“Ik wil er zijn voor elk kind.” – Waarom Bram de stap van het bedrijfsleven naar directeur-bestuurder zette

Na jarenlang te hebben gewerkt in de publieke sector, waar hij leiding gaf aan verschillende organisaties, merkte Bram van den Boogaart (58 jaar) dat hij iets miste. Hij voelde een verlangen om meer van betekenis te zijn en begon zijn zoektocht naar een nieuwe functie. Inmiddels is hij directeur-bestuurder van School met de Bijbel 'Koningin Beatrix' in Ouddorp. ‘Directeur-bestuurder zijn is een ontzettend mooie en afwisselende baan.’
Kun je iets vertellen over je loopbaan?
‘Mijn werkzame leven begon bij de AMRO Bank. Daarna werkte ik bij de gemeente Dordrecht, gevolgd door functies bij de sociale dienst Drechtsteden, waar ik veel ervaring heb opgedaan — uiteindelijk als manager en directeur van verschillende organisaties. Een paar jaar geleden begon ik mij af te vragen: wil ik wel in deze sector blijven werken? Ik hield mij vooral bezig met grote, abstracte vraagstukken en had een brede portefeuille. Ik miste de zingeving.
In mijn omgeving kende ik mensen die in het onderwijs werken. Dat trok me aan. Ik voelde onrust en ben ermee in gebed gegaan. Anderhalf jaar later zag mijn vrouw een vacature in Ouddorp. Ze zei: ‘Bram, jij wilde toch altijd nog iets anders?’ Na een aantal gesprekken en een assessment was het duidelijk: ik werd benoemd tot directeur-bestuurder.’
Waarom heb je de overstap naar het onderwijs gemaakt?
‘Ik voel me betrokken bij de kwetsbaarheid van mensen. Dat zie je terug in mijn loopbaan: ik werkte altijd op plekken waar mensen perspectief zoeken en gezien willen worden. Dat komt door mijn eigen ervaring. Tijdens mijn schooltijd werd er gesproken van een taalachterstand, maar pas rond mijn twintigste werd dyslexie vastgesteld. Dat gaf duidelijkheid, maar bevestigde ook het jarenlange gevoel van ploeteren zonder erkenning. Op school kreeg ik te maken met lage cijfers en twijfels van leerkrachten over mijn capaciteiten – opmerkingen die mijn zelfvertrouwen als kind aantastten. Die ervaring drijft mij nu als schoolleider. Ik streef naar hoge standaarden, in verbondenheid met de ander. “Ik wil er zijn voor elk kind” is geen slogan, maar een overtuiging. Ieder mens doet ertoe.’
Wat heb je aan opleiding gedaan met betrekking tot het onderwijs?
‘Ik ben momenteel in de afrondende fase van de zijinstroomopleiding tot schoolleider bij Penta Nova, waar Driestar educatief deel van uitmaakt. Die opleiding ervaar ik als een cadeau. We zijn met zes gelijkgestemden gestart. De opleiders zijn professioneel en betrokken. Wat ik waardeer, is dat de opleiding sterk gericht is op persoonlijk leiderschap in relatie tot onderwijs. Wat mij betreft mag er nog wat meer nadruk komen te liggen op het onderwijskundige aspect.’
Heb je weleens spijt van je overstap?
‘Geen spijt, nee. Wat ik soms ingewikkeld vind, is de vacatureproblematiek. Ook moet ik erg wennen aan het feit dat om half negen de bel gaat en iedereen dan ‘weg’ is. Voor-, tussen- en na schooltijd zijn de belangrijkste momenten voor een directeur, naast studiedagen. Dat was ik totaal niet gewend in mijn vorige werk.’
Wat zijn de voor- en nadelen van zijinstroom als basisschooldirecteur?
‘Het grootste voordeel vind ik je onbevangenheid. Een nieuwkomer brengt een frisse blik. Een mogelijk nadeel is dat je de onderwijskundige en pedagogische kennis mist. Soms hoor ik termen en denk ik: waar hebben ze het over? Maar ik zie dat als een kans. Ik denk dan: leuk, ik mag weer iets leren.’
Hoe is het om directeur-bestuurder te zijn?
‘Het is mooi en dankbaar werk. Geen dag is hetzelfde. Zojuist had ik twee jonge leerkrachten op mijn kamer over de groep die zij volgend jaar krijgen. Samen met Driestar onderwijsadvies kijk ik of we hen videobegeleiding kunnen aanbieden. Ik vind het belangrijk dat ze over tien jaar nog in het vak zitten en er dan nog steeds plezier in hebben.
De leerlingen geven mij veel energie. Alles wat hier gebeurt, komt ten goede aan hen. Ze krijgen hier veel mee waar ze in hun verdere leven iets aan hebben. Ik word echt blij als ik in de klassen kom en een deel van de lessen meemaak. Dan zie ik wat het vak van leerkracht inhoudt. Hoe leerkrachten leerlingen stimuleren om nieuwe dingen te leren – dat vind ik zó mooi. Ook de weekopeningen en -sluitingen zijn voor mij van grote waarde.’
Heb je een advies voor iemand die de overstap naar basisschooldirecteur overweegt?
‘Oriënteer je goed. Ga in gesprek met directeur-bestuurders en leerkrachten. Die zorgvuldige oriëntatie heeft mij enorm geholpen. Directeur-bestuurder zijn is een ingewikkelde, maar ook een mooie baan.
Tot op de dag van vandaag ben ik dankbaar dat ik de stap heb gezet. Er komt veel op je af en geen dag is hetzelfde. Maar juist die afwisseling, het samenwerken met collega’s én de wetenschap dat je dit werk niet alleen hoeft te doen – dat de Heere God mij en de collega’s iedere dag bijstaat en er gebed is voor en met elkaar en ook dat er in alle kerken in Ouddorp voor onze school gebeden wordt– maakt dat ik dit werk met overtuiging en vertrouwen mag en kan doen.’
Wil je meer weten over de zijinstroomopleiding tot schoolleider? Klik dan hier.
Praatmee