Ds. Lagendijk preekt radicale boodschap: “Waarom zou je je eeuwige toekomst op het spel zetten?”

Preekverslag29 juni 2024 8 minuten Jeffrey Schipper
ds. S. T. Lagendijk
YouTube

“De Heere Jezus roept ons op om radicaal afstand te nemen van alles wat in de weg staat om met Hem te leven. Breek met alles wat jou belemmert om Christus te volgen. Waarom zou je je eeuwige toekomst op het spel zetten voor iets dat vergaat?” Naar aanleiding van het Bijbelgedeelte Mattheüs 18:1-9, preekte ds. S. T. Lagendijk onlangs over het thema ‘Jezus waarschuwt tegen struikelblokken’. “Stel jezelf de vraag: nodigt wat ik doe, hoe ik praat en hoe ik ben, m’n kinderen uit om met de Heere Jezus te leven of sta ik ze in de weg om tot Hem te gaan?”

“Als je hart vol is van Jezus, kun je je niet voorstellen dat je ooit nog naar de zonden en een leven zonder Hem gaat verlangen”, vertelt de hersteld hervormde predikant. “Toch kunnen er momenten komen waarop het moeilijk is om het leven met de Heere Jezus vol te houden. Soms worden er struikelblokken voor je voeten gegooid, maakt Hij duidelijk in Mattheüs 18. Probeer het voor je te zien. Een hardloper rent vol enthousiasme naar de finish. Met alles wat hij heeft, probeert hij de finish te bereiken. Maar dan gooit iemand iets voor zijn voeten, waardoor hij ten val wordt gebracht. Vervolgens is het maar de vraag of de hardloper na die val de finish nog wel zal halen. Op dezelfde wijze kun je iemand die Jezus navolgt laten struikelen. Daarvoor wordt hier gewaarschuwd. 

Aan welke struikelblokken denkt de Heere Jezus hier? Een aantal mensen haalt vrijwillig geld op, zodat de tempeldienst doorgang kon vinden. Toen deze vrijwilligers bij Petrus kwamen, kreeg Petrus de vraag of Jezus hieraan mee zou willen doen. Vervolgens heeft Jezus tegen Petrus gezegd dat Hij geen struikelblok voor hen wilde zijn. Jezus betaalt de tempelbelasting, die Hij als Zoon van God niet hoeft te betalen, om geen struikelblok te vormen voor deze mensen. Als de Heere Jezus de tempelbelasting niet zou betalen, zouden de mensen waarschijnlijk hebben gedacht dat Hij zijn Vader niet liefheeft. En dan zou Jezus een sta-in-de-weg zijn geweest om in Hem te geloven en Hem te gaan volgen.”

Struikelblokken voor kinderen
“Met struikelblokken bedoelt Hij alles wat in de weg kan staan om naar het evangelie te luisteren, in de Heere Jezus te geloven en Hem te volgen. Als Hij hiertegen waarschuwt, noemt de Heere Jezus één groep in het bijzonder: de kinderen. Even daarvoor heeft Hij een kind naar voren geroepen en als voorbeeld gesteld voor Zijn discipelen. ‘Wie zich dan zal vernederen als dit kind, die is de belangrijkste in het Koninkrijk der hemelen. Wie zo'n kind ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij’, zei de Heere Jezus. Hij heeft de kinderen lief en weet hoe makkelijk het is om ze af te houden van het geloven in Hem. Daarom roept Hij op om ze niet te verhinderen om tot Hem te komen.

Wil je verder lezen?

Als lid krijg je onbeperkt toegang tot cvandaag.nl

Praatmee

Beluister onze podcast

#332 Jeffrey & Martin Koornstra over trotse kerkgangers, hbo-pastors en de Heilige Geest
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

oeganda
Nieuws

Evangelist in Oeganda brengt moslims tot Christus en wordt daarna afgeslacht

In het oosten van Oeganda is eerder deze maand een evangelist om het leven gebracht. De man werd daarvoor al bedreigd vanuit de islamitische gemeenschap. Hij zou door een groep moslims om het leven zijn gebracht omdat hij het evangelie deelde.  Het b

Homohuwelijk
Nieuws

Hooggerechtshof Texas steunt christelijke rechter die weigert homohuwelijken te voltrekken

Het Hooggerechtshof van Texas heeft vrijdag een uitspraak gedaan in het voordeel van Dianne Hensley, een vrederechter uit Waco die weigert om homohuwelijken te voltrekken. Dat maakt The Christian Post bekend. Hiermee wordt haar rechtszaak tegen de St

Laos
Nieuws

Pastor en vijf christenen in Laos gearresteerd bij gebedsbijeenkomst

In Laos zijn zes christenen bij een gebedsbijeenkomst gearresteerd. De christenen waren zaterdag 22 juni bij elkaar in het huis van een pastor, toen de lokale autoriteiten binnenvielen en hen oppakten. Ze zitten nog steeds vast, zo meldt een mensenre

Roomse Katholiek Kerk in Duitsland
Nieuws

Rooms-Katholieke Kerk in Duitsland verloor in 2023 630.000 leden

De Rooms-Katholieke Kerk in Duitsland heeft in 2023 liefst 630.000 leden verloren. Dat maakt Evangelical Focus bekend. Ondanks de forse daling vertegenwoordigt het kerkgenootschap nog wel altijd 24 procent van de Duitse bevolking. Ook de EKD, het gro

Marijn Vlasblom
Column

Van worshiphit tot EK-knaller: heiligschennis?

Eens in de zoveel jaar komt er in evangelisch Nederland een ware worshiphit voorbij. Zo’n lied dat in je hoofd blijft zitten en binnen no-time in menig evangelische kerk wordt gezongen. Vaak al vóór er een opwekkingsnummer aan te koppelen is. Ik heri

Schoven tarwe buigen voor één schoof
Verdieping

De twee dromen van Jozef en het herstel van Israël

In Openbaring 12 zien we Israël voorgesteld als een vrouw, versierd met twaalf sterren, de zon en de maan. In zijn visioen zag de apostel Johannes beelden die slechts één andere keer in de Bijbel voorkomen, in Genesis 37, waar Jozef twee dromen heeft

Wilkin van de Kamp
Video

Video: Wilkin van de Kamp neemt ons mee naar geboorteplaats Jezus

In de vijfdelige videoserie 'In de voetsporen van de Rabbi' gaat Wilkin van de Kamp op zoek naar Jezus’ voetafdrukken in Israël. Want Jezus nodigt ons uit om in zijn voetsporen te treden, om zijn leerlingen te zijn. Maar wie is Hij? En wat vraagt Hij

Marcus 2:27-28
Verdieping

De sabbat: wat mag wel en wat mag niet?

Jezus liep in Marcus 2:23-3:6 met Zijn discipelen op de sabbat door de korenvelden. Tijdens hun wandeling hadden ze wat korenaren geplukt en meegenomen. Het andere verhaal is dat Jezus ook op een sabbat een man met een misvormde hand genas.Beide voor

Meerartikelen

Arie Boomsma
Podcast

Missionaire trends: Arie Boomsma over lichamelijkheid in onze cultuur

Lichamelijkheid is een prominent thema in onze cultuur. Theoloog des Vaderlands Kees van Ekris licht toe: "Alle kwalen van de tijd zijn terug te lezen in ons lichaam. Burn-out, een te grote druk op de geest en het lichaam waardoor je niet meer kunt f

‘Beker der bedwelming’
Verdieping

Opkomst Jodenhaat is een voorproefje van de ‘Beker der bedwelming’

Eerder dit jaar herdachten de Israëli’s met het jaarlijkse ritueel hun gevallen kameraden en direct daarna vierden ze hun wonderbaarlijke wedergeboorte als natie in 1948. Op zondagavond rouwden ze om hun verliezen tijdens Yom HaZicharon, de herdenkin

rieten mandje
Boekfragment

Is Mozes’ rieten mandje geplagieerd?

Een jongetje dat in een rieten mandje te water wordt gelaten en door een hoogstaand persoon wordt geadopteerd. Uniek? Niet helemaal. De Mesopotamische koning Sargon zou net als Mozes uit het water gehaald zijn. Vormde deze legende de inspiratie voor

Wilbert
Video

Veertig uur in de zee na schipbreuk: Wilbert deelt wonderverhaal

Een vakantie in Indonesië veranderde snel in een overlevingsavontuur voor Wilbert en zijn vriendin, toen hun boot met 25 passagiers midden in de nacht terecht kwam in heftig zeewater. Er stroomde steeds meer water in de boot en deze begon langzaam te

Sejun
Video

Sejun moest van zijn ouders een boeddhistische monnik worden (maar hij vluchtte weg)

Sejun uit Nepal groeit op in een boeddhistisch klooster. Maar de leraren handelen niet naar de vrede waarover ze onderwijzen. Wanneer Sejun 13 jaar is vlucht hij weg. Zijn ouders zijn boos en brengen hem naar een andere school. Daar ontmoet hij een c

ds. D. J. Budding
Video

Terugkijken: ds. D. J. Budding beantwoorden Refoweb-vragen

In onderstaande aflevering van 'Pastorie online', een programma van Refoweb.nl op de Reformatorische Omroep, is ds. D. J. Budding te gast om te spreken over het thema 'een vaste burcht'.  De emeritus-predikant uit Waarder is niet meer actief als pane

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 44

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Ds. K. den Boer
Video

HHK-predikant roept christenen op om helder licht te zijn in donkere wereld

Misschien heb je wel de gave van het gebed of kan je door de manier waarop je je werk doet wel een getuige zijn. Hoe dan ook: de wereld snakt naar trouwe getuigen. Dat stelde ds. K. den Boer onlangs in een preek. De hersteld hervormde predikant uit G

Arie-Jan Mulder
Column

Paulus was niet boos over ‘de juiste manier van avondmaal vieren’

In hoofdstuk 11 van zijn brief aan de christenen in Korinthe komt Paulus te spreken over hun samenkomsten en het avondmaal dat ze dan vieren. Hij valt direct met de deur in huis (vers 17): 'Nu ik u toch aanwijzingen geef: ik kan u niet prijzen om uw

Adema
Positief nieuws

Zien: CU-minister neemt in laatste debat afscheid met Bijbeltekst uit Timotheüs

Met het nieuwe kabinet op komst, nemen de huidige bewindslieden afscheid. Dat geldt voor CU’er Piet Adema, die demissionair minister van Landbouw, Natuur en Visser is. Deze week had hij zijn laatste debat in de Tweede Kamer. Adema sloot af met een Bi

Stoffer
Nieuws

Ook SGP sluit zich aan bij CU-oproep aan nieuwe kabinet om de giftenaftrek te redden

Steeds meer politieke partijen, organisaties en bedrijven sluiten zich aan bij het initiatief van de ChristenUnie om zich te verzetten tegen het voornemen van het nieuwe kabinet om de giftenaftrek aan banden te leggen. Onder meer de SGP schaart zich

Afschaffing slavernij
Nieuws

EO staat zondagmorgen stil bij herdenking afschaffing slavernij

Christenen in Nederland staan ook dit jaar uitgebreid stil bij Keti Koti en de afschaffing van de slavernij. De landelijke herdenkingsdienst is dit jaar in Dordrecht en wordt uitgezonden door de EO. Deze dienst wordt georganiseerd door een breed pale