“De kerk moet
voor de bekering van joden”, beweert de scriba van de PKN. Ik knipperde
even met mijn ogen. Ik had begrepen dat het een gelovige man is, en had
dus aangenomen dat hij het iedereen gunde om Jezus te kennen. Dat is
dus een misverstand.
Maar dat was nog niet het gekste. Er zijn
natuurlijk wel meer mensen die vinden dat je joden het Evangelie niet
moet vertellen, omdat dat helemaal niet nodig is. Dat zijn dan
natuurlijk mensen die zelf het Evangelie niet zo goed begrijpen, anders
zouden ze dat niet beweren. Maar de dr. A.J. Plaisier hoort niet tot
die categorie. Volgens hem is er namelijk geen principiële blokkade
voor de kerk om te bidden voor de bekering van de joden, maar een
historische. Daarmee bedoelt hij dat de kerk niet meer voor de bekering
van de joden mag bidden, omdat zij in het verleden wel eens lelijk
gedaan heeft tegen de joden.
Huh? Laten we eens tellen aan hoeveel kanten die redenering rammelt.
1.
Bidden dat iemand zich bekeert tot het geloof in de Zoon van de levende
God, is iets goeds. Dus hoe meer de kerk in het verleden fout gedaan
heeft, hoe meer zij dat goed zou moeten maken door voor de bekering van
de joden te bidden.
2. Dat de kerk in het verleden fouten gemaakt
heeft ten opzichte van de joden, zegt helemaal niets over hoe zij zich
nu moet opstellen. Als je eerst iets fout hebt gedaan, en vervolgens
weigert om iets goeds te doen, dan heet dat gewoon lafheid.
3. We
bidden tot God. Bidden is geen PR-praatje. Het idee dat wat wij wel of
niet bidden bepaald zou kunnen worden door wat buitenstaanders vinden
(en dat wordt geïmpliceerd door ‘geen principiële, wel een historische
blokkade’), is schokkend. We bidden ‘Uw Koninkrijk kome’, en christenen
geloven dat dat Koninkrijk niet buiten geloof in Jezus omgaat, ook voor
joden. Dat gedeelte van het Onze Vader laten we niet weg zodra het niet
meer politiek correct is- wat het trouwens nooit geweest is.
Gelukkig stond er een dag later een interview met PKN-predikant
in dezelfde krant, waarin Floor verstandiger en bijbelser dingen zei: "Laten we hopen dat het Joodse volk door de toenemende druk zal
vluchten tot de Messias, Jezus Christus."
Hoe komt het toch dat veel verder verstandige mensen zo vuurbang zijn voor evangelieverkondiging onder de joden?
Ten
eerste vanwege de geschiedenis, uitlopend op de holocaust. Dat is niet
terecht. De betrokkenheid van de kerk bij jodenvervolging wordt vaak
overdreven. Als Hitler christen was geweest, zou de holocaust echt niet
hebben plaatsgevonden. Daar komt bij dat, zoals hierboven al gezegd,
slechte daden in het verleden juist zouden moeten leiden tot goede
daden in het heden. Bovendien ben ik niet verantwoordelijk voor alle
dingen die fout zijn gedaan in het verleden door kerkleden. De zonden
van anderen beperken mijn handelingsvrijheid niet.
Een tweede reden
dat christenen tegen evangelieverkondiging onder joden zijn, is een
pragmatische. Het werkt niet. Joden luisteren niet naar christenen.
Laten messiaanse joden of christenen met een joodse achtergrond het
maar doen. Maar ook deze vlieger gaat niet op. De Bijbel roept ons op
het Evangelie te verkondigen ‘gelegen of ongelegen’. We hebben geen
keus, we hebben een opdracht.
Dat joden zich niet bekeren, is
trouwens een fabeltje. Door de hele geschiedenis hebben grote aantallen
joden zich bekeerd tot het christelijk geloof. (Zie Rodney Stark,
,
p. 190-215). Om een voorbeeld te noemen: van iedereen die in een joods
gezin geboren is in de Verenigde Staten, is bijna 20% bekeerd tot het
christendom.
Laten we ons verheugen over Gods werk onder Zijn
volk Israël, waardoor velen Jezus zijn gaan erkennen als Messias. Laten
we bidden om de voortgang van dat werk. En laten we eraan bijdragen
door, waar en wanneer dat kan, het Evangelie te verkondigen aan joden
die Jezus nog niet kennen.
Praatmee