NGK-predikant schrikt van 'transgender-brochure' NPV: terecht?
'NPV laat echte transgenders pastoraal in de kou staan met eenzijdige brochure', stelde ds. Ernst Leeftink. Namens NPV-Zorg voor het leven reageren we desbevraagd op zijn bevindingen. Leeftink start met de observatie dat grote groepen christenen āongenuanceerdā elke vorm van transitie afwijzen op basis van twee argumenten. Als eerste de beĆÆnvloeding vanuit woke denken en als tweede de door God gegeven orde van man en vrouw.
Leeftink parafraseert enkele teksten uit de NPV-brochure waar hij de vinger bij wil leggen. Hij wordt āerg boos en verdrietigā omdat de brochure God als Schepper en architect benoemt en vanuit theologisch-ethische argumenten pleit om de weg van transitie niet te gaan. In zijn verweer beroept Leeftink zich op publicaties van Douma die hij āvolstrekt genegeerdā vindt in de literatuurlijst aan het einde van de brochure.
De kritiek van ds Leeftink vraagt om een reactie. Inderdaad noemen wij Douma niet, evenmin als het lezenswaardige rapport dat in 1996 uitgebracht werd door het prof. dr. G.A. LindeboomInstituut waaraan Velema, maar ook de huidige ethici Jochemsen en Boer, meewerkten. Tussen de jaren negentig en 2023 liggen impactvolle culturele ontwikkelingen. Bewust kozen wij daarom voor actuele lectuur, waarbij we een zorgvuldige selectie maakten. Voor het denken in het spoor van Douma ā en de actualisatie daarvan in de huidige cultuur ā zou Leeftink echter het in de literatuurlijst opgenomen boek van James K. Beilby, Paul Rhodes Eddy e.a. kunnen lezen. Laten wij overigens wel heel voorzichtig zijn om precies in te vullen hoe vroegere eminente ethici over ingrijpende ontwikkelingen vandƔƔg zouden spreken.
De NPV heeft een decennialange ervaring met de (voorheen sporadische) problematiek van genderdysforie. De conclusie van ds. Leeftink dat de NPV transitie louter op grond van Gods schepping afwijst, doet geen recht aan het geheel van de aangevoerde argumenten. Hoewel we de Bijbel als fundament van ons denken nemen, zijn er ook medische en sociaal-culturele argumenten die meewegen. De opmerking dat ālichamelijkheid daarmee met stip boven de psycheā wordt gesteld, is onzorgvuldig geconcludeerd. Ook de conclusie dat de NPV hiermee transgenders in de kou laat staan, is onterecht. Wel is het zo dat de brochure niet primair op hulpvragers is gericht, maar ingaat op ontwikkelingen rond sekse en gender in de samenleving en op de relatie tussen cultuur en identiteit. Laat het een bemoediging voor ons allen zijn dat een vrouw die zichzelf non-binair noemt, zei: āDit is de meest liefdevolle tekst die er op dit moment in Nederland bestaat.ā
Is daarmee alles gezegd? Dat denken we niet. Uit de reactie van Leeftink proeven we de vraag naar hoe om te gaan met mensen met genderdysforie, genderincongruentie, genderproblemen of hoe we de actualiteit ook benoemen. Dat appel herkennen en delen we bij de NPV: er is een groot belang bij evenwichtige en actuele woorden en daden. Daarbij is nog genoeg te doen, waaronder ook een academische doordenking vanuit verschillende disciplines om de huidige gendervragen het hoofd te bieden.
Diederik van Dijk en Elise van Hoek zijn respectievelijk als directeur en manager verbonden aan NPV-Zorg voor het leven. Bovenstaand artikel is een reactie op NPV laat echte transgenders pastoraal in de kou staan met eenzijdige brochure van ds. Ernst Leeftink.
Praatmee