Ming wordt gevolgd door camera’s: "Ik moet continu waakzaam zijn"

Gesponsord 15 september 2023 Open Doors
Ming, beeld Open Doors

Ming* uit China zet zijn leven op het spel om het geloof met anderen te delen. In de regio waar hij woont, is christenvervolging aan de orde van de dag. Verdachte activiteiten moeten worden gemeld bij de overheid en de sociale controle is immens. Niets houdt Ming echter tegen om zich met hart en ziel in te zetten voor het verspreiden van Gods Woord.

Ming tilt de zware dozen in zijn auto. Hij is zich ervan bewust dat hem arrestatie en gevangenisstraf boven het hoofd hangen als hij wordt betrapt met deze lading. Hij haalt zijn telefoon tevoorschijn en typt: ´Ik ben op weg naar de oude plek´. De ‘oude plek’ is codetaal. In deze regio in China worden telefoons en sociale media streng gecontroleerd. Hij schakelt zijn telefoon uit en haalt de simkaart eruit. Ming kijkt achterom, maar ziet niemand in het afgelegen steegje. Niemand behalve de camera’s die overal in China hangen, zelfs in de donkerste straatjes. De autoriteiten beschouwen hem dan misschien als misdadiger en zijn lading als illegaal, gevaarlijk is die allerminst. De dozen zijn gevuld met Bijbels.  

Hoewel dit smokkelen spanning en stress met zich meebrengt, weet Ming niet beter dan dat hij tegenstand ondervindt vanwege zijn geloof. Als hij in zijn studententijd in aanraking komt met het christelijk geloof kan dat bij hem thuis absoluut niet door de beugel. “Ik vertelde mijn vader dat ik christen was geworden en hoopte dat hij het kon accepteren, maar dit deed hij niet. Integendeel, hij gaf me aan bij de politie”, vertelt Ming. Ming ziet zich genoodzaakt te vertrekken naar een stad in het zuiden van China. Hij moet helemaal opnieuw beginnen, ver bij zijn familie vandaan.  

Roeping naar huis 
In de stad waar hij terechtkomt, zijn de beperkingen voor christenen vanuit zowel de gemeenschap als de overheid minder streng. Kerken verwelkomen hem zelfs. In de kerk leert Ming meer over God en werden Bijbelteksten uitgelegd, waardoor zijn geloof sterker wordt. In de loop der jaren begint Ming zich thuis te voelen in deze nieuwe plaats. Hij voelt zich vrijer en bouwt er een bestaan op. Hij begint zijn eigen bedrijf en verdient een goed inkomen. Ook ontmoet hij zijn vrouw Hua* met wie hij een dochter krijgt.  

Ming heeft alles waar hij als kind alleen maar van kon dromen. Toch doet de groeiende band met God hem ook inzien dat hij zijn geloof niet voor zichzelf moet houden. “Dit was een keerpunt voor mij”, vertelt Ming. “Leren over Jezus deed me beseffen dat de mensen uit het dorp waar ik vandaan kom Hem ook nodig hebben.” Ming ervaart dat God tot zijn hart spreekt en hem vertelt dat hij terug moet gaan naar huis, naar de plaats waar hij opgroeide. Ming gehoorzaamt en gaat terug naar de plek waar buren elkaar bespioneren en de autoriteiten alles in de gaten houden. 

Ontmaskerd 
In zijn geboortestad leidt Ming in het geheim kleine groepen christenen. Hij ontmoet de gelovigen op onopvallende plaatsen. Ook richt hij met een groep medegelovigen een bedrijf op, dat hij als dekmantel gebruikt voor het smokkelen van Bijbels. Tot op een dag het bedrijf wordt ontmaskerd en Ming en zijn zakenpartners worden gearresteerd. Ze worden beschuldigd van illegale zakelijke activiteiten omdat ze Bijbels drukken en verspreiden. Ming komt op wonderbaarlijke wijze weer op vrije voeten, maar zijn zakenpartners hebben minder geluk en belanden achter de tralies. “Hoe moeilijk het ook is, ik geloof dat het Gods wil is dat we niet allemaal in de gevangenis zitten.”  

Voor Ming betekent het dat hij nog voorzichtiger te werk moet gaan, omdat hij voortdurend in de gaten wordt gehouden. Vanwege de dreiging stuurt hij zijn vrouw en dochter naar zijn schoonvader. Daar zijn ze veilig, maar zijn schoonvader tolereert het niet langer dat Ming zijn leven zo in de waagschaal stelt vanwege zijn geloof. Hij probeert zijn dochter ertoe aan te zetten van haar man te scheiden.  

Vertrouwen  
Alle gebeurtenissen laten bij Ming diepe sporen na. Hij raakt het vertrouwen in mensen kwijt. “Ik voelde me onzeker en geïsoleerd. Zelfs binnen christelijke gemeenschappen zijn er spionnen die zich voordoen als christenen. Ik moet continu waakzaam zijn.” Dan krijgt hij hulp van Hao Ran*, een lokale partner van Open Doors. Hij helpt Ming door samen te bidden en hem bij te staan op moeilijke momenten. “Hao Ran is betrouwbaar”, zegt Ming. “Hij is iemand met wie ik kan praten.” Hao Ran: “Ming is sterk in geloof, maar ik kan zien dat hij mentaal uitgeput is.”  

Houvast  
De bezoeken van Hao Ran zijn van levensbelang om christenen als Ming op de been te houden. Naast de geestelijke steun die hij biedt, leert hij Ming ook hoe hij te midden van alle bewakingscamera’s en sociale controle in het geheim kan evangeliseren. Door de steun van mensen als Hao Ran wordt Ming bemoedigd en aangevuurd om zijn werk te blijven doen. Ondanks de gevaren stopt hij zijn auto keer op keer vol met illegale, maar uiterst kostbare lading die mensenlevens verandert in China. Wat Ming drijft, is dat andere mensen hun houvast in Jezus Christus vinden. “Wat mij ook gebeurt, ik weet dat het voorbestemd is door onze hemelse Vader”, aldus Ming. “Ik luister en volg Hem. Hij zal onze wegen leiden.” 

Christenen hebben het onder deze zware omstandigheden zo nodig om bemoedigd te worden, zodat zij staande blijven onder deze grote digitale druk. Jouw gebed en steun is een geweldige bemoediging voor hen! Doe je mee? Kijk dan op de website van Open Doors.

Beluister onze podcast

#341 Jeffrey & ds. M. Messemaker over '7 oktober', pro-Palestijnse demonstranten en Israël-visie PKN
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Kamala Harris
Nieuws

Kamala Harris onder vuur na spottende opmerking op rally: "Ergste nachtmerrie voor christenen"

In de Verenigde Staten is ophef ontstaan nadat de Democratische presidentskandidaat Kamala Harris tegen christelijke demonstranten zei dat ze op de verkeerde rally (verkiezingsbijeenkomst red.) waren. “Jezus is Koning” en “Jezus is Heer”, riepen ze o

Mirjam Bikker
Nieuws

CU-leider Mirjam Bikker wil niet direct nieuwe verkiezingen bij val kabinet

Mocht het huidige kabinet-Schoof vallen, vindt ChristenUnie-leider Mirjam Bikker dat er niet direct nieuwe verkiezingen moeten komen. Dit stelde Bikker in het NPO-radioprogramma 'Sven op 1'. De CU-voorvrouw pleit liever voor een nieuwe informateur en

Noord-Koreanen
Nieuws

Noord-Koreanen volgen bijbelstudie op de camping

Bij Noord-Koreaanse christenen denken we al snel aan de strafkampen waar ze kunnen belanden als het regime ontdekt dat ze niet Kim Jong-un, maar Jezus als hoogste Heer aanbidden. We hebben misschien een beeld van gelovigen die stiekem hun Bijbel leze

David Tupan
Levensverhaal

Oprichter motorclub Satudarah vertelt over zijn bekering: "Ik wil vissen in de vijver van de Heer"

David Tupan, oprichter van de beruchte motorclub Satudarah, heeft een leven geleid vol strijd, geweld en succes in de motorwereld. Maar nu, op zestigjarige leeftijd, vertelt hij hoe God op een krachtige manier in zijn leven kwam en alles veranderde.

Ds. H. Ottema
Video

HHK-predikant vergelijkt mobiele telefoons met ontplofte Hezbollah-piepers

Vorige maand ontploften in Libanon duizenden mobiele piepers van de terroristische groepering Hezbollah. Daarbij vielen tientallen doden en raakten minstens 2700 mensen gewond. HHK-predikant ds. H. Ottema vergeleek de ontplofte Hezbollah-piepers onla

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp had onreine gedachten: "Ik durfde het niet aan mijn vrouw te vertellen"

"Toen ik net getrouwd was, worstelde ik met onreine gedachten. Ik durfde het niet aan mijn vrouw te vertellen", aldus Wilkin van de Kamp. De christelijke spreker en schrijver vertelt in een nieuwe aflevering van de serie 'Begin je dag met God' dat hi

Australische vlag
Nieuws

Ondanks daling aantal christenen in Australië wil christelijk netwerk 300 nieuwe kerken planten tegen 2030

Uit recente cijfers van het Statista Research Department blijkt dat het aantal Australiërs dat zich christen noemt flink afneemt. Toch blijven veel kerken gemotiveerd om het evangelie met de natie te delen. Zo wil het netwerk Reach Australia tegen 20

Marjolein Faber
Nieuws

CU-jongeren verspreiden Fabertjeskrant met uitlatingen PVV-minister

Dinsdag 22 oktober komt PerspectieF (ChristenUnie-jongeren) met de eerste uitgave van de Fabertjeskrant. In deze krant staan de uitlatingen van minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) centraal, die het nieuws de afgelopen maanden hebben gedomine

Meerartikelen

Loofhuttenfeest
Video

Video: Wat iedere christen zou moeten weten over het Loofhuttenfeest

Soekot, het Loofhuttenfeest, is een van de Bijbelse feesten waarover je kunt lezen in Leviticus 23. Soekot is het derde feest op rij na Rosj Hasjana (Joodse Nieuwjaar) en Jom Kipoer (Grote Verzoendag). BlijdschapSoekot is een feest dat maar liefst ze

Herman van Wijngaarden
Dagelijks leven

Bidden voor jeugdwerk mag en moet niet vrijblijvend zijn

Jaren geleden, toen ik leider van de tienerclub in mijn gemeente was, bad ik specifiek voor een van de tieners. Zijn thuissituatie was erg lastig en zelf was hij ook niet de makkelijkste. Op de een of andere manier kreeg ik het op mijn hart om voor h

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 55

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Bidden voor zieken
Nieuws

Tweedaags congres voor christelijke gezondheidsprofessionals

Op donderdag 24 en vrijdag 25 oktober vindt in ‘De Basiliek’ te Veenendaal een bijzonder congres plaats voor christelijke gezondheidsprofessionals. Het evenement richt zich op zorgverleners die hun geloof willen integreren in hun dagelijkse praktijk.

CGK Kerkendag
Video

CGK Kerkendag 2024 in het teken van verootmoediging en ontmoeting

De Kerkendag van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) wordt binnenkort gehouden op 9 november in Bunschoten. Deze editie zal in het teken staan van verootmoediging en ontmoeting. Het programma is een mooie afwisseling van samen zingen, bidden e

Somalia
Nieuws

Tot Jezus bekeerde moslim voor derde keer aangevallen door eigen familie in Somalië

Een Somalische christen die eerder in mei en juli werd aangevallen, is op 5 oktober opnieuw mishandeld door zijn moslimfamilie. Zijn familieleden verdenken hem ervan christelijke gebedsbijeenkomsten te leiden, zo vertelt Mohammad Abdul.   Abdul, een

Jan en Nellie van Dooijeweert
Opinie

Zeg niet te snel dat een Bijbelvertaling slecht is

Veel mensen begrijpen het niet en vaak willen ze het ook niet begrijpen. Ze willen het bij het oude houden, maar begrijpen niet dat jongeren het moeilijk vinden om de oude taal van de Statenvertaling (SV) te begrijpen. Laten we Gods Woord doorgeven.

Vrouw leest bijbel met man
Verdieping

Een christelijke zorgverzekering: wat houdt dit in?

In de laatste weken van het jaar kun je weer overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Dit kan handig zijn als je wilt besparen op je maandpremie. Of juist als je op zoek bent naar een verzekeraar die goed past bij jouw zorgbehoefte. Wat voor jou

Jeffrey Schipper
Opinie

Bij een eindtijdobsessie ligt geestelijke obesitas op de loer

Vacature: hoofdredacteur ‘Eindtijdbode’ gezocht. Als ik dit vijftien jaar geleden voorbij zag komen, zou ik zeker een sollicitatiebrief hebben geschreven. Ik kampte destijds met een eindtijdobsessie. In combinatie met m’n opleiding Journalistiek, was

ds. J. Lohuis
Video

Ds. Lohuis wijst in ernstige preek op de realiteit van de hel

"De Bijbel leert dat er tweeërlei bestemmingen zijn: de hemel of de hel. Daar zit echt niets tussen. Vaak wordt de Heere Jezus als een doekje voor het bloeden voor geschilderd. Ik spreek bewust over de hel om de ernst van deze werkelijkheid te accent

Ds. J. G. Schenau
Nieuws

Ds. J. G. Schenau keert terug naar CGK Goes

Ds. J. G. Schenau (foto) gaat voor de tweede keer als predikant van de christelijke gereformeerde kerk in Goes aan de slag. De dominee uit Nunspeet heeft het beroep aanvaard. Schenau was eerder van 2007 tot 2018 predikant van de Maranathakerk. De CGK

Otto de Bruijne
Column

Jezus belooft leven en overvloed: wat betekent dit voor jou?

Jezus belooft èn leven èn overvloed. Niet één, maar twee zegeningen. Overvloed komt bovenop leven. Israël leefde in de woestijn. Kwakkels, manna en water uit de rots was hun overlevingsrantsoen. Genoeg voor elke dag. Maar daarbovenop ontvingen zij he