SebastiaanvanWessem


Opinie

Jezus sprak niet alleen over vergeving: is het evangelie te klein gemaakt?

En toch wringt er iets. Want als het evangelie alleen hierom draait, verdwijnen veel andere Bijbelse thema's naar de achtergrond. Het Koninkrijk van God. De vernieuwing van de schepping. De roeping van de mens. De plaats van Israël. De overwinning op

Opinie

Schokkend hoe christenen op een dwaalspoor worden gezet

Een recent voorbeeld is de Bijbels gezien niet heel sterk gefundeerde Woord van Geloof (Word of Faith) beweging, in ons land geleid door een aantal opkomende jongere leiders. Ik heb daar zo mijn zorgen over. Een andere wind die waait in ons land, en

Opinie

Lezen we de Bijbel of onze eigen overtuigingen?

Serie: Het grotere verhaal van de Bijbel In een nieuwe artikelenserie neemt Sebastiaan van Wessem lezers mee in de grote verhaallijn van de Bijbel. Aan de hand van thema’s als het Koninkrijk van God, Israël, de eindtijd en Gods herstelplan onderzoekt

Opinie

Misverstand in evangelische kringen: Zalving is geen mystieke kracht

In dit artikel wil ik het begrip zalving terugbrengen naar zijn Bijbelse kern. Niet om deze ervaringen te bagatelliseren, maar om tot de kern te komen van wat de Bijbel werkelijk bedoelt. Zalving is geen mystieke kracht of een hoger geestelijk niveau

Column

Opwekking, verdrukking of herstel? Toekomstvisie van christenen doet ertoe

Wat we in de theologie eschatologie noemen, onze kijk op wat komen gaat, functioneert in de praktijk als een onderstroom onder alles wat we doen. Zij vormt onze gebeden, onze keuzes en ons discipelschap, vaak zonder dat we ons daarvan bewust zijn. We

Opinie

Tijd voor theologische schoonmaak om scheidingsmuur te slopen

Het is een complex conflict dat niet alleen politiek en militair is. Er ligt een hele geestelijke wereld achter. Een duur woord is het woord 'eschatologie', ofwel de leer van de laatste dingen. Sommige christenen hebben niet een heel duidelijke keuze

Column

Zullen we Christus herkennen wanneer Hij terugkomt?

Maar er is nog iets anders waar ik mij druk om maak. Ik ben bang dat veel christenen de wederkomst van Christus zullen missen, zoals veel Joden 2000 jaar geleden zijn eerste komst hebben gemist. Waarom denk ik dat? Omdat Jezus misschien wel heel ande