Genade als fundament: de kracht van open christelijk onderwijs
De recente uitzending van Nieuwsuur zette reformatorische en islamitische scholen in de schijnwerpers en stelde identiteitsgebonden onderwijs ter discussie. Daarbij lijkt echter één beeld te ontstaan: alle scholen die werken vanuit geloof of overtuiging zouden botsen met gelijkwaardigheid en verdraagzaamheid. Dat doet geen recht aan de werkelijkheid. Er is namelijk een wezenlijk verschil tussen gesloten confessioneel onderwijs dat vooral zekerheid en controle zoekt, en open christelijk onderwijs dat geworteld is in genade en juist diversiteit en vrijheid omarmt.
In het tv-programma Nieuwsuur werd vorige week identiteitsgebonden onderwijs stevig bekritiseerd. Het betreft deze reportage. Het programma stelde dat sommige reformatorische en islamitische scholen boodschappen uitdragen die botsen met basiswaarden als gelijkwaardigheid en verdraagzaamheid. Daarmee werd het debat over artikel 23 van de Grondwet opnieuw op scherp gezet. Zijn scholen die hun onderwijs baseren op geloof of overtuiging nog wel van deze tijd?
Wil je verder lezen?
Als lid krijg je onbeperkt toegang tot cvandaag.nl
Praatmee