Ja zeggen tegen Jezus is nee zeggen tegen jezelf, is jezelf verloochenen

God 31 maart 2023 Ds. C. H. Hogendoorn
kruisweg

Wat verandert er precies wanneer je belijdenis doet? Tijdens de belijdenisdienst zingen we vaak: ‘Ik zet mijn treden in Uw spoor.’ Gingen we daarvoor een heel andere weg? Op welke manier verschillen voor en na?

Het uitgangspunt voor deze bijdrage is Markus 8, een beslissend keerpunt in de kortste evangeliebeschrijving in het Nieuwe Testament. Het is belangrijk om te zien dat in de eerste helft van het Markusevangelie de Heere Jezus hoofdzakelijk wordt getekend als een Heiland Die indrukwekkende wonderen verricht. Die bijzondere tekenen worden na het achtste hoofdstuk ineens een stuk minder. Precies in het midden, tegelijk ook het scharnierpunt van het Markusevangelie, stelt de Heere Jezus Zelf de allerbelangrijkste kwestie aan de orde: ‘Maar u, wie zegt u dat Ik ben?’ (8:29) Deze vraag wint aan diepte, wanneer we bedenken op welk moment de Heere Jezus haar stelt.

Titel
Markus begint zijn Evangeliebeschrijving met een opschrift, een titel zou je ook kunnen zeggen: ‘Het begin van het Evangelie van Jezus Christus, de Zoon van God’ (1:1). Wij als lezers kennen zodoende van meet af aan de identiteit van de Heere Jezus, maar - zo zal nog blijken uit het verdere verhaal van Markus - er heerst een grote verlegenheid rond de vraag wie de Heere Jezus precies is. Alleen demonen nota bene herkennen in Hem de Zoon van God en het is pas aan het eind van het Markusevangelie dat iemand Hem klip en klaar als de Zoon van God belijdt. Een heiden nog wel, een outsider, bij het kruis (15:39). Het is juist déze titel die in het Markusevangelie een verrassende inhoud blijkt te hebben. Op de climax van het verhaal blijkt dus: de Heere Jezus kan slechts dán als Zoon van God herkend en beleden worden, wanneer we Hem zien als de Gekruisigde.

Petrus (en de anderen) zien al wel een beetje, maar nog niet volledig, wie de Heere Jezus werkelijk is. Hun ogen zijn (nog maar) voor de helft open.

Geen goed zicht
Hiermee hebben we het grote thema van het Markusevangelie te pakken. Zoals hierboven al gezegd: hoewel de Heere Jezus aanvankelijk veel bijzondere wonderen verricht, blijken de discipelen maar niet goed in te kunnen zien wie de Heere Jezus werkelijk is (4:13,40; 7:17-18). Er is, zo zegt de Amerikaanse nieuwtestamenticus Richard Hays, sprake van een crisis of understanding (8:21). In dat licht is de genezing van de blinde in Bethsaïda (8:22-26), vlak voor de belijdenis van Petrus, verrassend. Wat namelijk opvalt, is dat de Heere Jezus de blinde man in twee fasen het zicht terug geeft. Zoiets was niet eerder gebeurd. Het lijkt erop dat deze geschiedenis op een verrassende wijze illustreert hoe bij de discipelen langzaam maar zeker de ogen opengaan. Niet ineens, maar gaandeweg.

Streng vermaan
Er is nog iets van groot van belang. Markus vertelt de geschiedenis van de belijdenis van Petrus op een andere manier dan Mattheüs en Lukas. Dat wordt helaas vaak over het hoofd gezien. Het zou kunnen zijn dat de weergave bij Mattheüs sowieso vaker aandacht krijgt, vanwege Jezus’ woorden over het fundament van de kerk en de sleutels van het hemelrijk. Worden in de eerste evangeliebeschrijving Petrus en de discipelen geprezen vanwege hun inzicht (dat ze overigens niet aan zichzelf ontlenen; Matt.16:17-19), bij Markus is er na de belijdenis door Petrus heel abrupt de vermaning van de Heere Jezus om met niemand over Hem als de Christus te spreken (8:30). Terecht geeft de HSV hier aan dat het om een strénge berisping gaat. Markus gebruikt hetzelfde werkwoord in hoofdstuk 3, waar de Heiland de demonen met klem gebiedt te zwijgen over Zijn identiteit als Zoon van God (3:12).

Waarom volgt er in het Markusevangelie na de belijdenis een streng vermaan? Dat heeft te maken met de belijdenis, zojuist door Petrus uitgesproken. Wanneer hij de Heere Jezus als de Christus (de Messias, de Gezalfde) belijdt, staat de titel Gezalfde nog bol van nationalistische gedachten. In tegenstelling tot wat soms aangenomen wordt, gaat het bij de titels Messias en Zoon van God beslist niet om hetzelfde. Bij de eerste aanduiding dachten de mensen in de eerste eeuw aan een messias, een door God gezalfde die een eind zou maken aan de Romeinse bezetting en een grote wonderdoener, precies zoals de Heere Jezus in de eerste helft van het Markusevangelie beschreven wordt. Je zou zeggen: Petrus (en de anderen) zien al wel een beetje, maar nog niet volledig, wie de Heere Jezus werkelijk is. Hun ogen zijn (nog maar) voor de helft open. Precies zoals het de blinde man in Bethsaïda verging.

Het goede nieuws (Evangelie, zie 8:35) is paradoxaal genoeg juist de weg achter deze lijdende Heere Jezus aan. Verliezen is winnen (8:35).

Kruisdragen
Meteen na de strenge vermaning volgt bij Markus de eerste lijdensaankondiging waarin de Heere Jezus nadrukkelijk Zijn lijdensweg verbindt met die van Zijn volgelingen. Daar wordt wél vrijuit over gesproken (8:32). En dan, opvallend!, is het Petrus die de Heere Jezus vermaant. Weer hetzelfde werkwoord. Ook wanneer de Heere Jezus op Zijn beurt Petrus bestraft. Nu blijkt er ineens veel op het spel te staan. Wie Zijn weg niet erkent als een weg van lijden en sterven (dus vasthoudt aan het Messias-concept van die dagen), schaart zich aan de kant van de duivel. Krasse woorden. Maar de zaak móet helder zijn. Het goede nieuws (Evangelie, zie 8:35) is paradoxaal genoeg juist de weg achter deze lijdende Heere Jezus aan. Ja zeggen tegen Hem is nee zeggen tegen jezelf, jezelf verloochenen en je kruis opnemen (8:34). Verliezen is winnen (8:35).

Identiteit
De discipelen ontvangen pas na kruis en opstanding het volle zicht. De Heere Jezus maakt voor die tijd aan hen en aan ons nu duidelijk dat het belijden van Wie Hij is maar niet een theologisch statement is. Zijn identiteit blijkt nauw samen te hangen, onlosmakelijk verbonden (kunnen we beter zeggen), met die van Zijn volgelingen. Uitzeggen Wie Hij is, is tegelijk formuleren wie we zelf zijn. Als Zijn weg een kruisweg is, zal de onze dat ook zijn. Dat kan niet anders of je zit op het verkeerde spoor. Zoals hierboven al gezegd: de belijdenis dat de Heere Jezus de Zoon van God is, klinkt pas aan de voet van het kruis. Zó is Hij Gods Zoon - en niet anders.

Hij gaat voorop
Dat het allemaal niet meteen goed gaat, blijkt verderop in het Markusevangelie. Zelfs na de derde aankondiging van het lijden en sterven blijkt het zicht op Wie de Heere Jezus werkelijk is, verduisterd en zeer beperkt, erg menselijk vooral (10:35-45). Wie overigens de moeite neemt de drie uitspraken over het komende kruislijden bij Markus zorgvuldig te bestuderen, ziet drie keer hetzelfde patroon: aankondiging van het lijden, (gevolgd door) misverstaan door de discipelen, (gevolgd door) corrigerend onderwijs van de Meester. Zullen zij en wij dan nooit leren?

Belangrijk is ten slotte erop te letten dat in het Markusevangelie de uitdrukking ‘op de weg’ of ‘onderweg’ karakteristiek is. Die uitdrukking vind je bij de andere evangelisten niet, op een uitzondering na. Bij Markus is het een kernwoord ná de belijdenis van Petrus. Veelzeggend! Wat Markus met ‘de weg’ of ‘onderweg’ bedoelt, is niet onduidelijk… het is de weg naar het kruis van de Heere Jezus. Wie belijdenis doet, wordt op deze weg gezet. Dus ja, er verandert toch wel iets met het doen van belijdenis. Echter, de evangelist vermeldt hierbij een doorslaggevend en troostend woord (10:32), dat we in dit verband niet over het hoofd mogen zien: ‘En zij waren onderweg en gingen naar Jeruzalem, en Jezus ging hen voor.’

Ds. C. H. Hogendoorn is predikant van de hervormde gemeente te Lelystad. Geïnteresseerd in meer lezenswaardige artikelen? Neem een jaarabonnement (€ 52,50). Als welkomstgeschenk ontvangt u De Waarheidsvriend twee maanden gratis. Of maak gebruik van deze actie en lees De Waarheidsvriend vier maanden voor € 10,-!

Praatmee

Beluister onze podcast

#381 Theologen Jan Hoek en Michael Mulder beschouwen Israël door een theologische bril
Of beluister op:

Meerartikelen

Charles
Nieuws

Voor het eerst sinds reformatie: Britse koning Charles bidt samen met de paus

Voor het eerst sinds de Reformatie bad een Britse koning samen met een paus. Koning Charles III ontmoette deze week paus Leo XIV in Vaticaanstad, een gebeurtenis die door Britse en Italiaanse media als “historisch” wordt omschreven.  Volgens Reuters

syrie
Nieuws

Syrische aartsbisschop die ontvoering door IS overleefde ontvangt pauselijke onderscheiding

De Syrische aartsbisschop Jacques Mourad, die in 2015 door de islamitische terreurgroep IS werd ontvoerd en gemarteld, heeft in het Vaticaan de Sint-Johannes Paulus II-prijs ontvangen. De onderscheiding eert zijn inzet voor vrede, geloofsgetuigenis e

Bontenbal
Nieuws

CDA-leider Bontenbal baalt van opmerkingen over homoseksuelen op refoscholen

CDA-leider Henri Bontenbal is in het programma Vandaag Inside teruggekomen op zijn eerdere beweringen over bijzonder onderwijs. Hij kreeg de afgelopen dagen flinke kritiek omdat hij het bij Nieuwsuur opnam voor de wijze waarop reformatorische scholen

De familie Samson
Nieuws

Christelijke ouders slepen Zweden voor Europees Hof om gedwongen scheiding van dochters

Een christelijk echtpaar uit Roemenië heeft Zweden voor het Europees Hof voor de Rechten van de Mens gedaagd. Dat melden diverse media. Daniel en Bianca Samson zeggen dat de Zweedse kinderbescherming hun twee oudste dochters ten onrechte uit huis hee

Ds. G. Lubbersen
Nieuws

Nieuwe predikant voor protestantse gemeente Wannerperveen/Belt-Schutsloot: ds. G. Lubbersen

De protestantse gemeente te Wannerperveen/Belt-Schutsloot mag binnenkort een nieuwe predikant verwelkomen. Ds. G. Lubbersen (foto) heeft het op haar uitgebrachte beroep aangenomen. In de Overijsselse dorpen volgt zij ds. J. Menkveld op. Laatstgenoemd

Ds. W. Pieters
Video

HHK-predikant: "Bevel en eis tot bekering is tegelijkertijd een uitnodiging van God"

"Als de Heere u uitnodigt, dan mag u ervan verzekerd zijn dat Hij het goed vindt dat u komt. Gods bevel en eis tot bekering is ook een uitnodiging", aldus ds. W. Pieters. De hersteld hervormde emerituspredikant merkte in een recente preek op dat God

Ds. Oscar Lohuis
Video

Ds. Oscar Lohuis pleit voor grote gezinnen: "Het geboortecijfer ligt veel te laag"

"Ik hoop dat er in onze gezindte meer ouders zullen zijn die bereid zullen zijn om veel kinderen op te voeden. Grote gezinnen zijn een zegen", aldus ds. Oscar Lohuis. De baptistenpredikant pleitte in een recente preek voor grote christelijke gezinnen

 Chris Verhagen
Video

Heeft de mens een vrije wil? Christelijke apologeet geeft uitleg

Desiderius Erasmus en Maarten Luther gingen eeuwen geleden al fel met elkaar in debat over deze vraag - en nog steeds houdt ze gelovigen bezig. Wat bedoelen we eigenlijk met “vrije wil”? En wat zegt de Bijbel daarover, zeker in relatie tot onze mense

Meerartikelen

Wilkin van de Kamp
Video

Vrucht of gave van geloof? Wilkin van de Kamp legt het verschil uit

Wat bedoelde Jakobus precies toen hij schreef: “Het gelovige gebed zal de lijder gezond maken”? In zijn nieuwste video legt Wilkin van de Kamp uit dat het hier niet gaat om de vrucht van geloof, maar om de gave van geloof. Ziekenzalving is geen ritue

Wim Grandia
Podcast

Wat Openbaring ons vandaag te zeggen heeft: in gesprek met Wim Grandia

We leven in een fascinerende, maar ook donkere tijd. Juist nu is het belangrijk dat het licht van het profetisch woord helder blijft schijnen. In de nieuwe podcast van Uitgeverij Gideon spreekt Wim Grandia over zijn boek Zie, Ik kom spoedig. Op toega

Avi Mizrachi
Persbericht

Israël Ontmoetingsdag op Urk: ‘Kiezen voor Jezus, kiezen voor Israël?’

Op zaterdag 1 november houdt Comité Gemeentehulp Israël weer een Israël Ontmoetingsdag. Dit jaar is de ontmoetingsdag in centrum de Koningshof op Urk. Ook dit jaar komen Joods-messiaanse voorgangers uit Israël naar Nederland toe. Zo spreken Avi (foto

De Kronieken van Narnia
Persbericht

75 jaar Narnia: tijdloze verhalen blijven jong en oud betoveren

In 2025 is het precies 75 jaar geleden dat The Lion, the Witch and the Wardrobe verscheen - het begin van de geliefde reeks De Kronieken van Narnia van C.S. Lewis. Al driekwart eeuw spreekt deze serie tot de verbeelding van miljoenen lezers wereldwij

Arie de Paauw
Interview

Volgens Arie de Paauw is evangelisatie een levensstijl: “Christenen lijken op Jona”

“Veel Nederlandse christenen lijken in veel opzichten op de profeet Jona.” Dat zegt Arie de Paauw, auteur van het Handboek Krachtevangelisatie en oprichter van Stichting Arbeiders in de Oogst. Hoewel de kerk weet dat ze geroepen is om het evangelie t

Indonsie
Nieuws

Indonesische kerk mag weer samenkomen na maandenlange sluiting

Na maanden van stilte klinkt er weer gezang in een kleine christelijke gemeenschap in Zuid-Kalimantan, Indonesië. De kerk van voorganger Matias* mocht onlangs haar samenkomsten hervatten, nadat deze eerder was stilgelegd na klachten van omwonenden ui

opperrabbijn
Column

Waarom krijgen moordpartijen van Hamas in Gaza nauwelijks aandacht in Nederlandse media?

In zijn nieuwe onderstaande dagboek vraagt opperrabbijn Jacobs zichzelf af waarom de moordpartijen van Hamas in Gaza zo weinig aandacht krijgen. En hij geeft zelf het antwoord. Ook vertelt hij over de Hoge Feestdagen die achter de rug zijn en de nasl

Priester
Nieuws

Priester uit Chicago uit ambt gezet na beschuldigingen van seksueel wangedrag

Een priester uit de Amerikaanse staat Illinois is uit zijn ambt gezet vanwege beschuldigingen van seksueel wangedrag tegenover seminaristen. Dat maakte kardinaal Blase Cupich van het aartsbisdom Chicago bekend in een brief aan de parochianen van de L

Amerikaanse anti-Trump demonstranten
Nieuws

Amerikaanse kerken met graffiti beklad na anti-Trump protesten

Twee kerken in San Antonio, Texas, zijn afgelopen weekend beklad tijdens landelijke protesten tegen president Donald Trump. Dat meldt The Christian Post. De actievoerders, die protesteerden onder de leus 'No Kings', kalkten zowel de muur van de kerk

Amerikaanse vicepresident J.D. Vance
Nieuws

Amerikaanse vicepresident bezoekt Israël om wapenstilstand met Hamas te redden

De Amerikaanse vicepresident J.D. Vance is dinsdagmiddag in Israël aangekomen. Dat schrijven diverse media. Zijn bezoek staat volledig in het teken van het bewaren van de wapenstilstand tussen Israël en Hamas, die nog altijd erg broos is. Eerder deze

ds. A. T. Vergunst
God

GerGem-predikant beantwoordt indringende Refoweb-vraag over heilig avondmaal

In de vragenrubriek van Refoweb beantwoordt ds. A. T. Vergunst, predikant binnen de Gereformeerde Gemeenten, een reeks indringende vragen. Ze hebben betrekking op het geloofsleven, gebed en het heilig avondmaal. De vraagsteller worstelt met geestelij

Hans Alblas
Podcast

Wat doe jij voordat de dag begint? Jezus koos voor gebed

Waarvoor kom jij ’s ochtends vroeg je bed uit? Voor de kinderen, je werk of misschien de sportschool? In deze nieuwe podcast van het Evangelisch College wordt stilgestaan bij het voorbeeld van Jezus, die - voordat de drukte van de dag begon - een een