Het lukte Jezus niet om grote wonderen in Nazareth te doen: hoe kan dat?

Preekverslag 18 juli 2024 7 minuten Jan-Jaap van Peperstraten
Jan-Jaap van Peperstraten

Misschien bent u in uw leven wel eens op een plek geweest, een nieuwe plaats waar u naar toe verhuisde of een nieuwe organisatie waar u voor ging werken en dat u er na een paar maanden tot uw schrik achterkwam dat je er niks voor elkaar kreeg. Alsof er een soort dempende energie om die werk- of woonplek hangt die álles opzuigt.

En je kan niet wijzen naar één persoon, of één situatie die dat zo maakt. Dan zou het makkelijk zijn. Als het probleem bij één persoon of één groepje in de gemeenschap ligt. Of één leidinggevende in het bedrijf, dan zou je er wat aan kunnen doen. Iets aanhangig maken, mensen coachen om het beter te doen. Of in een bedrijf toch maar een leidinggevende naar een “functie elders” leiden, voordat hij nóg meer ongelukken veroorzaakt… Dat alles is te verwerkelijken.

Maar dát is het niet. Het probleem lijkt collectief te zijn. Het gaat ook al eindeloos terug, lijkt het wel. Als je gaat graven hoor je steeds dezelfde gefrustreerde verhalen, over vijf jaar terug, tien jaar terug, twintig jaar terug, zestig jaar terug – en telkens hetzelfde verhaal, hooguit zijn de bordjes en de namen van de hoofdrolspelers verwisseld, maar altijd hetzelfde liedje.

Je gaat haast denken, een beetje kinderlijk haast, er rust een vloek op deze plek. Er is hier iets mis.

Het is een beetje als de Truman Show, hoe meer iedereen doet alsof er niets aan de hand is, hoe meer je er van overtuigd raakt dat de werkelijkheid niet is wat het lijkt. Er zit een werkelijkheid onder de werkelijkheid en hoe meer men doet alsof alles normaal is, des te abnormaler het blijkt.

Er hangt een energie rond Nazareth die álles opzuigt, álle initiatief, álle nieuwsgierigheid, alle inzet om iets anders te doen, álles wordt weggezogen.

Mocht u denken, in zo`n situatie, ik voel me machteloos ik kan hier niet tegenop. Dan heb ik woorden van troost. Jezus raakte er ook niet doorheen. Hij wandelt ook zo'n plek binnen. Nazareth.

En nu staat daar heel beleefd zijn vadersstad maar het historische Nazareth van tweeduizend jaar heen, zo moet u zich voorstellen, dat was echt een gat in de grond. Nazareth was een dorpje. En zo te horen was het geen idyllische plek waar mensen Langs het Tuinpad van mijn Vader neuriën terwijl ze de blinkende schoven binnenhalen. Integendeel.

Er hangt een energie rond Nazareth die álles opzuigt, álle initiatief, álle nieuwsgierigheid, alle inzet om iets anders te doen, álles wordt weggezogen. Alsof er een zwart gat onder Nazareth ligt. En die negatieve energie is zo krachtig dat zelfs Jezus er niks mee kan. Het lukt Hem niet om grote wonderen te doen. En dat komt niet omdat er wat scheelt aan Jezus.

En het probleem is ook niet een vloek die ooit over Nazareth is uitgesproken, of dat er een boze geest rondzweeft, of dat Nazareth gebouwd is op een indianenbegraafplaats. Neen. Nazareth dat zijn de mensen, Nazareth dat is die gemeenschap, al tien jaar, twintig jaar, zestig jaar exact hetzelfde. Van generatie op generatie, negativiteit, alleen maar op elkaar letten, dat niemand uit de rij danst. En als iemand uit de rij danst, dan is dát het Zwarte Schaap. Een soort negatieve sociale controle. Een soort kringverjaardag in de Hel, dat is Nazareth.

Jezus hoorde er niet bij. Hij is verhuisd naar de grote stad. En nu Hij terug is, motten ze Hem niet.

En dat alles natuurlijk met een religieus sausje. Want hoe klein Nazareth ook is, ze hebben wél een synagoge. Daar stoppen ze veel energie in. Ze laten zich er denk ik ook op voorstaan, op die synagoge. Dat zou wel in het plaatje passen.

Maar Jezus hoorde er niet bij. Hij is verhuisd naar de grote stad. En nu Hij terug is, motten ze Hem niet. Is dat niet de timmerman, de zoon van Maria? Sommige commentatoren willen daar wat vrooms in lezen. Maar het zijn geen positieve woorden. Het is een gecalculeerde belediging. In het Palestina van de eerste eeuw een man met de naam van zijn moeder aanspreken had maar één bedoeling. Benadrukken dat dat huwelijk met Jozef, daar was wat mee. Misschien is Jezus wel een onecht kind.

In Nazareth heeft men lange, genadeloze geheugens. Ze missen niks! Of althans, ze missen niks wat je negatief kan uitleggen. Elke roddel van dertig jaar geleden wordt gekoesterd. En aan de tapkast van café het Kruispunt gaat het er elke zaterdagavond nog over, hoe de achteroudoom van Pietersen ooit eens een schaap heeft genaast van de overgrootvader van Jansen. Althans. Volgens Jansen, die het nooit zal loslaten, die koestert die zogenaamde diefstal in zijn hart. Heerlijk verongelijkt zijn. De ganse dag door. Ze missen niks negatiefs. Maar alle dingen die er wel toe doen. Die zien ze niet.

En het probleem is niet Jansen, niet Pietersen, maar iedereen. Heel Nazareth is het probleem. De gemeenschap is het probleem. En een éénling kan daar weinig tegen. En niet elk probleem heeft een oplossing. Of liever jij bent niet de oplossing voor elk probleem. Zelfs Jezus is niet de oplossing voor Nazareth, althans niet in de zin dat Hij iets kan doorbreken.

Als mensen zich collectief geestelijk afsluiten voor iemand, nee, dan kan zelfs Jezus niks.

Want een ontmoeting met iemand die meer blijkt te zijn dan waar je hem voor hield is heel ontregelend. Ronduit bedreigend! Dat confronteert je namelijk met jezelf! Dat is niet leuk. Moet jij zelf niet veranderen? Is mijn leventje wel zo vanzelfsprekend? Was het wel zo leuk om Jezus als kind ondersteboven in de prullenbak te kieperen? Ja. Dan is het makkelijkste om je te verschuilen achter gemok, ressentiment, achter hij denkt zeker dat die meer is als een ander.

En als mensen zich collectief geestelijk afsluiten voor iemand, nee, dan kan zelfs Jezus niks. En waarom niet? Omdat Hij dat enkel had kunnen doen met zoveel goddelijke kracht dat het gewelddadig was geweest. Hij had een legioen engelen kunnen oppiepen en voor de duidelijkheid even het dorpshuis tot de grond toe platbranden. Pour encourager les autres.

Maar wat lost dat op? Ja, de mensen buigen zich in angst voor je neer. Maar wil jij dat mensen zich in angst voor je neerbuigen, omdat ze niet anders kunnen? Ja, tirannen willen dat. En daar heb je een eindeloze stoet van, groot en klein. En heb je met de één afgerekend duikt de volgende alweer op. Daar komt geen einde aan.

Het is zó makkelijk ook om mensen te laten buigen. Het is ook heel makkelijk om mensen te manipuleren, als je eenmaal weet hoe. Als je maar in een positie bent om iets van ze af te pakken. Een baantje, een huisje, een beetje status. Kun je dat van iemand wegnemen, of datgene gewoon kapotmaken, dan is het van jou. En die persoon is ook van jou. Knielen jij. En braaf smeken!

Geloof is altijd geloof in vrijheid. Afgedwongen geloof is betekenisloos. Hij dwingt zich niet op.

Maar Jezus is geen tiran. Dit verhaal zegt dus heel veel. Het gaat voor een stukje over Nazareth. En we kunnen zulke plekken tegenkomen in ons leven. Ze leren ons dat niet elk probleem opgelost kan worden, dat je soms echt ergens wég moet gaan om niet opgezogen te worden door de toxische slurrie.

Maar belangrijker nog: het zegt ons iets over Jezus. Wie Hij is. Hij komt niet naar Nazareth om zijn recht op te eisen. Hij eist geen erehagen, geen slingers en ballonnen. Hij deelt geen cadeautjes uit, dat je bij Hem in de schuld komt, Hij eist geen genoegdoening. Hij maakt geen rekeningen op die nog vereffend moeten worden (voor alle keren dat Jezus gepest is op het speelplein van de School met de Bijbel, en later op de Timmervakschool).

Hij brengt zichzelf, Hij brengt zijn Woord. Hij ís dat Woord. En dat Woord brengt een grotere vrijheid dan je bedenken kan. Je mág je er door laten raken. Het is gratis. Maar Hij dwingt zich niet op. Geloof is altijd geloof in vrijheid. Afgedwongen geloof is betekenisloos. Hij dwingt zich niet op. Hij kan het niet, en hij kán het niet omdat Hij dat niet wíl. 

Jezus volgen kan ook betekenen. Wég uit Nazareth. Weg uit plekken waar je niets goed kan doen.

Het is net als met God, je kan Gods Almacht niet losmaken van Gods Goedheid én niet losmaken van de grondstructuur van het menselijke bestaan: dat mensen vrije wil hebben. Je kan mensen net zo min dwingen een levend geloof te hebben als dat je een vierkante cirkel kan maken. 

Volg je dat Woord dat Jezus brengt, dan is dat gratis. Het kost geen geld. Maar het is niet goedkoop. Jezus volgen kan ook betekenen. Wég uit Nazareth. Weg uit plekken waar je niets goed kan doen, een ánder pad inslaan. Nieuwe dingen leren, een nieuw leven op je nemen. Zodat ook wij op onze beurt die boodschap van bevrijding kunnen doorgeven.

Bovenstaande boodschap is afkomstig van priester Jan-Jaap van Peperstraten en is met toestemming overgenomen door Cvandaag. Klik hier om de website van Jan-Jaap van Peperpstraten te bezoeken.

Praatmee

Beluister onze podcast

#337 Patrick & Jeffrey over dominee Olaf Latzel, de Tempelberg en Donald Trump
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Pakistan
Nieuws

Evangeliserende christenen in Pakistan opgepakt: "Ik ben bereid de prijs te betalen voor mijn bediening"

Een christelijke vrouw is in Pakistan samen met haar zus en drie andere christenen gearresteerd. Ze worden verdacht van het overtreden van de blasfemiewet. Ze houden zich bezig met evangelieverspreiding onder moslims. Nadat ze op borgtocht werden vri

Cvandaag podcast
Podcast

Cvandaag podcast over dominee Olaf Latzel, de Tempelberg en Donald Trump

Een Duitse dominee stond vorige week voor de rechter. Redacteur Patrick Simons praat je bij over deze kwestie. Ook een omstreden uitspraak van presidentskandidaat Donald Trump komt ter sprake. Presentator Jeffrey Schipper wijst op de geestelijke stri

Ds. Arie van der Veer
Column

Mijn lichaam is op (maar ik geloof nog steeds dat God regeert)

Ik zit in de oude clubfauteuil op mijn studeerkamer. Hij hoort al jarenlang bij mijn vaste inventaris.Ik denk nog eens terug aan de afgelopen dagen. Het waren heftige dagen. Wat ik wilde doen, is gedaan. De kinderen hebben me geweldig geholpen. Al wi

Ds. J. Koppelaar
Video

Ds. Koppelaar wijst op Bijbeltekst over rijkdom: "De wortel van alle kwaad"

Ds. J. Koppelaar stond onlangs in een preek stil bij het thema rijkdom. Zo wees de hersteld hervormde emeritus-predikant onder meer op de onverzadigbaarheid en arrogantie die de kop kunnen opsteken als je rijk bent. Volgens Koppelaar is ware rijkdom

Ron van der Spoel
Video

Ron van der Spoel behandelt een ontroerende vraag van God: 'Hoe kan Ik je ooit loslaten?'

In de serie 'Vragen van God' behandelt Ron van der Spoel wekelijks een vraag die God in de Bijbel aan de mens stelt. Ditmaal behandelt hij een vraag uit een Hosea 11: 'Hoe kan Ik je ooit loslaten?' Het simpele antwoord daarop is dat God dat niet kan

Maarten Dees
Video

Open Doors-directeur ziet agenda achter extreem geweld tegen Nigeriaanse christenen

Uit een nieuw rapport van het Observatory for Religious Freedom in Africa (ORFA) blijkt dat in de afgelopen vier jaar ruim 55.000 mensen door geweld om het leven zijn gekomen. Het grootste deel hiervan is christen. De terroristische groepering Fulani

Bijbellezen
Verdieping

Afnemende kennis van verhaal van de Bijbel leidt tot verwereldlijking

Het grote verhaal van schepping, zondeval, verlossing en herschepping wordt verteld en moet verteld worden. De Bijbel doet het. En hoe we het ook wenden of keren, we leven bewust of onbewust in en vanuit een groter verhaal. Dat stempelt ons handelen.

GZB-retraite
Nieuws

GZB organiseert retraite voor predikanten en kerkelijk werkers

Hoe blijf je dicht bij je roeping als predikant en kerkelijk werker? Op D.V. dinsdag 10 september organiseert de GZB een retraite over dit onderwerp in Zeist. We willen ons daarbij laten inspireren door de wereldkerk. ‘s Morgens helpt prof. dr. Edwar

Meerartikelen

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp citeert bekend gedicht van Portia Nelson: 'Ik loop op straat'

Als we achter Jezus aangaan, doen we dat vrijwel altijd met vallen en opstaan. Dat wijst de praktijk vaak genoeg uit, zo vertelde Wilkin van de Kamp in de vorige aflevering van de serie 'Begin je dag met God'. In aflevering 95 komt de christelijke sp

Arie de Rover
Boekfragment

In christelijke kring worden seksuele zonden sterk uitvergroot

Moralisme, het hanteren van de moraal voor je eigen zekerheid, leidt bijna altijd tot selectieve verontwaardiging: de ene zonde wordt zwaarder gewogen dan de andere. Als je identiteitszekerheid nog voor een groot deel afhangt van je morele prestaties

Ds. J. Koppelaar
Video

Volgens ds. Koppelaar is Istanbul het Babylon waar Openbaring over spreekt

In het Bijbelboek Openbaring, wordt veelvuldig gesproken over Babylon. Deze stad staat symbool voor corruptie, zonde en afgoderij. Uiteindelijk zal zij vernietigd worden. Ds. J. Koppelaar stond hier onlangs in een preek bij stil. Volgens de hersteld

Barnabas
Video

Nigeriaanse pastor overleefde ternauwernood een moordaanslag

Volgens recente rapporten zijn 16,2 miljoen christenen door bruut geweld in Afrika van huis en haard verdreven. In Nigeria worden christenen steeds vaker het doelwit van gewelddadige aanvallen. Een stille ramp voltrekt zich, de wereld lijkt er geen o

Nederland zingt in de zomer- Urk
Video

Terugkijken: Nederland Zingt was te gast bij Zingen in de Zomer op Urk

Op Urk wordt er al bijna 50 jaar elke zomer gezongen! Dat was voor het EO-programma Nederland Zingt een goede reden om langs te gaan bij één van de mooiste en grootste samenzangmomenten van het jaar. Duizenden mensen uit het hele land komen naar het

ChristenDOM?
Video

Wat zijn de effecten van het transgenderisme? Bekijk de video

'Wat zijn de effecten van het transgenderisme? En waarom komt het niet overeen met wat de Bijbel zegt?' Die vraag staat centraal in een nieuwe video van het YouTube-kanaal ChristenDOM?. Op dit kanaal wordt er middels uitlegvideo's ingegaan op allerle

Piet Vergunst
Verdieping

Waar blijft het debat over de identiteit en roeping van onze kerk?

‘Hoe droeviger de toestand van de kerk is, hoe meer wij haar in liefde moeten blijven aanhangen’, leerde Calvijn ons. Is het de verdrietige of kwetsbare situatie van de kerk waardoor het debat over haar identiteit en roeping ontbreekt? Ja. Op de jaar

Chris Verhagen
Video

Waarom is de alverzoening onbijbels? Christelijke apologeet geeft antwoord

"Het valt me op dat er steeds meer evangelische christenen lijken te zijn die geloven in de leer van de alverzoening", merkt Chris Verhagen op. De alverzoening is de overtuiging dat niemand uiteindelijk verloren zal gaan of eeuwig tot de hel veroorde

 Ds. C.J. (Corjan) Rijsdijk
Video

Moeten christenen streven naar een groot geloof? Ds. Rijsdijk antwoordt

De discipelen worstelen met de opdracht om grenzeloos te vergeven, zelfs zeven keer per dag. In Lukas 17:5-6 vragen de discipelen aan Jezus: “Vermeerder ons geloof!” Jezus antwoordt dat zelfs een geloof als een mosterdzaadje voldoende is om een moerb

Faber
Nieuws

PKN uiterst kritisch op minister van Asiel: 'Blijft van medemenselijkheid weinig over'

De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) reageert zeer kritisch op het voornemen van minister Marjolein Faber (Asiel) om vanaf komend jaar te stoppen met de financiering van de opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers. Zo stelt scriba René de Reuver d

Het Zoeklicht
Nieuws

Zoeklichtdag op komst: ‘Groot is Uw trouw’

Stichting Het Zoeklicht bestaat dit jaar maar liefst 105 jaar en het gelijknamige magazine is de honderdste jaargang ingegaan. In al die jaren is God trouw geweest aan de organisatie. Daarom is het thema van de Zoeklichtdag op zaterdag 5 oktober: ‘gr

Frankrijk
Nieuws

Man opgepakt na brand in historische kerk Frankrijk

In Frankrijk is een man gearresteerd in verband met de verwoestende brand eerder deze week in een historische katholieke kerk. Volgens lokale media is de dader een recidivist die eerder al talloze branden in kerken probeerde te stichten. Hij zou op z