SGP bekritiseert Nieuwsuur-item over reformatorisch onderwijs: 'Een karikatuur'

De uitzending van Nieuwsuur over de vrijheid van onderwijs heeft de discussie aangezwengeld over de positie van reformatorische scholen in Nederland. SGP-leider Chris Stoffer reageerde fel en benadrukte dat de kernvraag is of er in ons land ruimte blijft voor verschillende wereldbeelden, of dat alles in een gelijkheidsmal moet worden geperst.
'De SGP kiest voor het eerste', aldus Stoffer. 'Alleen zo houden we de rechtsstaat en de klassieke vrijheden hoog.' Hij verwijt de makers van Nieuwsuur dat zij vooral karikaturen neerzetten van reformatorische scholen en daarmee polarisatie aanwakkeren in plaats van begrip. 'Nieuwsuur gaat heel ver door zelfs klassieke christelijke geloofsbelijdenissen te censureren.' Daarmee doet men deze scholen volgens de politicus onrecht.
Botsende boodschappen
Aanleiding voor het debat is een onderzoeksreportage waarin Nieuwsuur liet zien dat zowel reformatorische als islamitische scholen soms boodschappen uitdragen die schuren met waarden als gelijkheid en verdraagzaamheid. Zo worden in methodes verschillen benadrukt tussen man en vrouw, en wijzen scholen homoseksuele relaties af. Volgens deskundigen levert dit 'dubbele boodschappen' op: leerlingen leren dat alle mensen gelijkwaardig zijn, maar krijgen daarnaast religieuze instructies die daarmee op gespannen voet staan.
Stoffer erkent dat verschillen in overtuiging ongemakkelijk kunnen zijn, maar benadrukt dat dit juist de bedoeling is van artikel 23 van de Grondwet. 'De vrijheid van onderwijs is er omdat we beseffen dat groepen burgers fundamenteel van overtuiging kunnen verschillen. Kinderen zijn niet van de overheid of de samenleving, maar van ouders die hen opvoeden - samen met de school.'
Waardering vanuit de inspectie
De SGP wijst erop dat de inspectie na onderzoek vaak waardering uitspreekt voor de manier waarop reformatorische scholen invulling geven aan burgerschapsvorming. Veel van deze scholen behoren tot de best presterende in Nederland. 'Laten we hen koesteren in plaats van in een kwade reuk zetten', aldus de partij.
Volgens Stoffer is het gelijkheidsbeginsel in de rechtsstaat een groot goed, maar moet onderscheid gemaakt worden tussen 'gelijke waarde' en 'gelijkheid in alles'. Dat laatste is volgens hem een onmogelijke en ongewenste norm. Een gelijkheidsmal waarin alle verschillen verdwijnen, doet in zijn ogen juist afbreuk aan de rijkdom van onze democratie.
Achtergrond: reformatorisch onderwijs in Nederland
Reformatorische scholen zijn onderdeel van het bijzonder onderwijs, gefinancierd door de overheid maar gebaseerd op een uitgesproken christelijke grondslag. In Nederland volgen zo’n 30.000 leerlingen onderwijs op een reformatorische basisschool of middelbare school. De scholen zijn geworteld in de traditie van de Afscheiding en Doleantie in de 19e eeuw en leggen sterk de nadruk op de Bijbel, de gereformeerde belijdenisgeschriften en een levensstijl die daarbij past.
Leerlingen krijgen onderwijs in alle verplichte vakken, inclusief biologie en maatschappijleer, maar onderwerpen als evolutie en seksuele diversiteit worden besproken vanuit een kritisch, Bijbels perspectief. Daarnaast kennen deze scholen vaak een eigen invulling van burgerschapsonderwijs, waarbij gehoorzaamheid aan God en verantwoordelijkheid in de samenleving hand in hand gaan.
Een principiële keuze
De SGP benadrukt dat het niet gaat om een juridische of politieke spitsvondigheid, maar om een principiële keuze: 'Willen we in Nederland ruimte blijven bieden voor verschillende wereldbeelden, of persen we alles in een gelijkheidsmal?'
Praatmee