Dr. M. Klaassen: "Hoofdbedekking geen achterhaald gebruik"
"Hoofdbedekking is geen achterhaald gebruik, maar een zinvol teken van respect voor God en Zijn scheppingsorde," stelt dr. M. Klaassen. In het Reformatorisch Dagblad reageert de hervormde predikant op een column van zijn collega ds. J. Belder over hoeden in de kerk.
Deze discussie is gebaseerd op 1 Korinthe 11, waar Paulus richtlijnen geeft aan vrouwen binnen de gemeente. Klaassen: "Hoewel er exegeten zijn die menen dat dit alleen voor gehuwde vrouwen geldt, is het merendeel van de uitleggers het erover eens dat de apostel dit schrijft met het oog op alle vrouwen in de gemeente. (...) De vrouw is namelijk de 'heerlijkheid' van de man (vers 7). (...) Hier komt een belangrijk motief voor de hoofdbedekking om de hoek kijken: de 'macht' die een vrouw op het hoofd draagt, is een erkenning van deze scheppingsordening, waarmee zij het gezag van haar man of vader symbolisch erkent."
Klaassen: "Volgens Paulus is de man-vrouwverhouding een weerspiegeling van de verhouding tussen de Vader en Christus: zoals de Vader het Hoofd is van Christus en Christus het Hoofd van de man, is de man het hoofd van de vrouw (vers 3)." Sommige uitleggers maken duidelijk dat de richtlijn betrekking had tot de toenmalige cultuur. Het zou in die tijd aanstootgevend zijn als vrouwen hun hoofd niet bedekten. Maar Paulus doet een beroep op de scheppingsorde, maakt Klaassen duidelijk. "Die scheppingsorde is niet tijd- of cultuurgebonden, maar tijdloos."
In het begin van de Korinthebrief schrijft Paulus dat de brief niet alleen is bedoeld voor Korinthe, maar voor iedereen die Jezus Christus aanhangt (1 Kor. 1:2). De predikant uit Arnemuiden legt uit waarom dit symbool zo relevant is. "Het symbool herinnert aan en representeert de zaak waar het om gaat – in het geval van hoofdbedekking: de scheppingsorde van God. Misschien is 1 Korinthe 11 vandaag wel actueler dan ooit, in een tijd waarin allerlei krachten zich sterk maken om genderverschillen diffuus te maken en de door God gewilde verhoudingen in diskrediet te brengen."
Sommige reformatorische gemeenten verzoeken vrouwen door middel van een bord vriendelijk om bij het betreden van de kerk het hoofd te bedekken. "Om Gods heilzame bedoeling met man en vrouw inzichtelijk te maken" is volgens Klaassen meer nodig dan deze borden alleen.
Praatmee