Ja zeggen tegen Jezus is nee zeggen tegen jezelf, is jezelf verloochenen

God 31 maart 2023 Ds. C. H. Hogendoorn
kruisweg

Wat verandert er precies wanneer je belijdenis doet? Tijdens de belijdenisdienst zingen we vaak: ‘Ik zet mijn treden in Uw spoor.’ Gingen we daarvoor een heel andere weg? Op welke manier verschillen voor en na?

Het uitgangspunt voor deze bijdrage is Markus 8, een beslissend keerpunt in de kortste evangeliebeschrijving in het Nieuwe Testament. Het is belangrijk om te zien dat in de eerste helft van het Markusevangelie de Heere Jezus hoofdzakelijk wordt getekend als een Heiland Die indrukwekkende wonderen verricht. Die bijzondere tekenen worden na het achtste hoofdstuk ineens een stuk minder. Precies in het midden, tegelijk ook het scharnierpunt van het Markusevangelie, stelt de Heere Jezus Zelf de allerbelangrijkste kwestie aan de orde: ‘Maar u, wie zegt u dat Ik ben?’ (8:29) Deze vraag wint aan diepte, wanneer we bedenken op welk moment de Heere Jezus haar stelt.

Titel
Markus begint zijn Evangeliebeschrijving met een opschrift, een titel zou je ook kunnen zeggen: ‘Het begin van het Evangelie van Jezus Christus, de Zoon van God’ (1:1). Wij als lezers kennen zodoende van meet af aan de identiteit van de Heere Jezus, maar - zo zal nog blijken uit het verdere verhaal van Markus - er heerst een grote verlegenheid rond de vraag wie de Heere Jezus precies is. Alleen demonen nota bene herkennen in Hem de Zoon van God en het is pas aan het eind van het Markusevangelie dat iemand Hem klip en klaar als de Zoon van God belijdt. Een heiden nog wel, een outsider, bij het kruis (15:39). Het is juist déze titel die in het Markusevangelie een verrassende inhoud blijkt te hebben. Op de climax van het verhaal blijkt dus: de Heere Jezus kan slechts dán als Zoon van God herkend en beleden worden, wanneer we Hem zien als de Gekruisigde.

Petrus (en de anderen) zien al wel een beetje, maar nog niet volledig, wie de Heere Jezus werkelijk is. Hun ogen zijn (nog maar) voor de helft open.

Geen goed zicht
Hiermee hebben we het grote thema van het Markusevangelie te pakken. Zoals hierboven al gezegd: hoewel de Heere Jezus aanvankelijk veel bijzondere wonderen verricht, blijken de discipelen maar niet goed in te kunnen zien wie de Heere Jezus werkelijk is (4:13,40; 7:17-18). Er is, zo zegt de Amerikaanse nieuwtestamenticus Richard Hays, sprake van een crisis of understanding (8:21). In dat licht is de genezing van de blinde in Bethsaïda (8:22-26), vlak voor de belijdenis van Petrus, verrassend. Wat namelijk opvalt, is dat de Heere Jezus de blinde man in twee fasen het zicht terug geeft. Zoiets was niet eerder gebeurd. Het lijkt erop dat deze geschiedenis op een verrassende wijze illustreert hoe bij de discipelen langzaam maar zeker de ogen opengaan. Niet ineens, maar gaandeweg.

Streng vermaan
Er is nog iets van groot van belang. Markus vertelt de geschiedenis van de belijdenis van Petrus op een andere manier dan Mattheüs en Lukas. Dat wordt helaas vaak over het hoofd gezien. Het zou kunnen zijn dat de weergave bij Mattheüs sowieso vaker aandacht krijgt, vanwege Jezus’ woorden over het fundament van de kerk en de sleutels van het hemelrijk. Worden in de eerste evangeliebeschrijving Petrus en de discipelen geprezen vanwege hun inzicht (dat ze overigens niet aan zichzelf ontlenen; Matt.16:17-19), bij Markus is er na de belijdenis door Petrus heel abrupt de vermaning van de Heere Jezus om met niemand over Hem als de Christus te spreken (8:30). Terecht geeft de HSV hier aan dat het om een strénge berisping gaat. Markus gebruikt hetzelfde werkwoord in hoofdstuk 3, waar de Heiland de demonen met klem gebiedt te zwijgen over Zijn identiteit als Zoon van God (3:12).

Waarom volgt er in het Markusevangelie na de belijdenis een streng vermaan? Dat heeft te maken met de belijdenis, zojuist door Petrus uitgesproken. Wanneer hij de Heere Jezus als de Christus (de Messias, de Gezalfde) belijdt, staat de titel Gezalfde nog bol van nationalistische gedachten. In tegenstelling tot wat soms aangenomen wordt, gaat het bij de titels Messias en Zoon van God beslist niet om hetzelfde. Bij de eerste aanduiding dachten de mensen in de eerste eeuw aan een messias, een door God gezalfde die een eind zou maken aan de Romeinse bezetting en een grote wonderdoener, precies zoals de Heere Jezus in de eerste helft van het Markusevangelie beschreven wordt. Je zou zeggen: Petrus (en de anderen) zien al wel een beetje, maar nog niet volledig, wie de Heere Jezus werkelijk is. Hun ogen zijn (nog maar) voor de helft open. Precies zoals het de blinde man in Bethsaïda verging.

Het goede nieuws (Evangelie, zie 8:35) is paradoxaal genoeg juist de weg achter deze lijdende Heere Jezus aan. Verliezen is winnen (8:35).

Kruisdragen
Meteen na de strenge vermaning volgt bij Markus de eerste lijdensaankondiging waarin de Heere Jezus nadrukkelijk Zijn lijdensweg verbindt met die van Zijn volgelingen. Daar wordt wél vrijuit over gesproken (8:32). En dan, opvallend!, is het Petrus die de Heere Jezus vermaant. Weer hetzelfde werkwoord. Ook wanneer de Heere Jezus op Zijn beurt Petrus bestraft. Nu blijkt er ineens veel op het spel te staan. Wie Zijn weg niet erkent als een weg van lijden en sterven (dus vasthoudt aan het Messias-concept van die dagen), schaart zich aan de kant van de duivel. Krasse woorden. Maar de zaak móet helder zijn. Het goede nieuws (Evangelie, zie 8:35) is paradoxaal genoeg juist de weg achter deze lijdende Heere Jezus aan. Ja zeggen tegen Hem is nee zeggen tegen jezelf, jezelf verloochenen en je kruis opnemen (8:34). Verliezen is winnen (8:35).

Identiteit
De discipelen ontvangen pas na kruis en opstanding het volle zicht. De Heere Jezus maakt voor die tijd aan hen en aan ons nu duidelijk dat het belijden van Wie Hij is maar niet een theologisch statement is. Zijn identiteit blijkt nauw samen te hangen, onlosmakelijk verbonden (kunnen we beter zeggen), met die van Zijn volgelingen. Uitzeggen Wie Hij is, is tegelijk formuleren wie we zelf zijn. Als Zijn weg een kruisweg is, zal de onze dat ook zijn. Dat kan niet anders of je zit op het verkeerde spoor. Zoals hierboven al gezegd: de belijdenis dat de Heere Jezus de Zoon van God is, klinkt pas aan de voet van het kruis. Zó is Hij Gods Zoon - en niet anders.

Hij gaat voorop
Dat het allemaal niet meteen goed gaat, blijkt verderop in het Markusevangelie. Zelfs na de derde aankondiging van het lijden en sterven blijkt het zicht op Wie de Heere Jezus werkelijk is, verduisterd en zeer beperkt, erg menselijk vooral (10:35-45). Wie overigens de moeite neemt de drie uitspraken over het komende kruislijden bij Markus zorgvuldig te bestuderen, ziet drie keer hetzelfde patroon: aankondiging van het lijden, (gevolgd door) misverstaan door de discipelen, (gevolgd door) corrigerend onderwijs van de Meester. Zullen zij en wij dan nooit leren?

Belangrijk is ten slotte erop te letten dat in het Markusevangelie de uitdrukking ‘op de weg’ of ‘onderweg’ karakteristiek is. Die uitdrukking vind je bij de andere evangelisten niet, op een uitzondering na. Bij Markus is het een kernwoord ná de belijdenis van Petrus. Veelzeggend! Wat Markus met ‘de weg’ of ‘onderweg’ bedoelt, is niet onduidelijk… het is de weg naar het kruis van de Heere Jezus. Wie belijdenis doet, wordt op deze weg gezet. Dus ja, er verandert toch wel iets met het doen van belijdenis. Echter, de evangelist vermeldt hierbij een doorslaggevend en troostend woord (10:32), dat we in dit verband niet over het hoofd mogen zien: ‘En zij waren onderweg en gingen naar Jeruzalem, en Jezus ging hen voor.’

Ds. C. H. Hogendoorn is predikant van de hervormde gemeente te Lelystad. Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van deze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Praatmee

Beluister onze podcast

#348 Jeffrey & Andries Knevel over migratievisie SGP, kerkasiel en de Ark van Noach
Of beluister op:
Luister naar
0:00

Meerartikelen

Grinwis
Dagelijks leven

Zien: CU-Kamerlid krijgt hilarische prijs uitgereikt van Kamervoorzitter

In de Tweede Kamer wordt er niet altijd op het scherpst van de snede gedebatteerd. Soms is er gelukkig ook tijd voor wat luchtigheid. Zoals aan het einde van de donderdag toen Kamervoorzitter Martin Bosma besloot op een ludieke manier een prijs uit t

Wouter de Vos
Video

Wouter de Vos is zondag te gast in Hour of Power

In Hour of Power ontvangt Jan van den Bosch Wouter de Vos aan tafel. Wouter is algemeen directeur van 4e Musketier (4M) Nederland, een christelijke organisatie voor mannen. Hij houdt van oprechtheid en rauwe communicatie. Hij vertelt over zijn leven

Ds. H. Ottema
Video

HHK-predikant waarschuwt aan de hand van de 'Mike Pence-rule' voor overspel

"Wees nooit met een vrouw alleen, tenzij het je eigen vrouw is", aldus ds. H. Ottema. De hersteld hervormde predikant preekte pas over het zevende gebod waarin het gaat over overspel. In zijn preek haalde Ottema voormalig vicepresident van de Verenig

Al-theoloog Jack Esselink
Video

Video: Al-theoloog vertelt over 'AI-Jezus' die in Zwitserse kerk gebruikt wordt

Kunstmatige Intelligentie (AI) verovert de wereld, maar inmiddels maken ook kerken er gebruik van. Bijvoorbeeld in het Zwitserse Luzern. Daar kunnen mensen namelijk biechten bij een hologram van Jezus die door AI wordt aangestuurd. Al-theoloog Jack E

Rene de Reuver
Nieuws

PKN-scriba keert zich tegen 'zondagsschoolpolitie': 'Grote gevolgen voor de kerk'

Kerken moeten in vrijheid catechisatie en zondagsschoollessen kunnen blijven aanbieden. Dat vindt René de Reuver, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland. Volgens hem gaan voorstellen om hier van overheidswege toezicht op te houden, in tegen de

Hemel
God

Refoweb-vragensteller: 'Ik durf God niet zomaar te vertrouwen'

'Ik heb helemaal niet het idee dat ik God vind in Zijn woord, wat ik ook doe. Het lijkt uit de Bijbel alsof het grootste deel van de wereldbevolking schapen voor de slacht zijn. Alsof God ze op wil offeren. Ik word er alleen somberder van en denk dan

Bijbellezen
Nieuws

Gigantische groei online Bijbelluisteraars in 2024

Bijbelluisteren groeit razendsnel. Vrede, liefde en licht zijn voor het vijfde jaar op rij de top-drie van gebruikte zoekwoorden van digitale Nederlandse en Vlaamse Bijbellezers; vrede klom van plek 3 naar plek 1. Genesis 2 – over de rustdag – is het

God in de natuur
Verdieping

Het horen van Gods stem is in onze tijd niet vanzelfsprekend

In een tijd waarin we overspoeld worden door een stortvloed aan informatie en prikkels, blijft één vraag van het grootste belang: hoe horen we te midden van zoveel stemmen Góds stem? Het horen van Gods stem is in onze tijd niet vanzelfsprekend. Veel

Meerartikelen

Ds. Willem Glashouwer
Video

Wat zegt de Bijbel over de volkeren rondom Israël? Ds. Glashouwer legt uit

Wat begon als een oorlog tussen Israël en Hamas in het zuiden van Israël, breidt zich steeds verder uit. Libanon, Jemen, maar ook richting Iran en Syrië. Met bemoeienis van Rusland, Amerika, en vele andere landen. Wat zeggen de profeten over de onrus

Psalmen Challenge
Podcast

Psalmen Challenge: in deze podcast bespreken christenen Psalm 59

Symfonie van het hart is de psalmenchallenge die jou voorziet van alles wat je nodig hebt om het hele psalmenboek uit de Bijbel door te gaan. Teun van der Leer, Remko Ongersma en Peter Kruijt, de initiatiefnemers van de Psalmen Challenge, bespreken s

Ursula von der Leyen
Nieuws

SGP roept op tot snelle benoeming speciaal EU-gezant geloofsvrijheid

Europarlementariër Bert-Jan Ruissen (SGP) heeft Ursula von der Leyen gevraagd zo snel mogelijk een speciaal EU-gezant voor geloofsvrijheid te benoemen. Deze oproep stond in de brief die hij vandaag samen met de Slowaakse Miriam Lexmann (EVP) stuurde

rechtbanktekening
Nieuws

Predikantsechtpaar HHK dat kinderen mishandelde gaat niet in hoger beroep

De hersteld hervormde predikant Henk J. en zijn vrouw Jolanda J. gaan toch niet in hoger beroep. Het predikantsechtpaar werd eerder dit jaar veroordeeld tot 150 uur werkstraf vanwege de mishandeling van drie van hun kinderen. Eerder stelde hun advoca

Opperrabbijn Jacobs
Column

Ik weet niet meer hoe ik mezelf moet gedragen

In zijn nieuwe dagboek vraagt opperrabbijn Jacobs zich af hoe hij zich moet gedragen. Wat mag hij nog wel en wat niet zeggen? Met Chanoeka in aantocht wordt het geadviseerd niet te melden waar hij de Menora publiekelijk aan gaat steken. Ook deelt hij

Kees van Helden
Opinie

Alarmerend abortusonderzoek: te weinig aandacht voor het kind

Fiom heeft samen met de Universiteit van Amsterdam onderzoek gedaan naar de berichtgeving over abortus in zeven landelijke kranten over een periode van 22 jaar. Hier is een wetenschappelijk artikel over geschreven en eind november gepubliceerd in het

Tweede Kamer
Nieuws

Kamermeerderheid wil voorrang voor gevluchte christenen en yezidi’s

Nederland moet bij het VN-hervestigingsprogramma voortaan prioriteit geven aan christenen, yezidi’s en andere personen die vergelijkbare vervolging te vrezen hebben. Een meerderheid van de Tweede Kamer stemde vanmiddag in met de motie van SGP-Kamerli

EO
Nieuws

Voormalig EO-journalist Leendert de Jong (72) overleden

Op 15 december 2024 overleed Leendert de Jong op 72-jarige leeftijd na een kort ziekbed. Jarenlang speelde hij een prominente en gewaardeerde rol bij onder andere de Evangelische Omroep en het Nederlands Dagblad. De Jong liet zijn stempel achter op v

ark
Nieuws

Minder dan half miljoen geboden voor replica ark van Noach

De inmiddels beroemde replica van de ark van Noach is onder de hamer gegaan. Woensdagavond vond de veiling plaats. Het hoogste bod is 465.000 euro. Van wie dat bod is en wat er met het schip gaat gebeuren, is nog niet duidelijk.  Op de website van he

soedan
Nieuws

Soedanese christen aangevallen door islamitische echtgenoot: "Ik weiger mijn geloof op te geven"

In een vluchtelingenkamp in Zuid-Soedan blijft de Soedanese Halima Mohammed Ali (33) standvastig in haar geloof, ondanks een brute aanval door haar islamitische echtgenoot. “Ik weiger mijn geloof op te geven", zegt de moeder van vijf kinderen. Mornin

De voormalige aartsbisschop van Canterbury, George Carey
Nieuws

Voormalig aartsbisschop van Canterbury legt priesterschap neer na onderzoek naar misbruikzaak

De voormalige aartsbisschop van Canterbury, George Carey, legt zijn rol als priester neer. Dat meldt Christian Today. Na een groot onderzoek van de BBC naar zijn handelen in een zaak rond seksueel misbruik, wordt Carey ervan beschuldigd nalatig te zi

Wilkin van de Kamp
Video

Wilkin van de Kamp stelt dat God de mens schiep om Zijn liefde kwijt te kunnen

"God schiep jou om Zijn liefde aan je kwijt te kunnen. Jij bent geschapen om Gods liefde te ontvangen, te beantwoorden en door te geven. God wil Zich aan je bekendmaken en daarom zoekt Hij je steeds weer op", aldus Wilkin van de Kamp. De christelijke