Wilkin van de Kamp: "Het kruis is zoveel meer dan de ultieme demonstratie van zelfopofferende liefde"
"Het kruis is zoveel meer dan de ultieme demonstratie van zelfopofferende liefde. In de Oosters-Orthodoxe Kerk is het kruis geen teken van smaad en schande, maar is de gekruisigde de triomferende verlosser. Gods triomftocht begint aan het kruis. Door het kruis gaat God de strijd met het kwaad aan en wordt de dood onderuit gehaald. Jezus wordt door het lijden, het sterven en de confrontatie met dood Koning van deze wereld.” Aan het woord is Wilkin van de Kamp. In aflevering 46 van de serie 'Begin je dag met God' vertelt de christelijke schrijver en spreker waarom Jezus' kruisdood zoveel meer omvat dan alleen de ultieme demonstratie van zelfopofferende liefde.
De apostel Petrus schrijft in zijn eerste brief dat Jezus na Zijn sterven naar het dodenrijk is gegaan om aan de gestorven rechtvaardigen uit het Oude Verbond het goede nieuws bekend te maken wat Jezus heeft gedaan. Petrus schrijft in zijn eerste brief: ‘Christus heeft als een onschuldige voor schuldigen geleden voor onze zonden. Voor eens en voor altijd om ons bij God terug te brengen. Hij is lichamelijk gestorven, maar is weer levend gemaakt door de Geest. Zo kon Jezus naar de geesten gaan die in de onderwereld (het dodenrijk) gevangen zaten, om hun bekend te maken wat Hij heeft gedaan.’
De geesten of zielen van deze mensen die overleden waren, werden bewaard in het dodenrijk. Petrus noemt deze plaats een ‘gevangenis’, zoals het ook beschreven was door de profeet Jesaja: ‘Zij, de overledenen, zullen verzameld geworden als gevangenen in een kerker. Ze zullen opgesloten worden in een gevangenis, maar na vele dagen zal er weer naar hen omgezien worden.’ Een andere vertaling zegt: ‘En na vele dagen zullen zij bezocht worden.’
Dat is precies wat er is gebeurd tussen kruis en opstanding: Jezus predikte hen in het dodenrijk dat de Vader op hun wacht en dat Hij de rechtvaardigen mee wil nemen als krijgsgevangen de hemel in. Paulus schreef: Toen Hij opsteeg naar omhoog, voerde hij gevangenen mee.’ Een grote stoet van rechtvaardigen uit het Oude Testament volgden Jezus naar de hemel. Jezus overwinning’ is allesomvattend. Het omvat niet alleen ons leven, maar alle die ooit geleefd hebben en nog geboren worden.
‘Christus Victor’ was de dominante versie op het kruis gedurende de eerste 1000 jaar van de kerk, uiteengezet door verschillende kerkvaders. Zij geloofden dat de menswording, de kruisiging en opstanding van Jezus gericht waren om ons te bevrijden uit de macht van de zonde, de dood en de duivel. Christus Victor is nog steeds de oosters-orthodoxe benadering van het kruis als strijdperk.
Het kruis is zoveel meer dan de ultieme demonstratie van zelfopofferende liefde, hoe waar ook. In de Oosters-Orthodoxe Kerk is het kruis geen teken van smaad en schande, maar is de gekruisigde de triomferende verlosser. Gods triomftocht begint aan het kruis. Door het kruis gaat God de strijd met het kwaad aan en wordt de dood onderuit gehaald. Jezus wordt door het lijden, het sterven en de confrontatie met dood Koning van deze wereld. Een groots en ongelooflijk plan wat alleen God heeft kunnen bedenken.”
Kijk in onderstaande video van Stichting Vrij Zijn de 46e aflevering van de serie 'Begin je dag met God' terug.
Praatmee