Laurens Heijboer onder de indruk van Jezus: “Ben je bevrijd van religieuze dwang?”

“Als kind mocht ik op zondag heel veel dingen niet doen. Een vorm van religieuze dwang. In Gods koninkrijk gaat het niet om de vraag wat wel en niet mag”, zo maakte Laurens Heijboer onlangs duidelijk tijdens een preek aan de hand van Lukas 14:1-14. De spreker wijst op een boeiende confrontatie tussen Jezus en de Farizeeën, een genezingswonder op de sabbat en Jezus’ oproep om nederig te zijn.
De spreker merkt op dat de eerste veertien verzen van Lukas 14 drie losstaande geschiedenissen zijn. “In het eerste verhaal lezen we over de genezing van een man met waterzucht. In het tweede verhaal roept Jezus ons op om nederig te zijn. En in het derde en laatste korte verhaal zegt Jezus dat we ons huis open moeten te stellen voor hen die maatschappelijk gezien wat lager op de ladder staan dan wijzelf. In dit Bijbelgedeelte worden de waarden van Gods Koninkrijk doorgegeven. En die onderliggende waarden probeer ik te vangen met een overkoepelend thema: ‘Hoe vrij ben jij?’"
Een genezing op sabbat
"Uit dit verhaal wordt duidelijk dat de Farizeeën niet vrij zijn. Ze hebben last van een bepaalde religieuze dwang. Jezus gaat in op een uitnodiging van de Farizeeën en eet met ze. In het tweede vers lezen we: ‘En zie, voor Hem stond iemand die leed aan waterzucht.’ Ineens staat die persoon voor Jezus. Wat zou dat betekenen? Zou de man met waterzucht ook uitgenodigd zijn voor de maaltijd of is hij een pion in het schaakspel dat de Farizeeën spelen? Het verhaal is opgeschreven alsof de zieke man naar voren is gedirigeerd. Alsof het de bedoeling is om Jezus te vangen en Hem schaakmat te zetten. Waarschijnlijk is er hier sprake van een vooropgezet spel.
Wil je verder lezen?
Als lid krijg je onbeperkt toegang tot cvandaag.nl
Praatmee