cip.nl is nu cvandaag.nl
Start gratis maand
Piet van Midden
Dit artikel is nu opgeslagen in je dashboard.
Bewaar artikelen in je dashboard.

God

05 september 2019 door Patrick Simons

Volgens ds. Piet van Midden wordt de gelijkenis van de verloren zoon vaak verkeerd uitgelegd

Piet van Midden merkte onder jongeren dat de Bijbel, in welke vertaling dan ook, totaal onbekende taal bevat. Daarom besloot de predikant en docent Hebreeuws om de Groeibijbel te schrijven, een bijzondere verhalende Bijbel waarin de mooiste en belangrijkste verhalen uit de Bijbel opnieuw worden verteld. Daarbij vindt hij de Joodse context ontzettend belangrijk. Het zorgt er namelijk voor dat zelfs tal van bekende verhalen uit de Bijbel een heel andere betekenis krijgen. CIP.nl sprak met hem over de Bijbel, de grondtalen en verschillende Bijbelverhalen. Vandaag deel 4.

KokBoekencentrum
Dit is een uitgave van KokBoekencentrum.
cvandaag Premium logo

Dit artikel is je cadeau gedaan door cvandaag Premium lid Jeffrey Schipper.

Word ook lid

Wie de verhalen in De Groeibijbel leest, wordt regelmatig verrast. Zelfs verhalen die je als christen in je jeugd tientallen keren hebt gehoord, kunnen een verrassende betekenis hebben of toch iets anders in elkaar steken dan je altijd dacht. Een goed voorbeeld daarvan is het verhaal van de verloren zoon. Veel predikanten voorgangers vertellen bijvoorbeeld dat de zoon spijt had en daarom terug ging naar zijn vader. “Dat staat er helemaal niet”, begint de docent Hebreeuws. “Als jij dat zo denkt, ben je slachtoffer van heel veel dominees die daarover hebben gepreekt. Er staat helemaal niet dat hij spijt heeft. Wat is zijn motief in dit verhaal? ‘De knechten van mijn vader hebben genoeg en ik ga hier dood van de honger. Ik ga naar mijn vader terug.’ Dát is zijn motief. Het motief staat erbij! Dat is gewoon de maag, honger.”

"Die boef, dat ben jij en dat ben ik"

“Daarna leert hij uit zijn hoofd wat hij tegen zijn vader wil zeggen. De tekst die hij zichzelf aanleert is ‘stel mij gelijk aan één van uw dagloners’. Maar dat zegt hij er later helemaal niet bij. Want in de armen van zijn vader bedenkt hij zich dat er wellicht veel meer in zit. Daarom laat hij het laatste weg. Het is echt een boef hoor, een vreselijke boef. En hij blijft ook een boef. Maar juist dat maakt het verhaal dus zo mooi. Die boef, dat ben jij en dat ben ik. Wij willen ons helemaal niet bekeren, echt niet. We willen ook niet van genade leven, dat is het moeilijkste wat er is in de wereld. Wij willen de zoon zijn met rechten. En die vader is nog zo gek dat hij het nog doet ook. Hij geeft hem een creditcard, dat is die zegelring. Hij doet schoenen aan zijn voeten als teken van status en laat het gemeste kalf slachten. Hij stuurt hem niet naar de FEBO, hij laat hij gemeste kalf slachten.”

Van Midden: “Het verhaal gaat ten diepste ook helemaal niet om die zoon, het gaat om die vader. Je zal maar zo’n vader hebben zeg. Ik had een goede vader, maar deze? Met deze betekenis van het verhaal wordt de genade van die vader vele malen groter, die wordt onvoorstelbaar. Die wordt letterlijk on-voor-stel-baar. Dat is nu precies genade, dat je er helemaal niets van snapt. Weet je waar het een beetje op lijkt? Op het verhaal van Naäman die zich niet zeven keer wil laten onderdompelen in de Jordaan. Dan zeggen die knechten: Als het moeilijk was, had u het gedaan. En nu is het makkelijk en doet u het niet? Dan doet hij het uiteindelijk op gezag van zijn knechten. De kleren gaan uit, de melaatsheid wordt zichtbaar en dan dompelt hij zich onder en komt hij er als een kleine jongen weer uit. Dat is genade. Hij snapt er helemaal niets van. Hij komt ook niet tot bekering en leeft niet van genade. Maar tóch gaat het om genade. En dat is zo bijzonder. De schrift is wat dat betreft verbazingwekkend rijk.”

"Die vader berispt de oudste zoon ook helemaal niet"

Hoe zit het dan eigenlijk precies met de rol van de oudste zoon? “Die snap ik heel goed”, reageert de predikant. “Ik moet eerlijk zeggen dat ik het makkelijker vind om de rol van die oudste zoon te vertegenwoordigen dan de rol van de jongste zoon. Die oudste zoon zegt: ik heb me altijd suf gewerkt en nog nooit een geitenbokje gekregen met mijn vrienden om feest te vieren. Dat is overigens wel apart hoor want een geitenbokje is in het Oude Testament de prijs die je betaalt voor een prostituee. Hij zegt ook tegen zijn vader dat zijn broer al het geld erdoorheen heeft gejaagd met vreemde vrouwen en dat hij nog nooit een geitenbokje heeft gehad om met zijn vrienden te gaan stappen. Die vader berispt die jongen ook helemaal niet. Hij zegt: ‘Kind, alles wat van mij is, is van jou.‘ Alles. Maar ben je dan niet blij met zoiets als genade?”

We vinden het volgens de docent Hebreeuwse taal verschrikkelijk moeilijk om blij te zijn met genade. “Ik merk naarmate ik ouder word steeds meer de grootheid van die genade. Ongelooflijk. Ik word eigenlijk steeds klassieker. Weet je waarom? Alleen maar omdat ik Bijbel lees. Niets anders. Ik begin ook steeds meer te begrijpen wat Karl Barth zei: ‘Uiteindelijk kun je de boodschap op een duimnagel schrijven.’ Dat begin ik inmiddels te snappen.”

Dit is deel 4 in een serie van 5. Volgende keer vertelt Piet van Midden over de Openbaring aan Johannes.

cvandaag Premium logo

Christenen die meer diepgang willen kiezen voor cvandaag Premium

Je las net een gratis cvandaag Premium artikel. Meld je aan en start je gratis maand.

Start je gratis maand

Piet van Midden en de Bijbel
- Dominee Piet van Midden is 'veroordeeld' tot geloven: "Ik heb serieus geprobeerd ermee te stoppen"
- Dominee Piet van Midden hekelt gemakzucht predikanten: “Ik krijg soms maagzuur als ik hoor hoe sommigen met Bijbelteksten omgaan”
- Dominee Piet van Midden ziet Bijbelteksten die elkaar tegenspreken: "Bijbel is niet bedoeld om alles exact te laten kloppen"
- Dominee Piet van Midden vindt Openbaring één van de meest toegankelijke Bijbelboeken: "De Bijbel eindigt zoals het ook begon"
Meer over Piet van Midden en de Bijbel »

Klik hier om de Groeibijbel te bestellen

Praat mee

Alleen cvandaag Premium leden kunnen reageren op artikelen. Word ook cvandaag Premium lid, praat mee en geniet van nog veel meer voordelen!
Bekijk alle voordelen Inloggen

Reacties

J
Eens een boef altijd een boef? Is dat waar het in deze gelijkenis om gaat? Ik ben het daar niet mee eens om twee redenen:

1. De verloren zoon kwam tot zichzelf waarop zonde-en schuldbesef kwam: "ik heb gezondigd de hemel en tegen u" en 2. De vader zelf verkondigde dat deze zoon "dood was" en nu "weer leeft".
Vakanties
Hier adverteren?