Duizenden nieuwe gelovigen in Thailand: "Als leider in een boeddhistische tempel vroeg ik me af: is God echt?"

Gesponsord17 mei 2023
Apasra - Thailand

“Ik zie het leven niet meer zitten. Ik voel me moe, ontmoedigd en een mislukking door de grote schulden die ik heb opgebouwd.” Dit schreef de jonge Apasra. Toen ze op haar mobiel op Facebook zat te scrollen, zag ze een bericht op het 3xM kanaal ‘Als je een probleem hebt, kan Jezus je helpen.’ Apasra nam contact op. Nadat ze met één van onze nazorgmedewerkers had gesproken, maakte ze de keuze om in Jezus Christus te gaan geloven. De jonge vrouw begon te bidden over de problemen die ze had. Ze begon zich al snel beter te voelen, haar problemen op te lossen en heeft nu veel meer rust in haar leven.

3xM en Cvandaag slaan deze maand de handen ineen om net tot geloof gekomen christenen in Thailand verder op weg te helpen. Voor 26 euro maken we met de Cvandaag Crowdfund een dag nazorg voor medewerkers mogelijk en voor 361 euro een complete discipelschapstraining! We hebben jouw hulp dringend nodig. Help jij mee?

Apasra woont in Thailand, niet direct een land waar je aan denkt als we het hebben over ‘moeilijk bereikbare landen’. Je vliegt er in 11 uur naartoe voor een heerlijke strandvakantie. Toch heeft 94% van de Thaise bevolking nog nooit van Jezus Christus gehoord. Minder dan 1% van de bevolking is christen, ook al wordt er al 200 jaar geëvangeliseerd. Dat is ook niet zo gek, want over het algemeen willen Thaise mensen niets horen over de christelijke religie. Wat ze willen, zijn antwoorden op hun problemen. Want problemen zijn er genoeg.

"Jezus kan je helpen!"
Veel bezoekers van de Facebook pagina ‘Als je een probleem hebt, kan Jezus je helpen’ reageren gretig. Ze ontvangen een vrede en vreugde die ze nooit eerder hadden. Sommigen ervaren wonderen. Zo ook de 70-jarige Pravat. Hij leeft in een klein dorpje en maakte kennis met Ruth, één van de nazorgmedewerkers. Pravat vertelde dat naarmate hij ouder werd, zijn gezichtsvermogen steeds slechter werd. Hij zag dubbel, was altijd duizelig en had hoofdpijn. De artsen vertelden hem dat een operatie zijn probleem zou kunnen verhelpen. Maar hij was bang voor de operatie en bovendien was opereren veel te duur voor hem.

Pravat besloot zijn leven aan Jezus Christus te geven en zei: "Jezus, ik heb een probleem met mijn ogen, help me alsjeblieft!" En Jezus deed het! De volgende dag begon hij helder te zien, zijn dubbel zicht was verdwenen! Nu vertelt hij iedereen wat Jezus voor hem heeft gedaan. Bijna iedereen in zijn dorp wist dat hij problemen had met zijn gezichtsvermogen en nu hij genezen is, vertelt hij hen wat Jezus voor hen kan doen.

Jongeren horen het Evangelie
De Facebookpagina ondersteunt het werk van de Thaise partner, die in elke provincie op het platteland van Thailand het Evangelie brengt en een kerk sticht. De online campagnes zorgen voor met name meer jongeren die hongerig zijn naar het Evangelie en maakt het werk in de dorpen effectiever. Het werk met de lokale partner slaat aan.

De partner: "We zijn erg enthousiast over het Facebook project. Zonder de betrokkenheid van 3xM zouden we een project als dit nooit hebben geprobeerd. De Facebook pagina is nu een belangrijk onderdeel van onze strategie om elk dorp voor Christus te bereiken. Als wij in de dorpen komen, treffen we daar meestal de jongeren en de allerjongsten. De jongeren zijn aan het werk. Zij zijn juist degenen die antwoorden op hun vragen online zoeken. Door onze Facebookpagina komen zij ook bij ons terecht en kunnen wij hen koppelen aan de kerken.”

De online nazorgmedewerkers zijn het eerste aanspreekpunt voor mensen die meer willen weten over het Evangelie. Zij vertellen mensen hoe ze een oplossing kunnen vinden voor hun problemen, namelijk door hun leven aan Jezus te geven. Maar daar houdt het natuurlijk niet op. Met veel mensen is vaker contact. Anderen vragen om een online Bijbel of een Bijbelcursus om meer te weten te komen over het christendom. Weer anderen zijn klaar om gedoopt te worden of willen naar een lokale kerk. Ook dat wordt geregeld door het nazorgteam.

Dit kunnen deze nazorgmedewerkers natuurlijk niet zomaar. Hiervoor worden ze uitgebreid getraind door de 3xM Academy. Onderwerpen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld hoe je echte zoekers onderscheidt van mensen die minder goede plannen hebben, hoe breng je het Evangelie aan iemand uit een boeddhistische cultuur die nog nooit over Jezus heeft gehoord en bijvoorbeeld hoe je dit registreert in de juiste opvolgingssystemen. Alles met het doel om de overwegend boeddhistische Thai te vertellen over het Evangelie.

“Mijn leven is veranderd”
Dat dit resultaat heeft, ziet 3xM elke dag. Daar getuigt ook Haru van, een 58-jarige man: “Ik was een leider in een boeddhistische tempel en vroeg me altijd af over God, is Hij echt? Ik zag bepaalde tekenen en vroeg me af wie Hij was, maar niemand kon me iets over Hem vertellen. In de tussentijd vergooide ik mijn leven. Ik gokte veel. Als ik won was ik gelukkig, als ik verloor dan voelde ik me verschrikkelijk. Op een dag kwam er iemand bij mijn huis. Hij vertelde me over Jezus. Hij zei ‘Dit is de God waar je naar op zoek bent’. Toen ik dit hoorde, heb ik Jezus in mijn leven gevraagd. Hij heeft mij veranderd! Ik ben gestopt met gokken. Nu vertel ik anderen over Jezus. Mijn leven is helemaal veranderd.”

Heb jij hart voor mensen als Haru? Steun de Cvandaag Crowdfund en help mensen in Thailand verder!

Beluister onze podcast

#334 Jeffrey & dr. Wim Dekker over Trump-profetieën, scheppingsorde en de Rooms-Katholieke Kerk
Beluister op soundcloud
Bekijk alle afleveringen
Of beluister op:

Meerartikelen

myanmar
Nieuws

Kerkleider Myanmar op vrije voeten na zestien maanden gevangenis

Myanmar heeft na aanhoudende internationale druk een kerkleider vrijgelaten die vorig jaar werd veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf. Het gaat om Hkalam Samson, de voormalig president van de Kachin Baptist Convention. Hij zat 16 maanden in de gev

Pakistan
Nieuws

Pakistan trekt verbod op uitgifte paspoorten vluchtelingen in

Pakistaanse christenen die het land zijn ontvlucht vanwege vervolging, kunnen opgelucht ademhalen. De Pakistaanse overheid heeft besloten om opnieuw paspoorten uit te geven aan burgers die asiel zoeken in het buitenland. De regering kondigde deze wee

Ds. J. Koppelaar
Video

Ds. Koppelaar wijst op het nieuwe leven dat Jezus ondanks alle zonden voor ons verwierf

"Christus heeft door Zijn kruisdood en opstanding voor ons een nieuw leven verworven dat nooit meer voorbijgaat, ongeacht wat we gezondigd hebben en ongeacht hoe we nog zullen zondigen", merkte ds. J. Koppelaar onlangs  in een preek op. De hersteld h

Bevelyn Beatty Williams
Nieuws

Amerikaanse vrouw krijgt 41 maanden gevangenisstraf voor blokkeren ingang abortuskliniek

De Amerikaanse Bevelyn Beatty Williams is veroordeeld tot 41 maanden gevangenisstraf, nadat ze in juni 2020 de toegang van een abortuskliniek in New York blokkeerde. Dat melden diverse media. Tijdens de blokkade zou Williams een personeelslid van de

gezin
Nieuws

Refoweb-vragensteller vraagt of het geoorloofd is om kinderwens uit te stellen

'Is het geoorloofd om een zwangerschap, wanneer ons deze opnieuw gegeven zou worden, uit te stellen tot na een verhuizing? Onze jongste is inmiddels 2,5 jaar. Er is ruimte, financieel en qua liefde/rust in het gezin, voor een volgend kindje. We worst

Mexico
Nieuws

Open Doors vertaalt wet voor bescherming religieuze vrijheid in Mexico

Eind juni vond er een uniek moment plaats in het State Center for Indigenous Languages, Arts and Literature (CELALI) in de staat Chiapas, Mexico. De Mexicaanse regering presenteerde de wet op religieuze verenigingen en openbare erediensten, inclusief

Sejun
Video

Sejun groeide op in boeddhistisch klooster (en nu volgt hij Jezus)

Sejun uit Nepal groeit op in een boeddhistisch klooster. Maar de leraren handelen niet naar de vrede waarover ze onderwijzen. Wanneer Sejun 13 jaar is vlucht hij weg. Zijn ouders zijn boos en brengen hem naar een andere school. Daar ontmoet hij een c

Over God, Israël en de Bijbel
Podcast

Terugluisteren: Israëlische man deelt afschuwelijke verhalen over 7 oktober

"Terwijl de baby in de oven lag, lag de vader te sterven en werd de moeder verkracht", vertelt de Israëlische Tal Lev-Ary. De Messiasbelijdende Jood, die woont en werkt in Israël, was onlangs te gast in de IB-podcast van Israël en de Bijbel. In de po

Meerartikelen

ds. M. Krooneman
Video

Sta je in vuur en vlam voor Jezus of is er sprake van een waakvlammetje?

Sta jij in brand voor de Heere Jezus Christus? In vuur en vlam voor het evangelie? Of is jouw uitslaande brand inmiddels een waakvlammetje geworden? Tijdens een recente jongerenavond van Geloofstoerusting in Genemuiden stonden deze vragen centraal ti

'De Wereld Rond'
Podcast

Zendingswerker deelt ervaringen in podcast: Kirsten Wassink

In deze podcastaflevering van 'De Wereld Rond' is Kirsten Wassink te gast. Zij is HR-directeur op de Global Mercy, het nieuwste hospitaalschip van de hulpverleningsorganisatie Mercy Ships. In deze rol draagt ze met haar team zorg voor het personeel.

ELINE
Video

ELINE aanstaande zondag in Hour of Power te zien

Zangeres ELINE is aanstaande zondag in Hour of Power te zien. In de uitzending vertelt ze onder andere over het lied Jezus Overwinnaar dat ze te midden van geloofstwijfel schreef. Een bijzonder aanbiddingslied dat elke zondag in veel kerken wordt gez

Nigeria
Nieuws

Grote zorgen Nigeriaanse christenen: "Er heerst een sfeer van hopeloosheid"

Acht maanden nadat meer dan 300 christenen werden afgeslacht op Kerstavond en drie maanden na nog een reeks aanvallen rond Pasen, faalt de Nigeriaanse regering nog steeds in het beveiligen van haar mensen “Overlevenden van bloedbaden door extremisten

Arie-Jan Mulder
Column

Dreigt Gods oordeel als je op onwaardige wijze avondmaal viert?

Paulus heeft ons al heel wat te denken gegeven over het avondmaal. Aan het eind van zijn betoog lanceert hij nog een paar pittige uitspraken. In 1 Korinthe 11:29-34 zegt hij: 'Want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer

Dr. Wim Dekker
Podcast

Dr. Wim Dekker: “We hebben de Rooms-Katholieke Kerk ten onrechte afgeschreven”

“In de reformatorische traditie is de Rooms-Katholieke Kerk ten onrechte afgeschreven. Op steeds meer plekken is levend geloof te vinden”, stelt dr. Wim Dekker vast in de nieuwspodcast van Cvandaag. De theoloog blikt terug op een recent symposium van

Hamas
Nieuws

Palestijnse activist onthult: Gazanen gehersenspoeld om Joden en christenen te haten

Hamza Howidy, een Palestijnse activist die jarenlang onder het bewind van Hamas leefde, doet in gesprek met The Times of Israël een boekje open over de systematische haatzaaierij in Gaza. "Er waren twee of drie christelijke scholen in Gaza", herinner

Textiel
Nieuws

Archeologen stuiten op 3800 jaar oude textiel in woestijn van Judea

Archeologen hebben een 3800 jaar oud stukje rood textiel ontdekt in de grotten van de Judese Woestijn. Dat meldt All Israel News. Dit stukje stof, gekleurd met verfstof afkomstig van insecten, biedt nieuw bewijs van oude verfmethoden en wijst op een

Elon Musk
Nieuws

Elon Musk noemt zichzelf cultuurchristen en wil 'woke mind virus' bestrijden

Elon Musk, de wereldwijd bekende CEO van SpaceX en Tesla, heeft zichzelf in een recent interview een cultuurchristen genoemd en gaf aan te willen vechten tegen het 'woke mind virus'. Musk stelt misleid te zijn door het 'woke mind virus', waardoor een

Ds. G. van Zanden
Video

Ds. Van Zanden vertelt dat God ook bij tegenslagen vóór ons is

"Wat voor ons een worsteling is, dat is van Gods kant vaak een omhelzing", aldus ds. G. van Zanden. De hervormde predikant uit Katwijk aan Zee merkte onlangs in een preek op dat we als christenen soms het gevoel kunnen hebben dat ons alles tegenzit e

vlag
Nieuws

Schokkende onthullingen over misbruik in (kerkelijke) zorginstellingen Nieuw-Zeeland

In Nieuw-Zeeland zijn in het verleden meer dan een kwart miljoen kinderen en (kwetsbare) volwassenen misbruikt en mishandeld in zorginstellingen. Het gaat daarbij onder meer om kerkelijke zorginstellingen. Dat blijkt uit de rapportage van een jarenla

Sander en Hester
Video

Sander en Hester verhuisden naar Italië nadat ze door God geroepen werden

Een paar jaar geleden voelen Sander en Hester zich geroepen om naar Arco in Noord-Italië te verhuizen om daar als zendelingen te gaan werken. Maar het vinden van een woonruimte in het toeristische Arco, aan de mond van het Gardameer, blijkt nagenoeg