Volgens dr. Arleen Westerhof loopt Nederland voorop in de gave van profetie

Nieuws29 september 2023 Patrick Goede
Arleen Westerhof

"God zong over dit land en dat lied is de afgelopen dertig jaar alleen maar luider geworden." Dr. Arleen Westerhof leidt samen met haar man Dick God's Embassy Church in Amsterdam. Bij de There is More Conferentie 2023 sprak ze afgelopen vrijdag over profetie en de speciale rol die Nederland volgens haar op dit gebied inneemt.

“God heeft Nederland tot een profetisch land gemaakt”, begint Arleen haar verhaal. “Het doet mij zo goed dat meer en meer mensen profeteren. God heeft profetie in dit land een specifiek geluid gegeven. Ik heb al vele jaren de indruk dat God een net van profetie over de landen van de wereld heen spant en Nederland is daar onderdeel van.”

"God zegt vandaag: ‘Nederland, jullie zijn een leidend land in de profetische bediening’."


Arleen is wereldwijd betrokken bij een aantal christelijke organisaties die zich bezighouden met profetie. “Profetie geeft de kern van Gods hart weer”, legt Arleen uit. “Ik ben mentor van een aantal profetische bewegingen en ik zal jullie een korte update geven van wat er allemaal gaande is. Het zal je misschien verbazen maar Nederland gaat voorop in de bediening van de profetie. Als je hier leeft merk je dat misschien niet, maar ik reis de hele wereld over en merk er heel veel van. God zegt vandaag: ‘Nederland, jullie zijn een leidend land in de profetische bediening’. Er zullen duizenden profeten vanuit Nederland de wereld intrekken, dat is onderdeel van onze roeping.”

Jeremia
Arleen gebruikt Jeremia als 'voorbeeldprofeet'. “Laten we kijken naar het leven van Jeremia. Hoe weet je dat je een profeet bent in plaats van iemand die profetie uitoefent? In Jeremia 1 zegt God dat Hij ons kent voordat we gevormd zijn in de moederschoot. Profeten hebben vanaf jongs af aan al een levendige verbeelding. Toen ik heel klein was zag ik al van alles bewegen op de muren in mijn kamer. Ze zeiden van mij dus al van jongs af aan dat ik een hele levendige verbeelding had, maar ze wisten niet dat mijn ogen voor het profetische toen al open gingen. Theologie houdt je soms tegen op dit gebied. Jeremia kreeg van God te horen dat hij naar een volk gestuurd zou worden dat niet eens naar hem zou luisteren.”

"Ware profeten zijn niet verheugd over het oordeel dat God uitspreekt"

Arleen vervolgt: "Jeremia is een modelprofeet. In hoofdstuk 4:19 zegt hij: ‘Mijn hart, mijn hart! Ik kronkel van pijn en mijn hart gaat als een razende in mijn borst tekeer'. Een profeet zijn betekent ook dat God je dingen laat zien die je hart zullen breken. Ware profeten zijn niet verheugd over het oordeel dat God uitspreekt. Hij zal deze dingen daarom alleen tonen aan mensen die zijn hart kennen. Profetie is relatie hebben met God. Kunnen wij horen waar Zijn hart voor klopt?”

32 jaar geleden kwam Arleen naar Nederland. Ze wilde hier niet langer dan twee jaar blijven, totdat ze God naar eigen zeggen hoorde zingen. “God zong over dit land en dat lied is de afgelopen dertig jaar alleen maar luider geworden. God is er op uit om het hart van Nederland te genezen. Ik dank Hem voor alle genezingsbedieningen en zalvingen die er hier zijn, Hij wil het hart van Nederland genezen. Zo kan Hij ons eropuit sturen om andere landen te zegenen. God is de harten van profeten in Nederland aan het genezen.”

"Er is heel veel competitief gedrag binnen profetische bedieningen"

Liefhebben
Dan openbaart Arleen iets van haar persoonlijke relatie met God. “Toen ik nog niet zo lang profetes was wilde ik heel graag gevaarlijk zijn in de richting van de duivel. Dat wil ik nog steeds. Maar elke keer als ik dat denk, zie ik hoe God naar mij kijkt met ogen vol liefde. Hij kent die fanatieke kant van mij. Dan hoor ik Hem zeggen: ‘Ik hou van je’, en: ‘Ik vind je leuk’. Hij kan mij niet gebruiken om harten te genezen als Hij niet eerst mijn hart geneest."

Tot slot wil Arleen christenen bemoedigen die twijfelen over hun geschiktheid. "Als je nu door een moeilijke tijd gaat, dan ben je precies op de plek waar God wil dat je bent. In Jeremia 9:1 zegt de profeet: 'Ik wilde wel dat mijn ogen fonteinen van tranen waren, dan zou ik dag en nacht huilen om de gesneuvelden van mijn volk!'. Profeten hoeven echter niet alleen maar Gods veroordeling te verkondigen.

Wij zien dingen eerder dan anderen, in die zin gaat het profetische voorop. Er is heel veel competitief gedrag binnen profetische bedieningen, maar de Heer wil ons laten weten dat we niet die kant op moeten gaan. Hij wil geen ellebogenwerk. Ik ben zo dankbaar dat Hij mij in dit land heeft geplaatst. We zijn geroepen om de waarheid in liefde te spreken. Maar het is de kunst om mensen die iets tegen je hebben, toch lief te hebben. Hebben wij geleerd lief te hebben?”

Praatmee

Beluister onze podcast

#325 dr. J. Hoek (hervormd) en dr. R. van Kooten (HHK) over de kerkscheuring en eenheid zoeken
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Paus Franciscus
Nieuws

Paus Franciscus moedigt jonge mensen aan om kinderen te krijgen

Veel landen over de hele wereld hebben te maken met dalende geboortecijfers. Paus Franciscus moedigt jonge mensen aan om "tegen de stroom in" te gaan en kinderen te krijgen. Dit zei hij afgelopen vrijdag tijdens zijn toespraak op een conferentie over

Relatiegeschenken
Column

Er leven veel misverstanden omtrent het Bijbelse thema ‘offeren’

Ik werd een tijdje terug verrast door de ontdekking dat ik van Bijbels ‘offeren’ een heel vertekend beeld had. ‘Offers brengen’ heeft de klank van opofferen, opgeven, je laatste muntjes bij elkaar schrapen. Maar het Hebreeuwse woord voor offer ‘korba

Militanten Nigeria
Nieuws

Aanval radicale moslims op christelijke studenten Nigeria afgewend

Gewapende mannen vielen dinsdagavond een katholieke school aan in een gebied in Nigeria waar Fulani-herders actief zijn. Bij deze aanval raakte een beveiligingsmedewerker gewond tijdens een schijnbare ontvoeringspoging, laat Morning Star News weten.

Kerk Indonesië
Nieuws

Groep moslims valt vijftien biddende christenstudenten aan in Indonesië

Vijftien biddende christenstudenten zijn afgelopen zondag op het Indonesische eiland Java aangevallen door een groep moslims. Twee jonge vrouwen raakten daarbij lichtgewond, meldt Morning Star News. De menigte was woedend omdat de katholieke gebedsgr

Piet Vergunst
Verdieping

PKN-synode sprak onlangs opnieuw over relatie tot Israël en Palestijnse christenen

De aprilsynode van de Protestantse Kerk leverde nieuws op voor de NOS. Nee, niet over de toekomst van de PThU, over het kiezen van een nieuwe preses of over hoe de kerk naar Israël en Gaza kijkt. Wel omdat een ‘Verklaring Omtrent Gedrag’ (VOG) voor a

ds. G. van Zanden
Video

Baby van ds. G. van Zanden werd stil na bijzonder lied over Jezus

"Onze baby huilt 's ochtends, 's middags, 's avonds en 's nachts. Wat moet je daar tegen doen? We hebben van alles geprobeerd, maar het huilen begon vervolgens weer van voren af aan. Maar onlangs kreeg ons dochtertje onze baby stil. Wat deed zij? Ze

The Chosen
Nieuws

The Chosen seizoen 4 te zien in tientallen Nederlandse bioscopen

Wegens succes is de bioscoopactie van The Chosen verlengd. Ook komende week zijn de eerste twee afleveringen van seizoen 4 in meer dan dertig bioscopen door heel Nederland te zien. Meer dan vierduizend tickets zijn reeds verkocht. Deze week is seizoe

Jacco en Nympha
Video

Zamar musiq brengt opnieuw nieuwe single uit: 'Holy'

'Holy' is de nieuwe single van Zamar musiq. Zamar musiq is een christelijke band die bestaat uit Jacco en Nympha Dijs. De twee zijn al jaren actief op het gebied van aanbiddings- en gospelmuziek. 'Holy' kwam afgelopen week uit en is een Nederlandstal

Meerartikelen

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 40

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Martien Timmer
Nieuws

3xM-directeur viert 35-jarig jubileum: "Werkveld is enorm veranderd"

“Er zijn geen moeilijke gebieden in de wereld om het Evangelie te brengen.” Directeur Martien Timmer is ervan overtuigd. “We hebben alleen nog uitgevonden hoe we daar kunnen evangeliseren. Bevlogen directeur Timmer vierde op 1 mei zijn 35-jarig jubil

Willem Lingeman
Column

Kloof tussen protestantisme en katholicisme wordt steeds kleiner

In wat de kerkgeschiedenis genoemd wordt, staat de datum 31 oktober 1517 met hele dikke letters. En terecht! Op die dag spijkerde Maarten Luther de door hem geschreven 95 stellingen op de deur van de slotkapel te Wittenberg (Duitsland). Met deze stel

Ds. J. Koppelaar
Video

Volgens ds. Koppelaar denken christenen te klein van Gods vergevende liefde voor zondaren

"In onze tijd maak je het mee als een predikant een scheve schaats rijdt, dat hij nooit meer op de kansel mag komen. Het wordt hem niet meer vergeven of er wordt gezegd dat er te veel smet aan die man kleeft. Maar wat voor smet kleefde er niet aan Pe

Iraanse vlaggen
Positief nieuws

Groep Iraanse moslims bekeert zich op verrassende wijze tot Jezus

Ondanks de vijandige houding van de Iraanse regering tegenover het christendom en het evangelie, is er onder de Iraanse bevolking een sterke honger naar Jezus' boodschap. Het platform Transform Iran deelt via Mission Network News opnieuw een hoopvoll

Benny Hinn
Nieuws

Tv-evangelist Benny Hinn heeft spijt: "Sommige profetieën waren niet nauwkeurig"

De bekende televisiepredikant Benny Hinn heeft in een recent interview spijt betuigd over twee elementen uit zijn jarenlange bediening. De controversiële Canadees betreurt het bevorderen van profetieën die achteraf gezien "niet van de Heer en niet na

inloophuis Bethesda in Werkendam
Nieuws

Christelijk inloophuis geteisterd door antisemitisch vandalisme

Mensen die betrokken zijn bij inloophuis Bethesda in Werkendam zijn in shock na een verontrustend incident. Zondagochtend ontdekte men dat het pand, bekend om zijn steun aan Israëlische ondernemers en culturele verbondenheid, was beklad met antisemit

Pascalle Laban
Column

Hoe vastlopen mij geholpen heeft

We struikelen allemaal wel eens, al wordt het lastig als we vast gaan lopen in ons leven. Toch hoeft dat niet het ergste te zijn. Wanneer we het anders bekijken is vastlopen een signaal dat er iets anders voorrang moet krijgen op dat moment. Struikel

Nigeriaanse vlag en ontvoerd echtpaar
Nieuws

Ontvoerde Nigeriaanse voorganger en zijn vrouw gezien in YouTube-video

Pastor Paul Musa en zijn vrouw werden ruim een jaar geleden ontvoerd in Nigeria. In een recent verschenen video op YouTube was het echtpaar te zien naast de vlag van de islamitische terreurgroep Boko Haram, wat suggereert dat zij vermoedelijk de ontv

Week van het gezin
Nieuws

Het gezin in de kijker tijdens Week van het gezin

We kunnen de rol en het belang van het gezin niet meer negeren. Dat gebeurt al te lang. Daarom vindt van 11 tot en met 17 mei de tweede Week van het gezin plaats. Om er bij stil te staan wat de betekenis van een stabiel gezin is. Voor elk lid binnen

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp legt uit waarom God ons nooit meer los ziet van Jezus

"Zoals de discipelen Jezus niet los konden zien van de Vader, zo zag de Vader hen vanaf die dag nooit meer los van Jezus. Als je begrijpt wat dit voor jou betekent, dan ben je de rijkste mens ter wereld geworden", stelt Wilkin van de Kamp. De christe

The Bowery brengt nieuwe single uit: 'Jack & Marie'
Nieuws

The Bowery brengt nieuwe single uit: 'Jack & Marie'

Vorige week vrijdag bracht de Nederlandse muziekband The Bowery een nieuwe single uit: ‘Jack & Marie’. De single hoort bij de EP ‘All You Weary’ die op 7 juni zal verschijnen. Op de EP staan de 6 songs die zanger Rokus Maasland vorig jaar in Nashvill