Missie & Media: fun en beleving brengen grenzeloze verkondiging dichtbij
‘Het is best wel confronterend om te ontdekken dat ruim drie miljard mensen, bijna 40 procent van de wereldbevolking, nog nooit het Evangelie hebben gehoord. Je vraagt je echt af hoe al deze mensen ooit bereikt kunnen worden?’ Dat zijn de woorden van een bezoekster die net voor het eerst Missie & Media in Barneveld is binnengestapt. In dit belevingscentrum laat zendingsorganisatie TWR Nederland & België (Trans World Radio) de bezoeker zien en beleven wat er voor nodig is om het Evangelie wereldwijd te laten klinken.
Wie Missie & Media bezoekt, stapt in de hedendaagse wereld van zending via media en maakt een onvergetelijke ontdekkingsreis. Wat bij TWR in 1954 begon met het uitzenden van christelijke radioprogramma’s voor Spanje, groeide in de loop der jaren uit tot een internationale zendingsorganisatie die het ‘Goede Nieuws’ verspreidt in ruim 190 landen. De verschillende TWR-programma’s worden zo veel mogelijk in de eigen taal van de lokale bevolking gemaakt, zijn inmiddels beschikbaar in ruim 300 talen en dialecten en zijn dagelijks toegankelijk voor vele miljoenen mensen. TWR beschikt over een heel arsenaal van media die kunnen worden ingezet om de boodschap bij de luisteraars te brengen: zoals internet, audiospelers, radio en SD-kaarten, afhankelijk van de middelen waarover de doelgroepen beschikken. Op deze manier bereikt TWR analfabeten, mensen in heel afgelegen gebieden én ook in gesloten landen met de boodschap van Jezus Christus.
TWR brengt niet alleen deze boodschap van Redding, maar maakt bijvoorbeeld ook programma’s met opvoedkundige adviezen, programma’s die kunnen worden ingezet voor huiskerken en Bijbelstudiegroepen, en programma’s voor vrouwen, kinderen en jongeren. Daarnaast zijn er programma’s die kunnen worden ingezet na het ontstaan van een noodsituatie, met praktische informatie en altijd een bemoediging vanuit Gods Woord. Bij het ontwikkelen van programma’s probeert TWR steeds aan te sluiten bij de cultuur en de belevingswereld van de luisteraar, zoals de serie De Weg naar Rechtvaardigheid in de Arabische wereld antwoord geeft op de vragen van de islamitische luisteraar.
‘Wanneer je door het belevingscentrum loopt, heb je geen idee dat je ondertussen al deze dingen aan het leren bent. Het is gewoon leuk én informatief. Je gaat filmpjes kijken, games spelen. Je ontdekt met een VR-bril hoe hoog het voelt als je boven op een zendmast staat en je krijgt antwoord op vragen als: hoe ontwikkel je een programma, wat kost een minuut zendtijd, hoeveel landen en talen er zijn, wat is analfabetisme, wat zijn gesloten landen zijn en hoe is het om als christen in een gesloten land als Noord-Korea te leven. Echt gaaf én indrukwekkend om te zien!’, vertelt Marie van de Molen over hoe zij haar bezoek aan Missie & Media heeft ervaren.
In belevingscentrum Missie & Media ervaart de bezoeker wat er allemaal komt kijken bij het ontwikkelen en het uiteindelijk uitzenden van een programma. Bijvoorbeeld door een kijkje te nemen in de studio waar TWR haar Nederlandse programma’s opneemt. De zendingsorganisatie speelde al langere tijd met de gedachte een belevingscentrum te starten om zo het thema zending dichter bij het Nederlandse publiek te kunnen brengen. Toen er een bijzonder geschikt gebouw in de directe omgeving van het TWR-kantoor in Barneveld beschikbaar kwam, was de tijd rijp om het plan ten uitvoer te brengen. TWR ontwikkelde zelf alle input (teksten, spellen, foto’s, geluidsfragmenten, filmpjes, objecten, etc.) en met hulp van diverse partners is het plan verwezenlijkt.
Het ontwikkelen van boeiende aansprekende programma’s met inhoud is TWR’s corebusiness. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de totstandkoming van een programma (van idee tot en met uitzenden) in Missie & Media op een speelse en educatieve manier (vooral door zelf-ontdekken) wordt uitgelegd. En persoonlijke getuigenissen van mensen uit Siberië, Ethiopië, Indonesië, Nepal en vele andere landen brengen de noodzaak van zending door TWR heel dichtbij.
‘Spelenderwijs wordt hier duidelijk hoe belangrijk het is om het Evangelie te delen. Het ís onze enige Bron van Hoop. Mensen die voor het eerst het Evangelie horen en bijvoorbeeld niet zo makkelijk aan een Bijbel kunnen komen of naar een kerk kunnen gaan, die beseffen dat vaak veel beter dan wij hier in Nederland. Dat komt in je tocht door het belevingscentrum, maar ook door de bezinningswandeling die je hier in het naastgelegen bos kunt maken, echt wel binnen’, vertelt Michaël Gorter na afloop van zijn bezoek aan Missie & Media.
Het belevingscentrum is geschikt voor alle leeftijden, vanaf de basisschool tot en met 80+ en bovendien rolstoeltoegankelijk. Je maakt er een ontdekkingsreis die prima geschikt is voor iemand alleen, maar zeker ook voor een echtpaar, gezin, club of groep, zoals schoolklassen en kerkelijke groepen.
Missie & Media: Stationsweg 2a, Barneveld is geopend op woensdag, vrijdag en zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur. Tijdens schoolvakanties is het belevingscentrum van dinsdag tot en met zaterdag geopend. Kijk voor de actuele openingstijden en het boeken van tickets op twr.nl/missie-media.
Het belevingscentrum wordt voor een belangrijk deel gerund door vrijwilligers. Nieuwe vrijwilligers zijn van harte welkom. Belangstellenden kunnen contact op nemen via: missiemedia@twr.nl.