Dit artikel is nu opgeslagen in je
dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.
Samen lezen Annemarieke Graveland en dr. Piet van Midden de Bijbel en inmiddels zijn ze aangekomen bij Matteüs 22. Afgelopen maandag schreef Annemarieke daar een column over en Van Midden reageert vandaag: 'Mijn overgrootmoeder is kreunend gestorven omdat ze zich niet uitverkoren wist.'
Met Matteüs 22 kom je al aardig in de zone waarover de meeste lezers vragen hebben. Je schrijft dat je al die intern-joodse discussies moeilijk vindt. Daarin ben je in de kerk niet de enige. Je komt ermee in een andere denkwereld. Het helpt al als je bedenkt dat Jezus in de ogen van zijn tijdgenoten een farizeeër was. In de kerk is dat vaak een negatieve aanduiding. En niet alleen daar. Als je farizeeër opzoekt in het woordenboek, vind je woorden als schijnheilige. Met alle ellende van dien. Maar de discussies die Jezus met de farizeeërs voert, zijn heel gewoon in Jezus’ dagen. Dat is een onderlinge stijl. Dat er verschil van inzicht is tussen de farizeeërs en Jezus is duidelijk. En dat verschil mag er ook zijn.