cip.nl is nu cvandaag.nl
Start gratis maand
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Levensverhaal

10 mei 2015 door Dick van den Bos

"In Christus ben ik geen slachtoffer meer"

In een stijf uitverkocht Ahoy debuteerde prediker Joyce Meyer zaterdag in Nederland. Ze noemde het historisch dat meer dan tienduizend christenen op deze dag een eenheid vormen in Christus. “In Johannes 17 staat dat de Vader verheerlijkt wordt als Zijn kinderen een zijn. Is dit niet fantastisch?” Ze preekte over haar vader die haar seksueel misbruikte - en hoe ze dankzij Christus een van de invloedrijkste vrouwen ter wereld is geworden. 

“In ons gezin ging er maar weinig goed. Mijn vader was alcoholist en erg gewelddadig. Als kind deed ik er alles aan om hem niet kwaad te maken. Hij beheerste op die manier mijn leven. Mijn vader misbruikte mij ook seksueel. Jarenlang. Dat zorgde voor grote verwondingen in mijn hart. Ik praat hier veel over omdat miljoenen mensen te maken hebben met seksueel misbruik.”

“Mijn moeder wist van het misbruik maar durfde er niets tegen te doen. Haar houding was heel fout. Ze liet zich niet leiden door liefde en geloof, maar door angst. Angst doet verschrikkelijke dingen.” Desondanks heeft ze haar ouders kunnen vergeven. 

Op haar achttiende ging Meyer uit wanhoop trouwen met een man die haar bedroog en uiteindelijk zelfs in de gevangenis terechtkwam. Ze gingen uit elkaar. Enkele jaren later trouwde ze met haar huidige man Dave. Dave hield van Joyce, maar Joyce viel vooral op Dave's spieren en zijn uiterlijk. Ze kon door haar verleden nog moeilijk liefhebben.
"Mijn moeder wist van het misbruik maar durfde er niets tegen te doen. Haar houding was heel fout. Ze liet zich niet leiden door liefde en geloof, maar door angst"
 

Kerk
“Ik trouwde met Dave en we gingen ook naar de kerk. Ik dacht: 'laat de kerk mijn problemen maar oplossen'. Ik volgde een cursus waarin ik alle doctrines leerde, ik netjes mijn tiende gaf, en Dave ouderling werd. Ik leerde om mensen lachend te verwelkomen: 'prijs de Heer', zei ik tegen mensen. Ik deed veel goede werken terwijl ik van binnen een wrak was. Ik deed aan religie, een relatie met God had ik niet. Ik hield het niet lang vol. Ik raakte uitgeput en teleurgesteld.”

Desondanks leerde ze ook goede dingen in die kerk, vertelt ze. Bijvoorbeeld dat je door genade behouden wordt. “Maar dat je de reis naar de hemel ook lachend mag doen, wist ik niet. Dat Jezus gekomen is voor leven en overvloed, was me onduidelijk. Veel christenen weten niet dat je als christen kunt genieten van elk moment in het leven. Zelfs momenten die normaal gesproken saai zijn – maar omdat je God hebt, kun je ervan genieten.”

“Als je de duivel echt boos wilt maken, moet je van jezelf genieten! Het is belangrijk om van jezelf te genieten. Als je tijd spendeert met iemand die je niet leuk vindt, is dat niet aangenaam. Maar als je jezelf niet leuk vindt, is je hele leven niet aangenaam. Want overal waar je heen gaat, ben jij ook.” Er klinkt veel gelach door het stadion.
"Als je tijd spendeert met iemand die je niet leuk vindt, is dat niet leuk. Maar met jezelf is het belangrijker, want overal waar je heen gaat ben jij ook"

Onvoorwaardelijke liefde
Meyer leerde hoe God haar onvoorwaardelijk lief had en haar wilde genezen. Ze kreeg een intieme relatie met God en dat opende de weg naar herstel. Ook leerde ze om zichzelf sterk te waarderen. “Ik kan nu over mijzelf zeggen dat ik geweldig ben. Ik vind mezelf ook heel grappig.” 



En Joyce werd gevuld met Gods liefde. “Toen ik Gods liefde ervoer, was dat zo diep en zo krachtig. Het was het beste dat ik ooit had meegemaakt. Het is vergelijkbaar met koffie. De beste koffie die ik ooit dronk was in Oostenrijk. Ik wilde ooit zelfs naar Oostenrijk voor alleen die koffie. Sinds ik Oostenrijkse koffie op had, waardeerde ik andere koffie minder. Als je de liefde van God ooit echt geproefd hebt, is dat hetzelfde als Oostenrijkse koffie. Niets vervult je meer zo als dat.”

Meyer weigert zichzelf nog als een slachtoffer te zien. “Mijn identiteit in God is een overwinnende identiteit. Als je een slachtoffer bent, kun je geen overwinnend leven leiden.”

Gods plan
Na de periode van herstel, kwam Joyce Meyer bij de volgende uitdaging. Ze wandelde nog niet in het plan dat God voor haar had. Ze vertelt dat dit probleem ongelofelijk veel mensen kwelt. “Ik keek naar andere vrouwen en de duivel zei me: ‘Je moet ook een gewone vrouw worden. Net als je buurvrouw. Een vrouw die kookt, naait en de tuin doet.’ Terwijl ik de grasmaaier niet eens aan kreeg. Maar ik ging op naailes, ging tomaten kweken in de achtertuin. Ik haatte het. Zakken die ik naaide waren langer dan de broek zelf. Ook mijn tomaten waren geünieerd. Dit is het probleem: de wereld probeert ons in een kleine box te stoppen met standaardpatronen. Terwijl God graag variatie wil.”
"Dit is het probleem: de wereld probeert ons in een kleine box te stoppen met standaardpatronen. Terwijl God graag variatie wil"

“Ik bad tot God: waarom gaan mijn tomatenplanten dood, terwijl die van de buurvrouw het goed doen? Toen vroeg God: heb Ik je ooit gevraagd om tomaten te planten? Ik wil dat je het evangelie gaat verkondigen!”

School van de Heilige Geest
Meyer vertelt - ondanks haar innemende, humoristische spreekwijze - dat ze geen geboren spreekster is. “Ik ben absoluut geen geboren spreekster, maar als Gods zalving op je roeping komt, verandert dit. Laatst vroeg een journalist mij: 'Welke school heb je gevolgd?' Ik zei: 'De school van de Heilige Geest. Net als Jezus, die zat ook op die school.' Het mooie is dat iedereen welkom is op de school van de Heilige Geest en als je je toets niet haalt, kun je altijd een herkansing krijgen. Denk nooit dat je te min bent voor deze school. Op deze school is er zelfs hoop voor misbruikte of afgewezen meisjes. Hij geeft deze meisjes moed en kracht om grotere dingen te doen dan ze ooit hadden kunnen dromen. Zo is God, de Bijbel staat er vol van.”

Start het gesprek

Alleen cvandaag Premium leden kunnen reageren op artikelen. Word ook cvandaag Premium lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen