Ziggy verdiepte zich als Jood in het Nieuwe Testament: "Jezus heeft mijn straf op Zich genomen"

Levensverhaal7 april 2022 Israël en de Bijbel
Ziggy Rogoff

Ziggy Rogoff is er trots op om Joods te zijn, maar kent de God van Israël niet. Dat is ook onmogelijk, want God is veel te heilig en onkenbaar. Dat verandert als de Heere Jezus in zijn leven komt. Ziggy woont met zijn gezin in Londen en hij werkt bij Jews for Jesus.

Ziggy groeit op in Londen in een religieus gezin. Zij leven volgens de Joodse wet en hij gaat drie keer per week naar Hebreeuwse les. Een mijlpaal in zijn jonge leven is zijn bar mitswa in Jeruzalem bij de Klaagmuur. Vanaf dat moment voelt hij zich helemaal Joods. Maar van een relatie met God is geen sprake. Dat kan ook niet, zo is hem geleerd, want God is te heilig om persoonlijk gekend te worden. Tenzij God Zich uit eigen beweging laat kennen.

Hij komt op een seculiere school terecht en daar hoort hij dat christenen geloven dat Jezus, ofwel Jesjoea, de Joodse Messias is. Dit is een vreemde gewaarwording voor hem, want Ziggy kent Jesjoea alleen als een verrader van het Joodse volk, die uiteindelijk als godslasteraar is gekruisigd. Voor hem is het klip en klaar: Jesjoea kan de Messias niet zijn, want het Joodse volk verwacht hem nog altijd. Maar goed, denkt Ziggy, laat de christenen maar in Jezus als de Messias geloven; wij weten wel beter.

Door haar verhaal groeit Ziggy op met het idee dat de christenen (mede)verantwoordelijk zijn voor de moord op zes miljoen Joden.

Nazi’s zijn christenen
Ziggy’s familie van vaderskant, de Rogoffs, komt oorspronkelijk uit Rusland en Polen. De naam Ziggy is een afkorting van Zigmund, ter nagedachtenis aan zijn overgrootvader die met het grootste deel van zijn familie in de Holocaust is omgekomen. Zijn dochter, de Bubbe (oma) van Ziggy, is al in 1939 naar Engeland gevlucht en daardoor ontsnapt aan de nazi-moordmachine. In Londen werkt zij als dienstmeisje bij een christelijke familie. Als op een dag haar werkgever wil dat ze spek kookt, weigert Bubbe dit te doen. Ze legt uit dat het voor Joden verboden is om varkensvlees te bereiden. Na de dreiging van haar werkgever om haar alsnog uit Engeland te laten deporteren, loopt Bubbe nog diezelfde avond weg. Deze ervaring, en het feit dat ook Hitler zichzelf een christen noemt, versterkt het wantrouwen van Bubbe tegenover christenen. Door haar verhaal groeit Ziggy op met het idee dat de christenen (mede)verantwoordelijk zijn voor de moord op zes miljoen Joden.

Logisch denken
Ziggy gaat uiteindelijk wiskunde studeren en behaalt een doctoraat in de toegepaste wiskunde. Hij houdt van exacte wetenschappen. Over deze periode zegt hij: “Toen ik op de universiteit zat, werd ik lid van de Joodse Vereniging; ik was er trots op Joods te zijn. Maar eigenlijk was ik toen gewoon ook een atheïst, want ik kende God totaal niet. Ik dacht ook dat het onmogelijk was om Hem echt te kennen.”

Beetje bij beetje wordt Ziggy minder ‘koosjer’. Wel gaat hij nog op de hoogtijdagen naar de synagoge, omdat hij het niet over zijn hart kan verkrijgen om alle tradities los te laten. Maar hij krijgt er steeds meer moeite mee dat het Jodendom op veel van zijn levensvragen geen antwoord heeft. Ook lijkt het de wiskundige niet logisch dat van de wereldreligies, met hun verschillende opvattingen, er maar één gelijk heeft.

Rabbijnen verwerpen Hem al 2000 jaar
Op een dag vertelt een goede vriend, die overigens niet Joods is, dat hij gelooft dat Jezus de Joodse Messias is. Hij nodigt Ziggy uit om naar zijn kerk te komen. Vanwege hun vriendschap, maar vooral omdat Ziggy wil snappen waarom zijn vriend deze keuze heeft gemaakt, neemt hij de uitnodiging aan. Veel wijzer wordt hij niet, maar hier wordt wel het eerste zaadje geplant.

"Ik was er trots op Joods te zijn. Maar eigenlijk was ik toen gewoon ook een atheïst, want ik kende God totaal niet."

Na zijn studie gaat Ziggy als analyticus aan de slag. Maar zowel op zijn werk als op sociaal gebied loopt het niet lekker. Ziggy: “Ik was op een punt in mijn leven waar de dingen niet meer leken te kloppen. Ik had het moeilijk op mijn werk en in mijn privéleven.”

Het aanbod om een zeven weken durende cursus over het christendom te volgen, komt voor hem dus op een goed moment. Ziggy ziet het als een mogelijkheid om met zijn exacte kijk de beweringen over Jesjoea te toetsen. Daarover zegt hij: “Toen ik het nieuwtestamentische boek Marcus las, een beschrijving van Jezusʼ leven, herinnerde ik mij dat ik mezelf afvroeg: Heb ik de Messias gevonden? Maar direct zei een stem in mij: Hoe kan ik Jesjoea als de Messias accepteren als de rabbijnen Hem al tweeduizend jaar afwijzen?"

Het begrijpen van Jesjoea
Van een docent krijgt Ziggy het boek Verraden. Dit boek vertelt het verhaal van Stan Telchin, een Joodse vader die besluit om zijn dochter het tegendeel te bewijzen wanneer zij tot geloof in de Heere Jezus komt. Maar wanneer hij de Tenach leest en zich realiseert dat Jesjoea alle Messiaanse profetieën heeft vervuld, komen hij en de rest van de familie ook tot geloof.

Vooral door dit boek realiseert Ziggy zich dat het mogelijk is om Joods te zijn en in Jezus te geloven! Maar Jesjoea als de Joodse Messias? Zijn enige betrouwbare bron om dat te toetsen is de Hebreeuwse Bijbel, want hierin staan talloze voorzeggingen over de Messias. Ziggy duikt in de Messiaanse profetieën. Wel met enige scepsis, want de mathematicus houdt wel in zijn achterhoofd dat de kans dat alle Messiaanse profetieën in één persoon zijn vervuld, vrijwel nihil is. Dat gaat in tegen elke logica. Maar hoe meer Ziggy zich verdiept in de Tenach en het Nieuwe Testament, des te langer wordt zijn lijst met door Jesjoea vervulde profetieën. Hij ervaart zijn studie als ‘een vingerafdruk in een database met steeds weer een 100 procent match’.

"Natuurlijk was God nog steeds heilig voor me, maar niet meer ver weg. Jesjoea liet me Hem kennen!"

Ziggy: “Toen ik me realiseerde dat het portret van Jesjoea in het Nieuwe Testament overeenkwam met wat de Tenach over de Messias zei, werd ik overmand door zowel vreugde als angst. Vreugde, omdat ik een grote schat had gevonden. Angst, omdat ik schuldig stond tegenover een heilige God. Maar hierna volgde ook het overweldigende begrip wat Jesjoea voor mij had gedaan. Mijn straf had Hij op Zich genomen. Ik was vergeven - niet om iets wat ik had gedaan, maar om wat Híj had gedaan! Natuurlijk was God nog steeds heilig voor me, maar niet meer ver weg. Jesjoea liet me Hem kennen! Zoals het in Johannes 1:18 staat: ‘Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in de schoot van de Vader is, Die heeft Hem ons verklaard.’

Heel lang was mijn Joods-zijn het belangrijkste voor me. Nu weet ik en vind ik het heel logisch dat Joods-zijn plus geloven in de Messias, gelijk staat aan geloof in Jesjoea. En die boodschap wil ik heel graag doorgeven aan mijn volksgenoten.”

Bovenstaand artikel verscheen onlangs op de site van Israël en de Bijbel en is met toestemming overgenomen door CIP.nl.

Praatmee

Beluister onze podcast

#323 Patrick & Jeffrey over het CGK-convent, christelijke PVV-stemmers en vergeving
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

Marc de Vries
Video

Kersverse SGP-senator getuigt in maidenspeech van zijn geloof

"Wat is de zekerheid die je overhoudt als zelfs de vier muren van je huis niet overeind blijven staan? En uiteraard was zijn antwoord daarop: ‘Gods trouw en liefde'", aldus Marc de Vries. De Vries hield deze week zijn maidenspeech als kersverse SGP-s

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden over kerkelijke verdeeldheid: "Uiteindelijk is er maar één Heiland en één kerk"

"Wat hebben wij dan nog veel te leren met al onze kerkelijke verschillen, meningsverschillen, liggingsverschillen en weet ik wat allemaal nog meer voor verschillen. Er is maar één kerk: de algemene christelijke kerk. Evengoed als dat er maar één Zali

Joe Biden
Nieuws

Amerikaanse president maakt kruisteken tijdens pro-abortusbijeenkomst: 'Godslasterlijk'

Godslasterlijk, verachtelijk en walgelijk: zo wordt het optreden van de Amerikaanse president Joe Biden tijdens een recente pro-abortusbijeenkomst in Florida genoemd. The Christian Post meldt dat de Amerikaanse president namelijk tijdens de bijeenkom

Navalny
Nieuws

Russische priester geschorst vanwege herdenkingsdienst voor Navalny

Een Russische priester is voor drie jaar geschorst. Aanleiding is de door het patriarchaat in Moskou georganiseerde herdenkingsdienst voor de in februari overleden oppositieleider Alexei Navalny. Dat maakt Religion News Service bekend. Priester Dmitr

synode
Nieuws

PKN geeft preekbevoegdheid voor kerkelijk werkers in vacante gemeenten

In haar vergadering van 20 april heeft de synode van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) besloten dat kerkelijk werkers - in een nieuwe categorie - predikantsbevoegdheid kunnen ontvangen, namelijk in vacante gemeenten. Dit betreft een tijdelijke

kerk san francisco
Nieuws

Man (25) steekt kerkganger bij dienst in San Francisco

In San Francisco is een kerkganger neergestoken. Voorafgaand aan het incident zette het slachtoffer de dader uit de kerk, nadat hij de orde verstoorde. De aanval vond plaats terwijl aartsbisschop Salvatore in dezelfde kerk een dienst leidde. Dat meld

aanval bisschop
Nieuws

Australische politie arresteert zeven geradicaliseerde tieners na terreuraanval op bisschop

Naar aanleiding van het strafrechtelijke onderzoek dat is geopend naar de islamitische terroristische aanval op een bisschop, heeft de Australische politie zeven tieners gearresteerd. Ze worden verdacht van het aanhangen van een gewelddadige extremis

Louisa
Video

Video: Louisa vond zichzelf niet knap genoeg en stopte met eten

Louisa (16) kreeg op haar dertiende anorexia. Het begon met minder eten en meer bewegen, maar een paar maanden later lag ze in het ziekenhuis. In een videoserie over verslavingen gaat BasiC in gesprek met jongeren die te maken hebben gehad met versla

Meerartikelen

Gereformeerde Gemeente in Nederland te IJsselmuiden
Nieuws

GGiN IJsselmuiden hoopt voor zeventiende keer op komst ds. J. Roos

Sinds haar oprichting in 1979 is de Gereformeerde Gemeente in Nederland te IJsselmuiden op zoek naar een eigen dominee. Recent heeft de kerkelijke gemeente voor de zeventiende keer een beroep uitgebracht op ds. J. Roos (Barneveld). Roos werd eerder d

Jan van Luik
Video

IZB sluit zich aan bij gebedsinitiatief Thy Kingdom Come

Op initiatief van de Anglicaanse Kerk worden christenen sinds 2016 wereldwijd opgeroepen om tussen Hemelvaart en Pinksteren te bidden om de komst van Gods koninkrijk. Bij dit initiatief, dat 'Thy Kingdom Come' heet, sluiten veel kerken en christelijk

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp stelt dat mensen mede door hel- en vermoedenispreken de kerk verlaten

"Natuurlijk kan een hel- en vermoedenispreek mensen tot God brengen, maar ik ben er niet zeker van dat deze manier van getuigen in de postmoderne wereld nog werkt. De kans is groot dat mede door deze manier van preken veel mensen de kerk de rug hebbe

Han den Dekker
Verdieping

Totaal absurd: Jezus doorkruist het menselijke ego

Leven in, uit en door God, vanuit het Christusbewustzijn is non- duaal. Jezus leefde ons non- dualiteit voor. Het is een leven voorbij de polariteiten. Je ego, je oude mens leeft in polariteiten of tegenstellingen. Je ego is aan het overleven vanuit

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 38

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

dakloze
Column

Een mooie opdracht: Jezus zichtbaar maken in contact met daklozen

In de straat kwamen we meerdere mensen tegen die zichtbaar onder invloed van het een of ander waren. Eenmaal binnen hadden we vol zicht op een continue stroom mannen en vrouwen die een smoezelig pand - binnen bevond zich een bordeel - in gingen en ee

Sieberen Voordewind
Column

In de evangelische beweging worden misstanden met de mantel der liefde bedekt

Het klinkt erg vroom om misstanden in de zo mooie evangelische wereld met 'de mantel der liefde' te bedekken. Maar juist daardoor is de kans groot dat misstanden doorgaan en er nog meer mensen innerlijk (ernstig) beschadigd raken. Ook door het niet e

Ds. Bram Hofland
Opinie

Van een écht gesprek was tijdens het CGK-convent geen sprake

Afgelopen zaterdag waren we met bijna 400 leden van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) bij elkaar. Een familiegesprek. Hoognodig: want zoals het soms in families kan gaan zijn we met een heel aantal niet ‘on speaking terms’. Sommige familiele

Partijkantoor ChristenUnie
Nieuws

Partijkantoor ChristenUnie in een week tijd drie keer beklad, partij doet aangifte

Het partijkantoor van de ChristenUnie is in een week tijd drie keer beklad met pro-Palestijnse leuzen. Dat laat Jacqueline Vandermeer, adjunct-directeur van het partijkantoor, in gesprek met het Nederlands Dagblad weten. Aanvankelijk deed de partij g

Hugo de Jonge
Nieuws

Minister: Gemeente mag vrije meningsuiting waker abortuskliniek inperken en andere plek toewijzen

Het is mogelijk dat een gemeente een waker bij een abortuskliniek naar een andere plaats stuurt, ook als het gaat om een eenmensprotest. Dat stelt minister Hugo de Jonge naar aanleiding van Kamervragen van SGP-Kamerlid Diederik van Dijk. Volgens De J

Ds. D.A. Pater
Video

HHK-predikant deelt bekering van Iraanse moslim: "De kracht van het kruis was onweerstaanbaar"

"Hij zei: 'Voor mij was het aanbod van God in het kruis zo onweerstaanbaar.' Hij riep tot God om hem om Jezus' wil genadig te zijn. Hij vertelde dat vrijwel onmiddellijk de last van zijn vroegere leven van hem afgenomen werd. Die verlichting ging gep

Ds. Peter Sinia en dr. Teun van der Leer
Podcast

Cvandaag podcast: waarom de (kinder)doop opnieuw actueel is

De (kinder)doop kwam eerder dit jaar ter sprake tijdens de synode van de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK). "We proberen als kind gedoopte gelovigen die verlangen naar de geloofsdoop tegemoet te komen, ondanks dat onze belijdenisschriften dat ni