Ds. Emaus benoemt de kern van het geloof: "Met drie B's van de Bijbel kom je verder"
"We hebben nu een partij met drie B’s: de BoerBurgerBeweging. Maar met de drie B's van de Bijbel kom je geestelijk verder", merkte ds. W.P. Emaus onlangs op in een preek. De hervormde predikant uit Oud-Beijerland deelde het verhaal van een weduwzoon die in gevangenis berouw kreeg van het criminele pad waar hij op terecht gekomen was. Door de bloedende handen van zijn moeder, die dagelijks zware stenen sjouwde om de losprijs te betalen, kwam hij vrij. Het verhaal geeft volgens de predikant een treffende typering van de drie kernen van het ware geloof.
“Ik wil deze preek, ook voor de kinderen en de jongeren, beginnen met een voorbeeld”, richt de predikant zich tot zijn toehoorders. “Het gaat om een verhaal wat historisch is en wat zich vermoedelijk afspeelde in India. Hij was de enige zoon van een arme weduwvrouw, een kind van veel gebed en van vermaning. De verkeerde vrienden lokte deze enige zoon op het pad van de misdaad. De jongen werd betrapt als crimineel en in een gevangenis gestopt om daar jarenlang te verblijven om zijn straf uit te zitten. U begrijpt dat dat een vreselijke gewaarwording voor deze weduwe is wier enige zoon in de gevangenis zag verdwijnen.
Slechts tegen een hoge losprijs zou de straftijd van deze jongen kunnen worden ingekort. Moeder bezocht de jongen heel trouw in de gevangenis en ze probeerde het vereiste bedrag bij elkaar te krijgen. Het kostte letterlijk haar bloed. Elke dag sjouwde ze stenen uit de bedding van de rivier en verplaatste die, totdat ze er bloedige handen van kreeg.
Ze sjouwde haar handen stuk. Bij elke ontmoeting zag de jongen dat de handen van zijn moeder kapot waren door het zware werk wat zij verrichte om de losprijs te kunnen betalen. De jongen kwam tot berouw. Zijn wroeging werd berouw. Na geruime tijd werd de jonge vrij gelaten dankzij de gewonde handen van zijn moeder. Ze had het vereiste bedrag bij elkaar verdiend en de jongen kon dus eerder dan de bedoeling was de gevangenis uit en de vrijheid weer in. Dankzij de gewonde en bloedende handen van zijn moeder.
Toen hij net vrij was, klampten de oude kameraden hem aan en zeiden ze: ‘Ga je vanavond weer mee het pad van de misdaad op? Je kan er veel mee verdienen en het geeft een enorme spanning en kick! Doe mee!’ Hij werd aangeklampt door zijn vroegere kornuiten die hem opwekte om de oude praktijk van de misdaad te hervatten. Maar de jongen weigerde: ‘Ik doe het niet. Ik kan het niet.’ De vrienden hielden vol: ‘Doe het toch. Ga toch mee het pad van de misdaad op. Daar kun je mee verdienen.’ Maar die jongen zei: ‘Dat doe ik nooit meer.’ Waarom niet?’ zeiden ze. Hij antwoordde: ‘Mijn vrijheid heeft de handen van mijn moeder gekost. Het kostte haar haar eigen bloed. Ik kan het niet meer doen en ik wil het niet meer doen.’
Dit levensechte verhaal geeft ook een treffende typering van de drie kernen van het ware geloof. De drie B’s. We hebben nu een partij met drie B’s: de BoerBurgerBeweging. Maar de Bijbel heeft ook drie B’s. Daar kom je verder mee in geestelijk opzicht. De drie B’s van de Heidelberger. U zegt: ‘Ja, toch ellende, verlossing en dankbaarheid.’ Zeker, zo kunt u het ook typeren, maar je kunt ook zeggen de drie B’s van berouw, bevrijding, dat is de verlossing, en de dagelijkse bekering wat de heiliging is.”
In onderstaande video is het bewuste preekfragment van ds. W.P. Emaus terug te zien. Onderstaande beelden zijn afkomstig van het YouTube-kanaal Evangelie Herauten. Op dagelijkse basis plaatst dit kanaal preekfragmenten van reformatorische dominees uit verschillende kerkverbanden.
Praatmee