cip.nl is nu cvandaag.nl
Start gratis maand
piet van midden
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

Dagelijks leven

01 april 2022 door Piet van Midden

Onbevangen de Bijbel door: Dominee Piet van Midden reageert (1 Korinthe 8)

Hoofdstuk 8 van de 1e Korinte-brief is verrassend. En het staat ook een beetje in de weg ‘Ik had medelijden met Annemarieke. ‘Wat moest ze daar nou toch van maken?’ Wel, ze leest er heel andere dingen in dan ik. Waar ik overheen rol, is die kennis van het offervlees. Paulus is bezig met de Tora. En de slachting is hoogst belangrijk: de slachter bepaalt of vlees kosher is of niet. Als zijn mes uitschiet, dan kost dat al gauw een klein vermogen, want de orthodoxe Joden willen volledig kosher voedsel.

Je krijgt dus een bijzondere gemengde gemeente. We hebben het er eerder over gehad: de kashroet, de spijswetgeving. Jij staat vaak als een muur tussen christelijk en Joodse mensen in. In het oosten is een uitnodiging om te blijven gauw gemaakt. Tot de dag van vandaag. Je kunt je opwinden over de kennis die verwaand maakt. Kunt het misschien ook anders lezen, met een modaal werkwoord. Dan komt er te staan: ‘Je kunt van eigenwaan ....’

cvandaag Premium logo

Wil je verder lezen?

Krijg onbeperkt toegang tot cvandaag.nl

Start je gratis maand Inloggen

Onbevangen de Bijbel door
- Onbevangen de Bijbel door met Annemarieke Graveland: Wonderbaarlijke genezingen (Matteüs 9)
- Onbevangen de Bijbel door: dr. Piet van Midden reageert (Matteüs 8: genezingen van zieken)
- Onbevangen de Bijbel door met Annemarieke Graveland: Genezingen van zieken (Matteüs 8)
- Onbevangen de Bijbel door: dr. Piet van Midden reageert (Matteüs 7: De Bergrede III)
- Onbevangen de Bijbel door met Annemarieke Graveland: De Bergrede III (Matteüs 7)
Meer over Onbevangen de Bijbel door »

Praat mee

Alleen cvandaag Premium leden kunnen reageren op artikelen. Word ook cvandaag Premium lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

Het gaat over wetten en regels, waarvan wij nu gelukkig verlost zijn.

In de periode, hierboven beschreven, moesten zeker de Joden, die christen waren geworden, hier nog van afwennen, wat natuurlijk niet zo gemakkelijk was.

Hun religie bestond immers hun hele leven al uit alleen maar wetten, regels en andere uiterlijke zaken.

Jezus bracht het evangelie van de geestelijke wereld.

Hij zegt dat we nu de geestelijke dingen moeten zoeken (die boven zijn) en niet meer, ook niet de religieuze zaken, die op aarde (beneden) zijn.