Tijd voor een nieuwe uitleg over de terugkomst van Jezus

'De eschatologie, oftewel de leer over de eindtijd, is een zwak onderdeel van het christelijk geloof', betoogt schrijver Rien van der Maas. 'Al snel na de apostolische tijd was er verwarring over Jezus’ terugkomst. Hét Bijbelboek over de eindtijd, Openbaring, is pas in de vierde eeuw aan de Bijbel toegevoegd zonder dat kerkleiders daar een breed gedragen interpretatie aan toevoegden. Deze is dermate gedetailleerd en qua timing anders ten opzichte van de evangeliën en brieven dat van voortschrijdende openbaring gesproken kan worden.'
Van den Brink en van der Kooi schrijven in het bekende standaardwerk ‘Christelijke Dogmatiek’ het volgende over de toekomstverwachting van de eerste christenen: “De eerste generaties van christenen leefden in de verwachting dat de parousie (wederkomst) van Jezus Christus zeer spoedig zou plaatsvinden. Toen dat niet gebeurde, moest de jonge gemeente zich instellen op een langere tijd” (pag. 657). Vervolgens schrijven zij over de geschiedenis van deze veranderende eschatologie. Ik zou echter aandacht willen vragen voor de keus die de jonge gemeente maakte, want die verandering in het geloof over Jezus’ terugkomst zou ik een zwaktebod willen noemen. We hebben het namelijk niet alleen over het geloof van de eerste christenen. Het gaat ook over de uitspraken van Jezus aangaande zijn spoedige komst en het onderwijs dat de eerste apostelen daarover gaven in de eerste decennia na de hemelvaart van Jezus. Wat is daar misgegaan?
Praatmee