Ds. Paul Visser kijkt door Bijbelse bril naar oorlog in IsraĆ«l: āEr is een verbond tegen God geslotenā
āDe boze accepteert niet dat God via het Joodse volk Zijn zegen verspreidt. Daarom moet IsraĆ«l van de kaart geveegd worden. Altijd weer. Een strijd tussen hemel en helā, maakt ds. Paul Visser duidelijk. De PKN-predikant preekte enkele weken geleden in de Maranathakerk in Rotterdam over Psalm 83 met als thema: āIsraĆ«ls klacht en Gods glorieā. Visser vindt het van groot belang dat christenen het IsraĆ«lisch-Palestijnse conflict door een geestelijke bril leren bekijken. āDe Bijbel is niet alleen een boek voor je ziel, maar gaat ook over de werkelijkheid waarin we levenā, zo stelt hij.
Vooraf maakt hij duidelijk, dat het er in de preek niet om gaat dat wij in de complexe politieke situatie eenzijdig oordelen of partij kiezen, maar dat we in de kerk geroepen zijn om oog te hebben voor de rechten van de Joodse en de Palestijnse bevolking Ć©n voor het onrecht dat door beide partijen begaan en geleden wordt. āTegelijk zoeken we in het licht van de Schrift naar āware woordenā die boven de bekende tegenstellingen uitgaan, naar woorden van de Levende die het verschil makenā, zo stelt de predikant.
Visser: āIsraĆ«l roept het uit met de woorden van Psalm 83: āO God, zwijg niet, houd U niet doof, wees niet stil, o God! Want zie, Uw vijanden tieren, wie U haten, steken hun hoofd omhoog (vers 2-3).ā Hoor je het? Het is meer dan een gewone oorlog. Er zit meer achter en onder: het geheim dat God met het volk heeft om getuige te zijn te midden van de andere volken. Te midden van die goden die mensen zelf hebben ontworpen en aan wie ze macht verlenen. Die volkeren kunnen het niet verteren dat de levende God tot IsraĆ«l gesproken heeft en door hen heen tot de wereld spreekt. Ze zijn erop uit om IsraĆ«l weg te vagen en daarmee ook met de ene God af te rekenen.ā
Een clash tussen Israƫl en de volkeren
De predikant citeert het vierde vers uit Psalm 83: āZij beramen listig een heimelijke aanslag tegen Uw volk en beraadslagen tegen Uw beschermelingen.ā āHet Joodse volk wordt āGods beschermelingen genoemdā. Nee, niet omdat zij zo goed zijn maar omdat God hen uitkoos en door hen heen voet aan de grond wilde krijgen in de wereld. Het valt niet mee om uitverkorenen te zijn van de levende God in een wereld die Hem haat. Dat is niet alleen een gunst, maar ook een last, want de wereld verdraagt het niet. Dat hoor je door dit lied heen. āWe laten ons niet gezeggen door de God van IsraĆ«l. Never! Nooit! We zoeken het zelf uit met onze eigen godenāā, zo vat Visser in eigen woorden de reactie van de omliggende volken samen.
Wil je verder lezen?
Als lid krijg je onbeperkt toegang tot cvandaag.nl
Praatmee