De barmhartige Samaritaan: op wie in de gelijkenis lijk jij het meest?

Column 7 mei 2025 6 minuten Dr. Steven Paas
Steven Paas

In de gelijkenis van de 'Barmhartige Samaritaan' in Lukas 10:25-37. Daarin beantwoordt Jezus de vragen van een Joodse Wetgeleerde (nomikos) hoe hij in de hemel kan komen (Lukas 18:18) en wie zijn naaste is.

In eerste instantie antwoordt Jezus met het tweezijdige gebod van de liefde, tot God en tot de naaste (Mattheüs 22:37-41; Markus 12: 29-31). Maar vervolgens illustreert Hij dat gebod met een voorbeeldverhaal, waarin blijkt dat liefde het finale antwoord is op het menselijke lijden. Jezus gebruikt in de gelijkenis Zijn relatie met de door Joden verachte Samaritanen. Op de achtergrond spelen eerdere gebeurtenissen die Zijn verhouding tot de Samaritanen kenmerken. Hij straft ze niet met een oordeel als ze hem doortocht weigeren (Lukas 9: 51-56). Hij spreekt met een Samaritaanse vrouw en wordt door haar dorp erkend als de Messias (Johannes 4: 1-42). Het blijkt dat Jezus ook de Samaritanen liefheeft. 

Minstens zeven personen spelen een rol in het verhaal. We verdelen ze in drie groepen:

1. De rovers en hun slachtoffer
Op de berucht gevaarlijke weg van Jeruzalem naar Jericho wordt een man beroofd en door de rovers helemaal in elkaar geslagen. 

Het gaat hier om het lijden dat mensen wordt aangedaan door andere mensen.

Met deze gelijkenis roept Jezus het beeld op van het lot van de lijdende mens in dreigende contexten. In dit geval niet het lijden dat het gevolg is van de eigen zonde. Het gaat hier om het lijden dat mensen wordt aangedaan door andere mensen. Zij lijden onder oorlogsgeweld, crimineel geweld, onrecht, laster, en vervolging door hen die dat leed veroorzaken. In Psalm 9 spreekt David over hen :10 (de verdrukten), :13 (de ellendigen), :19 (de armen). Prediker 5:7 signaleert “onderdrukking van de armen en beroving van recht en gerechtigheid”. In Mattheüs 25 spreekt Jezus over hen, :35,36,37,38,42,44 (de hongerigen, dorstigen, naakten, zieken, gevangenen, vreemdelingen). Hebreeën 13:3 noemt ze “hen die slecht behandeld worden”.

Voorbeelden vandaag:
-oorlogsslachtoffers en oorlogshitsers
-verdrukten en verdrukkers
-vervolgden en vervolgers
-uitgebuitenen en uitbuiters
-rechtelozen en rechtverkrachters
-getroffenen en systemen van onrecht
-gevangenen en vrijheidsberovers
-beroofde armen en rovende rijken
-belasterden en lasteraars
-zwakken en sterken

Samenvattend: Jezus wijst op het lijden van mensen doordat andere mensen zich ten koste van hen handhaven en bevoordelen in macht en rijkdom. Het kan zomaar zijn dat u en ik zich herkennen in een van beide kanten, of misschien wel in alle twee. In beide gevallen heeft Jezus een bijzondere boodschap voor ons.

Door niet te helpen, kiezen de priester en de leviet indirect partij voor de rovers. Ze zijn medeverantwoordelijk voor het lijden van het slachtoffer. 

2. De priester en de leviet
Priesters en levieten (Genesis 46:11; Numeri 3; 1 Kronieken 6) vertegenwoordigden de tempeldienst en de offers van verzoening en oordeel waardoor God aanwezig was onder het volk en waardoor Hij het liet uitzien naar de Messias, het volmaakte offer. Samen met de Farizeeën en Wetgeleerden waren zij de morele en godsdienstige leiders van het volk.

De priester en de leviet zouden - gezien hun voorbeeldpositie als godsdienstige leiders - de eersten hebben moeten zijn om zich het lot van het slachtoffer aan te trekken. Door niet te helpen, kiezen ze indirect partij voor de rovers. Ze zijn medeverantwoordelijk voor het lijden van het slachtoffer. 

Met het beeld dat juist zij het laten afweten, laat Jezus zien (a) aan de vragen stellende Wetgeleerde, (b) aan het Joodse volk en (c) aan ons allen wie Hij is en waarom Hij moest komen. Daarmee impliceert Hij drie aspecten: 

Ten eerste, met de gelijkenis toont Jezus dat de vertegenwoordigers van de oudtestamentische tempeldienst en godsdienst ontrouw zijn aan hun roeping om voor Joden en niet-Joden een universele voorafschaduwing voor alle volken te zijn van de Messias en Zijn Rijk van gerechtigheid. De beelddragers van tempel en Jodendom vertonen niet het beeld van zelfopofferende en verlossende liefde van de komende Messias (Jesaja 53:3,7). Samen met de Farizeeën en Schriftgeleerden (grammateis) of Wetgeleerden (nomikoi) hebben zij een eigen religie ontworpen. Dat is de godsdienst die later het Judaïsme zou gaan heten. Zij wijkt af van Abraham, Mozes en de profeten omdat zij Jezus afwijst en primair focust op zelfhandhaving. In Mattheüs 23:2.3 zegt Jezus over de Farizeeën dat hun daden niet overeenkomen met hun mooie woorden en dat ze daarom niet volgenswaardig zijn. 

Jezus geeft geen grond voor het geloof in een religieuze positie en toekomst voor het Joodse volk in Gods heilsplan, die uitzonderlijker zou zijn dan die van alle volken.

Ten tweede, met de gelijkenis bevestigt Jezus wat altijd al Gods bedoeling was, namelijk dat de oudtestamentische tempeldienst en de bijbehorende offers geen doel in zichzelf hebben maar slechts een schaduw van de komende werkelijkheid  voor de hele wereld zijn en dus onvolmaakt zijn. God neemt de schaduwachtige voorbeeldfunctie van Israël en de hele tempeldienst weg om de volmaaktheid van Christus en van Zijn volkomen liefdesoffer daarvoor in de plaats te stellen (Hebreeën 10:9).

Ten derde, de vervulling en afronding van Israëls voorbeeldfunctie en van de tempeldienst heeft consequenties voor onze Israëlvisie vandaag. Met de gelijkenis laat Jezus ons zien dat er geen Bijbelse reden is voor verwachtingen van een herstel van de tempeldienst in Jeruzalem en een etnisch en geografisch herstel van het oudtestamentische Israël van de twaalf stammen. Ook geeft Jezus geen grond voor het geloof in een religieuze positie en toekomst voor het Joodse volk in Gods heilsplan, die uitzonderlijker zou zijn dan die van alle volken. Voor het Evangelie zijn alle naties gelijkwaardig.

3. De Samaritaan en de herbergier/waard
Een verachte Samaritaan blijkt de redder te zijn van het slachtoffer en hij schakelt voor dat reddingswerk de hulp in van een herbergier.

Deze gelijkenis bevat drie boodschappen van Jezus: 

Jezus identificeert zich met de helper in de gelijkenis, de door de Joden verachte Samaritaan. Hijzelf is de barmhartige Samaritaan.

In de eerste plaats is het een boodschap van liefde en troost voor alle mensen die lijden omdat ze misbruikt worden door de plegers (en hun systemen) van vervolging, onrecht, geweld en uitbuiting, die alleen hun eigen belang op het oog hebben. God heeft voor hen speciale belangstelling. “Heeft God niet de armen van deze wereld uitverkoren om rijk te zijn in het geloof”? (Jakobus 2:5; vgl. Mattheüs 5:3). Daarom heeft Jezus juist oog voor de slachtoffers in deze wereld. Hij identificeert zich met de helper in de gelijkenis, de door de Joden verachte Samaritaan. Hijzelf is de barmhartige Samaritaan. Evenals de Samaritanen wordt ook Hij door de Joodse leiders buitengesloten. Maar juist in die weg van vernedering van de Zoon van God is Jezus de Redder van slachtoffers van geweld, onrecht, vervolging en uitbuiting. Zijn genadige oproep om erfgenamen van het Koninkrijk te zijn en Hem lief te hebben is in het bijzonder tot deze arme en behoeftige slachtoffers gericht (Mattheüs 5: 3-12). Dat is een boodschap van grote troost voor hen.

In de tweede plaats is de gelijkenis een ernstige waarschuwing aan het adres van alle egoïstische misbruikers van macht en plegers van geweld en onrecht, inclusief aan hen die medeverantwoordelijk zijn door deze zonden en de politieke en systematische contexten ervan te faciliteren, bagatelliseren, goed te praten, of -- zoals de priester en de leviet -- simpelweg aan de slachtoffers voorbij te gaan. Jezus wil ook niet hun ondergang. Ook voor hen is Hij gekomen. Maar als ze zich niet bekeren, zullen ze omkomen in Gods toorn en oordeel.

In de derde plaats, is de gelijkenis ook een bijzondere boodschap aan alle christenen. Ze moeten steeds meer gaan lijken op de barmhartige Samaritaan en ze zijn te vergelijken met de herbergier. Evenals de herbergier in de gelijkenis schakelt Jezus hen in om deelnemers te zijn aan Zijn reddingswerk, ook in contexten die als gevaarlijk bekend staan. In Mattheüs 25 zegt Jezus: “Voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij hebt gedaan, hebt u dat ook voor Mij gedaan” (:40). Het is niet vrijblijvend. Hij zegt ook: “Voor zover u dit voor een van deze geringsten niet gedaan hebt, hebt u het ook niet voor Mij gedaan” (:45). 

Gehoorzaamheid aan de opdracht van Jezus is de vrucht van de liefde. Kunnen wij die liefde tot God en de naaste opbrengen?

Liefde
Gehoorzaamheid aan de opdracht van Jezus is de vrucht van de liefde, waarop Jezus voorafgaande aan de gelijkenis de Wetgeleerde al wees. Kunnen wij die liefde tot God en de naaste opbrengen? Ook liefde voor de volgelingen van  systemen die Jezus (nog) afwijzen en christenen smaden (Mattheüs 5: 10-12)? We kunnen dat niet vanuit onszelf, maar wel vanuit Hem. Het kan alleen in die weg, want: “Wij hebben Hem (en onze naaste) lief omdat Hij ons eerst liefhad” (1 Johannes 4: 19, vgl :10). Daarom geven we ons in geloof over aan Hem. Zijn volmaakte werk van verzoening en redding vult ons met de liefde om ons in te zetten voor de verachte, behoeftige en verdrukte naaste, ook vandaag.

Op wie in de gelijkenis lijken u en ik het meest?

Dr. Steven Paas publiceerde over onder andere Europese en Afrikaanse kerkgeschiedenis, zending, het verschijnsel van het Israëlisme in de interpretatie van Bijbelse profetieën en over de lexicografie van het Chichewa, een veel gesproken taal in Centraal-Afrika.

Praatmee

Beluister onze podcast

#381 Theologen Jan Hoek en Michael Mulder beschouwen Israël door een theologische bril
Of beluister op:

Meerartikelen

Derk Boswijk
Interview

Verkiezingsinterview: Volgens CDA'er Boswijk leven niet-christenen soms beter christelijke normen na

Hoe ziet CDA-Kamerlid Derk Boswijk zijn geloof en de ‘c’ van het CDA?  Zijn medisch-ethische kwesties een breekpunt voor de christendemocratische partij? En hoe bedrijf je verantwoord politiek als christen? In gesprek met de nummer drie van het CDA:

CU
Nieuws

ChristenUnie moet vrezen voor derde zetel volgens nieuwste peiling EenVandaag

De ChristenUnie moet vrezen voor haar derde zetel. In een nieuwe zetelpeiling van EenVandaag/Verian staat de partij van Mirjam Bikker opnieuw op twee zetels. SGP zou volgens dezelfde peiling drie zetels behalen. Het is niet voor het eerst deze campag

Pakistan
Nieuws

Christenen in Pakistan opgelucht na politieactie tegen islamistische partij

De Pakistaanse overheid heeft hard opgetreden tegen de islamistische partij Tehreek-e-Labbaik Pakistan (TLP). De partij staat bekend om haar gewelddadige acties en haar felle steun voor de omstreden blasfemiewetten, die vaak tegen christenen worden g

Donovan Spaanstra
Levensverhaal

Donovan Spaanstra gaf twee keer zijn ziel aan de duivel: totdat hij in droom God ontmoette

“Ik ervoer een overweldigende liefde door mij heen stromen. Ik zag Zijn gezicht, herkende Hem en wist direct dat deze liefde onvoorwaardelijk was”, aldus kunstenaar Donovan Spaanstra. Hij groeide op in een onveilige omgeving, gebruikte drugs en had e

Ds. A. J. Speksnijder
Nieuws

Nieuwe dominee voor hersteld hervormde gemeente Doornspijk: ds. A. J. Speksnijder

De hersteld hervormde gemeente te Doornspijk (Dorpskerk) mag binnenkort een nieuwe predikant verwelkomen. Ds. A. J. Speksnijder (foto) heeft het op hem uitgebrachte beroep aangenomen. De predikant wordt in het Veluwse dorp de opvolger van ds. K. van

Ds. A. Baars
Video

Prof. dr. Baars houdt predikanten spiegel voor: "Preken we de volle raad van God?"

"Wat zou Nederland er anders uitzien - en vooral het kerkelijk leven in Nederland - als alle theologen, predikanten en studenten één ding vooropstelden: hoe preek ik al de raad van God en doe ik niets daarvan af?", aldus prof. dr. Baars. De emeritusp

Notre-Dame van Parijs
Nieuws

Nieuw rapport toont aan dat haatmisdrijven tegen christenen in Europa genegeerd worden

Haatmisdrijven tegen christenen in Europa worden vaak genegeerd of gebagatelliseerd. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE), gepubliceerd door het Office for Democratic Institutions and Hu

Amerikaanse vlag en Bijbel
Nieuws

Alarmerend onderzoek: steeds meer jonge Amerikaanse vrouwen zeggen het geloof vaarwel

Steeds meer jonge vrouwen keren het geloof de rug toe. Uit nieuw onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau Barna Research blijkt dat bijna 40 procent van de Amerikaanse vrouwen uit Generatie Z (geboren tussen 1999 en 2015) zich atheïst, agnost o

Meerartikelen

Wilkin van de Kamp
Video

Appelboom of kerstboom? Wilkin van de Kamp over de werking van de Heilige Geest

Wat heeft een appelboom te maken met geloof en een kerstboom met de Heilige Geest? In zijn nieuwste video legt Wilkin van de Kamp op beeldende wijze uit wat het verschil is tussen de vrucht van geloof en de gave van geloof. Aan de hand van Paulus’ wo

Gerrit van Valen
Video

Gerrit van Valen: "We horen soms emotionalistische of therapeutische preken"

In een nieuwe video van Geloofstoerusting houdt Gerrit van Valen een indringend pleidooi voor trouwe, Bijbelse prediking in een tijd waarin de boodschap van het Evangelie steeds vaker onder druk staat. Vanuit Paulus’ woorden aan Timotheüs klinkt een

Stoffer
Nieuws

SGP sluit zich aan bij stille tocht tegen christenvervolging in Amsterdam

Ook SGP sluit zich aan bij de stille tocht tegen christenvervolging die donderdag plaatsvindt in Amsterdam. De tocht wordt georganiseerd door de ChristenUnie in samenwerking met Open Doors en SDOK. ‘Wereldwijd lijden 380 miljoen christenen onder verv

pastoraal bezoek
Persbericht

Toerustingsdag voor pastoraal ouderenbezoek

Wat zeg je tijdens een pastoraal bezoek aan oudere gemeenteleden? En hoe schep je een sfeer waarin senioren hun levensverhalen vrijmoedig delen met leeftijdgenoten? Deze en aanverwante vragen staan centraal op de Lichtspoordag, zaterdag 1 november in

Jan de Beer
Opinie

Waarom ik mij verbaas over de omgang van SGP met vluchtelingen

Bij de SGP regeert de angst als het gaat om de omgang met gevluchte mensen. Dat stelt mr. Jan de Beer in onderstaande opiniebijdrage. Daarin reageert hij op SGP-Kamerlid Diederik van Dijk die onlangs in een interview met Cvandaag stelde zich zorgen t

Wilbert de Goei
Verdieping

Als kerk en samenleving kunnen we het ons niet veroorloven: wegkijken voor onrecht heeft gevolgen

Lees je weleens onderzoeken waarvan de cijfers je adem benemen? Vanuit mijn beroep als fondsenwerver kom ik naast prachtige verhalen en geweldige ideeën ook de rauwe werkelijkheid tegen. Soms zo rauw dat je besluit hier iets over te moeten zeggen, sc

Christian Stier
Boekfragment

Moeten alle Joden in Israël zijn voordat Messias Jezus terugkomt?

Velen denken dat alle Joden naar Israël moeten worden teruggebracht, en dat ze in het land als volk tot bekering zullen komen. Wat zegt de Bijbel daarover? Vergelijkbare gedachten komen we tegen bij religieuze Joodse zionisten. Velen van hen geloven

Blake Treinen
Nieuws

Amerikaanse honkballer ziet carrière als middel om Jezus groot te maken

De Amerikaanse honkballer Blake Treinen, pitcher bij de Los Angeles Dodgers, heeft een duidelijk levensdoel voor ogen: “Ik wil dat hemel vol komt.” De 37-jarige Treinen merkte dit onlangs op in een interview met CBN Sports. Daarin sprak de honkballer

kerk
Nieuws

Hoop voor Iraakse christenen: twee eeuwenoude door IS verwoeste kerken hersteld en heropend

Hoopvol nieuws uit Irak. Twee historische kerken in Mosul, die tijdens de bezetting door Islamitische Staat (IS) werden verwoest, zijn heropend na een jarenlange restauratie. Voor de kleine christelijke gemeenschap in de stad betekent dit een belangr

Bijbel
Nieuws

Een derde van de Amerikanen gelooft dat de Bijbel volledig betrouwbaar is

Een derde van de Amerikanen gelooft dat de Bijbel volledig waar is in alles wat ze leert. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de American Bible Society. Het rapport State of the Bible USA 2025 laat zien dat het land verdeeld is over de betrouwbaar

Wim Dekker
Podcast

Bond tegen vloeken tikte Hornbach op de vingers: terecht? Wim Dekker antwoordt

De recente reclamecampagne van Hornbach, waarin een vloekwoord te zien was, leidde tot veel verontwaardiging onder christenen. De Bond tegen vloeken trok met succes samen met meer dan honderd klagers aan de bel: de bouwmarkt besloot de posters per di

Ds. P. de Vries
Video

HHK-predikant wijst op kenmerken waaraan je uitverkiezing kunt herkennen

Hoe weet je nu of je uitverkoren bent tot het eeuwig leven? Het is een vraag die menig christen bezighoudt. Vooral binnen de gereformeerde gezindte speelt de kwestie uitverkiezing een grote rol van betekenis. Ds. P. de Vries - hersteld hervormd emeri