Christenen die betrokken zijn bij geslachtsveranderende operaties normaliseren het kwaad

Dagelijks leven 11 januari 2023 John Piper
John Piper

De bekende Amerikaanse bijbelleraar John Piper heeft in zijn podcast een vraag van een christelijke verpleegster beantwoord, die via haar werk betrokken is geraakt bij geslachtsveranderende operaties. In dit artikel wordt het inhoudelijke antwoord van Piper vertaald weergegeven. Piper: "Plotseling, of niet zo plotseling, zijn de krachten die in het ziekenhuis aanwezig zijn, verschoven van een genadevolle focus op genezing, naar het demonische doel van vernietiging."

God wordt het meest verheerlijkt in ons wanneer wij het meest tevreden zijn in Hem. We willen God verheerlijken in alles wat we doen door van Hem te genieten in alles wat we doen. Daar hoort ons werk ook bij. En dus krijgen we vaak de vraag of een christen wel kan deelnemen aan sommige twijfelachtige praktijken van zijn of haar werkgever. De vragen zijn meestal heel specifiek, maar de principes zijn meestal breed toepasbaar.

De vraag van vandaag is van een anonieme vrouw. Ze schrijft: 'Pastor John, hallo! Ik ben een verpleegster die mensen voorbereid op operaties en hen helpt bij het herstel erna. Ik doe dit voor een ziekenhuis dat geslachtsveranderende operaties uitvoert. Ik speel geen rol in de beslissingen die worden genomen om deze operaties te ondergaan. Ik geloof dat deze beslissing zondig is. De vraag die ik echter niet kan oplossen, is deze: is het zondig om als verpleegster betrokken te zijn bij voor- en nazorg van deze patiënten?'

Mijn antwoord is dat ik denk dat ze haar bediening als verpleegkundige zal moeten verplaatsen. Het is namelijk echt een bediening, ze is een christen en ze is een verpleegster. Ze zal naar een omgeving toe moeten waar geen operaties worden uitgevoerd of hormonen worden gebruikt die onderdeel zijn van de illusie dat een man een vrouw kan worden of dat een vrouw een man kan worden. Het is denk ik nuttig om nu eerst een stap terug te doen om te proberen te begrijpen waarom het soms goed en gepast is voor een christen om te werken in een instelling waar misschien niemand anders gelovig is. Maar ook waarom het soms ongepast of schadelijk kan zijn om in een dergelijke omgeving te werken, en wanneer dit het geval is. Wat is het verschil tussen deze twee situaties?

Werken aan het leven
We nemen een ziekenhuis als voorbeeld. Laten we, ter wille van het voorbeeld, aannemen dat niemand anders in dit ziekenhuis christen is. Er is maar één christelijke verpleegster. Wat dat bijbels betekent, volgens Romeinen 14:23 en Hebreeën 11:6, is dat vrijwel alles wat in dit ziekenhuis wordt gedaan, door iedereen behalve deze vrouw, zondig is. Omdat het "zonder geloof onmogelijk is God te behagen", en "alles wat niet uit het geloof voortkomt, is zonde", zeggen die twee teksten.

Maar hier is het andere enorm belangrijke feit: vanwege Gods algemene genade en omdat een deel van Zijn wet op elk menselijk hart is geschreven, inclusief dat van ongelovigen, geldt hier ook nog iets anders. Dit komt doordat er in veel van deze ongelovige medische medewerkers sporen van uiterlijke christelijke deugd zijn overgebleven van toen zij zelf of hun ouders of grootouders geloofden. Vanwege dit gegeven zijn de meeste praktijken en de meeste kortetermijndoelen van deze genezingsinstelling uiterlijk dezelfde praktijken en dezelfde kortetermijndoelen die deze christelijke verpleegster ook navolgt. Haar collega's streven ernaar in ongeloof; zij streeft ernaar vanwege haar geloof in Christus.

Alle soorten operaties, het geven van allerlei soorten medicijnen, allerlei soorten therapieën en beleid van zorg en bescherming worden door ongelovigen uitgevoerd. En de verpleegster streeft deze na omdat hun uiterlijke vorm de vorm is van Christusverheerlijkende liefde, wat voor haar daden van aanbidding zijn. Maar voor de ongelovigen worden ze gerechtvaardigd door mensgerichte waarden. Gezien het gegeven waar ziekenhuizen voor zijn, is er een opmerkelijke externe gedragsoverlap tussen de Christusverheffende liefde van de verpleegster en het mensgerichte, ongelovige humanisme van het andere personeel. Er is een overlap van externe vormen van deugd.

Een van de opmerkelijke fenomenen die gepaard gaan bij deze situatie is dat de externe praktijken en de kortetermijndoelen zo natuurlijk uit zowel het hart van de christelijke verpleegster als de harten van ongelovigen voortvloeien, dat geen van beiden aanneemt dat de ander een christen of een niet-christen is. De christelijke verpleegster voelt zich dus niet gecompromitteerd door haar werk daar. Het betekent niet dat ze het ongelovige wereldbeeld deelt.

Werken aan vernietiging
Wat gebeurt er wanneer iets van Gods algemene genade wordt onthouden, en Gods wet die in het hart is geschreven dieper wordt onderdrukt, en de overblijfselen van uiterlijke christelijke deugdzaamheid van vorige generaties meer en meer worden losgelaten? Wat er gebeurt, is dat een deel van de overlap tussen Christusverheerlijkend, op geloof geworteld christelijk gedrag en ongelovig gedrag, verloren gaat. Het ziekenhuispersoneel bijvoorbeeld, kan in plaats van voor oude mensen te zorgen, ze nu ook via euthanasie doden. In plaats van voor moeders en baby's in crisiszwangerschappen te zorgen, kan personeel nu de kinderen vroegtijdig doden. In plaats van mannen en vrouwen te helpen bloeien, streven ze nu de illusie na om mannen chirurgisch en hormonaal in vrouwen te veranderen en vrouwen in mannen, wat nooit kan gebeuren.

Plotseling, of niet zo plotseling, zijn de krachten die in het ziekenhuis aanwezig zijn, verschoven van de genadevolle focus op genezing naar het demonische doel van vernietiging. In plaats van verzachtend mededogen voor bejaarden, worden ze vernietigd. In plaats van prenatale en postnatale zorg, worden ongeborenen vernietigd. In plaats van door God gegeven mannelijkheid en door God gegeven vrouwelijkheid te waarderen, wordt er vernietigd. In de eerste twee gevallen is de vernietiging de dood. In het geval van chirurgisch of hormonale pogingen tot geslachtsverandering, verwerpen ze niet alleen Gods goede ontwerp voor man en vrouw, maar brengen ze vaak onomkeerbare tegenstellingen tussen lichaam en ziel in beweging. Dit kan leiden tot een ellende die onze generatie zich de komende decennia nauwelijks kan voorstellen.

Dat betekent dat we nu een nieuwe situatie hebben voor onze christelijke verpleegster. Sommige van de nieuwe praktijken en de nieuwe kortetermijndoelen zijn niet langer gewone genade die uit ongelovige harten stroomt. Nu zijn de praktijken en doelen zelf, en niet alleen maar hun ongelovige wortels, in strijd met Gods wil en zeer destructief voor degenen die zorg zouden moeten krijgen.

Kan een christen hieraan meedoen?
De christelijke verpleegster staat dus voor een nieuwe uitdaging. Niet: "Hoe handel ik als christen in het nastreven van gedeelde opvattingen over extern goed doen?" - dat is waar ze de hele tijd mee kon leven tot aan deze nieuwe praktijken. Niet: "Hoe oefen ik als christen het nastreven van gedeelde opvattingen over extern goed doen uit?" Maar: “Kan ik als christen praktijken en doelen delen die niet langer Gods algemene genade weerspiegelen? Praktijken die niet langer enige overblijfselen van lang verlaten christelijke deugdzaamheid weerspiegelen?”

De deelname van deze verpleegster wordt, tegen haar wil, een aanmoediging voor het tegenspreken van Gods geopenbaarde wil. En mijn aanmoediging voor deze verpleegster is: doe het niet, want nu zijn uw vaardigheid en bediening niet langer simpelweg een deugdelijke deelname aan de algemene genade van genezing, gedaan in de naam van Jezus. Maar nu moeten uw vaardigheid en bediening worden gebruikt in een omgeving waar de uiterlijke manifestaties van Gods orde openlijk worden getrotseerd, en waar onnoemelijke schade wordt toegebracht aan soms wanhopige mensen. Wat betekent dat uw deelname, tegen uw wil, een aanmoediging wordt om Gods geopenbaarde wil tegen te spreken, om mensen schade toe te brengen en om een deel van de voortdurende normalisering van het kwaad in dit ziekenhuis en in de wereld te brengen. Dus ik moedig je aan om de Heer oprecht te zoeken om alternatieve manieren te vinden zodat je je levengevende vermogens kunt blijven gebruiken.

John Piper is bekende een Amerikaans baptist en predikant en theoloog die diverse christelijke boeken op zijn naam heeft staan. Piper was van 1980 tot 2013 predikant van Bethlehem Baptist Church in Minneapolis.

Praatmee

Beluister onze podcast

#389 Martin Koornstra & Jan Pool over geloven in tijden van ziekte en een God van wonderen
Of beluister op:

Meerartikelen

Bondi Beach
Nieuws

Christenen geschokt na antisemitische aanslag: ‘Feest van licht werd daad van duisternis’

De dodelijke aanslag op een Chanoeka-viering op Bondi Beach in Sydney heeft ook in Nederland diepe verontwaardiging en afschuw losgemaakt. Politici en theologen spreken hun steun uit aan de Joodse gemeenschap en waarschuwen voor het toenemende antise

Bijbels
Nieuws

Nicaragua verbiedt invoer van Bijbels voor toeristen

Toeristen die Nicaragua binnenkomen, mogen geen Bijbel meer meenemen. Ook andere boeken, kranten en tijdschriften zijn voortaan verboden bij de grens. Dat blijkt uit informatie van de Britse organisatie Christian Solidarity Worldwide (CSW). Religieuz

Pakistan
Nieuws

Nieuwe Pakistaanse wet moet christenen beter beschermen

Het Pakistaanse parlement heeft begin deze maand ingestemd met wetgeving voor de oprichting van een Nationale Commissie voor Minderheidsrechten. Daarmee wordt gehoor gegeven aan een al jaren bestaande oproep om de positie van religieuze minderheden,

LEEF! Deventer
Video

Feest bij doopdienst in Deventer: bekijk de beelden

In Deventer was het feest tijdens een doopdienst waarin vijf mensen zich lieten dopen en nog eens acht zich meldden voor een volgende doop. Veel van hen groeiden niet op met het christelijk geloof, maar kozen nu bewust voor een leven met Christus. Da

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden vertelt over vrouw die tot geloof kwam na kapitale blunder op het werk

"Ze werd stilgezet, afgebogen en kwam in de kerk terecht. Uiteindelijk vond ze dezelfde God als haar manager, de God van Mozes", aldus ds. G. van Zanden. In een recente preek over de brandende braambos uit Exodus 3, deelde de hervormde predikant uit

Generatie Z
Nieuws

IFES-rapport laat zien hoe Generatie Z christelijk studentenwerk verandert

Een nieuw rapport van de International Fellowship of Evangelical Students (IFES) laat zien dat Generatie Z het christelijk studentenwerk wereldwijd ingrijpend beïnvloedt. De organisatie roept kerken en studentenbewegingen op om verder te kijken dan h

Christelijk Urker Visserskoor
Video

Krachtige samenzang uit Urk: Visserskoor ontroert met Psalm 1

Het Christelijk Urker Visserskoor brengt opnieuw een geliefde psalm tot leven. In deze muziekvideo zingen de mannen Psalm 1, een psalm die oproept om dicht bij Gods weg te blijven en te vertrouwen op Zijn zegen. De krachtige samenzang, de herkenbare

Tijs van den Brink
Persbericht

Tijs van den Brink sluit 'Adieu God?' af met speciaal slotakkoord

Na dertien jaar en bijna 200 gesprekken met bekende Nederlanders neemt Tijs van den Brink afscheid van Adieu God?. Het programma groeide uit tot een vaste plek voor openhartige gesprekken over geloof, ongeloof en alles daartussenin. In twee speciale

Meerartikelen

Ds. A. L. Molenaar
Interview

Ds. Molenaar ziet de kerk als een olijfboom: “Soms dor en droog, maar het blijft Gods planting”

Ds. A. L. Molenaar had zichzelf als jongen nooit op de kansel zien staan. Toch liet God hem niet los. Via een innerlijke worsteling, een ommekeer in zijn werk en een lange weg van studeren, groeide een roeping die steeds concreter werd. “Het is een b

Johan Vink
Opinie

Christenen hebben geen cultuurstrijd nodig, maar Koninkrijksdenken

Steeds vaker wordt bepleit dat we als christenen uitdrukkelijker moeten opkomen voor christelijke waarden die in onze samenleving bij het grof vuil zijn gezet. Hoe vaak zeggen medechristenen niet dat wij te bang zijn om onze nek uit te steken, dat we

Bijbel in Tokelau
Positief nieuws

Afgelegen eilandengroep ontvangt voor het eerst complete Bijbel in eigen taal

Op de afgelegen eilandengroep Tokelau is voor het eerst een volledige Bijbel verschenen in de eigen taal van de bevolking. De United Bible Societies (UBS) noemden dit eerder deze maand een “historische mijlpaal voor een van de meest afgelegen eilande

Sarah Floor
Nieuws

Sarah Floor brengt nieuwe single uit in aanloop naar Kerst: 'Immanuel'

'Immanuel', zo heet de nieuwste single van de christelijke zangeres Sarah Floor. De single is een vrolijk nummer die bij uitstek geschikt is voor samenzang. De zangeres laat aan Cvandaag weten dat samen zingen en samen verbinden juist in deze tijd en

Het Omega Project
Verdieping

Gods Koninkrijk is gekomen maar moet nog doorbreken: hoe zit dat? Bekijk de tutorial

In tijden van polarisatie en populisme is het belangrijk om te begrijpen dat het christelijk geloof vol paradoxen zit. Een spannende vraag is hoe we voorkomen dat we teveel of juist te weinig van Gods kracht verwachten. Hoewel Gods Koninkrijk gekomen

Sisters Vocal Group
Persbericht

Sisters Vocal Group brengt licht aan huis én op de Wallen

In de weken voor kerst worden de dagen korter en valt de duisternis snel in. Juist dan trekt Sisters Vocal Group, bekend om hun warme stemmen en lichtsnoeren om de nek, eropuit om hoop en troost te brengen waar dat het hardst nodig is. Wat begon met

Ds. M. Maas
Preekverslag

Ds. Maas wijst in preek over Openbaring op het Lam: "Daar ben je echt veilig"

"Veiligheid kun je op verschillende plekken en bij allerlei mensen zoeken, maar al die mensen en plekken hebben één ding gemeen: ze kunnen je niet voor honderd procent veiligheid garanderen. Echte veiligheid is alleen te vinden bij het Lam", aldus ds

Willem Lingeman
Opinie

Strijden christenen voor een stapel stenen of de eenheid van de gemeente?

Rechtszaken binnen de kerk zijn geen nieuw verschijnsel, maar telkens opnieuw schuren ze pijnlijk langs Paulus’ oproep om geschillen niet voor de wereldlijke rechter uit te vechten. Willem Lingeman reflecteert op de huidige situatie waarin broeders t

Bert-Jan Ruissen
Persbericht

SGP wil opheldering stopzetting EU-subsidies aan christelijke organisaties

SGP-Europarlementariër Bert-Jan Ruissen wil opheldering over de stopzetting van EU-subsidies aan christelijke organisaties. Dit vraagt Ruissen in een brief die hij met collega-Europarlementariërs stuurt aan Commissievoorzitter Ursula von der Leyen. D

Kerkscheuring CGK
Nieuws

Deputaten zien scheuring CGK steeds meer zichtbaar worden: 'We ervaren verdriet en verwarring'

Deputaten vertegenwoordiging van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) reageren op het convent dat op 29 november in Veenendaal werd gehouden. Tijdens dat convent besloten tientallen gemeenten, verbonden rond Rijnsburg, dat zij op 21 maart 2026

Poster
Nieuws

Grootse posteractie in Duitsland moet mensen weer naar de kerk brengen

Door heel Duitsland hangen sinds kort 30.000 grote posters die mensen willen aanmoedigen om opnieuw na te denken over God en geloof. Dat meldt Evangelical Focus. De campagne, ‘Die Erinnerung 2026’, is een initiatief van de christelijke omroep Bibel T

Mark en Ellen Hoefnagel
Video

Komende zondag zijn Mark en Ellen Hoefnagel te gast in Hour of Power

In Hour of Power zijn Mark Hoefnagel en zijn moeder Ellen Hoefnagel te gast. Tijdens een vakantie in Duitsland gebeurde iets wat je alleen in films ziet: het hotel stortte in. Mark lag dertien uur lang onder het puin, zonder te weten of iemand hem no