Is de God van het Oude Testament een bloedzuchtige God?

Het Oude Testament bevat een aantal verhalen die bol staan van oorlogsgeweld en waarin zelfs genocide zo nu en dan voorkomt. Zo gaf de Heere God de Israƫlieten de opdracht om het KanaƤnitische volk volledig uit te roeien, zodat ze het land konden innemen. Critici en tegenstanders van de Bijbel gebruiken de geweldsexplosies uit het Oude Testament veelal om daarmee te zeggen dat God een gewelddadig en bloedzuchtig God is. Maar is dat echt zo? Die vraag wordt behandeld in een video van het christelijke YouTube-kanaal ChristenDOM?.
āIn deze video behandelen we geen licht onderwerp, want we gaan het hebben over oorlogsvoeringā, klinkt het. āIn de tijd en cultuur van het Oude Testament werd er nog geen oorlog gevoerd met drones of andere geavanceerde tools. Nee, ze gingen elkaar ouderwets te lijf met zwaarden, speren en soortgelijke wapens. In het Oude Testament zijn meerdere van dit soort oorlogen beschreven, er komt zelfs genocide voor waar God zelf de opdracht voor gegeven had.ā
āEen van de meest bekende oorlogen in de Bijbel is dan ook de overname van KanaƤn door de IsraĆ«lieten. God vertelt het volk van IsraĆ«l dat zij een stuk land voor zichzelf krijgen. Op dat moment wonen er in KanaƤn verschillende volken. God vertelt de IsraĆ«lieten dat al die volken uitgeroeid moeten worden. De IsraĆ«lieten voeren deze opdracht uit, maar laten sommige mensen in leven en trouwen zelfs met de vrouwen van deze volkeren.ā
āHet in leven laten van deze mensen en het trouwen wordt beschreven als een zonde, omdat de IsraĆ«lieten daarmee tegen de opdracht van God ingingen. Dit bijbelverhaal is erg lastig zonder context te begrijpen. In het eerste opzicht lijkt God in dit bijbelverhaal erg bloedzuchtig, maar in het Oude en Nieuwe Testament zijn talloze situaties beschreven over Gods liefde voor de mens. Het lijkt erop dat de Bijbel zichzelf hierdoor tegenspreekt als het gaat over het karakter van God. Laten we onderzoeken of God nu echt zo bloedzuchtig is als het lijkt.ā
āLaten we eerst inzoomen op de KanaƤnieten. Zij en de omringende volken stonden bekend om hun vreselijke praktijken. Een hiervan was het offeren van kinderen en het stenigen van baby`s om de goden zoals BaƤl en Moloch een plezier te doen. Niet alleen de Bijbel maar ook externe bronnen beschrijven deze afschuwelijke religieuze activiteiten. Uit opgravingen blijkt dat kinderen tussen de drie en twaalf maanden oud op een altaar verbrand werden. Ook werden ze bij de bouw van een huis in een muur gemetseld of begraven onder de drempel.ā
āEr is ook veel bekend over het dagelijks leven van de KanaƤnieten en de afgodenverering van de BaƤl. In 1929 werden er namelijk in het ruĆÆnestadje Ugarit aan de Middelandse Zee, in het huidige SyriĆ«, kleitabletten gevonden. Door religieuze literatuur op de kleitabletten te bestuderen kwam dr. Albright in 1956 tot drie conclusies.ā
āTen eerste geloofden de KanaƤnieten dat de godin Anath tot haar knieĆ«n waadt door het bloed en de uitwerpselen van haar verslagen vijanden en daarin haar handen wast. Ten tweede had de godin Anath 88 keer seks met BaƤl die in een vorm van een koe was. Ten derde had de oppergod El tegelijkertijd seks met twee van zijn vrouwen en dochters. Het mocht duidelijk zijn dat deze religie niet bepaald lief was.ā
āDe KanaƤnieten volgden deze god en volgden dus ook zijn voorbeeld. Ik denk dat het duidelijk is dat de KanaƤnieten geen heilige boontjes zijn in dit verhaal. Hun cultuur was een gevaar voor de IsraĆ«lieten en God koos ervoor om na 400 jaar van geduld en waarschuwingen de IsraĆ«lieten te beschermen. Daarnaast waren hun praktijken ook een gruwel voor de levende God Die onrecht en misbruikt haat.ā
āHistorici beschrijven dat volken die oorlog voerden altijd de intentie hadden om een ander volk compleet uit te roeien. De reden hiervoor was simpel: als je deze jonge generatie laat leven, groeit deze op met een enorme haat tegen jouw volk en zullen zij later wraak nemen. De enige manier om deze eindeloze cirkel te stoppen was het ombrengen van iedere tegenstander die je hebt. Er was in deze tijd simpelweg geen andere manier om oorlog te voeren.ā
āOnder al die bloederigheid zien we zelfs weer de genade van God en dat Hij niet tegen de KanaƤnieten was, maar tegen hun zonde. In het Nieuwe Testament lezen we namelijk dat God de KanaƤnieten de ruimte biedt om bij Zijn volk te horen. En God is ook tegen de zonde van de IsraĆ«lieten en bestrafte hen door hen weg te laten voeren naar Babylon."
"We zien in het verhaal van de KanaƤnieten hoe God 400 jaar geduldig blijft tot het moment dat Hij Zijn recht laat spreken. Voor ons mensen zijn dit soort bijbelpassages soms lastig te begrijpen, maar wij hoeven gelukkig niet de morele scheidsrechter te zijn van dit universum. Hij vraagt ons om Hem simpelweg te vertrouwen, juist op die momenten waarop wij Hem misschien niet direct begrijpen.ā
Benieuwd naar de volledige video van ChristenDOM? Bekijk dan de video hieronder.
Praatmee