken. Door niet te helpen, kiezen ze indirect partij voor de rovers. Ze zijn medeverantwoordelijk voor het lijden van het slachtoffer. 

Met het beeld dat juist zij het laten afweten, laat Jezus zien (a) aan de vragen stellende Wetgeleerde, (b) aan het Joodse volk en (c) aan ons allen wie Hij is en waarom Hij moest komen. Daarmee impliceert Hij drie aspecten: 

Ten eerste, met de gelijkenis toont Jezus dat de vertegenwoordigers van de oudtestamentische tempeldienst en godsdienst ontrouw zijn aan hun roeping om voor Joden en niet-Joden een universele voorafschaduwing voor alle volken te zijn van de Messias en Zijn Rijk van gerechtigheid. De beelddragers van tempel en Jodendom vertonen niet het beeld van zelfopofferende en verlossende liefde van de komende Messias (Jesaja 53:3,7). Samen met de Farizeeën en Schriftgeleerden (grammateis) of Wetgeleerden (nomikoi) hebben zij een eigen religie ontworpen. Dat is de godsdienst die later het Judaïsme zou gaan heten. Zij wijkt af van Abraham, Mozes en de profeten omdat zij Jezus afwijst en primair focust op zelfhandhaving. In Mattheüs 23:2.3 zegt Jezus over de Farizeeën dat hun daden niet overeenkomen met hun mooie woorden en dat ze daarom niet volgenswaardig zijn. 

Jezus geeft geen grond voor het geloof in een religieuze positie en toekomst voor het Joodse volk in Gods heilsplan, die uitzonderlijker zou zijn dan die van alle volken.

Ten tweede, met de gelijkenis bevestigt Jezus wat altijd al Gods bedoeling was, namelijk dat de oudtestamentische tempeldienst en de bijbehorende offers geen doel in zichzelf hebben maar slechts een schaduw van de komende werkelijkheid  voor de hele wereld zijn en dus onvolmaakt zijn. God neemt de schaduwachtige voorbeeldfunctie van Israël en de hele tempeldienst weg om de volmaaktheid van Christus en van Zijn volkomen liefdesoffer daarvoor in de plaats te stellen (Hebreeën 10:9).

Ten derde, de vervulling en afronding van Israëls voorbeeldfunctie en van de tempeldienst heeft consequenties voor onze Israëlvisie vandaag. Met de gelijkenis laat Jezus ons zien dat er geen Bijbelse reden is voor verwachtingen van een herstel van de tempeldienst in Jeruzalem en een etnisch en geografisch herstel van het oudtestamentische Israël van de twaalf stammen. Ook geeft Jezus geen grond voor het geloof in een religieuze positie en toekomst voor het Joodse volk in Gods heilsplan, die uitzonderlijker zou zijn dan die van alle volken. Voor het Evangelie zijn alle naties gelijkwaardig.

3. De Samaritaan en de herbergier/waard
Een verachte Samaritaan blijkt de redder te zijn van het slachtoffer en hij schakelt voor dat reddingswerk de hulp in van een herbergier.

Deze gelijkenis bevat drie boodschappen van Jezus: 

Jezus identificeert zich met de helper in de gelijkenis, de door de Joden verachte Samaritaan. Hijzelf is de barmhartige Samaritaan.

In de eerste plaats is het een boodschap van liefde en troost voor alle mensen die lijden omdat ze misbruikt worden door de plegers (en hun systemen) van vervolging, onrecht, geweld en uitbuiting, die alleen hun eigen belang op het oog hebben. God heeft voor hen speciale belangstelling. “Heeft God niet de armen van deze wereld uitverkoren om rijk te zijn in het geloof”? (Jakobus 2:5; vgl. Mattheüs 5:3). Daarom heeft Jezus juist oog voor de slachtoffers in deze wereld. Hij identificeert zich met de helper in de gelijkenis, de door de Joden verachte Samaritaan. Hijzelf is de barmhartige Samaritaan. Evenals de Samaritanen wordt ook Hij door de Joodse leiders buitengesloten. Maar juist in die weg van vernedering van de Zoon van God is Jezus de Redder van slachtoffers van geweld, onrecht, vervolging en uitbuiting. Zijn genadige oproep om erfgenamen van het Koninkrijk te zijn en Hem lief te hebben is in het bijzonder tot deze arme en behoeftige slachtoffers gericht (Mattheüs 5: 3-12). Dat is een boodschap van grote troost voor hen.

In de tweede plaats is de gelijkenis een ernstige waarschuwing aan het adres van alle egoïstische misbruikers van macht en plegers van geweld en onrecht, inclusief aan hen die medeverantwoordelijk zijn door deze zonden en de politieke en systematische contexten ervan te faciliteren, bagatelliseren, goed te praten, of -- zoals de priester en de leviet -- simpelweg aan de slachtoffers voorbij te gaan. Jezus wil ook niet hun ondergang. Ook voor hen is Hij gekomen. Maar als ze zich niet bekeren, zullen ze omkomen in Gods toorn en oordeel.

In de derde plaats, is de gelijkenis ook een bijzondere boodschap aan alle christenen. Ze moeten steeds meer gaan lijken op de barmhartige Samaritaan en ze zijn te vergelijken met de herbergier. Evenals de herbergier in de gelijkenis schakelt Jezus hen in om deelnemers te zijn aan Zijn reddingswerk, ook in contexten die als gevaarlijk bekend staan. In Mattheüs 25 zegt Jezus: “Voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij hebt gedaan, hebt u dat ook voor Mij gedaan” (:40). Het is niet vrijblijvend. Hij zegt ook: “Voor zover u dit voor een van deze geringsten niet gedaan hebt, hebt u het ook niet voor Mij gedaan” (:45). 

Gehoorzaamheid aan de opdracht van Jezus is de vrucht van de liefde. Kunnen wij die liefde tot God en de naaste opbrengen?

Liefde
Gehoorzaamheid aan de opdracht van Jezus is de vrucht van de liefde, waarop Jezus voorafgaande aan de gelijkenis de Wetgeleerde al wees. Kunnen wij die liefde tot God en de naaste opbrengen? Ook liefde voor de volgelingen van  systemen die Jezus (nog) afwijzen en christenen smaden (Mattheüs 5: 10-12)? We kunnen dat niet vanuit onszelf, maar wel vanuit Hem. Het kan alleen in die weg, want: “Wij hebben Hem (en onze naaste) lief omdat Hij ons eerst liefhad” (1 Johannes 4: 19, vgl :10). Daarom geven we ons in geloof over aan Hem. Zijn volmaakte werk van verzoening en redding vult ons met de liefde om ons in te zetten voor de verachte, behoeftige en verdrukte naaste, ook vandaag.

Op wie in de gelijkenis lijken u en ik het meest?

Dr. Steven Paas publiceerde over onder andere Europese en Afrikaanse kerkgeschiedenis, zending, het verschijnsel van het Israëlisme in de interpretatie van Bijbelse profetieën en over de lexicografie van het Chichewa, een veel gesproken taal in Centraal-Afrika.

Praatmee

Beluister onze podcast

#372 Christian Stier & Asaf Pelled over Israël, terugkeer Joodse volk en Bijbelprofetieën
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Diederik van Dijk
Nieuws

Volgens SGP spelen sancties tegen Israël Hamas in de kaart

De SGP spreekt zich vandaag krachtig uit tegen de diplomatieke stappen die Nederland recent heeft gezet richting Israël, waaronder het inreisverbod voor twee Israëlische ministers en verdere beperkingen op wapenexport. Volgens Kamerlid Diederik van D

Oscar Lohuis
Nieuws

Oscar Lohuis wijst op golf van antisemitisme: 'Het klopt van geen kant'

Spreker en auteur Oscar Lohuis spreekt zich uit over de manier waarop Joden en Israëli’s wereldwijd worden behandeld naar aanleiding van de oorlog tussen Israël en Hamas. Hij vergelijkt via Facebook het wijdverspreide antisemitisme met andere recente

Mozambique
Nieuws

Terreurcampagne Mozambique: Radicale moslims ontvoeren christelijke kinderen

In Mozambique zijn in twee weken tijd zo’n 60.000 mensen op de vlucht geslagen door hevig geweld van islamitische militanten. Volgens lokale inwoners zijn daarbij ook kinderen ontvoerd, zo laat Christian Today weten. De terreurgroep Ansar al-Sunna, d

Britse Joden
Nieuws

Recordaantal Britse Joden naar Israël vanwege toename antisemitisme

Steeds meer Joden in het Verenigd Koninkrijk voelen de druk om naar Israël te verhuizen, nu het antisemitisme en de vijandigheid tegen de Joodse gemeenschap sterk toenemen, merkt All Israel News op.  Afgelopen week arriveerden 44 Britse Joden op Ben

ds. W.J.C. van Blijderveen
Video

Ds. Van Blijderveen: “Een goed huwelijk is hard werken”

In een recente preek benadrukte ds. W.J.C. van Blijderveen dat een huwelijk niet draait om de vraag hoe je partner jou gelukkig kan maken, maar om hoe jij de ander gelukkig maakt. “Als je de vreugde van de ander zoekt, wordt dat ook jouw vreugde”, al

Maharashtra
Nieuws

Indiase christenen leven in angst na golf van geweld

In de Indiase deelstaat Maharashtra heerst grote angst onder christenen na gewelddadige aanvallen op veertien christelijke families in een afgelegen dorp. In nabijgelegen dorpen overwegen volgens International Christian Concern sommige gelovigen zelf

 Jim Ross
Nieuws

Ophef rond burgemeester Texas na opgedoken video met antichristelijke uitspraken

In de Amerikaanse stad Arlington, Texas, ligt burgemeester Jim Ross onder vuur nadat een video uit 2018 opnieuw is opgedoken. Het zou gaan om beelden waarin Ross grove, seksueel expliciete en antichristelijke opmerkingen maakt tegen straatprediker Ru

Ron van der Spoel
Nieuws

Psalm 81: God presenteert zich als een liefdevolle ouder

In een nieuwe video over Psalm 81 laat dominee Ron van der Spoel zien hoe God zich presenteert als een liefdevolle ouder die niets liever doet dan geven. “Open je mond wijd - en Ik zal hem vullen”, klinkt het in de psalm. Van der Spoel: “Dat is het b

Meerartikelen

Jan Hoek en Mart-Jan Paul
Boekfragment

Onmisbare bouwstenen op weg naar een bijbelgetrouwe hermeneutiek

We noemen enkele ons inziens onmisbare bouwstenen voor een bescheiden, bijbelgetrouwe hermeneutiek. Het gaat hier om een zoektocht die nooit afkomt, een blijvende worsteling om eigen denkbeelden te stellen onder de kritiek van het Woord. 1. De overtu

Jan Pool
Column

Als de hemel lijkt te zwijgen, pak ik mijn Bijbel

De afgelopen periode is fysiek best pittig geweest. Naast de extreme vermoeidheid heb ik afgelopen week weer veel last gehad van brandende pijn in mijn bovenlichaam. Soms is die pijn ondragelijk. Ik bid, maar de situatie verandert niet. God lijkt som

Kel Mitchell en dochter
Getuigenis

Acteur doopt dochter: “Ze hoort nu voor altijd bij Gods familie”

Kel Mitchell, bekend van de populaire Nickelodeon-series All That en Kenan and Kel, kijkt terug op een bijzonder moment: hij mocht zijn 8-jarige dochter Wisdom dopen in de kerk waar hij jeugdvoorganger is, merkt CBN News op. De doop vond onlangs plaa

Emmanuel Macron
Nieuws

Veel Franse Joden overwegen vertrek naar Israël: "Macron wakkert antisemitisme aan"

De voorzitter van CRIF, de grootste Joodse koepelorganisatie in Frankrijk, heeft zware kritiek geuit op de Franse president Emmanuel Macron. Aanleiding is zijn plan om in september tijdens de VN-top een “Palestijnse staat” te erkennen, meldt All Isra

Isabel Vaughan-Spruce
Nieuws

Christelijke vrouw opnieuw onderzocht vanwege stil gebed bij abortuskliniek

Isabel Vaughan-Spruce, een christelijke pro-life-activiste, zegt zich “geïntimideerd” te voelen door de politie nu ze voor de derde keer wordt onderzocht vanwege stil gebed bij een abortuskliniek. Dit meldt Christian Today. De West Midlands Police be

India vlag
Nieuws

Priesters in India aangevallen door groep hindoe-nationalisten

In de Indiase deelstaat Odisha zijn op 6 augustus twee rooms-katholieke priesters, een catechist en twee nonnen aangevallen door een groep van zo’n zeventig hindoe-nationalisten. De geestelijken waren op weg terug van een dorpsbijeenkomst toen de gro

Bart Jan Spruyt
Nieuws

Vrouwenstandpunt overschaduwt volgens Bart Jan Spruyt SGP-boodschap

Zoals zo vaak draaide de presentatie van de kandidatenlijst van de SGP om het bekende vrouwenstandpunt. Diverse opiniemakers deelden hun verontwaardiging. Volgens historicus en publicist Bart Jan Spruyt versmalt dit het gesprek over de SGP daardoor t

Hour of Power
Interview

Elisabeth van Zijl leed aan anorexia en boulimia: "Het was een houvast"

"Mijn moeder stak mij op mijn vijftiende aan met lijnen, dat wilde ik ook wel eens proberen." Elisabeth van Zijl leed aan anorexia en boulimia en vertelde daar afgelopen zondag bij Hour of Power over. Ze probeert nu anderen bij te staan in hun strijd

ds. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen richt zich tot christelijke mannen: "Wees aanwezig in je gezin"

In een recente preek hield ds. M. Klaassen de gemeente een spiegel voor aan de hand van het Bijbelgedeelte over Jacob, Rachel en Lea. Het bekende verhaal over onvruchtbaarheid, jaloezie en rivaliteit tussen zussen bevat volgens de predikant ook een s

Wilkin van de Kamp
Video

Videoboodschap Wilkin van de Kamp: Durf jij de Heilige Geest ruimte te geven?

"Als we bidden: ‘Kom, Heilige Geest’, betekent dat niet dat Hij er nog niet is", zegt Wilkin van de Kamp. "Maar dat we Hem uitnodigen om te werken zoals Hij het wil." Dit gebed is volgens de spreker geen leeg ritueel. Het is een roeping tot verwachti

Dr. A. (Arjan) van den Os
Boekfragment

Beelden van de hel zijn minder eenduidig dan vaak gedacht

Rondom de hel zijn de beelden die het Nieuwe Testament gebruikt niet eenduidig en concreet. De Engelse nieuwtestamenticus Richard Bauckham laat in een artikel zien dat een concrete invulling van het beeld van de hel pas veel later opkwam, zowel in het

Ds. Ernst Leeftink
Opinie

Houding SGP-Kamerleden legt eenzijdige solidariteit met Israël bloot

De SGP staat bekend om haar onvoorwaardelijke steun aan Israël. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de ChristenUnie hoor je Chris Stoffer en andere Kamerleden nooit publiek kritiek uiten op Israël. Toch is er binnen de partij niet alleen applaus voor d