De opname vóór de grote verdrukking is een ongegronde aanname
Met name evangelische christenen die het boek De planeet die aarde heette en de serie De laatste bazuin hebben gelezen en de daarop gebaseerde Hollywood-film Left Behind hebben gezien, geloven dat de gemeente van Jezus Christus vóór de zogenaamde grote verdrukking zal worden opgenomen, dus van de aarde zal verdwijnen. Maar wat zegt de Bijbel?
Eeuwenlang was het vanzelfsprekend dat er één wederkomst van Jezus Christus zou zijn aan het eind van de tijd, en dat het ‘opgenomen worden’ zoals beschreven in 1 Korinthe 15:51-53 en 1 Thessalonicenzen 4 pas dán zou plaatsvinden, dus na de vervolgingen in die tijd. Maar omstreeks 1830 begon de Schotse predikant Edward Irving het idee te verkondigen dat daarvóór eerst nog een geheime ‘stille’ opname van de gemeente zou plaatsvinden en daardoor zou kunnen ontsnappen aan een grote verdrukking van zeven jaar. En halverwege die periode zou de antichrist in de herbouwde, derde tempel te Jeruzalem gaan zitten en het offer doen ophouden. John Nelson Darby, de vader van de bedelingenleer, heeft dit idee overgenomen.
Waarop is die opvatting gebaseerd?
Er zijn met name twee Bijbelgedeelten die vaak worden genoemd als vermeende basis van de opvatting van Darby, namelijk enkele teksten (1 Thess. 4:13-18 en 2 Thess. 2:1-4) uit de twee brieven van Paulus aan de Thessalonicenzen, én de profetie over de 70 jaarweken in Daniël 9. Soms worden ook andere teksten genoemd.
De twee brieven van Paulus aan de Thessalonicenzen
Uit 1 Thessalonicenzen 4:16 kunnen we opmaken dat er veel geluid klinkt, namelijk het roepen van een aartsengel en het klinken van een bazuin van God. Zie ook Mattheüs 24:31. Dat betekent allereerst dat er dus geen sprake kán zijn van een geheime ‘stille’ opname. En uit 1 Korinthe 15:52 blijkt dat die laatste bazuin pas ná de zgn. grote verdrukking zal klinken. Dat wordt ook nog bevestigd door Openbaring 11:15-17. Deze teksten slaan niet op de zogenaamde opname vóór de grote verdrukking maar op de wederkomst van Christus. Dán pas zullen degenen die al ontslapen zijn (1 Thess. 4:14) opstaan en tezamen met de levenden die achterblijven tot de komst des Heren (1 Thess. 4:17) in een ondeelbaar ogenblik onvergankelijk opgewekt en veranderd worden (1 Kor. 15:52) in een verheerlijkt lichaam (Fil. 3:21). Bovendien is die wederkomst niet iets wat geheimzinnig of geheim is, maar volkomen openbaar! En uit 2 Thessalonicenzen 2:3 blijkt dat de zogenaamde opname er niet is vóór de komst van de zoon des verderfs.
1 Thessalonicenzen 4:17 is dé tekst die misverstanden heeft gegeven. Waarom? Mede omdat men vaak over het hoofd zag wat in vers 16 staat, namelijk dat Jezus van de hemel nederdaalt naar de aarde. En de gelovigen gaan hem tegemoet om Jezus op het laatste stukje van Zijn wederkomst naar de aarde te begeleiden. Het gaat niet om een ‘escape’ van de gemeente, maar om een ‘escorte’ van de Heer door de gemeente. De Heer Jezus Christus wordt als de Koning binnengehaald! Dat er over ‘in de wolken’ wordt gesproken wijst op de aanwezigheid van Gods heerlijkheid op aarde zoals we in vele Bijbelteksten kunnen lezen.
Uit de brieven van Paulus aan de Thessalonicenzen kan een opname van de gemeente vóór de grote verdrukking op geen enkele wijze worden afgeleid. Integendeel zelfs, want de betreffende Bijbelteksten die worden genoemd voor het beargumenteren van de zogenaamde opname blijken te gaan over de wederkomst van Jezus aan het eind van de tijd! Bovendien moet bedacht worden dat Paulus in dezelfde brieven spreekt over “uw volharding en uw geloof onder al uw vervolgingen en de verdrukkingen”. Dus hoezo opname vóór de grote verdrukking?
De 70ste jaarweek van Daniël 9
Heel opmerkelijk is dat degenen die in de zogenaamde opname geloven, vaak spreken over een grote verdrukking van zeven jaren. Waar komt dat vandaan? Het is een term die is afgeleid uit Daniël 9, maar - en dat is heel misleidend - vanuit een onjuiste plaatsing in de tijd en een onjuist verstaan van de inhoud van de 70ste jaarweek van Daniël 9!
Men meent dat die 70ste jaarweek nog moet komen, namelijk ergens in de eindtijd. En aan het begin van die ‘toekomstige’ 70ste jaarweek zou de opname gaan plaatsvinden. Maar men ziet over het hoofd dat deze 70ste jaarweek destijds al direct is gevolgd na de 69ste waarover Daniël 9 spreekt, dus al eeuwen geleden heeft plaats gevonden! De Messiasbelijdende Jood Steve Wohlberg noemt tien argumenten waarom de veronderstelling van een zogenaamde ‘gap’ van 2000 jaar tussen de 69ste en de 70ste jaarweek van Daniël onlogisch en volkomen ten onrechte is. De profetie van Gabriël in Daniël 9 gaat namelijk over een aaneengesloten periode van 70 jaarweken betreffende het Joodse volk, waarvan de 70ste jaarweek het kernpunt, de climax, is.
En wat is er in die 70ste jaarweek werkelijk gebeurd? Die jaarweek gaat helemaal niet over de toekomstige antichrist die een verbond zou gaan sluiten met de Joden zoals Darby heeft verondersteld, maar gaat juist over Jezus Christus die een nieuw verbond in Zijn bloed sluit dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden, en over de bediening van Jezus die Zijn leven aflegde (namelijk in het midden van die 70ste jaarweek!) als een eeuwigdurend offer voor onze zonden en om een eeuwigdurend Koninkrijk te vestigen! Is dát niet het afsluiten van de zonde, het verzoenen van de ongerechtigheid en het brengen van eeuwige gerechtigheid voor Israël (Dan. 9:24) en de gehele wereld? Door Jezus’ offer halverwege die 70ste jaarweek scheurde het voorhangsel van de tempel en kwam er een einde aan het belang en de noodzaak van de dierenoffers in de tempel.
Misverstanden met betrekking tot de opname
Als men literatuur over de vermeende opname vóór de grote verdrukking leest, dan valt op dat er heel wat verkeerde relaties gelegd worden en dat diverse teksten bij nader inzien geen argument vormen voor die opname.
Zo worden opname vóór de grote verdrukking en opstanding heel vaak in één adem genoemd. Maar dat is ten onrechte, want die twee kúnnen niet samengaan. Immers de opstanding uit de doden, en ook onvergankelijk opgewekt en veranderd worden vinden pas plaats bij de wederkomst van Jezus.
Ook blijkt dat enerzijds ‘verdrukkingen’ (vervolging door demonische machten) en anderzijds ‘Gods oordeel, namelijk Gods uiteindelijke afrekening met het kwaad niet goed van elkaar worden onderscheiden. Verlost zijn van de komende toorn en de toorn van het Lam gaat dus niet over het ontsnappen aan de grote verdrukking door een zogenaamde opname maar gaat over het verlost zijn van Gods eindoordeel. Door geloof in Jezus ontsnappen we niet aan verdrukkingen, maar aan de hel, dus aan het eeuwige oordeel.
Weerlegging van enkele argumenten voor de zogenaamde opname
Ten onrechte worden diverse Bijbelteksten genoemd als argument voor de opname. Voorbeelden zijn Johannes 14:2,3; Filippenzen 3:21 en Mattheüs 24:40-42. Die teksten gaan niet over de opname vóór de grote verdrukking maar over de situatie bij de wederkomst van de Heer. Ook wijst men soms op Openbaring 4:1 als ‘bewijs’ voor de opname van de gemeente. Dit is echter een misvatting. Immers, Johannes krijgt een visionair kijkje in wat er in de hemelse gewesten, dus in de geestelijke wereld, in de eindtijd zal geschieden. Ook ‘Klim hierheen op’ is geen argument voor de zogenaamde opname vóór de grote verdrukking. Want allereerst betreft het opklimmen een actie van Johannes zelf en dus niet een passief opgenomen wórden. Bovendien gaat het om een visioen in de geest, want met zijn lichaam is Johannes nog steeds op Patmos.
Conclusie
Wie literatuur over de zogenaamde opname vóór de grote verdrukking bestudeert, zal bij nadere analyse ontdekken dat in het betoog fundamentele fouten/misverstanden aanwezig zijn die de bodem onder de visie over die vermeende opname geheel wegnemen. Vele argumenten kloppen niet en zijn eenvoudig te weerleggen, en heel vaak zien we dat men de fundamentele fout maakt dat men gebeurtenissen die pas bij de wederkomst van de Heer zullen plaatsvinden, koppelt aan de opname vóór de grote verdrukking.
Het verwachten van een toekomstige opname vóór een grote verdrukking van zeven jaren is een mythe. Het gaat helaas om een ernstige misleiding van christenen in de eindtijd. Het is zaak dat in prediking en theologisch onderwijs de misvatting over de zogenaamde opname vóór de grote verdrukking wordt onderkend en weersproken. Het is noodzakelijk dat wij ons innerlijk voorbereiden op toekomstige verdrukkingen die aan de wederkomst van de Heer vooraf zullen gaan. Want pas bij de glorieuze wederkomst van onze Heer Jezus Christus zullen wij als gelovigen een verheerlijkt lichaam ontvangen en worden opgenomen in de eeuwige heerlijkheid van het Koninkrijk van God.
Piet Guijt is Bijbelonderzoeker. Bovenstaand artikel is een sterk ingekorte versie van het uitgebreide artikel De opname vóór de grote verdrukking is een ongegronde aanname.
Praatmee