Met een kloof tussen christenen en seculieren is niets mis
De Telegraaf deed vorige week onderzoek naar de ‘linksheid’ van het Hollandse talkshowlandschap. Uit dat zelfstandige onderzoek rolde de weinig verrassende conclusie dat de talkshows inderdaad een hang naar links hebben, alhoewel de VVD de allergrootste spekkoper zou zijn. Dat het behoorlijk rechtse SBS-kanaal tijdens het onderzoek buiten beschouwing gelaten was, evenals de uitgesproken rechtse omroep WNL, werd door De Telegraaf gemakshalve verzwegen. Het tekent de gretige verdeeldheid die ons land en vele andere delen van de wereld in bezit heeft: daar waar er geen kloof is moet die kunstmatig gecreëerd worden.
Als die kloof bij de traditionele media al te zien is, dan hoef ik al helemaal niet te beginnen over de sociale media. Op X wist een steeds grotere protestgroep door het door Elon Musk beheerste algoritme heen te breken, om in lange litanieën hun vertrek van het platform aan te kondigen. Bij die afscheidsredes viel ook nog wel het een en ander op te merken: de argumentatie was dikwijls matig, het zelfmedelijden nogal eens irritant.
Praatmee