Ritania Wirht over de doorwerking van de slavernij: "Zwarte kinderen kregen nooit glansrollen"

Dagelijks leven 5 juli 2023 Peter Siebe, NBG
Ritania Wirht

Het naamplaatje naast de bel zegt ā€˜R. Wirht’. Dat moet een vergissing zijn, denk ik; Ritania heet toch Wirth? Maar als ik binnen ben, brengt het naamplaatje me onmiddellijk bij de kern: slavernij. En de gevolgen daarvan, tot vandaag de dag.

"Onze naam is Duits. We zijn het eigendom van een Duitse plantagehouder geweest", vertelt Ritania, een gastvrije, openhartige dertiger die, zegt ze, "volop in ontwikkeling is". Ze studeerde voor schrijfster, werkt bij de Stadsschouwburg Utrecht en werd bekend als Miss Black Hair Nederland. "Wie in 1863 werd vrijgelaten, kreeg de achternaam van de plantagehouder. Het was gebruikelijk dat er dan letters of lettergrepen werden verwisseld of zelfs dat de naam werd omgedraaid."

Ik wil van Ritania meer weten over het slavernijverleden en of de Bijbel kan helpen bij de verwerking ervan. Haar verhaal sluit aan bij het boekje Geroepen om vrij te zijn van het Bijbelgenootschap.

Geforceerde excuses
"De excuses van premier Rutte over de slavernij verrasten me. Ik hoopte wel dat dit een keer zou gebeuren, maar had het niet verwacht. Dat het er snel doorheen werd gedrukt, maakte me argwanend. Was daar geen betere dag voor te vinden dan 19 december? En waarom gebeurde het midden op de dag? Ik was aan het werk en kon het dus niet zien. Terwijl de corona-persconferenties ’s avonds waren, zodat iedereen er live naar kon kijken. Het voelde niet hartelijk en niet oprecht, meer bedoeld voor de Nederlandse politiek dan voor de nazaten van de slachtoffers."

Ik zei: ā€œWaarom moet uitgerekend Judas, de verrader, als enige zwart zijn en de rest, inclusief Jezus, wit?ā€

"In het gezin waarin ik opgroeide, was Keti Koti altijd heel belangrijk. Mijn ouders kwamen in de jaren zeventig van de vorige eeuw naar Nederland en stichtten hier een gezin. Rond mijn tiende jaar emigreerden we naar Suriname en daar maakte ik de basisschool af. Anders dan in Nederland was er uitgebreid aandacht voor de slavernij, dus sinds die tijd wist ik wie Boni, Baron en Jolicoeur waren."

Omdat het politieke klimaat in Suriname rond de eeuwwisseling niet stabiel was, ging het gezin terug naar Nederland, zodat Ritania en haar zus gewoon naar school konden.

Racisme
"Ik was me al heel jong bewust van racisme, voordat we verhuisden naar Paramaribo. Op mijn christelijke basisschool in Purmerend zaten weinig gekleurde leerlingen. We moesten elk jaar naar Jesus Christ Superstar kijken, maar op een gegeven moment kon ik dat niet meer. Het stoorde me dat Judas werd gespeeld door een zwarte acteur. Ik zei: ā€œWaarom moet uitgerekend Judas, de verrader, als enige zwart zijn en de rest, inclusief Jezus, wit?ā€ Ook viel het me op dat zwarte kinderen bij het kerstspel altijd de rol van bijvoorbeeld een schaap of de ezel kregen. Je moest dan de voor- of achterkant zijn, in een ongemakkelijk kostuum. We kregen nooit de glansrollen. Ook kregen zwarte klasgenootjes vaker de schuld van een vechtpartijtje, vaker straf en vaker een lager schooladvies. Daar was ik toen al boos over. Helaas leidde mijn protest niet tot verbetering en werd het racisme niet onderkend."

Oma op blote voeten
"In de slavernijarchieven vind je wel gegevens over je stamboom, maar meestal geen verhalen. Gelukkig kent de familie van mijn moeder een verhaal over mijn betovergrootmoeder Rose Codrington. Zij behoorde tot de laatste generatie in slavernij. Ze mocht geen schoenen aan. Ze liep altijd op blote voeten, net als iedereen in slavernij. Ook na 1 juli 1863 bleef ze dat doen. Ze durfde geen schoenen te dragen.

"Erover praten deed oma Rose niet, ze zong liever gospelliederen."

Oma Rose was vroedvrouw. Ze zal op de plantage vreselijke dingen hebben meegemaakt, want in die tijd werden pasgeboren baby’s uit de armen van hun moeders gerukt en voor een spiegeltje verkocht aan andere slavenhouders. En vrouwen werden, pas bevallen, nog bloedend en wel, alweer aan het werk gejaagd. Rust en ruimte voor herstel werd hun niet gegund. Erover praten deed oma Rose niet, ze zong liever gospelliederen."

EƩn plaatje
"Ik hield van geschiedenis. Maar toen ik op de middelbare school in Nederland dat vak kreeg, werd ik opnieuw boos. Want over Suriname en de slavernij stond in het boek alleen maar dit plaatje, van een vrouw die met een ketting vastgebonden stond aan een boom en met de zweep kreeg. Dat plaatje kende ik van de basisschool in Suriname. Het was het mildste slavernijplaatje dat ik gezien had. En dat terwijl er genoeg andere, vreselijke afbeeldingen zijn: over brandmerken, vierendelen, en over de marteling van Tula, de leider van de slavenopstand op CuraƧao in 1795. Ik weet ook nog precies de drie regels waarmee mijn lesboek op de middelbare school de slavernij afdeed: dat er slavenhandel was, dat er plantages waren, en dat het een zwarte bladzijde was. Dat was alles. Toen ben ik van geschiedenisles weggebleven tot aan het eindexamen."

Doorwerking van het verleden
Bij de nazaten van de daders ziet Ritania het slavernijverleden doorwerken in privileges. Gemiddeld hebben ze een hogere opleiding gevolgd en hebben ze meer geld dan gekleurde gezinnen. "Je kunt er niks aan doen dat je bij je geboorte voordelen hebt gekregen, maar het zou helpen als je het beseft en je inzet voor anderen met minder kansen."

Ook bij de nazaten van de slachtoffers ziet Ritania gevolgen van het verleden. ā€˜De identiteit die wij, zwarte mensen, hadden, is ons met geweld afgepakt. Vóór de slavenhandel was Afrika een ontwikkeld continent. De Egyptische piramiden zijn gebouwd door gekleurde mensen met kennis van wiskunde. De gaper bij de drogist is een Moor: zwarten legden de basis voor de geneeskunde. Maar dat weet bijna niemand! Als zwarte Nederlander moet je nu je identiteit vormen zonder te weten waar je vandaan komt. En het ideaal dat je voorgehouden krijgt - naar mijn mening: leven zoals witte Nederlanders behaagt - is oneerlijk en onbereikbaar. Want jij zult nooit wit zijn, hoe hard je ook je best doet."

"Ik heb tegenwoordig meer vraagtekens dan voorheen. Ik maak ruzie met God, maar zoek Hem toch op."

Christelijk geloof
Ritania is christen, maar vecht ook met God: "Ik heb over wat er in de wereld gebeurt tegenwoordig meer vraagtekens dan voorheen. Ik maak ruzie met God, maar zoek Hem toch op." Haar geloof, beseft ze, is in zekere zin een opgedrongen, koloniaal geloof. "Wintirituelen worden in het ene deel van mijn familie gepraktiseerd, in een het andere deel niet. De kerk maakte mensen er bang voor en wilde er niet van weten. Ik ben er niet meer bang voor en durf ze te onderzoeken. Aan de andere kant: ik geloof in Jezus en heb momenten waarop ik God echt ervaar. Dat wil ik niet kwijt."

Helingsproces
Tussen Nederlanders enerzijds en Surinamers en Antillianen anderzijds is een helingsproces nodig. Ritania: "Wie privileges hebben, moeten onderkennen dat dit zo is en dat ze onrechtmatig verkregen zijn. Ze moeten de andere partij die privileges ook gunnen (of anders ervan afzien), oprechte excuses aanbieden als ze fouten maken, en willen leren van fouten. Geef anderen de ruimte om zonder gestuurd te worden hun eigen identiteit te vinden. Ga naar de achtergrond en luister. Alleen zo kan de etterende wond genezen."

Kan de kerk bij dat helingsproces helpen? Ritania twijfelt: "De kerk is medeveroorzaker van het probleem. En dan is het lastig om ook deel van de oplossing te zijn. Wel kan de kerk helpen bij het onderdeel vergeving, want dat is een van de allermoeilijkste dingen om te doen. Daar zou de kerk expert in moeten zijn, met Jezus als boegbeeld. Ik denk hierbij aan Pasen. Hoewel ik zelf nog zoek naar de betekenis en de rol van Jezus’ dood en opstanding, is Pasen het ultieme verhaal over vergeving en een nieuw begin (zie bijvoorbeeld Matteüs 26:26-28, PS). Jezus werd onschuldig gedood voor andermans fouten en juist daardoor is er genade voor mensen. Ik word daar wel stil van."

Peter Siebe werkt als eindredacteur bij het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap (NBG). Dit interview verscheen ook op website debijbel.nl van het NBG. Het sluit aan bij het boekje ā€˜Geroepen om vrij te zijn, Bijbelstudies over slavernij en vrijheid’ dat voor € 1,- plus verzendkosten aan te vragen is bij het Bijbelgenootschap.

Praatmee

Beluister onze podcast

#373 Jeffrey & Petra van de Weetering over Israƫl, de kerk en geloven vanuit de schuilkelder
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Basiliek
Persbericht

Vanessa Nakate en Paul Schenderling hoofdsprekers op GroenGelovig 2025

De Oegandese klimaatactivist Vanessa Nakate en econoom/theoloog Paul Schenderling zijn hoofdsprekers op GroenGelovig 2025. Het evenement is een initiatief van Tearfund en wil bezoekers inspireren Ʃn handelingsperspectief bieden om hun leven en omgevi

Engelse kerk
Nieuws

Onderzoek: Steeds meer Britse jongeren geloven in God

Steeds meer jongeren in het Verenigd Koninkrijk zeggen te geloven in God. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van onderzoeksbureau YouGov. Volgens het onderzoek is het aantal 16- tot 24-jarigen dat zegt in God te geloven, gestegen van 16 procent in 202

Tsjaad
Nieuws

Acht christenen vrijgelaten in Tsjaad na maand gevangenschap

Op vrijdag 8 augustus liet de regering van Tsjaad acht jonge christenen vrij. Zij zaten ruim een maand vast na hun arrestatie tijdens een evangelisatieactie in de hoofdstad N’Djamena. De groep – zeven mannen en ƩƩn vrouw uit verschillende kerken – tr

Botrus Mansour
Nieuws

Palestijnse Israƫliƫr nieuwe secretaris-generaal van de Wereld Evangelische Alliantie

De Wereld Evangelische Alliantie (WEA) heeft Botrus Mansour gekozen als nieuwe secretaris-generaal en CEO. Het besluit komt twee maanden voor de grote wereldvergadering in Zuid-Korea waarbij duizenden evangelische leiders uit alle continenten aanwezi

Ds. Kees Kant
Opinie

Tientallen kerken laten het Joodse volk vallen als een baksteen

Vorige week publiceerden ruim zeventig kerken in Nederland een oproep aan de regering om maatregelen te nemen tegen Israƫl. De begeleidende tekst was een beschamende weergave van de gebruikelijke Hamas-propaganda van de laatste maanden. Rond de toeli

Kees van Ekris
Interview

PKN-scriba Kees van Ekris: "Ik probeer het zwijgen over God moeilijker te maken"

"In zes weken heb ik dit boek geschreven", vertelt Kees van Ekris me aan zijn bureau in Zeist. "Het heet De magie van het geloof. Ik vertel daarin over tien ontmoetingen die ik had als Theoloog des Vaderlands." Kees luistert en kijkt graag en vertelt

Ds. A. Simons
Video

Ds. Simons legt uit waarom Jezus volgens hem geen verborgen persoon is

In preken binnen de rechterflank van de reformatorische gezindte is vaak te horen dat Jezus Christus een verborgen persoon is, zelfs voor wedergeboren mensen. Vanuit die overtuiging leert men dat Christus steeds verder op de heilsweg geopenbaard word

Eritrea
Nieuws

Wereldwijde actie voor zeven gevangen Eritrese kerkleiders

Christenen wereldwijd voeren deze week actie voor zeven kerkleiders die al meer dan twintig jaar zonder proces gevangen zitten in Eritrea. Op 22 augustus, de Internationale Dag ter herdenking van slachtoffers van geweld op basis van religie of levens

Meerartikelen

Prayer house
Nieuws

Kerk in Indonesiƫ gesloten: evangelist en zoon verdreven

In Indonesiƫ is begin deze maand het Immanuel Prayer House in het dorp Purbayani definitief gesloten door lokale autoriteiten. Het gebedshuis maakte deel uit van de Bethel Tabernakelkerk (GBT). Naast de sluiting werd ook evangelist Dani Natanael Guna

Somalie
Nieuws

Vrouw en baby opgesloten door islamitische familie in Somaliƫ tot ze geloof in Christus opgeeft

Een jonge Somalische moeder wordt samen met haar ƩƩnjarige dochter vastgehouden door haar islamitische familieleden. De vrouw, Fatuma Hassan (28), bekeerde zich tot het christelijk geloof en weigert terug te keren naar de islam. Sinds 6 augustus zit

Daniel Dronkelaar
Interview

Een regenboog veranderde het leven van Daniel: "Alsof de hemel even openging"

Toen Daniel Dronkelaar in de auto zat en in zijn gedachten aan God vroeg om een teken, verscheen er binnen vijf seconden een regenboog. "Het voelde alsof de hemel even openging en God recht in mijn hart sprak. Ik begon te huilen, niet omdat ik verdri

Irak vlag
Positief nieuws

Meer dan duizend kinderen in Irak doen hun eerste communie ondanks vervolging

Ondanks jaren van oorlog, terreur en onderdrukking vieren Iraakse christenen een teken van hoop. In de afgelopen weken hebben meer dan duizend kinderen in het land hun eerste communie ontvangen, meldt de Christian Post. In de hoofdstad Bagdad ontving

Anne Borkent
Podcast

Anne Borkent: ā€œKritiek hoort bij een gezonde kerkā€

In de Cvandaag podcast benadrukt voorganger Anne Borkent het belang van ruimte voor kritische geluiden binnen de kerk. ā€œKritiek is niet leukā€, erkent hij, ā€œmaar het kan een zegen zijn voor een gemeenschap die wil groeien. Het hoort bij een gezonde ke

Mirjam Bikker
Nieuws

ChristenUnie presenteert kandidatenlijst: vertrouwde gezichten in top-3

De ChristenUnie presenteerde vandaag haar concept-kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober. De huidige fractieleden Mirjam Bikker, Pieter Grinwis en Don Ceder voeren de lijst aan. Op plek vier en vijf staan de Hardenbergse wetho

Doopdienst Californiƫ
Nieuws

2.100 mensen gedoopt bij massale doopdienst in CaliforniĆ«: ā€œGod is aan het werkā€

In Newport Beach, in de Amerikaanse staat Californiƫ, werden afgelopen weekend maar liefst 2.100 mensen gedoopt. Dat schrijft CBN News. De massale doop vond plaats tijdens de 3rd Annual Jesus Revolution Baptism. Het was een dag die volgens velen wijs

Johan Lock
Podcast

Het hoofdpijndossier van Johan Lock: ongezond leiderschap in de kerk

Schrijver Johan Lock wijst in de Cvandaag podcast op de nadelige gevolgen van ongezond leiderschap. Zijn ervaringen maken pijnlijk duidelijk hoe geloofsijver soms kan doorschieten in controle en wetticisme. In de Cvandaag podcast sprak Lock samen met

India
Nieuws

Indiase deelstaat scherpt anti-bekeringswet aan: online van geloof getuigen verboden

De Indiase deelstaat Uttarakhand heeft haar anti-bekeringswet aanzienlijk aangescherpt. Op 13 augustus keurde de deelstaatregering een wetswijziging goed die niet alleen strengere straffen oplegt, maar ook digitale media onder de wet brengt. Dat bete

Daniel Fuentes Espinal
Nieuws

Amerikaanse immigratiedienst laat Hondurese pastor na ƩƩn maand detentie weer vrij

De Hondurese voorganger Daniel Fuentes Espinal van de Iglesia del Nazareno JesĆŗs Te Ama in Easton (Maryland) is weer thuis bij zijn gezin. De 54-jarige pastor werd eind juli opgepakt door de Amerikaanse immigratiedienst (ICE) omdat hij al 24 jaar in

Ds. M. Klaassen
Video

Ds. Klaassen wijst op de grootste fout die je als vader en moeder maken kunt

"Dat wat Jacob met zijn vrouwen deed, deed hij later ook met zijn kinderen. Sommigen trok hij voor en anderen stelde hij achter. De zonen van Rachel waren zijn lievelingetjes en de zonen van Lea waren niet in tel. De grootste fout die je als ouders k

Bobby Schuller
Interview

Bobby Schuller ziet hoe Hour of Power levens verandert: "Mensen worden discipelen"

Hour of Power vierde vorig jaar haar 25-jarig bestaan op de Nederlandse buis. Daarom ontving Jan van den Bosch wekelijks een kijker van het eerste uur. Afgelopen weekend was dat televisiepredikant Bobby Schuller. De Amerikaan, kleinzoon van de bekend