Een Pinkstermysterie: Wat heeft Judea in de volkenlijst te zoeken?

God 26 mei 2023 Dr. Jan Krans
Pinksteren

Volgens de schrijver van Handelingen waren voor het Pinksterfeest Joden uit ieder volk op aarde aanwezig. Maar de lijst van volken en plaatsen die volgt plaatst ons voor de nodige vraagtekens. Waarom juist deze? En waarom ook Judea?

Berucht
Aan het begin van het Pinksterverhaal zoals verteld in Handelingen (Hand. 2) klinkt er ‘uit de hemel een geluid als van een hevige windvlaag’ (Hand. 2:2 – NBV21). Er komen ‘vrome Joden, … afkomstig … uit ieder volk op aarde’ op het geluid af. Allemaal horen ze in hun eigen taal de volgelingen van Jezus spreken (Hand. 2:5–6). De verwarring is groot: hoe is dit mogelijk? En als om de grootte van het wonder te onderstrepen sommen deze mensen zelf de gebieden op waar zij vandaan komen:

Parten, Meden en Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kappadocië, mensen uit Pontus en Asia, Frygië en Pamfylië, Egypte en de omgeving van Cyrene in Libië, inwoners van Rome die zich hier gevestigd hebben, en ook mensen uit Kreta en Arabië, zowel Joden als proselieten. (Bron: Handelingen 2:9-11)

Je kunt je overigens wel afvragen in welke taal je je deze opsomming dan weer voor moet stellen, maar daar stappen de uitleggers moeiteloos over heen. Zij hebben andere problemen met deze beroemde lijst, die ook wel een beetje berucht is onder degenen die met Pinksteren de schriftlezing mogen verzorgen.

Volgens ons eigen onderzoek heeft Idumea nog de beste papieren. Het voldoet aan alle eisen: niemand zou het vreemd gevonden hebben als de lijst ‘Idumea’ in plaats van ‘Judea’ had gehad.

Vooruitwijzing
Om te beginnen: de lijst beweegt zich op een wonderlijke manier over de destijds bekende wereld, ongeveer van oost naar west en noord naar zuid, en doet dat ook behoorlijk selectief, en bovendien afwisselend grof- en fijnmazig. Wat is hier aan de hand? Heeft de auteur een bestaande lijst overgenomen of een nieuwe samengesteld? En was het hem er om te doen te beschrijven in welke gebieden er allemaal Joodse gemeenschappen waren van waaruit pelgrims bij belangrijke feesten naar Jeruzalem konden reizen? Dat is goed mogelijk, maar hij lijkt ook niet te vergeten welke plaatsen en streken nog een hoofdrol zullen spelen in het vervolg van zijn boek. Dat verklaart ook wellicht de melding van ‘mensen uit Kreta en Arabië’. In de Griekse tekst komt deze helemaal aan het eind, wat vreemd is, omdat juist daarvoor de samenvattende en algemene aanduiding ‘zowel Joden als proselieten’ komt. Niet voor niets draait NBV21 in de vertaling beide elementen om.

Waarom uit Judea?
Het belangrijkste probleem dat uitleggers de eeuwen door heeft geplaagd is de vermelding van Judea middenin de lijst. Jeruzalem, waar het verhaal zich afspeelt, ligt zelf in Judea, en vooral: waarom zou het voor inwoners van Judea überhaupt bijzonder zijn om de leerlingen van Jezus in hun eigen taal te horen spreken?

Er zijn commentaren die wijzen op het verschil tussen het Aramees van Galilea en dat van Judea, maar zo’n verklaring werkt niet, want die dialecten lagen niet ver van elkaar. Deze oplossing zou erop neer komen dat je stelt dat Amsterdammers gewoonlijk mensen uit Kampen of verderop niet zouden kunnen verstaan, en dat is natuurlijk niet zo.

Een andere poging is om in plaats van ‘Mesopotamië, Judea’ te lezen ‘het Judese Mesopotamië’. Grammaticaal kan dat net, hoewel maar weinig lezers op het idee zouden komen dat ze het Griekse woord voor ‘Judea’ opeens als een bijvoeglijk naamwoord moesten opvatten. Nog groter is een inhoudelijk bezwaar: de hele lijst gaat over Joden, dus waarom zou dat gegeven er alleen in het geval van Mesopotamië nog eens een keer bij staan?

In zijn handen wordt Pinksteren een soort omgekeerd talenwonder, niet om die spraakverwarring ongedaan te maken, maar om haar van Godswege weer te overstijgen, al is het maar voor even.

Foutje in de overlevering?
Nog weer een andere mogelijkheid is dat de schrijver zelf een beetje onzorgvuldig was. Hij zou dan een bestaande lijst hebben overgenomen die helemaal geen betrekking had op mogelijke taalverschillen, en die ook niet vanuit Judea werd verteld. Bij het overnemen zou hij dan vergeten hebben ‘Judea’ hier weg te laten, wat hij natuurlijk wel had gedaan als iemand hem op het probleem opmerkzaam had gemaakt. Zulke slordigheden liggen bij deze schrijver echter niet zo voor de hand.

Talloze uitleggers nemen dan ook aan dat er in de oudste overlevering van de tekst iets moet zijn misgegaan: een kopiist heeft volgens hen een minder bekende naam van een land of streek enigszins onnadenkend vervangen door het overbekende woord ‘Judea’.

Maar wat kan die naam dan zijn geweest? De mogelijkheden lijken bijna eindeloos, en ik heb in de loop der tijd dan ook al zo’n twintig verschillende voorstellen kunnen verzamelen, van Armenië tot India, van Syrië tot Galatië, en van Cilicië tot Idumea, om er slechts een paar te noemen. De eerste mogelijkheden treffen we al in de tijd van de kerkvaders aan.

Het lijkt wel of elke volgende onderzoeker nog maar weer eens de oude kaarten erbij neemt en zijn of haar oog laat vallen op een gebied dat enigszins op de route ligt die de auteur lijkt te bewandelen. Daarbij neemt diegene voor het gemak ook maar steeds aan dat daar dan ook wel Joden zullen hebben gewoond. Met elk nieuw voorstel neemt wel de waarschijnlijkheid af dat één ervan juist is, en als de oorspronkelijke naam er al tussen zit zullen we het waarschijnlijk nooit te weten komen. Volgens ons eigen onderzoek heeft Idumea nog de beste papieren. Het voldoet aan alle eisen: niemand zou het vreemd gevonden hebben als de lijst ‘Idumea’ in plaats van ‘Judea’ had gehad. Bovendien is het bij het overschrijven slechts een kleine stap van ‘Idumea’ naar ‘Judea’ (in het Grieks dan).

Bewijzen kunnen we echter niets, en dus moeten ‘Judea’ voorlopig blijven staan, en dus ook het probleem dat de tekst daarmee oproept.

Voorbij de taalgrenzen
Gelukkig is het algemene idee van dit deel van het verhaal wel duidelijk. De schrijver wil iedereen van ‘Gods grote daden’ laten horen, maar weet dat er sinds de Babylonische spraakverwarring (Genesis 11) nu eenmaal vele talen zijn. Hoe verstaan mensen ooit elkaar? In zijn handen wordt Pinksteren een soort omgekeerd talenwonder, niet om die spraakverwarring ongedaan te maken, maar om haar van Godswege weer te overstijgen, al is het maar voor even.

Dr. Jan Krans is universitair docent Nieuwe Testament aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Bovenstaand artikel verscheen onlangs op de site van de PThU en is met toestemming van de auteur overgenomen door Cvandaag.

Praatmee

Beluister onze podcast

#352 Patrick & Jeffrey over abortus, Christenen voor Israël en een theaterboycot
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

NGK-synode
Nieuws

NGK-voorstel: mensen met homorelatie toelaten tot kansel

De Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK) staan op het punt belangrijke besluiten te nemen over de positie van homoseksuele relaties binnen hun kerkverband. In één van de conceptbesluiten wordt voorgesteld om niet alleen het ambt van ouderling en dia

Patricia en Pierre
Video

Zondag in Hour of Power zijn Patricia en Pierre van Rosmalen te gast

Patricia en Pierre van Rosmalen vertellen komende zondag hoe zij hun enige zoon verloren en hoe zij dat hebben verwerkt. Ook maken in Hour of Power ze duidelijk welke rol God daarin speelde, en hoe het hen vormde op hun geloofsreis. Het paar deelt ho

Jacques Brunt
Video

Video: Jacques Brunt over de rijke betekenis van de kleuren in de tabernakel

'Christus in de Tabernakel', zo heet de nieuwe serie die spreker Jacques Brunt onlangs op zijn YouTube-kanaal begonnen is. In deze serie denkt hij na over Gods heiligdom en dan specifiek over het eerste heiligdom dat God openbaarde: de tabernakel. In

Diederik van Dijk
Nieuws

SGP clasht met D66 over euthanasie bij dementie: "Ik schrok enorm"

Donderdag vond er in de Tweede Kamer een commissiedebat plaats over langdurige zorg. Dit was voor Diederik van Dijk (SGP) de aanleiding om vragen te stellen aan D66-Kamerlid Wieke Paulusma. Zij pleitte er deze week in een opiniestuk in het Algemeen D

Ds. K. Hak
Video

Volgens ds. Hak mogen we de macht van de duivel niet onderschatten

"De duivel misleidt de hele wereld. Ook Gods kinderen kunnen misleid worden. De duivel probeert hen van het spoor van God af te krijgen. Vergis je niet in de macht van de duivel in deze wereld", waarschuwt ds. K. Hak. De hervormde predikant preekte o

Avi Snyder
Podcast

Joodse gelovige Avi Snyder: "Vertel mijn volk over Jezus!"

Wel of geen evangelie voor het Joodse volk? Mag je nog wel spreken over Jezus? En God heeft Israël gekozen als Zijn volk, maar wat betekent dit? In onderstaande aflevering hoor je een gesprek met de Joodse gelovige Avi Snyder over de overtuiging dat

Chris Verhagen
Video

Narcisme in de kerk: Christelijke apologeet spreekt zich uit

Wat houdt een narcistische persoonlijkheidsstoornis in en wat zijn de kenmerken? Deze vraag behandelt Chris Verhagen, initiatiefnemer van het YouTube-kanaal Christelijke Apologeet, in onderstaande video. Het gevaar van 'narcisme in de kerk' moeten we

'De Wereld Rond'
Podcast

Zendingswerker deelt ervaringen in podcast: Jeanette Bostdorp

In deze podcastaflevering van 'De Wereld Rond' is deze keer Jeanette Bostdorp te gast. Voordat ze trouwde met Sergio werkte Jeanette van 2008 tot 2016 als zendeling bij verschillende organisaties die van Gods liefde getuigen in woord en daad in Israë

Meerartikelen

Christenjongeren in gesprek
Video

Christenjongeren in gesprek over verslavingen en zelfbeheersing

In deze aflevering van ChristenDOM? gaan Tamera, Joël en Joshua in gesprek met elkaar over verslavingen en zelfbeheersing. Waar zijn zij tegenaan gelopen? Kun je nog uitgaan als christen? En wanneer is iets te veel? Dit en meer kun je in deze aflever

Ruissen
Nieuws

Europees Parlement eist op initiatief van SGP onmiddellijke vrijlating Nigeriaanse zanger

Het Europees Parlement heeft donderdag op initiatief van Europarlementariër Bert-Jan Ruissen (SGP) opnieuw aangedrongen op onmiddellijke vrijlating van Yahaya Sharif-Aminu. De Nigeriaanse zanger hangt al vijf jaar de doodstraf boven het hoofd. Aanlei

nigeria
Dagelijks leven

Bedreigde Nigeriaanse zendeling blijft evangeliseren: "Ondanks prijs die ik moet betalen"

In het noorden van Nigeria, waar christenen vaak onderdrukt en bedreigd worden, blijft Ibrahim Nuhu Almasih standvastig in zijn geloof. Hij is een voormalig moslim die de boodschap van Christus verkondigt. Almasih zet zich onvermoeibaar in voor evang

Burkina Faso
Nieuws

Nieuwe aanslagen Burkina Faso: priester verliest familie

Bij een nieuwe reeks aanvallen in de parochie van Tansila in Burkina Faso zijn veel mensen gedood. Priester Jean-Pierre Keita, een projectpartner van Kerk in Nood (ACN), verloor verschillende familieleden. Hij vertelt hoe ruim tweehonderd terroristen

Susanna koh
Dagelijks leven

Susanna uit Maleisië zoekt al acht jaar naar ontvoerde echtgenoot dominee Koh

13 februari 2025: het is precies acht jaar geleden dat dominee Raymond Koh op klaarlichte dag werd ontvoerd. Een beveiligingscamera in een woonwijk zag hoe hij werd klemgereden, uit zijn auto werd getrokken en in een grote zwarte auto werd meegenomen

Nigeria
Nieuws

Christelijke gezinnen uitgemoord door Fulani-herders in Nigeria

In de Nigeriaanse deelstaat Plateau zijn in de afgelopen week zeker elf christenen vermoord door gewapende Fulani-herders. Bronnen melden dat de islamitische herders volledige gezinnen hebben uitgemoord. Vier anderen werden ontvoerd, meldt Christian

Ds. J. M. (Kim) Batteau
Opinie

Jezus en de kerken wijzen het universalisme duidelijk af

'Er zijn 23 passages in het Nieuwe Testament die overduidelijk stellen dat alle mensen uiteindelijk worden gered', zo stelde theoloog Reinier Sonneveld. Aan de hand van zijn boek 'Het einde van de hel' maakte de schrijver duidelijk dat hij voortaan a

Pakistan
Nieuws

Pakistan onderzoekt valse blasfemiezaken

Het Hooggerechtshof van Islamabad heeft de Pakistaanse regering opdracht gegeven een commissie in te stellen om de vermeende samenwerking tussen de Federale Opsporingsdienst (FIA) en islamitische geestelijken te onderzoeken. Deze samenwerking zou ger

Beldman
Nieuws

Kliksafe krijgt nieuwe directeur

Kliksafe krijgt een nieuwe directeur. Per 1 mei DV treedt Frederik Beldman uit Enter in dienst als algemeen directeur. Hij volgt Bert Jan Peters op, die bijna zijn pensioengerechtigde leeftijd bereikt heeft.  Frederik Beldman (40) is eigenaar van For

CHE
Nieuws

CHE en CIS starten bijzonder lectoraat: ‘Het Joodse karakter van het Nieuwe Testament en de Joods-christelijke ontmoeting'

De Christelijke Hogeschool Ede (CHE) en het Centrum voor Israëlstudies (CIS) starten gezamenlijk het lectoraat: ‘Het joodse karakter van het Nieuwe Testament en de joods-christelijke ontmoeting'. Dr. Marco Rotman is daartoe op 1 januari 2025 benoemd

Passion
Nieuws

PKN roept kerken op samen met buitenstaanders The Passion te kijken

Ook in 2025 zal The Passion live op televisie worden uitgezonden. De Protestantse Kerk in Nederland roept kerken op om een zogeheten kijkavond te organiseren waarbij mensen van buiten de kerk uitgenodigd worden om samen naar het muziekspektakel te ko

Ds. W. A. Zondag
Video

Ds. Zondag vertelt hoe God tot zijn later overleden dochter Rhodé sprak

Ds. W. A. Zondag en zijn vrouw verloren in 2018 door een verkeersongeval hun 14-jarige dochter Rhodé. De predikant van de Gereformeerde Gemeente in Dordrecht was toen nog actief in Woerden. In een preek vertelde Zondag onlangs hoe de Heere tot zijn d